Objektiivit-osiossa laajasti kertoilin ostaneeni DJI-leimatun, melkein Pana-Leica linssin. Linssi tuli, ja olin kovasti tyytyväinen. Siis myyntiorganisaationa oli AliExpress, ei varsinainen temu, ja myyjänä HongKongilainen yritys, mutta kaikki toimi sekä kaupassa että tuotteessa lupauksen mukaisesti. Siitä innostuneena tilasin toisenkin linssin, kun halpuus houkutti. Tällä kertaa 14mm F/2.8 pannukakkulinssin, ajatuksena että se istuu piskuisen EPL-6 rungon kanssa katukuvaukseen kuin valettu. Hinta 123 euroa, sisältäen rahdit sekä tälläkertaa myös alvit, ja hintakin tullirajan alapuolella! Vastaavassa käytössä on ollut Olyn 15mm runkotulppa-objektiivi, mutta tämä tilattu olisi kuitenkin automaattitarkenteinen, ja kohtuullisen valovoimainen kyseiseen käyttöön, ja samalla tavalla kulkisi kourassa ja sujahtaisi sen kanssa pikku-epeli vaikka housuntaskuun!
Tilaus onnistui, luottokorttimaksu onnistui, ei kun odotellaan. 20.1. oli kauppa vahvistettu myyjän puolelta. Mutta sitkeästi säilyi tilauksen tilana "odottaa lähetystä" -status. Tänään meni taattu lähetysaika umpeen, ja AliExpressiltä tuli viesti, että myyjä ei lähettänyt tuotetta ajoissa, tilaus on peruttu, ja rahat palautetaan alkuperäisen maksun mukaiseen paikkaan. Ja että maksun palautuksessa voi mennä 1 - 20 vuorokautta... Tulipa vielä alennuskuponkikin käytettäväksi seuraavissa kaupoissa.
En vieläkään aio tehdä muuta kuin seurata Luottokorttiyhtiön - Mastercard - tilannetta. Saa nähdä, onko maksu mukana seuraavassa laskussa, ja palautuuko se myöhemmin. Siis palautuu varmasti, mutta palautuuko ilman omia toimenpiteitä, eli yhteydenottoa luottokorttiyhtiöön.
Mutta taisi nyt toistaiseksi kiinanseikkailut tulla kokeilluksi. Ostetaan kivijalasta, jos jotain tarvijaa...
Jaakko
Temutuskokemuksia...
-
- Viestit: 600
- Liittynyt: Helmi 11, 2003 8 : 46
- Paikkakunta: Joroinen
Re: Temutuskokemuksia...
Kyllä noi on mulla palautuneet ilman omia toimenpiteitä. Pois lukien ALV, jota Suomen valtiolta on turha hakea takaisin, kummankaan (myyjän/ostajan).
Fifty-forty
-
- Viestit: 1836
- Liittynyt: Loka 17, 2021 10 : 39
Re: Temutuskokemuksia...
Näin uskon itsekin. Luottokorttiyhtiöitten kanssa ei edes kiinalaisten kannata välejään sotkea, jos aikovat jatkossakin kauppaa tehdä.
Minullahan ei pitäisi alveista tai tulleista tässä olla huolta, kun luottokorttiyhtiö on maksanut AliExpressin tilille sovitun hinnan, mutta AliExpress ei varmasti ole siirtänyt rahaa myyjälle. Tavara ei ole liikahtanut mihinkään, kukaan ei ole vielä maksanut mitään alveja eikä tulleja. AliExpress peruu kaupan myyjän kanssa, ja palauttaa rahat luottokorttiyhtiölle. Jos palautus tapahtuu ennen kuin luottokorttiyhtiö on laskuttanut minua, koko interaktio on vain luottokorttiyhtiön ja AliExpressin välinen saman rahan edestakaisin siirto, ja jos luottokorttiyhtiö veloittaa jotain kulukorvauksia AliExpressiltä, sekin on vain heidän välinen asiansa.
Jos taas luottokorttiyhtiö ehtii laskuttaa minulta tuon summan, on yksi mutka enemmän matkassa. Mutta kuten sanoin, en tee mitään. Jos luottokorttimaksu tulee, ja sisältää tuon hinnan, kysyn luottokorttiyhtiöltä toimintaohjetta. Kerran on tilattu tuote jäänyt minulle tulematta - amerikasta tilattu moottoripyörän osa - ja ilmoitus luottokuntaan silloin toi rahat samana päivänä minun tililleni. Toki sillä lisätiedolla, että jos myyjä pystyy todistamaan toimittaneensa tavaran minulle, luottokunta perii taas rahan sekä omat kulunsa minulta. Ei kuulunut mitään sen jälkeen siitä geissistä. Luottokortti on turvallisempi maksuväline ulkomaankaupassa kuin käteinen, luottokorttiyhtiöllä on huomattavasti leveämmät hartiat kuin minulla jälkihoidossa.
Jaakko
Minullahan ei pitäisi alveista tai tulleista tässä olla huolta, kun luottokorttiyhtiö on maksanut AliExpressin tilille sovitun hinnan, mutta AliExpress ei varmasti ole siirtänyt rahaa myyjälle. Tavara ei ole liikahtanut mihinkään, kukaan ei ole vielä maksanut mitään alveja eikä tulleja. AliExpress peruu kaupan myyjän kanssa, ja palauttaa rahat luottokorttiyhtiölle. Jos palautus tapahtuu ennen kuin luottokorttiyhtiö on laskuttanut minua, koko interaktio on vain luottokorttiyhtiön ja AliExpressin välinen saman rahan edestakaisin siirto, ja jos luottokorttiyhtiö veloittaa jotain kulukorvauksia AliExpressiltä, sekin on vain heidän välinen asiansa.
Jos taas luottokorttiyhtiö ehtii laskuttaa minulta tuon summan, on yksi mutka enemmän matkassa. Mutta kuten sanoin, en tee mitään. Jos luottokorttimaksu tulee, ja sisältää tuon hinnan, kysyn luottokorttiyhtiöltä toimintaohjetta. Kerran on tilattu tuote jäänyt minulle tulematta - amerikasta tilattu moottoripyörän osa - ja ilmoitus luottokuntaan silloin toi rahat samana päivänä minun tililleni. Toki sillä lisätiedolla, että jos myyjä pystyy todistamaan toimittaneensa tavaran minulle, luottokunta perii taas rahan sekä omat kulunsa minulta. Ei kuulunut mitään sen jälkeen siitä geissistä. Luottokortti on turvallisempi maksuväline ulkomaankaupassa kuin käteinen, luottokorttiyhtiöllä on huomattavasti leveämmät hartiat kuin minulla jälkihoidossa.
Jaakko