Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Holden kirjoitti:
Joku kirjoitti joo. Siitä voi olla eri mieltäkin, paitsi jos oma kamera on D700.
Heh heh... Pidän kuitenkin kummana että tässä venytellään tummaa päätä vaikka D800:n parannus edeltäjämalliin on nimenomaan kirkkaassa päässä.
Sinä tiedät sen koska?
Aikaisemmin tästä ketjusta.
rtfm kirjoitti:Nomadin edellisen sivun kysymys tummasta päästä d800 vs d700.
En ole jaksanut testata testin vuoksi mutta noin mutu kenttäkokemuksena d700 tumma pää toimii paremmin ja kestää tuunata ja ylivalottaa jälkeenpäin photarissa kun kaivaa yksityskohtia esiin. Jos valo on kovaa ja kontrastit suuret, oletusarvoisesti alivalotan d700:sta hieman juuri vaalean pään puhkipalamisen johdosta ja teen korjauksen jälkikäsittelyssä varjoihin.
Vastaavassa tilanteessa D800:nen pitää valottaa varjojen mukaan tarkemmin, se ei kestä varjojen aukaisua jälkikäsittelyssä yhtä hyvin. Vastaavasti vaalea pää ei mene puhki helposti. Kasisatanen kestää paremmin pienen ylivalotuksen.
Mun kokemuksena nuo ovat kaksi erillaista runkoa valojen ja varjojen suhteen. Pidän kuitenkin molemmista, sillä molemmilla on vahvuutensa minun käytössä. Seiskasatasen voisin toki korvata käytetyllä d3s:llä mutta mutta olkoon nyt tuossa kakkosrunkona.
Edit: korjasin pari virhettä.
Holden kirjoitti:Ja tokkopa tuolla on väliä missä päässä sitä dynamiikkaa on enemmän, kunhan tietää miten oma kamera käyttäytyy ja valottaa sen mukaan, että siitä saa mahdollisimman paljon irti.
On sillä väliä. Vieläpä erittäin paljon. Suhteellisen järkevästi valottaen tumma pää ei ole ongelma nykykameroissa. Sen sijaan kun ajattelet erilaisia valotustilanteita, niin kirkkaan pään puolella on usein vaikeasti hallittavia alueita. Kaupunkien valoja, pilven reunoja, kirkkaita alueita taivaalla, kasvoja joihin paistaa suora aurinko jne. Tuo on just se asia johon kaivataan parannusta.
Jos kirkas pää on ongelma, niin valotat sen niin, että kirkas pää ei pauku puhki, ja nostat tummaa päätä jos se on tarpeen? Jos taas tumma pää on ongelma, mutta kirkkaassa päässä riittää dynamiikkaa, niin valotat kuvan tumman pään mukaan. Aina samat 12 tai 14 aukkoa dynamiikkaa käytössä. Tärkeintä on siis tuntea oman kameran tiedostojen vahvuudet ja valottaa sen mukaan.
Olet selvästi laboratorioinsinööri joka ei säädä herkkyyttä :-)
Holden kirjoitti:
On sillä väliä. Vieläpä erittäin paljon. Suhteellisen järkevästi valottaen tumma pää ei ole ongelma nykykameroissa. Sen sijaan kun ajattelet erilaisia valotustilanteita, niin kirkkaan pään puolella on usein vaikeasti hallittavia alueita. Kaupunkien valoja, pilven reunoja, kirkkaita alueita taivaalla, kasvoja joihin paistaa suora aurinko jne. Tuo on just se asia johon kaivataan parannusta.
Jos kirkas pää on ongelma, niin valotat sen niin, että kirkas pää ei pauku puhki, ja nostat tummaa päätä jos se on tarpeen? Jos taas tumma pää on ongelma, mutta kirkkaassa päässä riittää dynamiikkaa, niin valotat kuvan tumman pään mukaan. Aina samat 12 tai 14 aukkoa dynamiikkaa käytössä. Tärkeintä on siis tuntea oman kameran tiedostojen vahvuudet ja valottaa sen mukaan.
Olet selvästi laboratorioinsinööri joka ei säädä herkkyyttä :-)
ääh, tahallasiko sä väärin ymmärrät kun oma pointtisi oli täysin järjetön? Oli sitä dynamiikkaa sitten käytösäs 5 tai 20 aukkoa käytössä, niin parhaan tuloksen siitä saa irti valottamalla sen mukaan, mitkä kameran RAW-tiedoston vahvuudet ovat. Oletko sä ikinä edes säätänyt RAW-kuvia?
Vaikuttaisi siltä, että olet lähinnä täällä perustelemassa itsellesi ja muille, että ei se D800 nyt niin erityisen häävi kuvanlaadullinen päivitys ole. Mitään muuta antia ei ole tähän ketjuun tainnut tulla.
Holden kirjoitti:
ääh, tahallasiko sä väärin ymmärrät kun oma pointtisi oli täysin järjetön? Oli sitä dynamiikkaa sitten käytösäs 5 tai 20 aukkoa käytössä, niin parhaan tuloksen siitä saa irti valottamalla sen mukaan, mitkä kameran RAW-tiedoston vahvuudet ovat. Oletko sä ikinä edes säätänyt RAW-kuvia?
Älähän nyt mene henkilökohtaisuuksiin. Ymmärrän kyllä mitä tarkoitat. Mutta kirkkaassa päässä on kuitenkin usein sellaisia kontrastieroja joita nyt vaan on vaikea ottaa huomioon.
Valottamisen voi tehdä monella tapaa. Oppeja on monia. Lähtien liikkee tummasta päästä, pääkohteesta tai vaikkapa valottaa oikealle, kuten digitouhussa on paljon puhuttu. Tosiaankin tilanteen ja myös - kuten korostat - kameran ominaisuuksien mukaan.
Mutta tämä ei poista sitä, että kirkkaassa päässä kontrastierot ovat tyypillisesti suurempia ja vaikeammin hallittavia kuin tummassa päässä. Sen takia toivoisin digeihin nimenomaan hyvää kirkkaan pään dynamiikkaa, nykyisen tumman pöän kanssa tullaan toimeen kun järkevästi valottaa.
Eli oliko siinä D800:n kirkkaassa päässä edistystä kuten äsken lainaamassani sitaatissa väitettiin? Vai kiinnostaako ainaostaan tumman pään säätely.
Holden kirjoitti:Vaikuttaisi siltä, että olet lähinnä täällä perustelemassa itsellesi ja muille, että ei se D800 nyt niin erityisen häävi kuvanlaadullinen päivitys ole. Mitään muuta antia ei ole tähän ketjuun tainnut tulla.
Sinua loukkaa jos asiaan suhtaudutaan kriittisesti tai edes maltilla.
Mikä on "antia"? Väärin valotettujen kuvien esittely tai dxomarkkiin viittaaminen?
rtfm:n sitaatti oli huomattavasti uskottavampi kuin tämän keskustelun keskimääräinen sisältö.
Holden kirjoitti:
Eli oliko siinä D800:n kirkkaassa päässä edistystä kuten äsken lainaamassani sitaatissa väitettiin? Vai kiinnostaako ainaostaan tumman pään säätely.
Vaikea sanoa kirkkaan pään eroista, kun on kaksi muuttujaa: kamera ja Lightroom 4:n 2012 prosessi, joka on kirkkaasta päästä selvästi parempi kuin 2010. Minun mielestäni tumma pää on parempi, myös korkeilla herkkyyksillä. Kirkas pää on parantunut, ehkä siinä on osa LR4:n prosessia ja osa kameraa. Vanhoistakin RAW-tiedostoista on saanut kirkkaasta päästä ihmeesti enemmän irti uudella prosessilla.
Mulle ei loppupeleissä ole väliä vertailla D700:sta ja D800:sta koska en ole D700:sta enää ostamassa. D800:n tiedostoihin olen 100% tyytyväinen kaikilla herkkyyksillä. Vaikka D3s pitäisi parempi ollakin korkeilla herkkyyksillä dynamiikan puolesta, niin D800:nkin ISO6400-kuvaa voi huoletta nostaa vaikka pari aukkoa. Jotenkin itse on tullut valotettua kuvat aina vähän ali, kun on tottunut siihen että tummassa päässä on mistä ammentaa, eikä D800 siinä tee poikkeusta. Olen ihan kuriositeettina esim kokeillut nostaa sellasia studiokuvia, joissa salamat eivät ole välähtäneet, ja 4 aukon nostolla kuvasta tulee vieläkin täysin käyttökelpoinen.
Lähinnä D800:ssa nyt ajoittaiset nopeusongelmat ja kortille kirjoittaminen tökkii. Toivottavasti saavat firmiksen korjattua.
Holden kirjoitti:Lähinnä D800:ssa nyt ajoittaiset nopeusongelmat ja kortille kirjoittaminen tökkii. Toivottavasti saavat firmiksen korjattua.
Mikäs tuossa kortille kirjoittamisessa on tökkinyt ?
Onko tullut vikoja kuviin, vai jotain muuta ??
Itse en ole huomannut ja kirjoitusnopeuskin on ollut ihan OK kun on nopea 90mb/s SD käytössä.
Ei ole tullut vikoja kuviin. Toisinaan vaan kortillekirjoittamisledi palaa ja palaa eikä kuvia voi katsoa. Otin itse asiassa kuvien automaattisen toiston pois päältä, ja sen myötä koko kamera ei ole jäätynyt ja kuvia voi ottaa vaikka kamera näyttäisi korteille jotain kirjoittelevankin. Mutta kyllä sekin tökkii, että play-nappula ei anna mitään vastetta. Ei tätä yhtenään tapahdu, mutta kyllä se silti päivittäistä on.
E: lisäyksenä: käytössä tosiaan Extreme Pro SD-kortti. En tiedä sitten johtuuko ongelmat siitä, että CF-kortille kirjoitetaan JPG:t. Joskus toiminta on nopeutunut merkittävästi kun otin CF-kortin kokonaan pois. Mutta jotenkin mulla on aina vähän epämukava olo jos ei tule mitään backuppeja.
-Antti- kirjoitti:Tässä vähän enemmän ajatuksella käpistelty illalla otettu kuva. Otin muutaman muunkin ja tuntuu että jotain ideaa tuossa dynamiikassa on...
Kieltämättä vaikuttavaa tekniikkaa jolle varmasti löytyy käyttöä mutta voi vain kysyä mitä ideaa on kuvata maisemia (tai yleensä mitään) valoissa joita täytyy korjata 14 aukkoa?
Holden kirjoitti:Lähinnä D800:ssa nyt ajoittaiset nopeusongelmat ja kortille kirjoittaminen tökkii. Toivottavasti saavat firmiksen korjattua.
Itse en ole huomannut ja kirjoitusnopeuskin on ollut ihan OK kun on nopea 90mb/s SD käytössä.
Ei ole tullut vikoja kuviin. Toisinaan vaan kortillekirjoittamisledi palaa ja palaa eikä kuvia voi katsoa. Otin itse asiassa kuvien automaattisen toiston pois päältä, ja sen myötä koko kamera ei ole jäätynyt ja kuvia voi ottaa vaikka kamera näyttäisi korteille jotain kirjoittelevankin. Mutta kyllä sekin tökkii, että play-nappula ei anna mitään vastetta. Ei tätä yhtenään tapahdu, mutta kyllä se silti päivittäistä on.
E: lisäyksenä: käytössä tosiaan Extreme Pro SD-kortti. En tiedä sitten johtuuko ongelmat siitä, että CF-kortille kirjoitetaan JPG:t. Joskus toiminta on nopeutunut merkittävästi kun otin CF-kortin kokonaan pois. Mutta jotenkin mulla on aina vähän epämukava olo jos ei tule mitään backuppeja.
Voi olla tuossa, että en tallenna koskaan mitään muuta kuin RAW:n.
Duunikuvissa käytän kanssa 'backuppia' aina... eli SD+CF peilaten.
Ei nimittäin ole tullut vastaan, tai sitten sulla on joku speciaalitapaus käsissäsi.
Vai onko tätä huhuttu tapahtuvan yleisemminkin ?
Holden kirjoitti:
Vaikea sanoa kirkkaan pään eroista, kun on kaksi muuttujaa: kamera ja Lightroom 4:n 2012 prosessi, joka on kirkkaasta päästä selvästi parempi kuin 2010. Minun mielestäni tumma pää on parempi, myös korkeilla herkkyyksillä. Kirkas pää on parantunut, ehkä siinä on osa LR4:n prosessia ja osa kameraa. Vanhoistakin RAW-tiedostoista on saanut kirkkaasta päästä ihmeesti enemmän irti uudella prosessilla.
Mulle ei loppupeleissä ole väliä vertailla D700:sta ja D800:sta koska en ole D700:sta enää ostamassa. D800:n tiedostoihin olen 100% tyytyväinen kaikilla herkkyyksillä. Vaikka D3s pitäisi parempi ollakin korkeilla herkkyyksillä dynamiikan puolesta, niin D800:nkin ISO6400-kuvaa voi huoletta nostaa vaikka pari aukkoa. Jotenkin itse on tullut valotettua kuvat aina vähän ali, kun on tottunut siihen että tummassa päässä on mistä ammentaa, eikä D800 siinä tee poikkeusta. Olen ihan kuriositeettina esim kokeillut nostaa sellasia studiokuvia, joissa salamat eivät ole välähtäneet, ja 4 aukon nostolla kuvasta tulee vieläkin täysin käyttökelpoinen.
Lähinnä D800:ssa nyt ajoittaiset nopeusongelmat ja kortille kirjoittaminen tökkii. Toivottavasti saavat firmiksen korjattua.
Minulle D700 vs. D800 ero on merkittävä koska olen D800 jonossa enkä tiedä mitä tehdä. Nyt kun pöly on tasoittumassa D800:n julkaisun ympäriltä niin jäljelle jää lähinnä se kirkas pää. Resoluutiotakin olisi kiva saada vähän lisää, mutta 36mpx olisi kyllä enemmän kuin tarpeeksi - siis liikaa.
LR4:n uudistukset kirkkaan pään käsittelyssä olivat D700:lle mannaa. Mutta eivät nekään sitä muuksi muuta, että jos puhki on palanut niin puhki on palanut. Eli tottahan D800 olisi hyvä, mutta onko se välirahan plus lisäpikselien (uusi tietokone) verran parempi...
Tipe kirjoitti:
Voi olla tuossa, että en tallenna koskaan mitään muuta kuin RAW:n.
Duunikuvissa käytän kanssa 'backuppia' aina... eli SD+CF peilaten.
Ei nimittäin ole tullut vastaan, tai sitten sulla on joku speciaalitapaus käsissäsi.
Vai onko tätä huhuttu tapahtuvan yleisemminkin ?
Kyllähän tämä D800:n jäätyminen on tunnettu ongelma, joka piti korjautua uusimmassa firmiksessä, mutta ei tuntunut korjaantuvan. Tiedän ainakin yhden toisen D800:n joka käyttäytyy samalla tavalla. Sangen kiusallinen ongelma nopeita ja kriittisiä tilanteita kuvatessa. Pakko olla oikeastaan kakkoskamera, vaikka nyt kamera ei sentään ole enää kieltäytynyt ottamasta kuvia.
Ja noista dynamiikoista.... itse kuvaan erittäin paljon HDR-kuvaa.
D3:lla aiemmin kuvanneena tässä saisi olla softassa 1,5-2 aukon portaat.
Eihän se haittaa käytännössä, kuvaatko 5 vai 3 kuvaa, jos korttitilaa löytyy ja kone on riittävällä tasolla ne konvertoimaan järjellisessä ajassa (muuten D800 saapumisen jälkeen on em. asiat korjattu tässä taloudessa).
Mutta käytännössä D3 5-aukon ja 5 valotuksen matskusta saa saman irti, mitä D800:n 5 aukon 3 valotuksen matskusta. Siellä on aidosti sitä käyttökelpoista dynamiikkaa paljon tarjolla ainakin tähän kuvausgenreen.
Mutta tuota peruskuvaamisen valotuskorjausta ei ole tarvinnut muokata, se on edelleen se sama +0.3 asetus mikä on käytännössä aina käytössä kuvatessa. Ylhäältä saa alas ja alhaalta ylös jos tarve, mutta minun pyrkimys on valottaa aina oikein ettei tuohon tarvi mennä..
Vielä tosin menee vähän aikaa, että saa kaikki säädöt HDR:ssä vimpan päälle kohdilleen D800:n kanssa, kun siinä on vähän eri sävyt lopputulemassa, mitä oli D3:ssa.
Holden kirjoitti:Kyllähän tämä D800:n jäätyminen on tunnettu ongelma, joka piti korjautua uusimmassa firmiksessä, mutta ei tuntunut korjaantuvan. Tiedän ainakin yhden toisen D800:n joka käyttäytyy samalla tavalla. Sangen kiusallinen ongelma nopeita ja kriittisiä tilanteita kuvatessa. Pakko olla oikeastaan kakkoskamera, vaikka nyt kamera ei sentään ole enää kieltäytynyt ottamasta kuvia.
No hyvä tietää, kun ko. asia napsahtaa eteen.
Ei ole vielä tullut, tosin en ole kuvannut kuin vähän toistatuhatta kuvaa vasta sillä ja näistä sellaisen 200kpl kahdelle kortille =)
Holden kirjoitti:Kyllähän tämä D800:n jäätyminen on tunnettu ongelma, joka piti korjautua uusimmassa firmiksessä, mutta ei tuntunut korjaantuvan. Tiedän ainakin yhden toisen D800:n joka käyttäytyy samalla tavalla. Sangen kiusallinen ongelma nopeita ja kriittisiä tilanteita kuvatessa. Pakko olla oikeastaan kakkoskamera, vaikka nyt kamera ei sentään ole enää kieltäytynyt ottamasta kuvia.
Ei ole vielä tullut, tosin en ole kuvannut kuin vähän toistatuhatta kuvaa vasta sillä ja näistä sellaisen 200kpl kahdelle kortille =)
Joo. En tosiaan tiedä, että auttoiko kameran totaaliseen jäätymiseen se, että otin kuvien automaattisen toiston pois päältä.. Ehkä.
Joo. En tosiaan tiedä, että auttoiko kameran totaaliseen jäätymiseen se, että otin kuvien automaattisen toiston pois päältä.. Ehkä.
Mulla ei ole jäätynyt totaalisesti, mutta eye-fi kortin kanssa kun kuvaan siten että kamera tallentaa sille kortille basic-jpg:tä, niin välillä kamera jää kirjoittelemaan tuhottoman kauan ( n. 30s ) kortille kamaa ihan vain parinkin kuvan jälkeen. Lisäksi eye-fi -kortin asetusvalinta katoilee menu-valikosta aina välillä.
Tämä tosin voi johtua myös eye-fi -kortin sekoilusta kun ei löydäkkään verkkoa, mutta häiritsevää silti.
Mitään muunlaista jäätymistä ei ole tapahtunut, vaikka mulla on edelleen se maaliskuun firmisversio kamerassa.
Mulla on n. 7000 kuvaa ja toisinaan se tosiaan kirjottelee tosi pitkään kortille ilman mitään sen kummempaa syytä. Tätä tapahtuu kahta korttia käytettäessä. Kuvamäärällä nyt ei liene väliä.
E: tosiaan yhden kerran otin toisen kortin pois sen takia koska kirjoittelussa kesti, eikä tämän jälkeen tapahtunut hidasteluja. Sen verran pieni otanta kuitenkin, että en tiedä vaikuttiko toisen kortin poisto vai ei.