Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Maffer kirjoitti:Kas kun Phase Onen Capture One esim. näyttää mokoman. Näkee selvästi onko joku kanava posahtanut vai ei. Mitä ei siis näe sieltä takanäytöltä nyt.
Ai siis R, G, B kanava posahtanu? Eihän tuo voi olla RAW, vaan histogrammi jonkinasteisen prosessnoinnin jälkeen koska värit on jo mukana.
Ei välttämättä. RAW-histogrammi näyttää käsittelemättömät arvot suoraan kennolta. Pikselithän on kaikki jollekin värikanavalle varattuja.
Lataa vaikka RawDigger ja katso itse.
No joo nyt kokeilin itse. Voishan tuo olla käyttökelpoinen vaikka MV-histogrammina. Toisaalta voisi riittää ihan ylivalotuksen clippausindigaattori, koska ei noista rawdiggerin histogrammeista oikein voi sanoa paljon muuta kun kaikki (suurimmaksi osaksi tummatkin kuvat) näyttää olevan painottunut oikealle.
Mutta onko joku kokeillut että miten huono tuo kameran oma klippausindigaattori oikeasti sitten on, jos laittaa jpg-säädöt minimiin?
Onko kokemuksia nikonin omien 60afs ja 105afs terävyydestä eri aukoilla.
Eli astuuko difraktio kuvaan haitallisesti missä vaiheessa, oma mutu on että olisi parhaimmillaan f5.6- f10 välillä.
jmjh kirjoitti:
Mutta onko joku kokeillut että miten huono tuo kameran oma klippausindigaattori oikeasti sitten on, jos laittaa jpg-säädöt minimiin?
Riippuu paljon kohteesta ja sitä on vaikea arvioida. Jpg säädöillä sitä saa parannettua, mutta kyllä se heitto voi silti olla aukon verran.
Olisi kiva kuulla mitä olette jpg asetuksille tehneet? Se on huomattu että oletusasetuksilla klippaaminen rawilla tapahtuu huomattavasti myöhemmin kuin mitä kamera väittää, mutta mitä asetuksia pitää muuttaa ja miten paljon?
TTH kirjoitti:
Olisi kiva kuulla mitä olette jpg asetuksille tehneet? Se on huomattu että oletusasetuksilla klippaaminen rawilla tapahtuu huomattavasti myöhemmin kuin mitä kamera väittää, mutta mitä asetuksia pitää muuttaa ja miten paljon?
Perussääntö on, että kontrasti ja terävöitys minimiin, niin mittaus ainakin paranee.
D800:n 10-pin liitin ilmeisesti ollut uudesta saakka irti tuolla kameran sisällä. Vähän yli kuukauden oli tuo kamera käytössä ennen, kun sain hommattua kaukolaukaisimen. Eihän tuonne suojan alle tullut aiemmin katsottua. Hieman tutkailin netissä, niin oli foorumeilla juttua, että oli ollut samoja ongelmia uudessa D800:ssa.
Onko kellään muulla ollut tuo liitin irti? Miten nopeasti tuo saatiin huollossa korjattua? Harmi, että ehdin jo D7000:n myymään. Ihan mukava olisi tässä välissä päästä kuvailemaankin, mikäli huollossa menee tovi.
Eipä ole liitin ollut irti D800:sta. Koititko muuten ruuvata sen pohjaan asti? Mulla oli aikanaa D700:ssa joku Hähnelin viritys, mikä piti ruuvata kunnolla kiinni, että otti kontaktia jatkuvasti. Nikonin oma MC-30 taas toimii hienosti, vaikka onkin vähän vasurilla kiinnitetty.
Omasta kamerasta tuli JASsilta arvio perjantaina ja kyllä se oli pahasti syöpynyt sisältä. Vesi oli mennyt kuulemma sisään siitä etumaskissa olevan obiskan kiinnityslevyn reunoilta, ei niinkään suoraan itse kolosta. Zeissin putkilo ilman tiivisteitä oli sitten vissiin tiiviimpi viritys kuin rungon omat saumat...
Maffer kirjoitti:Vesi oli mennyt kuulemma sisään siitä etumaskissa olevan obiskan kiinnityslevyn reunoilta, ei niinkään suoraan itse kolosta. Zeissin putkilo ilman tiivisteitä oli sitten vissiin tiiviimpi viritys kuin rungon omat saumat...
Se siitä Nikonista sitten.
Eipä näytä tosiaan tuossa välissä ollevan tiivistettä? Vai näyttääköhän tämä kuva kaikki?
Maffer kirjoitti:Vesi oli mennyt kuulemma sisään siitä etumaskissa olevan obiskan kiinnityslevyn reunoilta, ei niinkään suoraan itse kolosta. Zeissin putkilo ilman tiivisteitä oli sitten vissiin tiiviimpi viritys kuin rungon omat saumat...
Se siitä Nikonista sitten.
Eipä näytä tosiaan tuossa välissä ollevan tiivistettä? Vai näyttääköhän tämä kuva kaikki?
Siis mikähän se veden reitti oikein on ollut? Bajonetti on suoraan kiinni siinä magnesium-rungossa ja tuskin siinä kauheita rakoja on. Ei Nikonin sääsuojatut obiskatkaan tuohon mitään lisää tuo, se tiivistehän osuu tuohon bajonetin etureunaan, ei ulkoreunoille.
---
Edittiä vielä sen verran, että tämän mukaanhan siis objektiivin ja bajonetin välinen liityntä ilman tiivistettä on tiiviimpi kuin bajonetin ja rungon. Kuulostaa omituiselta, mutta en voi argumentoida vastaankaan kun ei ole tietoa.
Latyrx kirjoitti:D800:n 10-pin liitin ilmeisesti ollut uudesta saakka irti tuolla kameran sisällä. Vähän yli kuukauden oli tuo kamera käytössä ennen, kun sain hommattua kaukolaukaisimen. Eihän tuonne suojan alle tullut aiemmin katsottua. Hieman tutkailin netissä, niin oli foorumeilla juttua, että oli ollut samoja ongelmia uudessa D800:ssa.
Onko kellään muulla ollut tuo liitin irti? Miten nopeasti tuo saatiin huollossa korjattua? Harmi, että ehdin jo D7000:n myymään. Ihan mukava olisi tässä välissä päästä kuvailemaankin, mikäli huollossa menee tovi.
Minulla meni rikki lankalaukaisinta kun käytin. Varaosan saamisessa meni 3 viikkoa muistaakseni.
Maffer kirjoitti:Vesi oli mennyt kuulemma sisään siitä etumaskissa olevan obiskan kiinnityslevyn reunoilta, ei niinkään suoraan itse kolosta. Zeissin putkilo ilman tiivisteitä oli sitten vissiin tiiviimpi viritys kuin rungon omat saumat...
Se siitä Nikonista sitten.
Eipä näytä tosiaan tuossa välissä ollevan tiivistettä? Vai näyttääköhän tämä kuva kaikki?
Siis mikähän se veden reitti oikein on ollut? Bajonetti on suoraan kiinni siinä magnesium-rungossa ja tuskin siinä kauheita rakoja on. Ei Nikonin sääsuojatut obiskatkaan tuohon mitään lisää tuo, se tiivistehän osuu tuohon bajonetin etureunaan, ei ulkoreunoille.
---
Edittiä vielä sen verran, että tämän mukaanhan siis objektiivin ja bajonetin välinen liityntä ilman tiivistettä on tiiviimpi kuin bajonetin ja rungon. Kuulostaa omituiselta, mutta en voi argumentoida vastaankaan kun ei ole tietoa.
Niin juuri näin. Pahimmat mönjät olivat jämähtäneet sinne rungon sisäpuolelle bajonetin ja rungon reunoille ja sieltä levinneet pitkin sisuskaluja. Peilikotelon sisäpuolelle päätyi näkyvästi n. tippa vettä peilin päälle. Tuonne Zeissin sisään ja takalinssin tienoille ei mennyt näköjään yhtikäs mitään. Hoyan suodinkin toimi kätevästi tulppana ja etulasi jäi myös puhtaaksi.
mremonen kirjoitti:
Edittiä vielä sen verran, että tämän mukaanhan siis objektiivin ja bajonetin välinen liityntä ilman tiivistettä on tiiviimpi kuin bajonetin ja rungon. Kuulostaa omituiselta, mutta en voi argumentoida vastaankaan kun ei ole tietoa.
Jos en nyt ihan väärässä ole, niin ei se vesi pääse tuonne magnesium rungon väliin tuosta kohtaa.
Mutta jos vesi pääsee tuonne muovisen etumaskin sisälle, niin reittihän on aika vapaa eteenpäin.
paaton kirjoitti:Eli jos aikoo tiputella kameraansa järveen, niin tuo bajonetin ympärille laitettava o-rengas ei ole ollenkaan huonompi idea.
Mun mielestä, siis jos aikoo pudottaa kameransa järveen, se kannattaa sulkea ensin vaikka muovipussiin. Kamera, ei järvi.
No, toivotaan että Mafferilla on vakuutukset kunnossa. Miten on: meinaatko hankkia vielä D800:n vai jonkun muun? Jos sulla on jotain kiireellistä kuvaustarvetta, heitä privalla...
OskuK kirjoitti:Tuon bubisrenkaan jälkeen ei AI-tuki ole ihan parasta mahdollista luokkaa...mutta objektiivikohtaisesta seksilelusta nyt toki puhutaan.
Se sivuttain liikkuva lirpake? Kertoiko tuo nyt vain obiskan maksimi aukon vanhoilla laseilla?
OskuK kirjoitti:Tuon bubisrenkaan jälkeen ei AI-tuki ole ihan parasta mahdollista luokkaa...mutta objektiivikohtaisesta seksilelusta nyt toki puhutaan.
Se sivuttain liikkuva lirpake? Kertoiko tuo nyt vain obiskan maksimiaukon vanhoilla laseilla?
Niin, se siis liikuu kaaressa bajon ympärillä, kuten maa kiertää aurinkoa, katsantopaikasta riippuen voi ajatella että sivuttain ;-)
Se kertoo objektiivin valitun aukon. Objektiivin himmentimen ollessa koko ajan täysin auki, ei sitä tietoa, valittua aukkoa muuten kamera tiedä.
Holden kirjoitti:Japanilainen lehti ennustaa D800-runkoa D4:n kennolla ensi vuodeksi: D800s?
Senhän mä tilasinkin!
Sen, saatko jotain oleellista verrattuna nykyiseen kasisataseen, voit päätellä itse.
Jos tälläinen joskus tulee, niin on siinä silloin muutakin muutoksia 800 verrattuna. Tuo d nelosen 10fps sarja olisi kiva. :)
Mutta esimerkiksi tuo -3ev tarkennus tulee aika varmasti seuraavaan nikonin kalliimman luokan runkoon.