Nikon D800

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Rockford
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

paaton kirjoitti:Tämän missasin kolmesatasella kokonaan, räpläsin aiemmin pisteet valikon kautta. Mutta on tosiaan typerää, ettei pisteitä näy edes ylänäytössä.
Sama täällä, nyt vasta katsoin Fn-napin valintoja kun sanoit että D700:lla toimii. Kyllä ne ylänäytössä näkyy.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

Rockford kirjoitti:
paaton kirjoitti:Tämän missasin kolmesatasella kokonaan, räpläsin aiemmin pisteet valikon kautta. Mutta on tosiaan typerää, ettei pisteitä näy edes ylänäytössä.
Sama täällä, nyt vasta katsoin Fn-napin valintoja kun sanoit että D700:lla toimii. Kyllä ne ylänäytössä näkyy.
Kuulun ilmeisesti vähemmistöön. Olen aika pitkälle klaarannut joko kaikilla pisteillä tai sitten vain yhdellä.
paaton

Viesti Kirjoittaja paaton »

Rockford kirjoitti:
voiko tuota ylänäyttöä muokata jostain? Minulla kyllä ei d700ssa näy af pisteitä siellä lainkaan. Olisi hyvä, jos valittu tarkennuspiste ja dynaamisten pisteiden määrä näkyisi sielläkin.
Avokid

Viesti Kirjoittaja Avokid »

nomad kirjoitti: Kuulun ilmeisesti vähemmistöön. Olen aika pitkälle klaarannut joko kaikilla pisteillä tai sitten vain yhdellä.
Minä taas olen kuvannut viimeiset pari viikkoa pelkällä manuaalilla :)

Lintuja kuvatessa tuota tulee vaihdeltua ja kyllähän tuota D7000:n U1 ja U2 moodeja on jäänyt kaipaan.
You miss 100% of shots you never make
nikon1stories.blogspot.fi
mremonen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

paaton kirjoitti:
Rockford kirjoitti:
voiko tuota ylänäyttöä muokata jostain? Minulla kyllä ei d700ssa näy af pisteitä siellä lainkaan. Olisi hyvä, jos valittu tarkennuspiste ja dynaamisten pisteiden määrä näkyisi sielläkin.
D300:ssa tarkennuspisteiden valinta näkyy "graafisesti" ylänäytössä ja takanäytössä. D700:ssa ja D800:ssa vain takanäytössä. Kasisatasessa myös etsimessä, kolme- ja seiskasatasesta en nyt muista miten on.
paaton

Avokid kirjoitti:
nomad kirjoitti: Kuulun ilmeisesti vähemmistöön. Olen aika pitkälle klaarannut joko kaikilla pisteillä tai sitten vain yhdellä.

Lintuja kuvatessa tuota tulee vaihdeltua ja kyllähän tuota D7000:n U1 ja U2 moodeja on jäänyt kaipaan.
Muistipaikkoja varmasti kaipaisi d800n, kun ei noita af pikanäppäimiä edes ole. Mikähän on syynä servon poistoon katkaisjasta? D4ssa taitaa olla sama homma.
Holden

Viesti Kirjoittaja Holden »

paaton kirjoitti:
Avokid kirjoitti:

Muistipaikkoja varmasti kaipaisi d800n, kun ei noita af pikanäppäimiä edes ole. Mikähän on syynä servon poistoon katkaisjasta? D4ssa taitaa olla sama homma.
D4:ssä sama. Ilmeisesti D7000:n malli on saanut niin hyvää palautetta? Olihan tuossa D3/D700:ssa helpompi vahingossa vaihtaa tarkennusmoodia.
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

Holden kirjoitti:
paaton kirjoitti:
Avokid kirjoitti: Minä taas olen kuvannut viimeiset pari viikkoa pelkällä manuaalilla :)

D4:ssä sama. Ilmeisesti D7000:n malli on saanut niin hyvää palautetta? Olihan tuossa D3/D700:ssa helpompi vahingossa vaihtaa tarkennusmoodia.
Wanha af-katkaisin on hyvä - miksi hyvää muutamaan? Jos sen kanssa joku vahinko pääsee käymään, niin se on AF-C tilaan luiskahtaminen. Mutta aika pieni probleemi. Varmaan kokonaisuutena kuitenkin paras ratkaisu.

Jos Modepyörä pitää olla, niin siihen sitten U1, U2 jne. Mikään ei tosin estäisi noiden laittamista D700/800 tyylisen modevalinnan jatkoksi.
Holden

nomad kirjoitti:
Holden kirjoitti:
paaton kirjoitti: Muistipaikkoja varmasti kaipaisi d800n, kun ei noita af pikanäppäimiä edes ole. Mikähän on syynä servon poistoon katkaisjasta? D4ssa taitaa olla sama homma.
Wanha af-katkaisin on hyvä - miksi hyvää muutamaan? Jos sen kanssa joku vahinko pääsee käymään, niin se on AF-C tilaan luiskahtaminen. Mutta aika pieni probleemi. Varmaan kokonaisuutena kuitenkin paras ratkaisu.

Jos Modepyörä pitää olla, niin siihen sitten U1, U2 jne. Mikään ei tosin estäisi noiden laittamista D700/800 tyylisen modevalinnan jatkoksi.
Jostain syystä se on D4:ssäkin vaihdettu D7000-malliseksi, tuo AF-kytkin. Itsekin kyllä pidin tuosta edellisestä enemmän kun tosiaan pystyi sormella tuntemaan onko S vai C -tila päällä.
paaton

Mutta toimiiko muistipaikka ratkaisut, jos on kovat katkaisjat? Tämä on minusta ainoa järkevä syy näiden poistamiseen, mutta kun d800ssa ei edes ole noita muisteja. Toivottavasti videolla ei ole osuutta tähän muutokseen.
Matti_JH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

Holden kirjoitti:
nomad kirjoitti:
Holden kirjoitti: D4:ssä sama. Ilmeisesti D7000:n malli on saanut niin hyvää palautetta? Olihan tuossa D3/D700:ssa helpompi vahingossa vaihtaa tarkennusmoodia.

Jostain syystä se on D4:ssäkin vaihdettu D7000-malliseksi, tuo AF-kytkin. Itsekin kyllä pidin tuosta edellisestä enemmän kun tosiaan pystyi sormella tuntemaan onko S vai C -tila päällä.
Sormella tuntemaan xD
Hyvät herrat, kuvaatteko te silmät kiinni? :)
On teillä ongelmat.
Holden

Hel_NiS kirjoitti:Sormella tuntemaan xD
Hyvät herrat, kuvaatteko te silmät kiinni? :)
On teillä ongelmat.
En mä siitä isoa ongelmaa ole ottanut että D800:ssa ei voi näin tehdä. Oli se silti kiva että kameraa katsomatta pystyi tietämään mikä tarkennustila on käytössä.

EDIT: se on vähän sama kun kotoa lähtiessä kokeilee taskun läpi että avain on taskussa. Ei tartte kurkistaa taskuun :)
Viimeksi muokannut Holden, Elo 31, 2012 12 : 49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
paaton

No, on se aika näppärää kun servon asennon tietää jo heti kameran käteen ottaessaan. Ilman virtoja tai katsomista.
Matti_JH
Viesti:

paaton kirjoitti:No, on se aika näppärää kun servon asennon tietää jo heti kameran käteen ottaessaan. Ilman virtoja tai katsomista.
Kuvaatko ilman virtoja? Taitaa olla vaan normi muutosvastarintaa ilmassa. Kohta se unohtuu.. :)
mremonen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

paaton kirjoitti:No, on se aika näppärää kun servon asennon tietää jo heti kameran käteen ottaessaan. Ilman virtoja tai katsomista.
Minä en koskaan oppinut tuota tunnustelemaan. Päin vastoin: piti erikseen katsoa että missä asennossa se vipu on ja välillä kameralaukkuun tunkiessa se meni MF:lle.

En kyllä väitä että nykyinenkään on paras mahdollinen. Itse laitaisin tuon toiminnallisuuden vaikka Fn-napin paikalle. Isolla ja painavalla putkella (kuten vaikka 200-400/4) vasen käsi tukee koko ajan objektiivia. Safarilla varsinkin tuon huomasi, kun olisi lennosta pitänyt vaihtaa AF-C:n ja AF-S:n välillä.
Avokid

mremonen kirjoitti: Isolla ja painavalla putkella (kuten vaikka 200-400/4) vasen käsi tukee koko ajan objektiivia. Safarilla varsinkin tuon huomasi, kun olisi lennosta pitänyt vaihtaa AF-C:n ja AF-S:n välillä.
Tuo on ehkä huonoin ominaisuus tuossa nykyisessä valintanapissa. Olen huomannut ihan saman Sigman 120-300/2.8:n kanssa.
Tosin, yhtä hirveä tilanne se oli D7000:n mode-valinnankin kanssa, lisäksi sitä modea ei nähnyt mistään muualta kuin nupista katsomalla.
paaton

Enpä usko, kyllä kaikissa työkäyttöön tehdyissäkin koneissa on kovat katkaisijat tärkeille toiminnoille.

On se vain helpompaa säätää vapaalla sormella servoa ja seurata etsimen kautta kohdetta.

Kaikkiin muutoksiin varmasti tottuu ja on hetkenpäästä tyytyväinen vaikka ne käyttöä selkeästi huonontavatkin.
Avokid

paaton kirjoitti:Enpä usko, kyllä kaikissa työkäyttöön tehdyissäkin koneissa on kovat katkaisijat tärkeille toiminnoille.
Mun läppärissä näytön jakaminen projektorille tapahtuu win+p -napin avulla nykyään kun entisissä läppäreissä oli dedikoitu nappiyhdistelmä asialle. Kehitys kehittyy ;)
Matti_JH
Viesti:

paaton kirjoitti:Enpä usko, kyllä kaikissa työkäyttöön tehdyissäkin koneissa on kovat katkaisijat tärkeille toiminnoille.
.
Kuten pasm? ;)
Holden

Hel_NiS kirjoitti:
.
Kuten pasm? ;)
PASM ei olisi hyvä. Ei voisi etäohjaamalla vaihtaa valotusohjelmaa. Ehkä siitä syystä tuo AF-kytkinkään ei enää ole mekaaninen. Toisaalta etänä ehkä harvemmin käytetään seuraavaa tarkennusta..
Vastaa Viestiin