Tapahtuu myös yhdellä SD-kortilla kuvatessa.Holden kirjoitti:Mulla on n. 7000 kuvaa ja toisinaan se tosiaan kirjottelee tosi pitkään kortille ilman mitään sen kummempaa syytä. Tätä tapahtuu kahta korttia käytettäessä.
Nikon D800
-
Mun mielestä tämä rantakuva oli ihan hyvä esimerkki. Olen ottanut samanmoista 5D2:lla ja suotimilla. Suotimien ongelma on se että ne lisäävät flareherkkyyttä huomattavasti. Ja tietty merellä olevan horisontin päälle laittaa vaikka 5-stop hard edgen, mutta useimmassa muussa ympäristössä ei pysty käyttämään, esim. tunturikuvat mustilla tunturien huipuilla ei ole kivan näköisiä...elmar kirjoitti:Kieltämättä vaikuttavaa tekniikkaa jolle varmasti löytyy käyttöä mutta voi vain kysyä mitä ideaa on kuvata maisemia (tai yleensä mitään) valoissa joita täytyy korjata 14 aukkoa?-Antti- kirjoitti:Tässä vähän enemmän ajatuksella käpistelty illalla otettu kuva. Otin muutaman muunkin ja tuntuu että jotain ideaa tuossa dynamiikassa on...
Vielä tuosta kuvasta: esim keskellä olevat kivet sinersivät ankarasti, jouduin käsipelillä poistamaan saturaatiota niistä aika paljon. Muutakin fiilausta olisi voinut tehdä, mutta fotari on halpis ja en voi valitulta alueelta esim. muuttaa väribalanssia hienovaraisemmin. Eli ongelmatonta dynamiikan käyttö edukseen ei ole. Varjojen nostossa tulee aina jotain vähän omituista peliin, mutta kyllähän se parempi on saada palikoita vaikka ne olis pikkusen sekaisin, kuin ettei ole palikoita ollenkaan. Huippukuvat tuskin syntyy valtavilla varjojen nostoilla, mutta eipähän ainakaan rajaa itseltään pois vaihtoehtoja. Ja saattaahan kuvan alivalottaa vaikka vahingossa, silloinkin nää ominaisuudet on avuksi. Tipukuvaajalle vois olla hyötyä kanssa, nopeissa tilanteissa valotukset ei aina osu 100% ja onhan noita punarakeisia siivenalusia ym. nähty, siellä vois jeesiä.
-
Samaa kokemus tuli vastaan viime viikolla jotain 3(?) kertaa ja aina SD-kortille. Minulla ei ole automaattisesti kuvan näyttö päällä joten kuvaaminen jatkui ihan normaalisti. Kun sarjan/ laukausten jälkeen yritti katsoa kuvia niin näyttö ei toimi ja kortin ledi palaa. Virta-kytkimestä on-off ja sen jälkeen kaikki taas toimi kuten pitääkin.Holden kirjoitti: Itse en ole huomannut ja kirjoitusnopeuskin on ollut ihan OK kun on nopea 90mb/s SD käytössä.
Ei ole tullut vikoja kuviin. Toisinaan vaan kortillekirjoittamisledi palaa ja palaa eikä kuvia voi katsoa. Otin itse asiassa kuvien automaattisen toiston pois päältä, ja sen myötä koko kamera ei ole jäätynyt ja kuvia voi ottaa vaikka kamera näyttäisi korteille jotain kirjoittelevankin. Mutta kyllä sekin tökkii, että play-nappula ei anna mitään vastetta. Ei tätä yhtenään tapahdu, mutta kyllä se silti päivittäistä on. Ei ole tullut vikoja kuviin. Toisinaan vaan kortillekirjoittamisledi palaa ja palaa eikä kuvia voi katsoa. Otin itse asiassa kuvien automaattisen toiston pois päältä, ja sen myötä koko kamera ei ole jäätynyt ja kuvia voi ottaa vaikka kamera näyttäisi korteille jotain kirjoittelevankin. Mutta kyllä sekin tökkii, että play-nappula ei anna mitään vastetta. Ei tätä yhtenään tapahdu, mutta kyllä se silti päivittäistä on.
Käytössä oli Trancendin joku 30mb/s kortti eli selvästi liian hidas tuohon vehkeeseen. CF:lle (Trancendin 400x) ei tullut tätä ongelmaa. Kuvasin toki jotain 12-13h/päivä ja viisi päivää putkeen, eli ei voi puhua ihan jokapäiväisestä probleemasta, mutta juuri sen verran että herätti huomion.
-
Minulla oli kyllä käytössä nopea kortti, mutta otin myös pitkiä sarjoja ja puskuri tuli siis siitä huolimatta välillä täyteen.rtfm kirjoitti:Käytössä oli Trancendin joku 30mb/s kortti eli selvästi liian hidas tuohon vehkeeseen. CF:lle (Trancendin 400x) ei tullut tätä ongelmaa.Holden kirjoitti: Itse en ole huomannut ja kirjoitusnopeuskin on ollut ihan OK kun on nopea 90mb/s SD käytössä.
Jumittumisilmiötä ei tapahtunut joka kerta kun näin kävi, mutta muutaman kerran illan mittaan kuitenkin.
-
Tuli ostettua juuri kesälomalle vara-akku kameraan ja on se kyllä maksanut jo itseään hyvin takaisin. Etenkin liveviewillä kuvatessa akku menee suht nopeasti. Viikonlopulta taas joku muutama sata kuvaa ja saattaa olla pari jopa hyvää!
You miss 100% of shots you never make
nikon1stories.blogspot.fi
-
- Viesti:
Mulla jumittaa säännöllisesti jos heti virtojen päälle kytkemisen jälkeen yrittää siirtyä kuvien katselutilaan. Kun malttaa odottaa, että vihreä muistikortin "access"-valo sammuu, homma rokkaa ok. Ja tämä tapahtuu sekä Lexar 1000x:llä, että Sandisk Extreme 60 MB/s -korteilla (CF:iä molemmat).
Ei aiheuta mulle ongelmaa, kun mulla ei ole auto-preview päällä. Tilanne vaan pitää tiedostaa.
Onko tarkennus-ongelmasta tullut viimeisen parin viikon aikana mitään uutta? Itse pyrin välttämään tuota vasemmanpuoleisinta pistettä, mutta pystykuvauksessa se olisi joskus kiva olla käytössä.
Ei aiheuta mulle ongelmaa, kun mulla ei ole auto-preview päällä. Tilanne vaan pitää tiedostaa.
Onko tarkennus-ongelmasta tullut viimeisen parin viikon aikana mitään uutta? Itse pyrin välttämään tuota vasemmanpuoleisinta pistettä, mutta pystykuvauksessa se olisi joskus kiva olla käytössä.
-
Mulla on myös vara-akku, mutta ei tuo toistaiseksi ole kovin tarpeellinen ollut. Eilen tuli vähän alle 1500 kuvaa, ja kaikki yhdellä akulla, vaikka osan kuvista otin live viewillä.Avokid kirjoitti:Tuli ostettua juuri kesälomalle vara-akku kameraan ja on se kyllä maksanut jo itseään hyvin takaisin. Etenkin liveviewillä kuvatessa akku menee suht nopeasti. Viikonlopulta taas joku muutama sata kuvaa ja saattaa olla pari jopa hyvää!
-
- Viesti:
[pohdiskelua]Varmaan jonkin verran merkitystä mitä objektiivejä käyttää. Voisi kuvitella, että 300/2.8 tarkennus syö sähköä ihan eri tavalla kun esim. 50/1.8G. Kuvanvakaajakin vaikuttaa sähkönkulutukseen, kuten myös se paljonko tarkennuksen tarvitsee sahata edes-takas.
En tiedä kuinka hyvin Liveview:llä AF toimii D800:lla, mutta D300:lla se on sen verran sahaavaa, että voisi kuvitella että senkin takia LV:llä kamera hörppää enemmän virtaa.[/pohdiskelua]
En tiedä kuinka hyvin Liveview:llä AF toimii D800:lla, mutta D300:lla se on sen verran sahaavaa, että voisi kuvitella että senkin takia LV:llä kamera hörppää enemmän virtaa.[/pohdiskelua]
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
-
Varmasti on objektiiveissa eroa, sehän on selvä. Kuvanvakaaja varmasti esimerkiksi syö virtaa. D800:ssa live view toimii paremmin kuin edellisen sukupolven kameroissa, ruutu päivittyy paremmalla virkistystaajuudella. Kontrastipohjainen automaattitarkennus ei silti nopeudellaan häikäise, mutta kyllä se toimii.
-
Joo, mää tosiaan kuvasin viikonloppunakin suurimman osan kuvista vakaajallisella telellä. 120-300 OS ei taida olla niitä virtapihimpiä laseja siinä mielessä. Joku 700 kuvaa tais tulla akullisella, mutta synkkasin myös pariin kertaan kuvat iPadille eye-fi kortin kautta, joka luultavasti syö virtaa kuin hevonen.Holden kirjoitti:Varmasti on objektiiveissa eroa, sehän on selvä. Kuvanvakaaja varmasti esimerkiksi syö virtaa. D800:ssa live view toimii paremmin kuin edellisen sukupolven kameroissa, ruutu päivittyy paremmalla virkistystaajuudella. Kontrastipohjainen automaattitarkennus ei silti nopeudellaan häikäise, mutta kyllä se toimii.
-
-
Yep, vakaaja ja eye-fi todiaankin syövät virtaa melko paljon. Samoin kuvaustyyli ja -kohteet vaikuttaa, on sillä jotain merkitystä jos kuvaa esim maisemaa yhdellä tarkennuksella tai juoksevia muksuja jatkuvalla tarkennuksella. Kai.Avokid kirjoitti:Holden kirjoitti:Varmasti on objektiiveissa eroa, sehän on selvä. Kuvanvakaaja varmasti esimerkiksi syö virtaa......Joku 700 kuvaa tais tulla akullisella, mutta synkkasin myös pariin kertaan kuvat iPadille eye-fi kortin kautta, joka luultavasti syö virtaa kuin hevonen.
Mutta iPadiin liittyen kysymys: ei kai iPad 2 voi lukea D800:n NEFejä? Laitoin kokeeksi SD-kortin iPadin lukijaan ja kas kummaa sinne kuvat ilmestyi täysin ongelmitta. Osaako se hakea kameran automaattisesti generoimia jpeg-ejä (siis niitä mitkä näkyy kameran näytöllä), vai tekeekö se todellakin temppuja mihin ei esim. vanhemmat Lightroomin versiot pysty?
-
Mulla on vain halvempi eye-fi kortti, se siirtää vain jpeggejä. Kuvaan siis jpeggejä sd-kortille, jotka siirrän iPadille.plrbr kirjoitti: Mutta iPadiin liittyen kysymys: ei kai iPad 2 voi lukea D800:n NEFejä? Laitoin kokeeksi SD-kortin iPadin lukijaan ja kas kummaa sinne kuvat ilmestyi täysin ongelmitta. Osaako se hakea kameran automaattisesti generoimia jpeg-ejä (siis niitä mitkä näkyy kameran näytöllä), vai tekeekö se todellakin temppuja mihin ei esim. vanhemmat Lightroomin versiot pysty?
IPadilla sitten käsittelen Snapseedillä kuvia ja heivaan johonkin naamakirjaan tms.
En usko, että iPad jaksaa neliö vääntää.
-
- Viesti:
Tää oli just niinkuin arvelinkin: kamerassa on mahdollisuus tarkennuspistekohtaiseen kalibrointiin eikä mitään rautamuutoksia tarvita.Avokid kirjoitti:http://nikonrumors.com/2012/07/17/confi ... issue.aspx
Jotenkin haiskahtaa siltä, että alkuperäinen tehdaskalibrointi ei ole mennyt ihan tuubiin. Tai jos noita ei kalibroida runko rungolta, niin alkuperäisessä datassa on virhe. Softabugi...
Pitääköhän tuota nyt lähteä erikseen JASsilta peräämään vai tuleeko joku yleisempi huoltokutsu?
Akuista sen verran, että kyllä tulee D700:n akkuja ikävä... Reissussa kun oli D300:n mukana kasisatasen kanssa, niin tuntui ettei kolmesatasesta lopu veto ollenkaan.
-
Kuvasin tuossa männäviikonloppuna vähän toistatuhatta ruutua per päivä eikä akku oikein ollut siitä tonnista vielä millänsäkään, näytöstä yksi patteripalkki sammui. Yöllä sitten ladattiin. Vähintään yhtä hyvin tuntui piisaavan kuin vanhassa D90-rungossa.mremonen kirjoitti: Akuista sen verran, että kyllä tulee D700:n akkuja ikävä... Reissussa kun oli D300:n mukana kasisatasen kanssa, niin tuntui ettei kolmesatasesta lopu veto ollenkaan.
Kortille mahtuvien kuvien laskuri on myös aika pessimistinen - tai sitten se ei ota huomioon valittua kuvausformaattia ja/tai pakkausta. Tyhjälle 64GB kortille kamera ennustaa mahtuvan 800 ruutua, mutta paljon enemmänhän sinne mahtuu. Reissulta kertyneiden RAW-tiedostojen koko näyttää vaihtelevan noin 40-50 MB välillä.
-
- Viesti:
Häh, miten tuommoisia lukemia/akku saatte? Ilman liveviewiä se on ollut semmoiset 200-300 kuvaa per lataus ja siinä se. Eikä edes AF tai vakaajaa syömässä akkua. Liveviewin kanssa ehkä 100 kuvaa per lataus. Räiskittekö sarjatulta jossain huoneenlämmössä ja kyyläätte lopuksi koneelta mitä tuli talteen?
-
Jotain eroa ja/tai vikaa täytyy olla. Festareilla lyhyttä sarjaa, pikainen tsekkaus, ilmiselvästi kelvottomat roskiin saman tien, sitten näyttö pois päältä. Liveview:tä en käytä mihinkään. Vakaaja joskus käytössä, AF joo. Lopulliset valinnat ja jälkityöt koneella.Maffer kirjoitti:Häh, miten tuommoisia lukemia/akku saatte? Ilman liveviewiä se on ollut semmoiset 200-300 kuvaa per lataus ja siinä se.
Hyvin riitti.
-
- Viesti:
-
Akun kesto on yllättänyt minutkin positiivisesti: tuhannen ruudun pintaan per 6-8h sessio, optiikkana 200-400/4vr mutta ei juurikaan vakaajan käyttöä. Session jälkeen akku on ollut puolessa tai sen alle. Kerran taisin kuvata akun loppuun, mutta se oli juuri reilua vakaajan käyttöä auringon nousun aikoihin.