Onko Canon EOS 400d riittävän hyvä kamera kuvaukseen
-
Onko Canon EOS 400d riittävän hyvä kamera kuvaukseen
Hei!
Minulta hajosi käyttämäni Canonin täyskennoinen. Se ei enää käynnisty. Kaivoin naftaliinista vanhan otsikossa mainitun kameran käyttööni. Onko se riittävän hyvä minulle vai pitäisikö mennä ostoksille?
Minulta hajosi käyttämäni Canonin täyskennoinen. Se ei enää käynnisty. Kaivoin naftaliinista vanhan otsikossa mainitun kameran käyttööni. Onko se riittävän hyvä minulle vai pitäisikö mennä ostoksille?
-
- Viesti:
Re: Onko Canon EOS 400d riittävän hyvä kamera kuvaukseen
Kuvaa ja totea, onko. Se joko on tai ei.
Voi kuullostaa vinoilulta, mutta ei ole. Todellisuudessa kukaan muu kuin sinä ei tule tietämään, onko kyseinen kamera riittävän hyvä sinun tarpeisiin.
Voi kuullostaa vinoilulta, mutta ei ole. Todellisuudessa kukaan muu kuin sinä ei tule tietämään, onko kyseinen kamera riittävän hyvä sinun tarpeisiin.
-
Itse juuri toin mökiltä kotia vanhan 400D:n. Ollut varmaan pari vuotta käyttämäti, sisällä ollut akku oli tyhjä, mutta samalla hyllyllä ollut vara-akku vielä puolillaan. Kamera käynnistyi akun vaihdolla, jopa kello oli edelleen oikeassa ajassa (näissä kun on erillinen ihan oikea paristo kellolle, ei mikään kondensaattoriviritelmä joka ei kelloa käytä kovinkaan pitkään). Löytyi samalla pari vuotta kissojen ja koirien kanssa etsimäni Cotton Carrier liitospala, sepä oli jossain vaiheessa tullut ruuvattua tähän
Ja joo, kyllä se ihan siedettäviä 10 megan kuvia tuottaa, edelleen.
Ja joo, kyllä se ihan siedettäviä 10 megan kuvia tuottaa, edelleen.
Fifty-forty
-
- Viesti:
Jos se riitti sulle aiemminkin, niin miksei sitten edelleen. Ei kai se siitä ole mihinkään huonontunut.
-
Siis kamera ei pihahdakaan vaikka akku on ladattu? Akkukotelon alla on vipu, joka tunnistaa, onko kotelo kiinni. Jos se menee jumiin, niin kamera on täysin mykkä. Vain sinä pystyt sanomaan onko se sinulle tarpeeksi hyvä.
-
Samaa vikaa on myös noissa akkukahvoissa, pidempään seisotetut kaksi 50D:tä ja 5D Mark2 on joka kerta saanut herätettyä henkiin tuota akkukotelon luukkua lirputtelemalla.SuperDrive kirjoitti: ↑Loka 22, 2024 0 : 36 Siis kamera ei pihahdakaan vaikka akku on ladattu? Akkukotelon alla on vipu, joka tunnistaa, onko kotelo kiinni. Jos se menee jumiin, niin kamera on täysin mykkä.
Fifty-forty
-
Superdrive: tarkoitatko, että akkukotelon sisällä on vipu. Siellä on sivussa joku muovinysty, joka liikkuu kun ruuvimeiselillä varovasti painaa. Ei sen liikuttelu kyllä mitään auta, kamera on ja pysyy mykkänä. Olen kokeillut sitä kahdella täysin ladatulla akulla. Viimeksi olen kuvannut kameralla keväällä, jolloin se toimi moitteettomasti.
-
- Viesti:
Tonskulus-nimimerkki noita ehkä korjailisi. Aikanaan postasi foorumille. Kaippa tuollaisen voisi jollain huollollakin kierrättää jos olisi pieni vika. 400D on jäätävä tuhnu mihin tahansa Canonin kinodigii nähden.
-
Tainnut olla samanlainen kaikissa näissä EOS-digeissä. Tässä 10D:n vipu/nystyrä tossa alhaalla, akun vasemmalla puolella. Jos vaan hapettunut, esim CRC:n "Precision Cleaner Pro", voisi auttaa (putsasi ainakin Samsung NX1000 valintakiekon epämääräisyyden). Jos ei, niin sitten varmaan muuta vikaa.mattimi kirjoitti: ↑Loka 22, 2024 11 : 58 Superdrive: tarkoitatko, että akkukotelon sisällä on vipu. Siellä on sivussa joku muovinysty, joka liikkuu kun ruuvimeiselillä varovasti painaa. Ei sen liikuttelu kyllä mitään auta, kamera on ja pysyy mykkänä. Olen kokeillut sitä kahdella täysin ladatulla akulla. Viimeksi olen kuvannut kameralla keväällä, jolloin se toimi moitteettomasti.
Fifty-forty
-
Taidat olla oikeassa. Katselin videota, jossa kamera puretaan ja siinä näytti olevan akkukotelon kannessa joku nysty, joka painuu rungossa olevaan koloon, kun kannen sulkee. Vidokuva oli kuitenkin varsin epäselvä. Mulla sellaista nystyä ei näkynyt (katsoin luupilla ja sen perusteella siitä saattaa olla katkennut ko nysty). En kyllä huomannut että kannesta olisi katkennutkaan mitään nystyä. Jos kameran haluaa kuntoon lienee parasta viedä se huoltoon. Se on pieni homma, jos selviää kannen vaihtamisella.
Kiitos vastauksista sinulle ja Superdrivelle.
Kiitos vastauksista sinulle ja Superdrivelle.
-
Eli sulla murtunut luukusta toi tappi, mikä painaa mikrokatkaisijan alas, kun akkukotelon kansi suljetaan? Eli kuvassa (5D Mark2) kansi, tappi tuossa oikeassa yläkulmassa. Jos näin, niin eihän toi huoltoa tarvitse, vaihdettavissa itse jos vain löydät jostain kannen. Mulla irtonaisena, kun on toi akkukahva kiinni, tämä säilössä siinä kahvassa tätä varten olevassa säilössä.
Toinen vaihtoehto tietysti, jos kantta ei löydy, on ostaa akkukahva siihen
Edit: AliExpressin hinta alle neljä euroo: https://vi.aliexpress.com/item/33026419236.html
Toinen vaihtoehto tietysti, jos kantta ei löydy, on ostaa akkukahva siihen
Edit: AliExpressin hinta alle neljä euroo: https://vi.aliexpress.com/item/33026419236.html
Fifty-forty
-
6D:n kansi on paljon heiveröisempi kuin tuossa 5D:ssä. Täytyy katsella löytyisikö uutta kantta jostain.
-
-
Heltyiskö JAS tekniikka myymään kantta? Luulisi heiltä löytyvän kun on niin hölmö ongelma muutenkin! Teknisesti miettien, mihin edes tarvitsee moista varmistusta?Tervo kirjoitti: ↑Loka 22, 2024 18 : 49 Tällainenkö: https://vi.aliexpress.com/item/32874290787.html
Vai Mark2: https://vi.aliexpress.com/item/1005007710358044.html
https://www.jaskamerakauppa.fi/fi/53-varaosat
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
-
Kyllähän se varmaan heltyy, jos sattuu löytymään, tosta varaosalistauksesta ei löytynyt. Hinnat vaan taas käsittämättömiä, jos toi 5D Mark2 käytetty kansi kustantaa 22 egee, uudet näky olevan päältä kolmeekymppii. Kiinasta 7 euron kansi ei varmaan ainakaan kenenkään henkee vie, vaikka kopio onkin.temama kirjoitti: ↑Loka 22, 2024 18 : 57Heltyiskö JAS tekniikka myymään kantta? Luulisi heiltä löytyvän kun on niin hölmö ongelma muutenkin! Teknisesti miettien, mihin edes tarvitsee moista varmistusta?Tervo kirjoitti: ↑Loka 22, 2024 18 : 49 Tällainenkö: https://vi.aliexpress.com/item/32874290787.html
Vai Mark2: https://vi.aliexpress.com/item/1005007710358044.html
https://www.jaskamerakauppa.fi/fi/53-varaosat
Tuota varmistusta on testeissäkin ihmetelty ja valitettu että puskurin kirjoittaminen katkeaa, ja puskuri tyhjenee, jos joku ääliö menee siinä vaiheessa patterikoteloa avaamaan.
Saahan tuon varmistuksen ohitettua lukitsemalla mikrokatkaisija pohjaan jollain McGuiver -kikalla, vaikka tulitikun pätkällä ja sinitarralla.
Fifty-forty
-
Varaosahinnoittelun ihmettely jaksaa minua ihmetyttää...
Jos lähdetään ajatuksesta, että liikeyrityksen pitää saada kulunsa asiakkailtaan, eivätkä asiakkaat joudu maksamaan toistensa kuluja - tämähän ei missään toteudu jokaisen kohdalla, mutta periaatteena. Mitä kuluja syntyy liikkeelle siitä, että asiakas soittaa ja kysyy, saapastelee tiskille, ihmettelee ja vie myyjän aikaa, ja ostaa kympin nipsakkeen? Sanoisin, että kuluja syntyy satasen verran... eli jos tuo ensimmäinen lauseeni otetaan kirjaimellisesti, asiakkaan pitäisi aina maksaa yritykselle luokkaa 50 oleva maksu, ennenkuin pääsee juttusille... sitten ostokset erikseen. Näin ei ole, kustannukset ja tuotot eivät kohdennu, tai voidaan ajatella, että pikku asiassa palvelua saanut asiakas ostaa isompaakin, ja maksaa siellä ne aiheuttamansa kulut. Tai sitten toinen asiakas maksaa... ja ruikuttaja on siipiveikko?
On myös liikeyrityksiä, mitkä eivät veloita keneltäkään asiakkailta kaikkia kulujaan. Ne ovat pääsääntöisesti lyhytikäisiä.
Olen itse pitäny 50 vuotta sitten muutaman vuoden ajan moottoripyöräilykamaa, varaosia ja varusteita kauppaavaa yritystä Imatralla. Siksi tunnen tiettyä sympatiaa varsinkin pikkuyrityksiä kohtaan, enkä koskaan tingi ostaessani jotain, sanotaan luokkaa alle sata euroa, maksavaa kamaa. Kahden tonnin runko tai tonnin opiska on eri juttu, mutta varaosakikkareesta tekisi monta kertaa mieli maksaa pyydettyä enemmän; silloin en maksa siitä muovihärpäkkeestä, vaan palvelusta ja siitä, että sellainen, mitä tarvin, on yleensä saatavana.
En kirjoittanut neuvoakseni ketään, jokainen katsoo asioita omasta vinkkelistään. Niin katson minäkin, omasta ja omien kokemusteni luomasta vinkkelistä, mistä tässä kerroin.
Jaakko
EDIT. Myöhemmän työurani olen tehnyt logistiikan parissa. Siellä tunnetaan tavaralle ns. logistinen arvo. Se kameran varaosa maksaa Kiinassa luokkaa alle euron. Kuitenkaan sen varaosan hinta Kiinassa ei ole ollenkaan relevantti asia minulle silloin, kun Mikkelissä tarvin kyseistä osaa. En maksa osasta, maksan saatavuudesta. Mutta kuten edelläkin kirjoitin, jokainen taaplaa tyylillään, ja minunkin tyylissäni on varmasti korjaamisen varaa...
Jos lähdetään ajatuksesta, että liikeyrityksen pitää saada kulunsa asiakkailtaan, eivätkä asiakkaat joudu maksamaan toistensa kuluja - tämähän ei missään toteudu jokaisen kohdalla, mutta periaatteena. Mitä kuluja syntyy liikkeelle siitä, että asiakas soittaa ja kysyy, saapastelee tiskille, ihmettelee ja vie myyjän aikaa, ja ostaa kympin nipsakkeen? Sanoisin, että kuluja syntyy satasen verran... eli jos tuo ensimmäinen lauseeni otetaan kirjaimellisesti, asiakkaan pitäisi aina maksaa yritykselle luokkaa 50 oleva maksu, ennenkuin pääsee juttusille... sitten ostokset erikseen. Näin ei ole, kustannukset ja tuotot eivät kohdennu, tai voidaan ajatella, että pikku asiassa palvelua saanut asiakas ostaa isompaakin, ja maksaa siellä ne aiheuttamansa kulut. Tai sitten toinen asiakas maksaa... ja ruikuttaja on siipiveikko?
On myös liikeyrityksiä, mitkä eivät veloita keneltäkään asiakkailta kaikkia kulujaan. Ne ovat pääsääntöisesti lyhytikäisiä.
Olen itse pitäny 50 vuotta sitten muutaman vuoden ajan moottoripyöräilykamaa, varaosia ja varusteita kauppaavaa yritystä Imatralla. Siksi tunnen tiettyä sympatiaa varsinkin pikkuyrityksiä kohtaan, enkä koskaan tingi ostaessani jotain, sanotaan luokkaa alle sata euroa, maksavaa kamaa. Kahden tonnin runko tai tonnin opiska on eri juttu, mutta varaosakikkareesta tekisi monta kertaa mieli maksaa pyydettyä enemmän; silloin en maksa siitä muovihärpäkkeestä, vaan palvelusta ja siitä, että sellainen, mitä tarvin, on yleensä saatavana.
En kirjoittanut neuvoakseni ketään, jokainen katsoo asioita omasta vinkkelistään. Niin katson minäkin, omasta ja omien kokemusteni luomasta vinkkelistä, mistä tässä kerroin.
Jaakko
EDIT. Myöhemmän työurani olen tehnyt logistiikan parissa. Siellä tunnetaan tavaralle ns. logistinen arvo. Se kameran varaosa maksaa Kiinassa luokkaa alle euron. Kuitenkaan sen varaosan hinta Kiinassa ei ole ollenkaan relevantti asia minulle silloin, kun Mikkelissä tarvin kyseistä osaa. En maksa osasta, maksan saatavuudesta. Mutta kuten edelläkin kirjoitin, jokainen taaplaa tyylillään, ja minunkin tyylissäni on varmasti korjaamisen varaa...
Viimeksi muokannut JL Anttola, Loka 22, 2024 21 : 29. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- Viesti:
3D-tulostaa uuden kannen jos se siitä on kiinni. Tai liimaa siihen jonku kikkareen että voi varmistua onko se tosiaan se tappi mikä o murtunu.
-
Onnistuskohan korjaaminen niin helpommin, että porrais reiän siihen kadonneen tapin kohtaan, ja liimais muoviruuvin siihen reikään, sellasen missä ois kannassa vähän leveyttä, eli tukipintaa ja liimauspintaa?
-
Näillä kikkakutosilla pudotat vanhan elektroniikan jälleenmyyntihinnan jo pakkaselle. Mulla Olympuksen 5050, jossa kameran tyyppivika, murtunut kannen lukitus korjattu ruuvilla, ei tuota viitsi itse käyttää, kun paristojen vaihtoon tarvii ruuvimeisselin, eikä sillä enää ole arvoakaan. Tosin, kun noita käytettyjen hintapyyntejä katsoo, niin voisi kuvitella että jokainen SER-jätteeksi luokiteltava laite on myyjänsä mielestä kultaa, hinta vähintään sama kuin kymmenen vuotta sitten, eikä se silloinkaan mennyt kaupaksi.JL Anttola kirjoitti: ↑Loka 22, 2024 21 : 04 Onnistuskohan korjaaminen niin helpommin, että porrais reiän siihen kadonneen tapin kohtaan, ja liimais muoviruuvin siihen reikään, sellasen missä ois kannassa vähän leveyttä, eli tukipintaa ja liimauspintaa?
Minulla ei ole mitään halua maksaa alta euron osasta kahta- kolmeakymppiä, oli se pikkukauppias kuinka veloissa Mersustaan hyvänsä.
Fifty-forty
-
No nimenomaan. Jos nyt rehellisesti puhutaan, niin Canon EOS 400D SER jätteellä ei ole muuta arvoa kuin käyttöarvo.
Eikö siihen tapin paikalle kameran sisään voi tosiaan liimata jotain kikkaretta joka antaa kameralle luvan käyttää akkua? Sitähän voi vaikka kokeilla jollain tapilla.
Ei tämän karvahattukameran tekniikka tosiaan ole mitään Rolexin tasoista hienomekaniikkaa, vaan tässä kohtaa äärimmäisen yksinkertaista lelumekaniikkaa.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini