Polarisaatiosuotimet
Matti Harju (17.9.2002)
Lähteenä käytetty Popular
Photography syyskuu 2002, kahdeksan
sivun artikkeli polarisaatiofilttereistä.
Vaikutus
Polarisaatiofiltterit lisäävät värisaturaatiota ja saavat viherkasvuston näyttämään
vihreämmältä, ruusut punaisemmilta ja taivaan sinisemmältä.
Ne poistavat myös kaikenlaisia heijastuksia, jolloin värit näkyvät puhtaampina.
Tietyissä olosuhteissa sininen taivas tummuu, mutta mikään muu osa kuvasta ei
muutu. Osa taivaalla näkyvästä sinestä on polarisoitunut heijastuessaan ilmakehän
hiukkasista. Pöyrittämällä suodinta voidaan estää tämän polarisoituneen valon
kulku linssiin, jolloin taivas tummenee
Milloin tehokkain
Kirkkaassa sinisessä taivaassa on paljon polarisoitunutta valoa, aurinkoon
nähden
yhdeksänkymmenen asteen kulmassa teho on suurin. Harmaassa pilvien peittämässä
taivaassa ei ole paljoa valonsäteitä, joten filtterin vaikutus on pieni. Peukalo
suunnataan kohti aurinkoa, etusormi ojennetaan suoraksi yhdeksänkymmenen asteen
kulmaan (kuten lapsi tekee matkiessaan aseella ampumista). Rannetta taivuttamalla
etusormi piirtää kaaren, jossa polarisaatiofiltterin vaikutus on suurin. Keskipäivän
aikaan efekti on voimakkain horisontissa, auringonlaskun aikaan pään yläpuolella.
Heijastuksien vähentäminen on hankalampaa. Metallipintoihin ja vähän voimakkaammin
aaltoilevaan vedenpintaan filtteri ei tehoa. Tasaisiin heijastaviin pintoihin,
esim. ikkunalasiin ja lammen pintaan, teho on suurin, mutta heijastuskulman on
oltava kolmestakymmenestä neljäänkymmeneen asteeseen.
Hiekka, puuterilumi, kivikko, pilvet ja iho hajoittavat valoa, poistavat siis
polarisaatiota, eikä niihin polarisaatiosuodin voi tehota.
Miten käytetään
Polarisaatiosuotimen voi irrottaa linssistä ja pyörittää silmien edessä, kun
etsitään tehokkainta kohtaa. Kuvaamiskulmaa kannattaa myös vaihtaa. Filtterissä
on usein pieni merkki osoittamassa polarisaatioakselia. Kun tämä merkki on auringon
suunnassa, niin taivas tummuu tehokkaimmin. Parhain tilanne on silloin, kun valonlähde
ja kamera on kolmenkymmenen asteen kulmassa ja välissä on heijastava ikkuna. Polarisaatiosuotimien
valoa vähentävä kerroin vaihtelee yleensä kahden ja neljän välillä. Jos kerroin
on kaksi, niin valon määrä pienenee puoleen.
Maalausten kuvaus
Maalausten, valokuvien, piirrosten kuvaukseen polarisaatiofiltterit sopivat
erityisen hyvin. Ne lisäävät värien saturaatiota ja vähentävät heijastuksia. Lamput
asetetaan neljänkymmenenviiden asteen kulmaan molemmin puolin kuvattavaa ja kamera
kuvattavan eteen. Jos heijastuksia vielä ilmenee, niin lamppujen eteen laitetaan
polarisaatiokalvo (molemmissa samaan suuntaan). Kameran edessä olevaa filtteriä
käännetään kohtisuoraan näitä vasten, jolloin vaikutus on suurin.
Muistettavaa
Suodinta voi käyttää ND-filtterin (neutral density) tavoin. Aurinkolaseja ei
kannata (polariroid-lasit) käyttää filtterillä kuvatessa. Nurkkien vinjetointi
uhkaa kuvaajaa, erityisesti laajakulmapäässä. Polarisaatiosuotimet ovat paksumpia
kuin muut suotimet.
Kahta lajia
Polarisaatiosuotimia on kahta lajia, lineaaripolarisaatiosuotimia
ja pyöröpolarisaatiosuotimia. Lineaaripolarisaatiosuotimet ovat
aina halvempia, usein puolet ja vähemmänkin polarisaatiosuotimien
hinnasta. Ne toimivat mainiosti tavallisissa digikameroissa, mutta
aiheuttavat ongelmia ttl-kameroissa (through the lens), joissa
tarkennus/valonmittaus tapahtuu hajottamalla valonsäde ja kokoamalle
se taas uudelleen. Yleensä suotimissa on merkinnät, joista käy
ilmi tyyppi, esim. pl. = polarisaatio. Tyypin voi selvittää pitämällä
suodinta peilin edessä. Jos päällekkäin menevissä peilikuvan ja
varsinaisen suotimen kohdista näkyy läpi (eikä kääntäminenkään
vaikuta), niin kyseessä on lineaaripolarisaatiosuodin. Jos päällekkäin
osuva kohta näkyy mustana, niin kyseessä on pyöröpolarisaatiofiltteri.
(Ensin ns. uroskierteet itseen päin, pitäisi näkyä
läpi. Sitten pyöräytetään akselin ympäri,
uroskierteet peiliä päin => pyöröpolasta
ei nyt näy läpi).
Oma käyttöni
Minolta Dimage 7 -digikamerassa on hankala käyttää polarisaatiosuodinta,
sillä vähänkään paksummat mallit vinjetoivat alle 50
mm:n. Tästä huolimatta pidän käytännössä aina
suodinta ulkoilmassa kuvatessani. Sisällä filtterin joutuu ottamaan
pois, sillä se vaikuttaa valotukseen parin pykälän verran. Museoissa
olen suodinta käyttänyt heijastusten poistoon lasin läpi kuvatessa.
Taivaan värin tummumista ei ole kovin helppo aina huomata evf:n eli elektronisen
etsimen läpi.
Linkkejä
- Jeremy
McCreary
- Teknofokus.fi
- Bryan Biggers Add
on lenses Minolta Dimage 7, etsi polarizer...
- Cokin Filter System, Polarizer
- Popular Photographics, 8-sivuinen pdf Polarizer
- Luminous
Landscape
- Cs.mtu.edu/~shene, Polarizer
- Photocritic.org, How
a polarizer filter works
- Bobatkins.com, All
about Polarizers - Linear and Circular
- Adorama.com, A Digital Polarizer,
Part I
- Lenstip.com, Polarizing filters test 25 polarisaatiofiltteriä testissä
- Focus on Singh-Ray Filters, Seven Rules for Effectively Using a Polarizer
- Photo.tutsplus.com, Quick Tip: An Introduction to Polarizing Filters
Matti Harju (17.9.2002)
| Vinkit-sivulle | |