Kylläpä sattui nyt sopivasti tämä valokuvakenraali Mafferin julistama tosiasia. Päätin nimittäin investoida hiljattain hankkimieni filmikameroiden ja filminkehitysvälineiden vastapainoksi pitkästä aikaa myös digitaaliseen kuvaukseen. Suur-Savon Ammattivalokuvaajat ry. järjesti nimittäin hyvän mielen joulukeräyksen, jonka tuotoilla hankin takaisin käytettynä juuri tuon Mafferin mainostaman legendaarisen Nikon D810 digitaalikameran!
Olen ottanut viime vuosina kaikki digikuvani pelkästään APS-C kennokoon Nikon D500:lla ja iPhonella. Olen kuitenkin jo pidemmän aikaa harkinnut paluuta takaisin "täyden kennokoon" digitaalirunkoon, osin filmikameroiden ja niiden vaatimien objektiivihankintojen innostamana, osin saadakseni parempaa kuvanlaatua erityisesti digitaalisiin maisemavalokuviini. Minullahan oli jo ennen D500:sta tämä D810, mutta möin sen pois jo vuosia sitten, kun silloin näytti siltä, että aktiivivuoteni kenttävalokuvaajana ovat takanapäin ja edessä on vain kevyellä kalustolla kuvailua valtion taitelijaeläkkeen turvin.
Olen kuitenkin koronapandemian aikana saanut aivan uutta intoa jaloon luonnonvalokuvaukseen, minkä takia katsoin tarpeelliseksi, että käytössäni on jatkossa kahden Nikonin filmirungon lisäksi myös kaksi eri kennokoolla ja hieman eri ominaisuuksilla varustettua digitaalista Nikon DSLR-kameraa, jotta kykenen tarjoamaan tulevaisuudessa DC.netin kansalle entistä mahtavampia valokuvaelämyksiä.
Tämä valokuvaketjuni on ollut koko menneen vuoden ajan hyvin suosittu, eikä suosiolle näy loppua, joten olen päättänyt jatkaa uusien korkealaatuisten savolaisluontokuvien ikuistamista ja julkaisemista tässä samassa ketjussa myös vuodenvaihteen jälkeen. Muutan tämän takia hieman ketjun nimeä, koska vanha nimi viittaa vain lopuillaan olevan vuoden 2021 luonnonvalokuviin, vaikka uusia ja entistä uljaampia valokuvia on tulossa DC.net kansan suureksi riemuksi tässä samassa ketjussa myös vuonna 2022!