Nikon D800

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
mremonen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

No en tiijä... omasta kokemuksesta puhun, niin kuin varmaan kaikki muutkin. Safarilla kuvasin pääosin 200-400:lla ja paljon oli stalkkausta (eli odotettiin että jellona tms. kääntää päätä). Vakaaja käytössä koko ajan.

32-gigaiselle tosiaan menee se 600+ kuvaa 14-bit häviöttömästi pakattuna, joka oli kyllä iloinen yllätys. Toisaalta nyt on muistikortteja liian kanssa. Voisin vaikka myydä osan, jos jotain kiinnostaa 32 GB CF ja/tai SDHC-kortit.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
puuhapete

Viesti Kirjoittaja puuhapete »

mremonen kirjoitti:Toisaalta nyt on muistikortteja liian kanssa. Voisin vaikka myydä osan, jos jotain kiinnostaa 32 GB CF ja/tai SDHC-kortit.
Hintaa?
*Valokuvaeversti Suur-Sawon valokuvamarsalkka Spegen armollisella ylennyksellä*

www.hvahamaa.com
mremonen
Viesti:

puuhapete kirjoitti:
mremonen kirjoitti:Toisaalta nyt on muistikortteja liian kanssa. Voisin vaikka myydä osan, jos jotain kiinnostaa 32 GB CF ja/tai SDHC-kortit.
Hintaa?
Mietin tänään jonkun hinnan noille ja laitan myydään-palstalle.
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Mitä ihmettä Nikon? Purin koneelle muistikorteilta n. 200 ruutua, joista 37 korruptoituneita! Kortteina 8GB Sandisk extreme joku + 8GB SDHC, jotka täysin ehjiä ja toimivat oikein edellisellä kameralla ja muillakin laitteilla. Kirjoitin kortit ohjelmallisesti täyteen ja verifioin eheyden, ei mitää lukuvirheitä.

Eikä siinä kaikki. Ne ruudut, jotka tulivat kiltisti Lightroomiin, niin osassa saman päivän aikana peräkkäin otetuissa ruuduissa oli creation time aivan eri päiviltä. Ihmettelin aluksi, että mitä Lightroom sekoili, kun 15.7. otetut kuvat menivät 14., 15. ja 16. päivän kansioihin. Ottoaika olikin jo kuvatiedostoissa itsessään väärin.

Mitä hiton Fukushima-laatua sieltä on lähtenyt maailmalle? Ihan sekaisin koko vehje.

Teoria: Akun vedellessä viimeisiään kamera ei onnistu kirjoittamaan ehjää kamaa korteille. Tai sitten liveviewillä on jotain tekemistä asian kanssa.

--

Päivitystä kummallisiin sävyihin kuvissa, Capture NX2:n väritoisto on kohdallaan vrt. LR 4.1. Mutta NX2:n säädöt noin muuten ovat vähän ankeita.
Beatsi

Viesti Kirjoittaja Beatsi »

Maffer kirjoitti:Päivitystä kummallisiin sävyihin kuvissa, Capture NX2:n väritoisto on kohdallaan vrt. LR 4.1. Mutta NX2:n säädöt noin muuten ovat vähän ankeita.
Eikö näitä värejä oo dpreviewissä kans tutkittu joka kameran kohalla? Nikonin omana softana capture kääntää rawit parhain värein ja adobella tuppaa tulemaan kellertävää. Ite oon acr:n hue-säädöistä rukannu keltaset ja vihreet paremmiksi.

EDIT. Tutkin menneisyyttä, ei ollutkaan kyse kellertävyydestä. Noh, samat ajatukset oikeastaan pätee. Kaikki ohjelmat tulkitsevät raakadatan omalla tavallaan. Ite oon ajan kanssa rakennellu toimivan defaultin acr:n, jota sitten rukkaan joka kuvan mukaan.
mremonen
Viesti:

Maffer kirjoitti:Päivitystä kummallisiin sävyihin kuvissa, Capture NX2:n väritoisto on kohdallaan vrt. LR 4.1. Mutta NX2:n säädöt noin muuten ovat vähän ankeita.
Amen! Tätähän minä yritin sanoa: Nikonin raweissa ei ole mitään vikaa, vaan kyse on adoben konversiosta.
kostaja!

Viesti Kirjoittaja kostaja! »

mremonen kirjoitti:
Amen! Tätähän minä yritin sanoa: Nikonin raweissa ei ole mitään vikaa, vaan kyse on adoben konversiosta.
Hommahan nyt kuitenkin menee vaan niin, että jos adoben kamppeilla file on kuraa ni soon aikalailla nikonin ongelma ;)
luru

Viesti Kirjoittaja luru »

Maffer kirjoitti:Mitä ihmettä Nikon? Purin koneelle muistikorteilta n. 200 ruutua, joista 37 korruptoituneita!
Onkohan se sun kamerasi ihan ehjä? Akun kulutus kuulosti sekin vähän hassulta.
kribe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kribe »

kostaja! kirjoitti:
mremonen kirjoitti:
Hommahan nyt kuitenkin menee vaan niin, että jos adoben kamppeilla file on kuraa ni soon aikalailla nikonin ongelma ;)
Veikkaisin että iso osa LR-käyttäjistä kuvaa Nikonilla, mikä tarkoittaa että on se Adoben ongelma. En ole tähän mennessä kuullut että kameravalmistaja suunnittelisi tiedoston LR:ää varten, vaan eiköhän aikaisemminkin LR ole tehty yhteensopivaksi tiedostojen kanssa.

Jos tämä trendi jatkuu Nikonin uutukaisten kanssa, niin pian aika iso joukko käyttäjistä on tyytymättömiä Lightroomiin.
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
mremonen
Viesti:

kribe kirjoitti:Jos tämä trendi jatkuu Nikonin uutukaisten kanssa, niin pian aika iso joukko käyttäjistä on tyytymättömiä Lightroomiin.
Näinhän se on, mutta toisaalta LR:ssä on kohtuullisen helppoa tehdä uusi kameraprofiili ja asettaa se oletukseksi juuri sille kameralle (LR taitaa ymmärtää jopa kameran sarjanumeron päälle). Tai sitten valita joku muu valmiista profiileista, siellä on muistaakseni ainakin neljä eri profiilia D800:lle.
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

kribe kirjoitti:Jos tämä trendi jatkuu Nikonin uutukaisten kanssa, niin pian aika iso joukko käyttäjistä on tyytymättömiä Lightroomiin.
Nykyisen keksustelun perusteella näyttää kyllä siltä, että vain harva on hokassut probleemin johtuvan Adoben tekemisistä. Toistaiseksi kuvien sävyistä on syytetty yksinomaan Nikonia.

Vaikka Lghtroom onkin kilpailija NX2:lle, niin olisi Nikonin etu että Adobe saa homman toimimaan kuten pitääkin. Ja mahdollismman nopeasti.
kribe
Viesti:

nomad kirjoitti:
Nykyisen keksustelun perusteella näyttää kyllä siltä, että vain harva on hokassut probleemin johtuvan Adoben tekemisistä. Toistaiseksi kuvien sävyistä on syytetty yksinomaan Nikonia.

Vaikka Lghtroom onkin kilpailija NX2:lle, niin olisi Nikonin etu että Adobe saa homman toimimaan kuten pitääkin. Ja mahdollismman nopeasti.
On toki Nikonin etu, mutta uskoisin kuitenkin että Adobe on se joka enemmän hyötyy tästä kun kerran toimivakin softa löytyy (vaikka se onkin aika tönkkö käyttää).
nomad

kribe kirjoitti:
nomad kirjoitti:

On toki Nikonin etu, mutta uskoisin kuitenkin että Adobe on se joka enemmän hyötyy tästä kun kerran toimivakin softa löytyy (vaikka se onkin aika tönkkö käyttää).
D800 käyttäjät eivät lopulta paljon Lightroomin myyntilukuihin vaikuta. Tekivät minkä päätöksen tahansa... Sensijaan jos yhteys Lightroomiin tökkii, niin moni saattaa ainakin lykätä D800 hankintaa.

D800 on Nikonin huipputuotteita ja siltä odotetaan paljon. Kuluttajat ovat kriittisiä. Jäätymiset, kortille kirjoittamiset, tarkennusprobleemit ja tietty myös tämä kuvien sävyasia pitää saada hanskaan.

Olen vähän pettynyt Nikonin laatuun näissä yksityiskohdissa. D3/D700/D300 julkistukset sujuivat aikanaan hienosti. Painavatkohan maanjäristyksen aiheuttamat sotkut vielä vai onko kustannuksia pyritty leikkaamaan likaa. Vai mikä on...
kribe
Viesti:

Kirjoitinkin näin:
Eli jos tämä ongelma koskee vain D800 filejä, eikä D4, D3200 tai tulevia D600 ja D400 (+D7100?, D5200?) filejä, niin ongelma on enemmän Nikonin.
nomad

kribe kirjoitti:Kirjoitinkin näin:
Eli jos tämä ongelma koskee vain D800 filejä, eikä D4, D3200 tai tulevia D600 ja D400 (+D7100?, D5200?) filejä, niin ongelma on enemmän Nikonin.
Se oliskin jo toinen juttu. Ajattelin tässä asiaa puhtaasti D800:n kannalta.
Holden

Viesti Kirjoittaja Holden »

Mulla ei ole ollut mitään ongelmia LR4:n ja D800E:n kanssa. Olen ollut erittäin tyytyväinen kumpaakin.
mremonen
Viesti:

Holden kirjoitti:Mulla ei ole ollut mitään ongelmia LR4:n ja D800E:n kanssa. Olen ollut erittäin tyytyväinen kumpaakin.
Sama vika mulla.
rtfm

Viesti Kirjoittaja rtfm »

Minulla on muutamia (alle 20?) neffejä joita LR ja Elements ei suostu aukaisemaan. En muista herjaa joka tuosta tulee.
Neffi aukeaa kuitenkin Faststonella ja kun sen tallentaa jpg:ksi eri nimellä niin sen jälkeen kelpaavat myös Adoben työkaluille.
Holden

Viesti Kirjoittaja Holden »

Mä olen ottanut nyt vähän alle 12 000 NEFfiä eikä ole moista tullut vastaan.
rtfm

Viesti Kirjoittaja rtfm »

Minulla on takana jotain 11t neffiä. En pysty varmuudella väittämään että tuo olisi Nikonin ongelma, Trancendin SD ongelma, tai että se tulisi LR:stä. Se kuitenkin liittyy suunnilleen samoihin hetkiin joista mainitsin aikaisemmin, eli kamera jumii kun takanäyttöä yrittää käyttää sarjan jälkeen. Kuvata voi, mutta näyttö ei käynnisty ennen kuin käyttää virrat pois rungosta. Kyse voi siis olla että kirjoitus ei täysin onnistu tuolle SD:lle, kuvatiedoston loppumerkki puuttuu, tms ?
Vastaa Viestiin