Vinkkejä muotinäytöksen kuvaamiseen
-
- Viestit: 60
- Liittynyt: Helmi 02, 2005 14 : 32
Vinkkejä muotinäytöksen kuvaamiseen
Kaikki hyvät kuvausvinkit muotinäytöksen kuvaamisesta haastavissa valo-olosuhteissa otetaan kiitollisena vastaan. Ilmeisesti kannattaa käyttää järkkärissä salamaa ja siinä esim. Sto-Fenin Omni-bouncea hajottamaan/pehmentämään valoa, vaikka "ampuisikin salamalla suoraan kohti mallia" eikä katon kautta kun siihen ei ole mahdollisuutta?
-
- Viestit: 4538
- Liittynyt: Marras 12, 2004 19 : 48
Re: Vinkkejä muotinäytöksen kuvaamiseen
Miksi mennä sinne ruiskimaan jos ei osaa. Kannattaisi harjoitella ensin muualla, ennen kuin menee tulpaksi muille. Onhan se eka kerta tietenkin aina eka kerta, mutta ei siihen täältä pitäisi neuvoa kysyä.puhi kirjoitti:Kaikki hyvät kuvausvinkit muotinäytöksen kuvaamisesta haastavissa valo-olosuhteissa otetaan kiitollisena vastaan. Ilmeisesti kannattaa käyttää järkkärissä salamaa ja siinä esim. Sto-Fenin Omni-bouncea hajottamaan/pehmentämään valoa, vaikka "ampuisikin salamalla suoraan kohti mallia" eikä katon kautta kun siihen ei ole mahdollisuutta?
Kapa
http://kapasia.blogspot.com/
-
- Viestit: 4808
- Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 21
- Viesti:
Ehkei se nyt noin vakavaa ole, jos kysyy. Muotinäytöksiäkin on monenlaisia. Tuskinpa tuossa ollaan Pariisiin menossa.
Salaman käyttö riippuu valon määrästä. Jos valoa on tarpeeksi, niin ilman vaan. Esimerkiksi, jos käytössä on reilusti päivänvaloa tai lava on valaistu kunnolla vaikkapa televisiokuvausta varten. Hiukan lisää herkkyyttä kameraan, että liike ei ainakaan häiritsevästi sotke kuvaa.
Salamaa voi sitten käyttää täyttämään sellaisia kohtia, joissa valo ei riitä, silmiä, leuan alusta, vaatteiden poimuja. Sto-Fen:sta ei juuri ole hyötyä. Valo tulee senkin kanssa lähes yhdestä pisteestä. Tarvittaisiin isompaa hajoitinta, vähintään jotain mukana kulkevaa tasovalon tapaista ja sekin pitäisi saada vähän kauemmas kamerasta.
Olennaisenpaa on säätää salaman teho sopivaksi ympäröivään valoon. Jos salama toimii päävalona, niin se latistaa muodot ja tuottaa liikaa varjoja. Sen sijaan, jos saat sen säädettyä hiukan vähemmän valaisevaksi kuin ympäröivän valon, saat mukaan tunnelmaa ja valot ovat muotoilevampia.
Jos ympäröivää valoa ei ole tarpeeksi edes pysäyttämään kameran tärähtelyä tai liike-epäterävyyttä on jatkuvasti, niin sitten on pakko käyttää salamaa enemmän. Tuolloinkin auttaisi, jos salaman saisi kauemmas kamerasta.
Sinänsä nämä ohjeet ovat ihan tavallisia salamankäyttöohjeita. Se että kyseessä on muotinäytös, ei sinänsä juuri poikkea muusta liikkuvan tilanteen kuvaamisesta. Paljon huomiota kannattaa kiinnittää tilanteen havainnointiin: milloin mallit ovat edustavimmillaan, pysähtyvätkö he poseeraamaan jossain kohtaa, miten vaate käyttäytyy ja saako kankaan liikkeen kuvaan?
Tausta kannattaa pitää vapaana erilaisesta sälästä. Jos tarkoitus on esitellä vaatetta, niin luonnolliset kuvakulmat olisivat eduksi, samassa tasossa mallin vartalon kanssa.
Salaman käyttö riippuu valon määrästä. Jos valoa on tarpeeksi, niin ilman vaan. Esimerkiksi, jos käytössä on reilusti päivänvaloa tai lava on valaistu kunnolla vaikkapa televisiokuvausta varten. Hiukan lisää herkkyyttä kameraan, että liike ei ainakaan häiritsevästi sotke kuvaa.
Salamaa voi sitten käyttää täyttämään sellaisia kohtia, joissa valo ei riitä, silmiä, leuan alusta, vaatteiden poimuja. Sto-Fen:sta ei juuri ole hyötyä. Valo tulee senkin kanssa lähes yhdestä pisteestä. Tarvittaisiin isompaa hajoitinta, vähintään jotain mukana kulkevaa tasovalon tapaista ja sekin pitäisi saada vähän kauemmas kamerasta.
Olennaisenpaa on säätää salaman teho sopivaksi ympäröivään valoon. Jos salama toimii päävalona, niin se latistaa muodot ja tuottaa liikaa varjoja. Sen sijaan, jos saat sen säädettyä hiukan vähemmän valaisevaksi kuin ympäröivän valon, saat mukaan tunnelmaa ja valot ovat muotoilevampia.
Jos ympäröivää valoa ei ole tarpeeksi edes pysäyttämään kameran tärähtelyä tai liike-epäterävyyttä on jatkuvasti, niin sitten on pakko käyttää salamaa enemmän. Tuolloinkin auttaisi, jos salaman saisi kauemmas kamerasta.
Sinänsä nämä ohjeet ovat ihan tavallisia salamankäyttöohjeita. Se että kyseessä on muotinäytös, ei sinänsä juuri poikkea muusta liikkuvan tilanteen kuvaamisesta. Paljon huomiota kannattaa kiinnittää tilanteen havainnointiin: milloin mallit ovat edustavimmillaan, pysähtyvätkö he poseeraamaan jossain kohtaa, miten vaate käyttäytyy ja saako kankaan liikkeen kuvaan?
Tausta kannattaa pitää vapaana erilaisesta sälästä. Jos tarkoitus on esitellä vaatetta, niin luonnolliset kuvakulmat olisivat eduksi, samassa tasossa mallin vartalon kanssa.
olli Rinne http://www.digifaq.info/
-
- Viestit: 60
- Liittynyt: Helmi 02, 2005 14 : 32
-
- Viestit: 4538
- Liittynyt: Marras 12, 2004 19 : 48
Yhden pikkukommentin tuohon OlliR:n ohjeeseen antaisin:
"Televisiovalot" tahtovat olla usein sopimattomia liikkumattomaan kuvaan. Kontrastit ovat julmia. Suosittelisin kevyttä tasaavaa salamaa. Suoraan ja päin näköä. Sopivasti.
Kapa
http://kapasia.blogspot.com/
"Televisiovalot" tahtovat olla usein sopimattomia liikkumattomaan kuvaan. Kontrastit ovat julmia. Suosittelisin kevyttä tasaavaa salamaa. Suoraan ja päin näköä. Sopivasti.
Kapa
http://kapasia.blogspot.com/
-
- Viestit: 1296
- Liittynyt: Joulu 12, 2004 11 : 42
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
jotain
yhden marketin aulassa pidettyä näytöstä tuli kuvattua jopa pokkarilla. No kamerahan ei ole aiheena tässä vaan niitä kokemuksia ja neuvoja.
Valoa on näytöksissä kohtuullisen riittävästi, osa valosta tuli isoista ikkunoista ja sitten järjestäjä oli kerännyt joitakin valoja sinne tänne.
Valon määrä ei ehkä tärkein pointti vaan se hetki milloin näppäät kuvan. Mallit kävelevät sellaista sariessayah-vauhtia, jos muistat, eli ei silloin. Mutta välillä he pysähtyvät ja kääntyilevät esitelläkseen asua. Ammu silloin!
Kuvauspaikan valitset etukäteen kunnolla. Kesken esityksen et voi paikkaa vaihtaa sillä mummot rollaattoreineen ovat tiellä.
Sekavalaisusta johtuen on hieman jälkipyykkiä pestäväksi tietsikalla. Omissa rääpäisyissä oli vihertävä sävy, jos jokin virhesävy yleensä oli. Aina ei värivirhettä tarvitse korjata, mutta vihertävä ei oikein sovi mihinkään. Se siis pois. Lievä punertava sävy ei haitanne, sillä tekee ihon kivemman näköiseksi. Makuasia.
Sitten ISOt kaakkoon, sen verran minkä kestää ilman kohinan häiriköintiä.
Ja jos aiot kuvia julkistaa, niin kattele hieman ettei kuva loukkaa jotakuta. Yleisöä sattuu kuviin mukaan etkä sinä voi kaikilta hankkia lupaa. Arvelen.
Isommista näytöksistä on julkaistu todella hyviä kuvia, mutta niissä valoa on riittävästi ja kuvaajille järjestetty hyvät paikat, joissa voi jalustankin kanssa touhuta. Kuvauskalusto on myös sieltä parhaasta päästä. Niin ovat kuvatkin.
Kyllä pärjäät ihan hyvin!
Valoa on näytöksissä kohtuullisen riittävästi, osa valosta tuli isoista ikkunoista ja sitten järjestäjä oli kerännyt joitakin valoja sinne tänne.
Valon määrä ei ehkä tärkein pointti vaan se hetki milloin näppäät kuvan. Mallit kävelevät sellaista sariessayah-vauhtia, jos muistat, eli ei silloin. Mutta välillä he pysähtyvät ja kääntyilevät esitelläkseen asua. Ammu silloin!
Kuvauspaikan valitset etukäteen kunnolla. Kesken esityksen et voi paikkaa vaihtaa sillä mummot rollaattoreineen ovat tiellä.
Sekavalaisusta johtuen on hieman jälkipyykkiä pestäväksi tietsikalla. Omissa rääpäisyissä oli vihertävä sävy, jos jokin virhesävy yleensä oli. Aina ei värivirhettä tarvitse korjata, mutta vihertävä ei oikein sovi mihinkään. Se siis pois. Lievä punertava sävy ei haitanne, sillä tekee ihon kivemman näköiseksi. Makuasia.
Sitten ISOt kaakkoon, sen verran minkä kestää ilman kohinan häiriköintiä.
Ja jos aiot kuvia julkistaa, niin kattele hieman ettei kuva loukkaa jotakuta. Yleisöä sattuu kuviin mukaan etkä sinä voi kaikilta hankkia lupaa. Arvelen.
Isommista näytöksistä on julkaistu todella hyviä kuvia, mutta niissä valoa on riittävästi ja kuvaajille järjestetty hyvät paikat, joissa voi jalustankin kanssa touhuta. Kuvauskalusto on myös sieltä parhaasta päästä. Niin ovat kuvatkin.
Kyllä pärjäät ihan hyvin!
kestän hyvinkin rajua kehumista!