Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Miksus kirjoitti:Joutuukohan tuollaisen säätöhomman itse maksamaan tai vastaako takuu, kun on kyseessä kuitenkin Nikkorin omat lasit?
Nikonin runkoihin ja laseihin kuuluu ainakin yksi takuunalainen kalibrointi. Mulle ei tosin ole selvinnyt, onko tuo rungon vai lasin takuusta kiinni. Ilmeisesti kuitenkin lasin, kun kesällä mulla kalibroitiin holy trinity ja 200-400/4 D800E:n kanssa ja maksoin ei-takuunalaisista laseista 70e/kpl. Sitten kun vaihdoin uuteen 200-400:een, se kalibrointi oli ilmainen.
On mulla joku kalibrointiohjelmakin PC:lle, mutta sitä varten tarvitsisi kunnon tilat. Ei riitä himassa etäisyydet pidempien putkien kalibrointiin, eikä oikeen valokaan.
papetsu kirjoitti:Olkoot tämä nyt esimerkkinä siittä mihin tämä asiattomien kirjoittelu johtaa
foorumeilla, tämä minun asiaton heitto sai voimanssa tämän herra Vociferin vierailusta toisessa ketjussa, keskusteluun hänellä oli juuri saman verran annettavaa...
Lapsellista...
Yhyy, toinen aloitti.
Niin on, olen samaa mieltä.
Mutta esimerkki mihin nämä asiattomat heitot johtaa...
papetsu kirjoitti:Olkoot tämä nyt esimerkkinä siittä mihin tämä asiattomien kirjoittelu johtaa
foorumeilla, tämä minun asiaton heitto sai voimanssa tämän herra Vociferin vierailusta toisessa ketjussa, keskusteluun hänellä oli juuri saman verran annettavaa...
Lapsellista...
Yhyy, toinen aloitti.
Älä ruoki troll.. eiku apin.. eiku Pentaxistia! Antaa papetsu-pellen vääntää monologia niin kauan kuin jaksaa, eiköhän se kohta jo väsy.
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
Miksus kirjoitti:Joutuukohan tuollaisen säätöhomman itse maksamaan tai vastaako takuu, kun on kyseessä kuitenkin Nikkorin omat lasit?
Nikonin runkoihin ja laseihin kuuluu ainakin yksi takuunalainen kalibrointi. Mulle ei tosin ole selvinnyt, onko tuo rungon vai lasin takuusta kiinni. Ilmeisesti kuitenkin lasin, kun kesällä mulla kalibroitiin holy trinity ja 200-400/4 D800E:n kanssa ja maksoin ei-takuunalaisista laseista 70e/kpl. Sitten kun vaihdoin uuteen 200-400:een, se kalibrointi oli ilmainen.
On mulla joku kalibrointiohjelmakin PC:lle, mutta sitä varten tarvitsisi kunnon tilat. Ei riitä himassa etäisyydet pidempien putkien kalibrointiin, eikä oikeen valokaan.
Jep. Kalibroinnissa ainoa vaikeus on se, että laitteet ovat poissa käytöstä sen aikaa, mutta muutenhan tuo pitäisi myyjäliikkeen kautta takuuna hoitua ihan kivuttomasti.
On sekin eriskummallista jos tosiaan lasien takuun perusteella voidaan jotakin tehdä takuuseen tässä tapauksessa, kun kuitenkin kaikki ko. lasit tarkentuu täydellisesti D700 kanssa. Eli voisi olettaa että runko se hienosäätöä tarvitsee, lekalla =)
No, huomenna aamulla klo 0800 vetämään huoltoliikkeen ovesta niin kyllä se sitten selviää. Voin raportoida tilanteesta kun tiedän lisää.
Miksus kirjoitti:
No, huomenna aamulla klo 0800 vetämään huoltoliikkeen ovesta niin kyllä se sitten selviää. Voin raportoida tilanteesta kun tiedän lisää.
Minulla JAS teki säädön takuunpiikkiin, vaikka tarkennuksen hiukan pielessä olosta ei ollut edes varsinaista haittaa (mikroadjust oli vain melkein joka lasilla lähelle -20, mutta riitti kuitenkin). Joten kumma jos JAS ei tekisi myös sinulle säätöä takuun piikkiin.
Minun D800e rungossa joutuu mikroadjustaamaan kolmea Nikkorin lasia kun tarkennus on takana ja paljon. 50mm 1.4 G lasissa ei säätö -20 käytännössä edes riitä.
Onko kokemuksia että tuo isompi kenno olisi tarkempi tarkennuksen kohdallaan olosta vai onkohan tuossa rungossa joku perustavanlaatuisesti persiillään...
Mikko
Hain huollosta tänään, tarkennus oli persiillään ja se kohdistettiin takuun kuuluvana vikana.
Asiasta reppuhelikopteriin...: Tekeekö muilla D800(e) sarjan omistavilla jatkuva tarkennus kokoaikaista edestakaista liikettä kun laukaisinta pitää puoleenväliin painettuna ja keskimmäistä tarkennuspistettä kiinteässä kohteessa? Eli vaikka etäisyys kohteeseen ei ainakaan periaatteessa pitäisi liikkua niin tarkennus hakee ja hakee, etsimessä näkyy nuoli vasemmalle, pallo ja nuoli oikealle aika tiuhaan vaihtuvasti. (toki olen tehnyt tämän käsivaralla joten periaatteessa etäisyys kohteeseen voi hieman liikkua)
Aika monen rungon kanssa pelehtineenä veikkaanpa että tuossa on seuraava asia jota pitää mennä huoltoon näyttämään.
Miksus kirjoitti:Aika monen rungon kanssa pelehtineenä veikkaanpa että tuossa on seuraava asia jota pitää mennä huoltoon näyttämään.
Jatkuvan tarkennuksen(C) tehtävänä on pitää tarkennus samassa pisteessä tarkennusetäisyyden muuttuessa. Jos kuvaat käsivaralta, niin siinähän se tarkennusetäisyys vispaa todennäköisesti koko ajan, joten af toimii ihan niin kuin pitäisikin.
Jos haluat, että kamera pitää tarkennuksen siinä mihin ensimmäisenä tarkennat välittämättä siitä, että tarkennusetäisyys muuttuu tarkennuksen jälkeen, niin sitten vaan yksittäistarkennus(S) päälle, niin lakkaa valot välkkymästä.
Vocifer kirjoitti:
Jatkuvan tarkennuksen(C) tehtävänä on pitää tarkennus samassa pisteessä tarkennusetäisyyden muuttuessa. Jos kuvaat käsivaralta, niin siinähän se tarkennusetäisyys vispaa todennäköisesti koko ajan, joten af toimii ihan niin kuin pitäisikin.
Kyllä ainakin minä saan pysymään kameran käsivaralta niin vakaana että tarkennus ei vispaa koko ajan. Ja jos se vispaa, niin se ei ole kuin pientä korjausta tarvittavaan suuntaan, ei varsinaista sahausta. Mutta kannattaa tietysti myös testata kameran ollessa jalustalla tai pöydällä jos kädet tärisee enemmän.
Vocifer kirjoitti:
Kyllä ainakin minä saan pysymään kameran käsivaralta niin vakaana että tarkennus ei vispaa koko ajan. Ja jos se vispaa, niin se ei ole kuin pientä korjausta tarvittavaan suuntaan, ei varsinaista sahausta. Mutta kannattaa tietysti myös testata kameran ollessa jalustalla tai pöydällä jos kädet tärisee enemmän.
Olen samoilla linjoilla tämän jälkimmäisen kanssa mutta tiedä sitä sitten. Minusta tuntuu (mutu) että tuo tarkennus on ihan älyttömän herkkä/tarkka eli hyvä asia tai sitten se on rikki. Pitääpä vielä otella kuvia ja katsoa..
Vocifer kirjoitti:
Olen samoilla linjoilla tämän jälkimmäisen kanssa mutta tiedä sitä sitten. Minusta tuntuu (mutu) että tuo tarkennus on ihan älyttömän herkkä/tarkka eli hyvä asia tai sitten se on rikki. Pitääpä vielä otella kuvia ja katsoa..
Onko se tarkennus köhdallaan siinä itse kuvassa? Jos on niin se toimii juuri niin kuin sen pitääkin, jos ei niin sitten siinä on varmaan jokin vika. Vilkkuviin AF:n valoihin en ole kiinnittänyt huomiota, kun tarkennus on kuvissa oikeassa paikassa.
D800E kanssa käytössä nyt eilisen ostoksen jälkeen Nikonin AF-S:sät 24/1.4, 35/1.4 ja 85/1.4 ja kaikilla tarkennus toimii kuin junan vessa, ilman tarkennuksen hienosäätöä.
Kun se hakkaa tarkennusta koko ajan niin aika usein on tarkennus pielessä, mihin kohtaan se millonkin sattuu osumaan. Koska eihän tuo tarkennuksen hakeminen sinänsä mitään haittaakaan, mutta kuvat kun ei ole tarkentunut oikein niin se syö.
Laita runko jalustaan tee sama testi niin saat eliminoutua oman heilumisesi. Kasisatasen af on herkkä. Tsekkaa se lock-out parametri valikosta....en muista sen nimeä juuri nyt mutta jos on 0 tai pois päältä niin hakeutuu kyllä nopeasti seuraavaan kohteesen. Arvona noin 2 voisi rauhoittaa af:ää sopivaksi "yleiskäyttöön"?
Minkälaista optiikkaa maisemakuvaukseen tämän pikselihirmun nokalle? Nikkorin 14-24 on kaiketi varma valinta laajimpaan päähän, mutta sitten pitäisi olla vielä joku valovoimainen 50mm kiinteä tms.
Miten nikkorin 50/1.4G, ainakin d3x:n kanssa näyttäs testien mukaan toimivan?
Reunapiirto pitää olla hyvä ja vähintään f2, millit sielä 35-50.