X100s tuli myös hankittua, kun oli tarjouksessa ja yritän nyt perehtyä kameran ominaisuuksiin. Tällainen kooste vinkeistä löytyi:
http://virtser.net/2013/11/24/fujifilm- ... nd-tricks/
Toistaiseksi kamera vaikuttaa omaan käyttööni erittäin hyvin sopivaksi. Aloitin itse vakavan kuvaamiseni mittaetsinfilmikameroilla joten kiinteä polttoväli ja kameran ulkonäkökin tuntuvat jo valmiiksi tutuilta. Mikään kaiken mahdollisen kuvaamiseen tarkoitettu kamera ei tietenkään ole kyseessä, mutta ihmisiä ja dokumentaarista matkakuvaamista varten passeli. Videokäyttöön taas löytyy vissiin parempia kameroita jopa huomattavasti halvemmista pokkareista. Itse en videota paljoa käytäkään, mutta varmasti sillä jotain saa aikaiseksi vaikkei siihen manuaalisäätöjä taida olla tarjolla. Vähässä valossa kuvaamiseen toimii jopa paremmin kuin oletin ja tarkennus on hyvä. Löysin kamerasta yllättäen myös panorama-toiminnon, joka oli jotenkin testejä lukiessa mennyt ohi. Kiva bonus sekin.
Kamerassa on custom-paikat omille asetuksille: C1, C2 ja C3. Näihin pääsee quick-menusta nopeasti käsiksi. Huomasin että jos päävalikosta ottaa käyttöön jonkun lisäsuodattimen, ei custom-paikkoja pääsekkään ottamaan käyttöön. Eli pitää mennä ensin ottamaan lisäsuodatin pois käytöstä ja sitten pystyy taas quick-menussa kiekolla valitsemaan custom-muistipaikan. Tälle on ehkä joku järkisyykin, mutta hämmensi kyllä hetken aikaa kun hienoja mustavalkoasetuksia ei saanutkaan lennosta käyttöön silloin kun olisin tarvinut. Olen myös lukenut että virrankulutus on aika suuri, joten vara-akkuja pitänee hankkia.
Koska haluaisin käyttää kameraa tulevaisuudessa myös salamakuvaukseen, täytyy selvitellä mitkä salamat ja mitkä radiot tämän kanssa toimivat. Onkos täällä jollain ensikäden tietoa aiheesta? Kameraliikkeessä puhuivat vaan että Fujilla on jotain omia radioita, mutta että nekään eivät juuri x100S:n kanssa pelaa.