Kerro kun ostit kuvaukseen liittyvää tavaraa
-
Tuli tilattua custom fit Golf setti... Kamerakalustoon en juurikaan ole koskennut koko keväänä, ellei ole ollut ihan "pakko"...
Tasuri pudonnut alle kahdenkymmenen, ihan kivasti kun ottaa huomioon että Green card suoritettu viime syksynä ja harrastus aloitettu "kypsällä iällä";-))
T.KKS62 (Ai niin tilasinhan minä sen Vivezan, ihan ok noin ensi testien perusteella...)
Tasuri pudonnut alle kahdenkymmenen, ihan kivasti kun ottaa huomioon että Green card suoritettu viime syksynä ja harrastus aloitettu "kypsällä iällä";-))
T.KKS62 (Ai niin tilasinhan minä sen Vivezan, ihan ok noin ensi testien perusteella...)
-
Siniharmaanviolettia maalia Bauhausista.
Tosin pyysin harmaata, valkkasin tarkasti haluamani harmaan värikorteilta ja huomautin pariinkin kertaan myyjälle, että haluan siis nimenomaan sellaista harmaata, joka ei ole sävyttynyt millään harmaasävyalan ulkopuolisella sävyllä. Ja niinhän se sitten meni, että kun hommat etenivät siihen vaiheeseen, että pitää vetää harmaata maalia yhteen pintaan, niin violetiksihan se osoittautuu.
Hiukka ketuttaa.
Tosin pyysin harmaata, valkkasin tarkasti haluamani harmaan värikorteilta ja huomautin pariinkin kertaan myyjälle, että haluan siis nimenomaan sellaista harmaata, joka ei ole sävyttynyt millään harmaasävyalan ulkopuolisella sävyllä. Ja niinhän se sitten meni, että kun hommat etenivät siihen vaiheeseen, että pitää vetää harmaata maalia yhteen pintaan, niin violetiksihan se osoittautuu.
Hiukka ketuttaa.
-
Jos lyö harmaakortin tai -kiilan viereen niin huomaa vielä selvemmin sen minkä jo silmä sanoo: kyse on violettisävyisestä siniharmaasta eikä harmaasta. Kyse ei siis ole siitä että tietty valaistus saisi aikaan jonkun vaikutelman vaan siitä, että väri itse on päin per*että.OskuK kirjoitti:Sen pitäisi siis olla edelleen saman väristä kuin värimallin, kunhan katsotan samassa valossa.saltikov kirjoitti:
Höh... harmaa on "aina" sävyttynyt valon antaman värin suuntaan?
-
Maali oli valittu sävyttömänharmaasta sarjasta vähän keskiharmaata vaaleampi sävy. Eli koko sarjassa ei pitäisi olla mustasta valkoiseen missään mitään ylimääräistä sävyä. Malli oli siis harmaa, ei siniharmaanvioletti niin kuin maali.saltikov kirjoitti:Mitenkä itse värimalli suhtau asioihin?Konditiona kirjoitti:Jos lyö harmaakortin tai -kiilan viereen niin huomaa vielä selvemmin sen minkä jo silmä sanoo: kyse on violettisävyisestä siniharmaasta eikä harmaasta. Kyse ei siis ole siitä että tietty valaistus saisi aikaan jonkun vaikutelman vaan siitä, että väri itse on päin per*että.OskuK kirjoitti: Sen pitäisi siis olla edelleen saman väristä kuin värimallin, kunhan katsotan samassa valossa.
-
-
-
Ensinnäkin valkoista maalia en ole nähnyt myytävänä. Maalin kiiltoaste ja hinta vaikuttavat maalin valkoisuuteen. Ilmeisesti valkoisen värin muodostava pigmentti titanidioksidin määrä vaihtelee maalityypin mukaan. Yleensä mitä halvempi maali sitä kauempana se on valkoisesta. Valkoisimpia sävyjä suomalaisista maaleista olen tavannut kattomaaleista. Lisäksi kaikki suomalaiset maalit joita olen käyttänyt ovat (kuivakalvo) kuivuttuaan selvästi tummempia kuin märkänä (märkäkalvo). (Olen tavannut saksalaisia maaleja, jotka vaalenivat kuivuessaan)Konditiona kirjoitti:Maali oli valittu sävyttömänharmaasta sarjasta vähän keskiharmaata vaaleampi sävy. Eli koko sarjassa ei pitäisi olla mustasta valkoiseen missään mitään ylimääräistä sävyä. Malli oli siis harmaa, ei siniharmaanvioletti niin kuin maali.
Harhakuva on myös se, että neutraali harmaa syntyisi sekoittamalla mustaa pigmenttiä "valkoiseen" maaliin. Ei synny. Syntyy selvästi siniseen taittava harmaa. Syystä tai toisesta maaleissa neutraali harmaa tarvitsee okraa mustan pastan sekaan.
Yleensä maalien myyjien tietämys on hyvin kapea. Kun valitset sävyjä (mihin tahansa vaativampaan kohteeseen) kannattaa ottaa selvää mitä pastoja soosiin laitetaan. Näin ainakin pystyy välttämään suurimmat mokat vaaleissa sävyissä joiden erot ovat tosielämässä paljon suuremmat kuin sävymalleissa..
On myös muistettava, että ne pikkuläppänät joita ihmisille jaetaan sävymalleina ovat painettuja, ei maalattuja. Toisekseen koska kaikki on aina suhteessa toisiin niin on myös maalien kanssa. Tapa esittää värimalleja toisten värimallien vieressä on väärä. Paljon mokuja saa vältettyä leikkaamalla valkoiseen kartonkiin värimallin kokoinen reikä ja katsomalla yhtä väriä kerrallaan. Ja mieluusti luonnonvalossa tietysti.
”Tie helvettiin on kivetty hyvillä aikomuksilla.”
-
Jaaha nyt rupes räpsymään...Jaakko85 kirjoitti:1d MarkIII
...kuvia lisätään myöhemmin...
http://kohan.1g.fi/
http://kohan.1g.fi/
-
- Viesti: