Suosittele monipuolista Digipokkaria!

Aukot, sommittelu, salamat, akut jne.
Vastaa Viestiin
holmbergka

Suosittele monipuolista Digipokkaria!

Viesti Kirjoittaja holmbergka »

Vaatimukset ainakin nämä:

- Ensisijaisesti kompakti koko, jota viitsii kantaa aina mukana
- Optisesti luokassan hyvä
- Hyvät/Toimivat automaattisäädöt, esim. Canon DIxus 300:lla on harvoin ollut valkotasapaino-ongelmia.
- Ulottuva zoomi
- toimivat aukon ja valotusajan käsisäädöt niin halutessani
- Hyvä / kohtuullinen makro
- täytesalmamoodi esim. aukon esivalinnan yhteydessä tai salamatehon säätö ja hidas täsmäys
- Optinen etsin mielellään tft:n lisäksi

Eli: Niin haluttaessa "järkkärimäinen" pokkari ja muuten/yleensä hyvin automatiikalla peruskuvaustilanteista selviävä pokkari. Mistähän sais esim. Canon DIxus 500:n hieman ruuvatulla softalla :? Kaikenlaisia osittain vaatimukset täyttäviä vaihtoehtoja saa myöskin ehdottaa, nuo mun vaatimukset taitaa olla sellaisia, että kellään niitä ei ole tarjota :cry:
Viimeksi muokannut holmbergka, Touko 19, 2004 14 : 16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Karri -
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
ironchef

Viesti Kirjoittaja ironchef »

Heitänpä tähän heti Sonyn DSC-W1? Noissa pikkukameroissa harvemmin on kovin ulottuvaa zoomia, tuossakin 'vain' kolminkertainen.

Lisää tietoa
holmbergka

ironchef kirjoitti:Heitänpä tähän heti Sonyn DSC-W1? Noissa pikkukameroissa harvemmin on kovin ulottuvaa zoomia, tuossakin 'vain' kolminkertainen.

Lisää tietoa
Varsin mielenkiintoinen pakkaus, kaivelin myös dpreview:stä DCS-V1:n esittelyn ja sekin vaikutti varsin mielenkiintoiselta, eräs huono puoli oli kameran paksuus, muuten siinä oli melkolailla mahdollisuuksia manuaaliseen kuvaukseen. Tuo memorystick hommeli on myös hiukan hanukasta, koska CF skulaa tuossa 10D:ssä.
- Karri -
Zenny

Canon powershot g3

Viesti Kirjoittaja Zenny »

Olis myytävänä
Vastaa aika hyvin noita vaatimuksias
Ota yhteyttä
holmbergka

Re: Canon powershot g3

Zenny kirjoitti:Olis myytävänä
Vastaa aika hyvin noita vaatimuksias
Ota yhteyttä
G3 on kyllä hyvä kamera, mutta valitettavasti liian iso kooltaan. Haen todella tuota taskupokkariluokkaa tai korkeintaan hieman isompaa -> Mahtuu taskuun mutta pullistelee niin per**leesti ;)
- Karri -
Leht1n

Viesti Kirjoittaja Leht1n »

Miten olis Pentax Optio 555, 37.5-187.5mm vastaava. Jos siitä jotain huonoa pitää sanoa, niin tarkennuksen nopeus ei ole ilmeisesti kovin hyvä. Eiköhän kaikki tarpeellinen selviä kyllä tuosta laittamastani linkistä. Kameralla saa muuten kuvattua makrolla kahdesta sentistä, vaikka arvostelija on jostain syystä ottanut testikuvansa paljon kauempaa.

Vaatimuksesi ovat kyllä aika kovat kompaktia kameraa ajatellen, että luultavasti joudut jossain määrin joustamaan.

—Timo
Quot capita, tot sensus.
Nikon Coolpix 2500 > Sony DSC-F717 > Olympus C-5060WZ > Nikon Coolpix 5400 > Nikon D70 > Nikon Coolpix 8400 > Nikon D60 > Nikon D300
ironchef

Viesti Kirjoittaja ironchef »

holmbergka kirjoitti:
ironchef kirjoitti:Heitänpä tähän heti Sonyn DSC-W1? Noissa pikkukameroissa harvemmin on kovin ulottuvaa zoomia, tuossakin 'vain' kolminkertainen.

Lisää tietoa
Varsin mielenkiintoinen pakkaus, kaivelin myös dpreview:stä DCS-V1:n esittelyn ja sekin vaikutti varsin mielenkiintoiselta, eräs huono puoli oli kameran paksuus, muuten siinä oli melkolailla mahdollisuuksia manuaaliseen kuvaukseen. Tuo memorystick hommeli on myös hiukan hanukasta, koska CF skulaa tuossa 10D:ssä.
Joo, itelläni ollut V1 ja sanompa vaan, että saa olla aika taskut jos meinaat sen sinne änkeä. Aivan loistava kamera, mutta muotoilussa ja koossa toivomisen varaa. Se on semmoinen hassu kuutio, jota on huono pitää kädessä ja mahdoton tunkea taskuun :)
Jukka®

Viesti Kirjoittaja Jukka® »

Minulla oli näitä samoja kriteereitä kun valitsin ensimmäistä digipokkaria. Lopulta ostin Minolta G400:n.

* Ensisijaisesti kompakti koko, jota viitsii kantaa aina mukana
Minolta täyttää kriteerin. Siro kuin mikä.

* Optisesti luokassan hyvä
Ilmeisesti kriteeri täyttyy, asiantuntijalta saatu tieto. Minulla ei ole kokemusta muista digipokkareista.

* Hyvät/Toimivat automaattisäädöt
Vaikuttaisi olevan ihan ok. Valkotasapainosta en sano mitään kun en mitään siitä ymmärrä. Auto-kuvaustapaa en käytä koskaan. Teema-tavoista käytän usein urheilu-teemaa, ihan jees. Yleensä on P- tai M-tavalla. Joskus olen käyttänyt Av, mutta harvemmin. Hämärässä tarkennus osuu heikosti, valittavissa on kuitenkin kiinteä tarkennusetäisyys 0,8/1,2/2,5 m tai ääretön ja ne ovat riittäneet tähän asti. Tarkennuksen apuvaloa ei ole (paitsi välillä otsalamppu).

* Ulottuva zoomi
Laaja pää on samaa tavaraa kuin muissakin eli 35 mm vastaava. Saisi tietysti olla 28 mm vastaava jotta kelpaisi useammin. Kolminkertainen zoomi. Koska kamera on pieni ja kevyt, tärähtää kuva helposti yläpäätä käytettäessä ellei ole tarkkana. Luulen, että kaikissa on sama vaiva.

* Toimivat aukon ja valotusajan käsisäädöt niin halutessani
Löytyy ja helposti. Yhdellä napilla voi korjata valotusta 0,3 portain P-tavassa. Lisäksi on valotuksen ja tarkennuksen lukitukset yhden napin takana, joita tarvitsee esimerkiksi panoraamakuvia ottaessa. Ne voi tietysti lukita myös käyttämällä M-tapaa. M-tavalla voi valita aukon ja valotusajan itse ja näytössä näkyy miten yhdistelmä suhtautuu kameran arvioimaan valotustarpeeseen nähden.

* Hyvä / kohtuullinen makro
Makro on hyvä, mutta vaatii valoa tarkennukseen.

* Täytesalmamoodi esim. aukon esivalinnan yhteydessä tai salamatehon säätö ja hidas täsmäys
Minoltassa on hyvät mahdollisuudet tässä suhteessa ja se oli yksi syy valita kamera. Salama voidaan valita pois/päällä/auto/punasilmäisyyden poisto ja tehoa voidaan säätää välillä -1..+1 askelin 0,5. Lisäksi vallitsevan valon korjausta voidaan tehdä välillä -2..+2 askelin 0,3/0,7/1,0/1,3/1,7/2,0. Valotusaika salamaa käytettäessä voi olla 1/8, 1/15, 1/30, 1/60 tai 1/125 valintasi mukaan. Itse käytän orjasalamaa yleensä 1/2- tai 1/4-teholla ja kameran salamaa vähennän -1, jotta lähellä oleva kohde ei pala puhki. Oikea resepti löytyy kokeilemalla. Kyllä tulee hyviä sisäkuvia!

* Optinen etsin mielellään tft:n lisäksi
On. Oletusarvona minulla on, että kameraa käynnistettäessä näyttö ei mene päälle. Eli kuvaan etsimellä ja tarvittaessa tarkistan tuloksen nappia painamalla. Siitä näkyy myös käytetyt valotusarvot yms. Optinen etsin näyttää suurin piirtein 90% todellisesta kuva-alasta.

Lisäksi edellytin:
* Kenttäkelpoinen, eli mekaanisesti luotettavan tuntuinen jotta pysyy maastossakin ehjänä. Ei kierrettäviä nappeja.
* Peruspaketin hinta alle 300 e.
* Helpot käsisäädöt ja valikot ja laajat virittelymahdollisuudet.
* Jalustakierre ja vitka.

Videosta ei ole kokemuksia. Minulla on digivideo siihen hommaan. Joskus täytyy ehkä kokeilla.
timantti-9

canon

Viesti Kirjoittaja timantti-9 »

digital ixus 500.
-tai a-sarja!!!
kiitos kaikesta, ja syökää suklaata, vadelmahilloa ja puuroa paljon!!!!
-hyvää juhannusta vappua, niin ja
uuttavuotta!!!!!!
holmbergka

Jukka® kirjoitti:Minulla oli näitä samoja kriteereitä kun valitsin ensimmäistä digipokkaria. Lopulta ostin Minolta G400:n.
Mielenkiintoinen pakkaus! Katselin tuossa Dpreviewissä myös G500 ja G600 malleja, joissa näyttäisi olevan fyysisiltä mitoiltaan vielä suurempi kuvakenno. Näiden kohdalla mainittiin myös, että kyseisissä malleissa ei olisi aukon ja valotusajan käsisäätöä!? Tuntuu aika idioottimaiselta, pitääkö todella paikkansa, yleensähän nuo ominaisuudet tuppaa kasvavan?!
- Karri -
holmbergka

Re: canon

timantti-9 kirjoitti:digital ixus 500.
-tai a-sarja!!!
Ixus mahtuu taskuun, mutta siinä ei ole aukon eikä valotusajan käsisäätöjä :-/ Salaman tehoa ei vissiin myöskään pääse säätämään. Muussa tapauksessa kävelisin heti kauppaan ;) A-sarja ei taas mahdu housun taskuihin.... Ja nyt kun hiukan tsekkasin lisää, niin eihän tuo A-sarja olekkaan niin iso ;) Pitää miettiä.
- Karri -
holmbergka

Leht1n kirjoitti:Miten olis Pentax Optio 555, 37.5-187.5mm vastaava.
No alkaahan näitä löytymään ;) Tämäkin vaikuttaa mielenkiitoiselta pakkaukselta; Onko kellään kokemusta täytesalaman toiminnasta 555:lla?
- Karri -
timantti-9

ixus

Viesti Kirjoittaja timantti-9 »

..kyllä ixuksessa on valotusajan säädöt..
-mutta itse en tarvitse salama/aukko säätöjä ;)
kiitos kaikesta, ja syökää suklaata, vadelmahilloa ja puuroa paljon!!!!
-hyvää juhannusta vappua, niin ja
uuttavuotta!!!!!!
midge
Viesti:

Viesti Kirjoittaja midge »

Itse olen ollut Canon Powershot S30 kameran tyytyväinen omistaja kaksi vuotta. Siksi Uskaltaisin suositella uutta S60 mallia.

http://www.canon-europe.com/For_Home/Pr ... rShot_S60/

http://www.dpreview.com/news/0405/04051001canons60.asp

http://www.steves-digicams.com/2004_reviews/s60.html
holmbergka

Re: ixus

timantti-9 kirjoitti:..kyllä ixuksessa on valotusajan säädöt..
-mutta itse en tarvitse salama/aukko säätöjä ;)
Totta ;) Puhuimpa ohi suuni, tarkoitin juuri aukon säätöä vaihtoehtoa, kuten kaikki varmaan ymmärsivät ;)
- Karri -
Saapas

Viesti Kirjoittaja Saapas »

Sony DSC-P72, ehdottomasti. Gigantista saa kai jo kolmeen sataan.
Mitään muuta huonoa en ole kamerasta löytänyt kuin salaman latausajan. Mutta se taitaa olla kaikissa 2-5s?
holmbergka

Saapas kirjoitti:Sony DSC-P72, ehdottomasti. Gigantista saa kai jo kolmeen sataan.
Mitään muuta huonoa en ole kamerasta löytänyt kuin salaman latausajan. Mutta se taitaa olla kaikissa 2-5s?
Varmasti hyvä kamera, mutta ainakaan Dpreview:n mukaan kamerassa ei ole aukon ja valotusajan käsisäätöjä? Lisäksi muistina on Memory$tick, joka maksaa niin p*rkeleesti cf:ään tai sd:hen verrattuna.
- Karri -
Vastaa Viestiin