iPhone 15 Pro / 15 Pro Max

Puhelinkamerat ja muut mobiililaitteet.
määvaan
Paikkakunta: Tervakoski, $ydän-$awon pakolainen ja suvun paluumuuttaja Suomen teollisen vallankumouksen ytimeen!

Photon Camera

Viesti Kirjoittaja määvaan »

aikaarska kirjoitti: Loka 20, 2023 23 : 19 Itse olen löytänyt androidiin Photon camera nimisen appin jota olen nyt käyttänyt OP9pro luurin kanssa. Vain pääkamera toimii, mutta se tekee pitkän valotuksen simuloinnin päivänvalossa (-kin) ja tallentaa käyttökelpoisen DNG tiedoston. Vaatii jalustan.
Tänään julkaistiin muuten uusin versio tuosta Photon Camerasta, jonka voi ladata tuolta ylimpänä olevasta otsikosta.

https://github.com/eszdman/PhotonCamera/releases
Viimeksi muokannut määvaan, Loka 21, 2023 10 : 51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
*Fotoingenjöröverstelöjtnant, Suur-Sawon valtakunnan valokuvamarsalkan armollisella ylennyksellä*
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
aikaarska

Re: iPhone 15 Pro / 15 Pro Max

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

määvaan kirjoitti: Loka 20, 2023 23 : 56
aikaarska kirjoitti: Loka 20, 2023 23 : 19 Itse olen löytänyt androidiin Photon camera nimisen appin jota olen nyt käyttänyt OP9pro luurin kanssa. Vain pääkamera toimii, mutta se tekee pitkän valotuksen simuloinnin päivänvalossa (-kin) ja tallentaa käyttökelpoisen DNG tiedoston. Vaatii jalustan.
Tänään julkaistiin muuten uusin versio tuosta Photon Camerasta, jonka voi ladata tuolta ylimpänä olevasta otsikosta.

Kiitos! Täytyypä kokeilla.

Minä vähän luulen, että tästä "open source android camera with enhanced image processing" projektista kehitellään jotakin aivan erinomaista.

Taustallahan häärivät sellaisia gcam modi vaikuttajia kuten mm. Urnyx05 ja eszdman..

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
määvaan
Paikkakunta: Tervakoski, $ydän-$awon pakolainen ja suvun paluumuuttaja Suomen teollisen vallankumouksen ytimeen!

Photon Camera

aikaarska kirjoitti: Loka 21, 2023 0 : 12
määvaan kirjoitti: Loka 20, 2023 23 : 56

Kiitos! Täytyypä kokeilla.

Minä vähän luulen, että tästä "open source android camera with enhanced image processing" projektista kehitellään jotakin aivan erinomaista.

Taustallahan häärivät sellaisia gcam modi vaikuttajia kuten mm. Urnyx05 ja eszdman..
OnePlus 9 Pro vain pääkamera takana toimii, mutta Xiaomi 12 Pro:ssa kaikki kolme takakameraa toimivat RAW formaatissa (12.6/12.5 MP) still kuvissa. :D
Viimeksi muokannut määvaan, Loka 21, 2023 11 : 16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
*Fotoingenjöröverstelöjtnant, Suur-Sawon valtakunnan valokuvamarsalkan armollisella ylennyksellä*
aikaarska

määvaan kirjoitti: Loka 21, 2023 0 : 27 OnePlus 9 Pro vain pääkamera takana toimii, mutta Xiaomi 12 Pro:ssa kaikki kolme takakameraa toimivat RAW formaatissa (12.6/12.5 MP) still kuvissa. :D
Okei. No mites toimii tässä tapauksessa se tärkein, eli "unlimited" tila jolla voi ottaa pitkän valotuksen simulointia? Toimiiko kaikki kamerat silloinkin? Myös raw formaatissa?

määvaan

Photon Camera

aikaarska kirjoitti: Loka 21, 2023 0 : 35
määvaan kirjoitti: Loka 21, 2023 0 : 27 OnePlus 9 Pro vain pääkamera takana toimii, mutta Xiaomi 12 Pro:ssa kaikki kolme takakameraa toimivat RAW formaatissa (12.6/12.5 MP) still kuvissa. :D
Okei. No mites toimii tässä tapauksessa se tärkein, eli "unlimited" tila jolla voi ottaa pitkän valotuksen simulointia? Toimiiko kaikki kamerat silloinkin? Myös raw formaatissa?
No ei, kun ei tule mitään kuvaa. :evil: Tosin tämä xiaomi ei kuulu tuettuihin laitteisiin.
Viimeksi muokannut määvaan, Loka 21, 2023 11 : 16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
määvaan

Photon Camera

Eikä OP 9 Pro:kaan tule "unlimited" asetuksella kuvaa, mutta "Motion" asetuksella saa 12 MP RAW kuvan. :)
Viimeksi muokannut määvaan, Loka 21, 2023 11 : 17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
aikaarska

määvaan kirjoitti: Loka 21, 2023 0 : 49
Eikä OP 9 Pro:kaan tule "unlimited" asetuksella kuvaa, mutta "Motion" asetuksella saa 12 MP RAW kuvan. :)
OP9Pro tekee raw kuvan unlimited tilassa, aikaisemmilla photon camera versioissa. Mutta huomasin, ettei tässä uusimmassa...

javal

Viesti Kirjoittaja javal »

Tiedoksi iPhonen ReeXpose kamerasofta tallettaa pitkänvalotuksen kuvat RAW muodossa kaikilla kolmella takakameralla, UW/W/tele.
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Nyt esimerkkikuvaa jakoon. Jalustan kanssa Porkkalaan mars. 5min rantakiviä kiitos. Kaikenlaista kurakikkaretta nähty ja P20 Pro vieläkin paras.
aikaarska

javal kirjoitti: Loka 21, 2023 9 : 50 Tiedoksi iPhonen ReeXpose kamerasofta tallettaa pitkänvalotuksen kuvat RAW muodossa kaikilla kolmella takakameralla, UW/W/tele.
Vaikuttaa aika pätevältä appilta..

määvaan

javal kirjoitti: Loka 20, 2023 20 : 59
määvaan kirjoitti: Loka 20, 2023 20 : 38 Minä taas en ole löytänyt iPhone 15 Pro:n testiä NoteBookCheck sivustolta vielä lainkaan, sillä testattu laite oli iPhone 15 Pro Max. :?
Korjasin asia omassa tekstissäni. Tarkoitin iPhone 15 Pro Max mallia.
No nyt on sitten myös iPhone 15 Pro saatu testattua NoteBookCheck.com:ssa eikä idle-lämpötiloissa ole mitään korjaamisen tarvetta vaan pikemminkin esimerkillisiä lämpötiloja on nyt saatu noissa mittauksissa. :?

https://www.notebookcheck.net/Apple-iPh ... 070.0.html
javal

määvaan kirjoitti: Loka 21, 2023 15 : 23 No nyt on sitten myös iPhone 15 Pro saatu testattua NoteBookCheck.com:ssa eikä idle-lämpötiloissa ole mitään korjaamisen tarvetta vaan pikemminkin esimerkillisiä lämpötiloja on nyt saatu noissa mittauksissa. :?

https://www.notebookcheck.net/Apple-iPh ... 070.0.html
Näin on. Ja tällä kertaa ilmeisesti idle tilan säädöt jotenkin järkevästi tehtynä tai jätetty automaatille, kun ilde tilan suurta energiankulutusta johtuen suuresta asetetusta näytönkirkkaudesta ei nyt erikseen selitellä Battery life osiossa, kuten tehtiin iPhone 15 Pro Maxin kohdalla. iPhone 15 Pro raportissa ei mainittu mihin cd/m2 arvoo päädytään jos se asetetaan manuaalisesti max arvoon.

Mutta edelleen ihmettelen tämän sivuston esittämiä idle tilan energiankulutusarvoja. Sivuston mukaan iPhone 14 Pro ilde kulutus on peräti 52% suurempi kuin uudemman iPhone 15 Pro. Minulla on noi molemmat mallit ja en voi vahvistaa että moinen ero olisi olemassa. Myöskään notebookcheck :in mukaan akun kestossa vain 4% ero uudemman eduksi, ja 2% siitä selittyy suuremmalla akkukapasiteettia. Kyllä heidän testikäytönnöissä täytyy olla isoja vaihteluita.

Huomasitko iPhone 15 Pro :n esimerkillisen hyvät ColorChecker arvot, sekä hyvässä että huonossa valossa? Tiedä sitten voiko niihinkään luottaa.
aikaarska

javal kirjoitti: Loka 21, 2023 16 : 15
Huomasitko iPhone 15 Pro :n esimerkillisen hyvät ColorChecker arvot, sekä hyvässä että huonossa valossa? Tiedä sitten voiko niihinkään luottaa.
No niinpä. Melkoista Ö-luokan sirkusta. Ei nykyisin taida saada kunnon mitattua faktaa mistään. Pitäis varmaan itse vetää linjoja& johtopäätöksiä tyyliin kolmen eri sivuston päätelmistä ja siihen päälle vielä navigoida yksityisten käyttäjien kertomia kokemuksia.

elmar

Viesti Kirjoittaja elmar »

Tai sit ostaa rutkun verkkiksestä, testaa rauhassa 29 päivää ja palauttaa 30 päivänä...
määvaan

aikaarska kirjoitti: Loka 21, 2023 17 : 30
javal kirjoitti: Loka 21, 2023 16 : 15
No niinpä. Melkoista Ö-luokan sirkusta. Ei nykyisin taida saada kunnon mitattua faktaa mistään. Pitäis varmaan itse vetää linjoja& johtopäätöksiä tyyliin kolmen eri sivuston päätelmistä ja siihen päälle vielä navigoida yksityisten käyttäjien kertomia kokemuksia.
Voihan sitä lainata koekäyttöön NotebookCheck sivuston kolme parhaaksi kameraluuriksi testattua vimpainta ja tehdä itse niistä johtopäätös. Nuo luurit ovat, iPhone X - Camera score 89 %, OnePlus 6T - Camera score 88 % ja iPhone 8 Plus - Camera score 88 %. :mrgreen:
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Heheh. Samalla sit 90-luvun Corolla, Opel Vectra ja vaikka joku vanha diiseli mese ajoon noiden kans. Kuvankäsittelyhommiin sit lopulta pari Windows 98 -konetta ja vanha Macci.
javal

Laitetaan tänne taas muutama iPhone 15 Pro kuva jos jotakuta kiinnostaa. Tällä kertaa laitin iPhonen tietosesti hyvin haastavan ja altavastaajaksi kaikin tavoin. Verrokkina minulla Canon EOS R5 ja kuvat jpeg muodossa talletettu ja automaatti vastannut valotuksesta. Kaikkki kuvat käsivaralta. iPhonen HEIF kuvissa fake bokeh, jota ei ole edes tarkoitettu esinekuvaukseen lainkaan, mutta käytin kuitenkin.

Ensimmäisessä haasteessa kuvat hämärässä, ja nyt en sallinut iPhonen kuvata yö modessa (kamera olisi halunnut mutta estin sen) eli normi päivämodella mennään koska halusin nähdä miten huono kuvasta tulee jos ei käytä yömodea. Canon EOS R5 + Canon RF 24-70mm f/2.8L IS USM ja asetukset 24mm, ISO 25600, f/2.8, 1/15s. Molemmat kuvat rajattuja n. 1/3 croppeja, lisäksi iPhonen kuvaa skaalattu ylös hyvin paljon koska originaali on vain 12 Mp kuva.

Kuva

Kuva

Sitten seuraavat kuvaparit. Tässä haasteena on se että iPhone 15 Pro :n optiikka loppuu 77 mm :iin, ja kuvan zoomattu digitaalisestin siten että polttoväli on 134mm FF vastaavaa, elikkä iPhone 15 Pro kuva on 3x4mm2 kennolta ja puhelimen tekemä 1.74x croppi joka tarkoittaa että kuva kaapattu vaivaiselta 4mm2 alalta. Canon kennon pinta-ala 4:3 kuvasuhteella on 23x24mm = 768mm2 eli 192 kertaaa isompi kuin iPhonen - siis ihan järjetön ero. Ja miten se näkyy tavalliselle käyttäjälle joka katsoo kuvaa UHD ruudulta, sitä demoa varten olen tässä asettanut kuvan korkeudeksi 2160 pikseliä. Näkyyhän se ero, mutta oletin sen kyllä olevan isompi.

Tässä kuvaparissa lasina Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM, f/2.8. ISO 1250, 1/30s, 135mm
Kuva

Kuva

Tässä kuvaparissa lasina myös Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM, f/2.8. ISO 1600, 1/40s, 135mm
Kuva

Kuva

Edit 24.10.2023: Laitoin kuvat latautumaan toiselta palvelimelta, koska latautumisessa oli edelleen ongelmia.
Viimeksi muokannut javal, Loka 24, 2023 15 : 57. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
temama

Viesti Kirjoittaja temama »

Eka kuvapari ei näy?

Kiintoisaa duunia kuitenkin, tattista jakamisesta!

Nyt näkyy! Se eka kuvapari.

iphone yllättävän hyvä näissä, feikkibokeh menee melkein täydestä juu.
Viimeksi muokannut temama, Loka 23, 2023 21 : 58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
javal

temama kirjoitti: Loka 23, 2023 21 : 56 Eka kuvapari ei näy?

Kiitos, korjasin asian - toivottavasti :)
temama

Viesti Kirjoittaja temama »

javal kirjoitti: Loka 23, 2023 21 : 58
temama kirjoitti: Loka 23, 2023 21 : 56 Eka kuvapari ei näy?

Kiitos, korjasin asian - toivottavasti :)
Juu, nyt näkyy. Eka kuvapari olikin haastavin näistä, eikä R5 oikein loista ISO 25600 kuvassa tässä .

Kun näissä vertailussa iphone vaikuttaa pärjäävän oikein mallikkaasti, niin seuraavaksi olisi kiva nähdä enemmän real life tyyppisiä shotteja, ulkona jne.

Mutta hyvin ovat luurit astuneet oikeiden kameroiden reviirille, pakko se on tunnustaa. Toki ihan tositoimissa järkkäri on ylivoimainen näihin leluihin verrattuna. Se on se koko valokuvan tekemisen helahoito ergonomiasta ja käytettävyydestä lähtien. Lyhyemmän polttovälin hommissa luuri on silti tosi kätsy nykyään.

BTW - oon pitänyt huikkasen sapattia digikuvauksesta, kuten olette ehkä huomanneet. Olen kuvannut filmille hyvin verkkaiseen tahtiin. On digiähky helpottanut.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
Vastaa Viestiin