Mistähän se tosiaan johtuu, että kaikki kuvat näyttävät paremmilta mitä pidempi aika niiden ottamisesta on kulunut? Minustakin tuntuu, että viisi vuotta sitten kuvasin paljon parempia kuvia kuin nyt. :-) Ja pari kuukautta sitten otettu luontokuva on paljon hienompi kuin se viime viikolla otettu...OskuK kirjoitti:olen huomannut että osaan arvostella kuviani vasta n. puolen vuoden päästä ;-)
hintakehitys?
-
- Viesti:
-
- Viesti:
Aika parantaa??? Minä kaipaan edelleen niitä ihania värejä, joita oli 1960- ja 1970-luvun diafilmeissä. Eihän ne olleet "oikeita" värejä vaan kauniita. Kun eka Fuji tuli markkinoille, sillä sai kaikkein vihreimmän ruohon (vaikka ruoho oli oikeasti auringon ruskistama). Agfalla sai sadesäällä hienoja punaisia ja sinisiä. Miksei digikameroissa ole valkotasapainon sijasta nappia, jolla voisi valita erilaiset sävyt: pastelli, huomiovärit, vihreämpi vihreä jne?
(ai niin, nyt muistankin... nämähän tehtiin sillä curves-toiminnolla)
(ai niin, nyt muistankin... nämähän tehtiin sillä curves-toiminnolla)
-
Tämä toimi myös toiseen suuntaan, heti hyvältä tuntunut kuva putoaa omalle paikalleen mössön sekaan ;-)Tuomo kirjoitti:Mistähän se tosiaan johtuu, että kaikki kuvat näyttävät paremmilta mitä pidempi aika niiden ottamisesta on kulunut? Minustakin tuntuu, että viisi vuotta sitten kuvasin paljon parempia kuvia kuin nyt. :-) Ja pari kuukautta sitten otettu luontokuva on paljon hienompi kuin se viime viikolla otettu...OskuK kirjoitti:olen huomannut että osaan arvostella kuviani vasta n. puolen vuoden päästä ;-)
-Mutta joka tapauksessa digikuvaajalle tässä on haastetta: mitä uskaltaa tuhota?!
-
Mulle on aikanaan käyny muuten niin duunipaikalla että digillä otetuista kuvista onnistuin tuhoamaan juuri ne parhaimmat. Ja tarkoituksella, sillä eka kerralla ku katsoin ni ne ei näyttäneet "tarpeeksi" hyviltä mutta sitten ku tuli kiirus jo pistää meiliä ja tiedostoa (esitettä) eteenpäin ni jouduin tyytymään huonompiin vaihtoehtoihin ku olin hölmöyksissäni "resetoinut" ne hyvät....
Ja taitaa tulla käymään samantapaisesti myös jatkossa, ikävä kyllä :)
Ja taitaa tulla käymään samantapaisesti myös jatkossa, ikävä kyllä :)
-
- Viesti:
-
- Viesti:
Miksi tuhota kuvia, onhan tuolla levynurkalla aina tilaa muutamalle kuvalle. Kuvat jotka ovat absoluuttisen epäonnistuneita, voihan ne tietysti poistaa, mutta eihän niistä muuten mitään opi, jos pitää tallennella vain parhaat.
En ole kyllä filmipuolellakaan kuvia juuri pois heittänyt, niitä on tuolla vinoissa pinoissa joitakin kymmeniätuhansia kuvia. Harmi ettei nuo pahvilaatikot itse itseänsä järjestä. Digi onneksi on helpompi dokumentoida, ja vielä kuvaustapahtumankin tiedot on hyvin tallessa.
Olettehan te oikeassa ettei digiä ehkä voi eikä pidä verrata filmiin, mutta olen juuri oppinut nauttimaan siitä.
Voin rauhassa nauttia kuvaamisesta kehittyä ja oppia, ilman että tarvitsee koko ajan olla ajattelemassa setelinkuvia ja miettiä onko minulla varaa ottaa vielä yksi.
Onhan tämä lisännyt tuota kuvaamista noin 3 kertaiseksi, eikä tässä oikeasti tarvitse olla huolissaan edes tuosta arkistoinnista. Kuva-arkistosta löytyy nyt joka risu ja turhempikin roska, mutta se on vain aiheesta kiinni, mikä on tarpeellista ja mitä milloinkin tarvitsee.
En ole kyllä filmipuolellakaan kuvia juuri pois heittänyt, niitä on tuolla vinoissa pinoissa joitakin kymmeniätuhansia kuvia. Harmi ettei nuo pahvilaatikot itse itseänsä järjestä. Digi onneksi on helpompi dokumentoida, ja vielä kuvaustapahtumankin tiedot on hyvin tallessa.
Olettehan te oikeassa ettei digiä ehkä voi eikä pidä verrata filmiin, mutta olen juuri oppinut nauttimaan siitä.
Voin rauhassa nauttia kuvaamisesta kehittyä ja oppia, ilman että tarvitsee koko ajan olla ajattelemassa setelinkuvia ja miettiä onko minulla varaa ottaa vielä yksi.
Onhan tämä lisännyt tuota kuvaamista noin 3 kertaiseksi, eikä tässä oikeasti tarvitse olla huolissaan edes tuosta arkistoinnista. Kuva-arkistosta löytyy nyt joka risu ja turhempikin roska, mutta se on vain aiheesta kiinni, mikä on tarpeellista ja mitä milloinkin tarvitsee.
-
Re: Hinta putoaa - mitäs sitten?
Osaisko joku sanoa, onko mitään syytä korvata toimiva D60 uudella D10:llä, jos on siihen tilaisuus (eli välirahana vain Sigmaobjektiivi 70 - 300)?
-
- Viesti:
On, varsinkin jos toi 70-300 on joku perusmalli. 10D on kuitenkin uudempaa tekniikkaa sisältävä vekotin.varpunen kirjoitti:Osaisko joku sanoa, onko mitään syytä korvata toimiva D60 uudella D10:llä, jos on siihen tilaisuus (eli välirahana vain Sigmaobjektiivi 70 - 300)?
-
- Viesti:
On vaihda heti ennen kuin myyjä alkaa perumaan, nyt on kiire!!varpunen kirjoitti:Osaisko joku sanoa, onko mitään syytä korvata toimiva D60 uudella D10:llä
-
Vaihda äkkiä, jos haluu vain tommosen pullonpohjan välissä.varpunen kirjoitti:Osaisko joku sanoa, onko mitään syytä korvata toimiva D60 uudella D10:llä, jos on siihen tilaisuus (eli välirahana vain Sigmaobjektiivi 70 - 300)?
-
- Viesti:
-
"ihme diili" johtuu vain siitä, että oikaisin kysymystä:
kun ostaa firman rahoilla uuden eikä käytetyn, voi vähentää hinnasta ALVin; mutta budjettiini ei enää mahtunut edes halpaa lisäobjektiivia, (joka olisi siis mahtunut käytetyn ostoon).
Kiitos vastauksista, 10D tulossa käyttööni.
Harkitsen tulevaisuudessa esim. 55-200mm zoomin ostoa, nyt käytössäni vain Sigma 18-50 mm.
kun ostaa firman rahoilla uuden eikä käytetyn, voi vähentää hinnasta ALVin; mutta budjettiini ei enää mahtunut edes halpaa lisäobjektiivia, (joka olisi siis mahtunut käytetyn ostoon).
Kiitos vastauksista, 10D tulossa käyttööni.
Harkitsen tulevaisuudessa esim. 55-200mm zoomin ostoa, nyt käytössäni vain Sigma 18-50 mm.