Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
PekkaSav kirjoitti:Jos kuvien käsittelyyn ja katselemiseen riittää se ~15" läppärin näyttö, niin minkä takia edes kuvata kömpelöllä järkkärillä?
Läppäriin vaihtamisen sijasta mulla on mielessä lähinnä isompaan näyttöön siirtyminen pöytäkoneen osalta.
Minulla on kolme 22-24" näyttöä kiinni pöytäkoneessani ja kyllä se vaikeaa olisi kaikki kuvankäsittely tehdä läppärin pienellä näytöllä ( + etenkin muu tietokoneen käyttö ).
Kyllähän läppäriinkin telakan saa ja useita näyttöjä. Työkoneessa minulla on kaksi isoa näyttöä ja läppärissä on vain 13" näyttö. Liikkuvuutta ja työtehoa. Hinta vain on 5x se mitä minun tehokkaampi pöytäkone kotona.
PekkaSav kirjoitti:Läppäriin vaihtamisen sijasta mulla on mielessä lähinnä isompaan näyttöön siirtyminen pöytäkoneen osalta.
Samat mietteet täälläkin. Aiemmin oli töissä monta vuotta 2 kpl 24" näyttöjä, ja nyt tästä syksystä lähtien pelkkä 15" läppäri. On ollut melkoinen pudotus työergonomiassa tämä muutos ja siksi vapaa-ajalla ei läppärin tuijottelu innosta vähääkään.
Toki läppäriin saa kytkettyä ulkoisen näytön, mutta sitten pitää olla myös ulkoinen näppis ja silloinhan läppäri muuttuu pyötäkoneen korvikkeeksi. Tämä on varmasti hyvä ratkaisu joissain tilanteissa, mutta itse haluan että mulla on toimiva pöytäkone kotona.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
Rockford kirjoitti:
Toki läppäriin saa kytkettyä ulkoisen näytön, mutta sitten pitää olla myös ulkoinen näppis ja silloinhan läppäri muuttuu pyötäkoneen korvikkeeksi. Tämä on varmasti hyvä ratkaisu joissain tilanteissa, mutta itse haluan että mulla on toimiva pöytäkone kotona.
Minä toimin noin. Tunneissa mitatuna käytän konetta enemmän pöytäkoneena jollaisena se on tietenkin vähän alimittainen (tai suorituskykyynsä nähden kallis), mutta toimii muuten hyvin. Haittojen kääntöpuolena on se, että reisussa voin ladata kuvat suoraan sille varsinaiselle koneelle. Ihan kivaa jos tekee vuodessa useampia pidempiä reissuja.
On minulla myös työkone, mutta se on MB Air ja kuvankäsittelypotentiaaliltaan siten melkoisen marginaalinen. En myöskään ole viitsinyt työkoneelle vapaa-aikaani liittyviä ohjelmia ladata (mielummin käytän pidemmillä työmatkoilla omaa läppäriäni). Ja lisäksi kahden rinnakkaisen Lightroomin ylläpidossa olisi omat probleeminsa.
Eipä tämä D800:n vika ole. Mutta kuitenkin asia joka tulee mieleen jos semmoisen hommaamista harkitsee. Parin vuoden päästä kun tietsikat ovat vaihtuneet, 36mpx reson nykymuotoinen ongelma varmaan katoaa. Mutta sen kääntöpuolena on sitten se, että kuvia haluttaisiin lisääntyvästi latailla tabletteihin sun muihin. Olisi kiva jos päästäisiin siihen, ettei digikuvien vaatima tallennustila ja konekapsiteetti olisi yhtän minkäänlaisia kysymyksiä.
Jos läppärillä kuvia käsittelee, niin ymmärrän kyllä, että D800 ei oikein istu kuvioon. Kovalevytila on kortilla, ja jos se ei ole SSD, niin se on todennäköisesti hidas 5400 rpm levy. Olen pöytäkoneellakin huomannut ison eron noissa hitaammin pyörivissä levyissä, etenkin kun työn alla olevat tiedostot pidän RAID 0 -pakassa, jossa kummatkin levyt pyörivät 7200 rpm.
Pistää hymähtelemään tämä lähes päivittäinen motkotus D800:n tiedostokoosta niiden näppäimistöltä, jotka eivät ko. runkoa omista.
Mitenköhän ne lukemattomat 5D2:n omistajat tulivat toimeen kuviensa kanssa neljä vuotta sitten?
Jos suljin räpsyy sitä tahtia, että koneet kaatuu ja aika loppuu suurten tiedostojen kanssa, niin luulisi tuon galleriaosionkin pullistelevan loistavista kuvista. ;)
PekkaSav kirjoitti:Pistää hymähtelemään tämä lähes päivittäinen motkotus D800:n tiedostokoosta niiden näppäimistöltä, jotka eivät ko. runkoa omista.
Se on juu se kamalin rikos: ei imista kameraa ja haukkuu jotain siinä. Tosin vielä karmeampaa on ne tapaukset, jossa kameran omistaja kusee omaan pesäänsä moittimalla Omaa kameraansa! ;-)
Odotan tilanteen synkistymistä kauhulla:
Kohta ollaan tilanteessa, jossa joku moittii kuvaa, jota ei ole itse ottanut!
PekkaSav kirjoitti:
Mitenköhän ne lukemattomat 5D2:n omistajat tulivat toimeen kuviensa kanssa neljä vuotta sitten?
Minä nyt olen käsitellyt D800:n kuvia läppärillä jossa on 256GB:n SSD kiintolevy ja ei tiedostojen koko tai hitaus nyt niin hirveän iso ongelma ole minulle ollut. Jos tila loppuu, niin vanhempia kuvia voi siirtää ulkoiselle kiintovevylle. Onhan tuo tietysti vähän hitaampaa kuin D700:n kuvien kanssa mutta kyllä tässä kerkeää sen verran odottelemaan
Sitten miettimään haluatko oppia uutta. D4sta on poistunut kovat napit af-s/c valinnasta ja tarkennus pisteiltä. Rullan ja napin takaa ne kyllä löytyvät. Videon mukanaan tuoma uudistus.
Hel_NiS kirjoitti:Nopeampi tuo nelosen ratkaisu on. Mites vaihdat D3s:stä tarkennuspisteiden määrän vaikkapa 11 ->51
Nikon teki tuossa muutoksen 51 pisteen tarkennusjärjestelmän esittelyn yhteydessä. Vielä D200:ssa takaseinän vivun avulla oli mahdollista valita kaikki tarkennuspisteet (oliko niitä 11?), ryhmä (4 pistettä muistelen) tai yksi piste. Siinä mielessä tämä uusin järjestely edustaa siis tavallaan paluuta vanhaan.
Hel_NiS kirjoitti:Nopeampi tuo nelosen ratkaisu on. Mites vaihdat D3s:stä tarkennuspisteiden määrän vaikkapa 11 ->51?
Nelosessa painat napin pohjaan ja rullaat pojot kohdilleen.
Jos samanlailla kuin d700:ssa, niin painan yhtä ohjelmoitua nappia ja väännän rullasta. Ainoa haittapuoli tuossa on se, ettei etsimestä nää pisteitä.
Mutta olen vieläkin vankasti sitä mieltä, että nuo kovat napit ovat toimivimpia. af-c/s valinnan tunnet peukalolla heti kameran käteen ottaessa ja esimerkiksi automaatti tarkennuksen voi nakata päälle pikaisesti oikealla peukalolla. Mutta tästä nyt on suotta inttää, tuo d4n ratkaisu on nyt kaikissa uusissa nikoneissa ja siihen on totuttava ennemmin tai myöhemmin.
Hel_NiS kirjoitti:Nopeampi tuo nelosen ratkaisu on. Mites vaihdat D3s:stä tarkennuspisteiden määrän vaikkapa 11 ->51
Nikon teki tuossa muutoksen 51 pisteen tarkennusjärjestelmän esittelyn yhteydessä. Vielä D200:ssa takaseinän vivun avulla oli mahdollista valita kaikki tarkennuspisteet (oliko niitä 11?), ryhmä (4 pistettä muistelen) tai yksi piste. Siinä mielessä tämä uusin järjestely edustaa siis tavallaan paluuta vanhaan.
Ei d4ssa ole mitään valintaa takaseinässä.
Tarkoitus oli sanoa, että vanhempien Nikonien takaseinän vipu toimi samaan vähän samaan tapaan kuin nykyinen nappi ja rulla. Sen avulla saattoi valita tarkennispusteiden määrää muutenkin yksi kaikki tai yksi. D3/D700 sukupolvessa takaseinän vivun toimintatapaa muutettiin. Itsekin olen kaivannut D700:ssa mahdollisuutta valita nopeasti vaikka 11 pistettä, joten siinä mielessä tämä viimeisin ratkaisu on parannus.