Canonin vanhempia peilijärkkäreitä joutui useinkin pyyhkimään litkuilla. Näissä uudemmissa on kennon pinta ja/tai kennon ravistus tehnyt sen ettei ole tarvinnut litkuilla puhdistaa. Ja harvoin edes puhaltamalla. Automaattinen kennon ravistus pääsääntöisesti riittänyt(objektiivia vaihtaessa tai kameran käynnistyessä/sammuessa). Canon R5 on menussa Työkalu-> 4-> kennon puhdistus("automaattinen puhdistus", "Puhdista nyt" ja "puhdista käsin"). Eli virrat tietenkin päällä ja mielellään täysi akku.
Tulihan sieltä OMDS:n asiakaspalvelusta vastaus kennonpuhistus kysymykseen. Vähän niiko on eppäiltykin:
"Regarding sensor wet-cleaning, OM System does not recommend wet cleaning due to the sensor's built-in stabilization mechanism."
Vähän jää miun korvissa soimaan, eritoten omat kokemukset tai saatu vastaus suomalaiselta kameran huoltajalta. On tietysti totta, että kameran huoltajat on kuitenkin erilainen ryhmä tekemään kuin kameran omistajat, mutta ihan vakuuttavaa kuvaa ei ole jäänyt hommasta. Ite pärjään jatkossa, samoilla eväillä kuin nytkin puhistan tarvittaessa ite kennon, en vie mihinkään.
Tuo Canonin ohjehan on siltä osin sama, etteivät myöskään suosittele märkäpesua ite tehtäväks, vaan suosittelevat vientiä huoltoon. Sonyn ja Canonin ohjeet poikkeavat sikäli OM:n ohjeista, että niissä kuitenkin neuvotaan, miten kenno lukitaan, vaikka ei märkäpesua suositella.
Paljon synty porua ja vähän villoja, tässäkin keississä. Sama tulos jos oisin vaan nettivideoiden mallin mukasesti alunperin putsannu kennon ite.
Pelkästään sen vibraattorin nimeen vannominen on myös miun käsityksen mukaan aika optimistista; ei miunkaan vehkeet jää pöydälle ilman objektiivia kita taivasta kohti koskaan, aika pieteetillä oon toiminu linssin vaihtojen kanssa. Ja silti sinne niitä palleroita on tullut. Toinen tapa on olla välittämättä, aika suuri osa kuvista on sellasia, missä ne pallerot eivät silmille lyö mitenkään.
Seuraava huolto-urakka ois kattoo kaikki päivitykset läpi; OM-1 on paitsi viimosta päivitystä, ja just listasta tarkastin, että kaks objektiivia on myös sellasia, missä ois tarjolla yks päivitys, ja Pen F on versiossa 3.0, ja 3.1 ois tarjolla. Sisällysluettelon mukaan ei linssien eikä Pen F:n kohalla niissä viimisissä oo oikeestaan mitään tarpeellista, mutta kokemuksen mukaan päivityksien sisältöluettelot on aika pinnallisia, niissä usein on jotain pikkujuttuja, mitä ei oo erikseen mainittu, mutta voivat olla hyvinkin tarpeellisia. Enimmäkseen ne kohat, missä on korjattu edellisissä päivityksissä syntyneitä bugeja...
Taas varmaan kun joku kaunis päivä hommaan tartun, annan palaa rungot ja linssit mihin päivityksiä on tarjolla samaa syssyä kaikki läpi. Näihin O-firman kameroihin on tullut - varsinkin edellisen omistajan aikoina - aivan ratkaisevaa tasoa olevia parannuksia ohjelmistopäivityksien mukana, eivätkä oo ainakaan vielä maksaneet mitään ne päivitykset. Toimenpide on vaan sellanen, että ohjelma imasee käyttöjärjestelmästä palasia pois, ja asentaa sitten uudistettuja tilalle. Jos laitteesta katkee tai katkastaan virrat pahassa vaiheessa, astuu ohjelmien kameran featureita teollisuusvakoilulta suojaavat toimet käyttöön, ja kamera voi mennä semmoseen tilttiin ettei aukea kuin käymällä tehtaalla! Ulkomaan palstoilta muutaman kerran lukenu sellasia keissejä, missä päivittäjä on kyllästyny odottamaan, ja kamerasta on tullu verkonpaino...
Aivan kuin OM olettaisi ettei se kenno voi koskaan likaantua. Myyntikieltoon EU:n korjattavuusdirektiivin kautta. Käyttäjällä pitää olla mahdollisuus suorittaa itse yksinkertainen korjaus takuuta menettämättä. Nyt tämä ei toteudu tai jää epäselväksi koko homma. Pitää vinkata viranomaisille tästä keissistä.
Takavuosina söhläsin Kanonin 7D:n kennon pilalle, kun putsasin sen ilmeisesti liian märällä lastalla ja nestettä taisi ujuttautua kennon suojakalvon, tai minkälie, alle.
Tahrat kyllä lähti, mutta sen jälkeen jokaisesta kuvasta sai rajailla toisesta reunasta siivun pois.
oka kirjoitti: ↑Helmi 20, 2025 12 : 18
Takavuosina söhläsin Kanonin 7D:n kennon pilalle, kun putsasin sen ilmeisesti liian märällä lastalla ja nestettä taisi ujuttautua kennon suojakalvon, tai minkälie, alle.
Tahrat kyllä lähti, mutta sen jälkeen jokaisesta kuvasta sai rajailla toisesta reunasta siivun pois.
Jos se kennon suojalasi olisikin pelkkä lasi, niin ei kait hommassa mitään vaikeata tai vaarallista olisi. Vaan taitaa näissä nykyvehkeissäkin olla jotain suodinta, tai välitilaa suojan ja varsinaisen kennon välillä, ja myös mahollista tupeksia nestettä sinne mihin sitä ei saa mennä. Sen kelluvan ja heiluvan kennon lisäks, mikä ei varmaan määräänsä enempää voimaa kaipaa lastan varresta, myöskään lukittuna.
Pen F:llä ja OM-1:llä oon ottanu muutamia kuvia kennonpuhistuksen jälkeen, eikä mitään normaalista poikkeavaa ole ilmennyt kuvissa eikä toiminnassa. Pikkuepeli tais mennä kaappiin takasin, täytynee kokeilla sitäkin vähän enemmän. Sisässä muutaman testikuvan otin kyllä heti jokaisella kennon luuttuumisen jälkeen.
Filmivehkeissä ois uus "kenno" joka kuvaa varten, niiko veli Maffer tais jo todeta...
Edelleen, jos se putsaaminen on noin salatiedettä, niin mistä se salatieto oikeaan suorittamiseen on kuitenkin kaikkiin alan liikkeisiin kulkenut?
JL Anttola kirjoitti: ↑Helmi 20, 2025 14 : 37
Edelleen, jos se putsaaminen on noin salatiedettä, niin mistä se salatieto oikeaan suorittamiseen on kuitenkin kaikkiin alan liikkeisiin kulkenut?
- ihmettellee Jaakko -
Sitä kutsutaan terveeksi maalaisjärjeksi (common sense), jota nykyihminen (Håmå Sapiens Technicus) ei omaa, kaikki ohjeet on löydyttävä pilkulleen jostain manuaalista tai valmistajan tietopankista. Jos ei löydy, niin romut jää kaapin perälle, eli tulos on ihan sama kuin epäonnistuneen operaation jäljiltä. Tietty, kun sen liikkeessä teettää, epäonnistumisen maksaja löytyy muualta kuin omasta taloudesta.