Nikon D800
-
Joo, tuo 25/2 ja esim 35/1.4 näköjään uupuvat. Ne ovat julkaistu viimeisen parin vuoden aikana ja eivät varmaan siksi ole tuolla testatuissa.Holden kirjoitti:Valitsin ne Zeissit mitä tuolla oli testattu:
http://www.photozone.de/nikon_ff
You miss 100% of shots you never make
nikon1stories.blogspot.fi
-
- Viesti:
-
- Viesti:
Oliskohan siitä syystä, että nuo ovat MF-laseja. Missään mikromoottoreilla varustetuissa objektiiveissa ei tuota ominaisuutta ole.Maffer kirjoitti:Zeissit on ihan omaa luokkaansa D800:lla pelkästään siitä syystä että niissä on infinity stop tarkennuksessa. Varsinkaan kun liveview on semmoinen että sillä ei ota selvää mihin on oikeastaan tarkentanut. Harmillista ettei Nikkoreissa yms. Samyangeissa tuollaista perusasiaa ole huomioitu.
Kyllä manuaaliNikkoreista tuo stoppi löytyy. Nyt vähän vertaillaan eri asioita (24-70 AF-tsuumia vs manuaaliprimejä). Ja silti tuo AF-tsuumi panee hanttiin ihan kivasti.
Verrattuna mihin? Siis iso se voi olla, mutta että kallis? Paljonko maksaa 24-70 -polttovälin kattaminen Zeisseillä?Avokid kirjoitti:En sanonut, että 24-70 on huono, mutta on se iso ja kallis.
-
Niin siis vertasin nyt tuohon 24-85een josta koko keskustelu lähti.mremonen kirjoitti:Verrattuna mihin? Siis iso se voi olla, mutta että kallis? Paljonko maksaa 24-70 -polttovälin kattaminen Zeisseillä?Avokid kirjoitti:En sanonut, että 24-70 on huono, mutta on se iso ja kallis.
-
-
- Viesti:
Onko kukaan testannut/huomannut että optiikat vaatisivat enemmän säätöä?
Törmäsin tämmöiseen keskusteluun tänään:
D800 - high values of AF fine-tune...
http://forums.dpreview.com/forums/readf ... 941&page=1
Itse olen tässä mutulla huomannut että ehkä saattaisi olla näin. Muutamia optiikoita olen säätänyt "miinus" arvolle lennossa kun tuntunut että hieman tarkentaisi taakse. Pitää suorittaa vielä tieteellisiä tutkimuksia. D700/D300/D300s rungoissa oli mielestäni lähempänä nollaa arvot.
Itse olen tässä mutulla huomannut että ehkä saattaisi olla näin. Muutamia optiikoita olen säätänyt "miinus" arvolle lennossa kun tuntunut että hieman tarkentaisi taakse. Pitää suorittaa vielä tieteellisiä tutkimuksia. D700/D300/D300s rungoissa oli mielestäni lähempänä nollaa arvot.
-
-
-
Mulla on ollut tuo toisin kuin D7000:n kanssa. D800:sen kanssa yhtä lasia on tarvinnut säätää, mutta D7000:n kanssa säädin jokaista.janmi kirjoitti:Kyllä. Kirjotin asiasta jo aikaisemmin tähän ketjuun. Käytännössä kaikkia objektiiveja piti säätää, kun taas D700:n kanssa vain yhtä objektiivia kymmenestä piti säätää.Veepee82 kirjoitti:Onko kukaan testannut/huomannut että optiikat vaatisivat enemmän säätöä?
-
- Viesti:
Ja tieteelliset testit osoittivat, että samoilla mennään kuin d700:n kanssa. Täyttä harjaa oli siis, hyvä niin :)Veepee82 kirjoitti:Onko kukaan testannut/huomannut että optiikat vaatisivat enemmän säätöä?
-
D800 perussäätö on minun rungossa -10
Vastavasti D700 on nolla. Vanhat D300:ni olivat nolla ja -5 joista jälkimmäisen kävin säädättämässä nolliin mutta sillä ei ollut havaittavaa vaikutusta kameran käytökseen.
En aio säädättää D800:sta sillä kaikki optiikkani ovat säädetty ja saatu kohdalleen ja runko toimii kuten pitääkin. Juuri viikonloppuna oli lopulta aikaa sekä tarve laittaa kasisatasen optiikoista 500/4VR ja TC14 yhdistelmä mikrosäätöihin. Tuo oli vähän kettumainen tehdä ihan takapihalla ja vaati muutaman kymmenen metriä sänkipeltoa, lintutornin ja merihanhia jotta mikrosäätö tuli kohdalleen :)
Vastavasti D700 on nolla. Vanhat D300:ni olivat nolla ja -5 joista jälkimmäisen kävin säädättämässä nolliin mutta sillä ei ollut havaittavaa vaikutusta kameran käytökseen.
En aio säädättää D800:sta sillä kaikki optiikkani ovat säädetty ja saatu kohdalleen ja runko toimii kuten pitääkin. Juuri viikonloppuna oli lopulta aikaa sekä tarve laittaa kasisatasen optiikoista 500/4VR ja TC14 yhdistelmä mikrosäätöihin. Tuo oli vähän kettumainen tehdä ihan takapihalla ja vaati muutaman kymmenen metriä sänkipeltoa, lintutornin ja merihanhia jotta mikrosäätö tuli kohdalleen :)
-
Minulta on mennyt d800 kohdalla kokonaan ohi, että tarkennuksen pikanäppäimiä on huononnettu selkeästi. Miksi ihmeessä af-s/c valinta on poistettu jo olemassa olevasta katkaisijasta? Liittyykö tämä jotenkin videokuvaukseen tai automatiikkaan? Siis ettei kova manuaalinen af-s/c valinta voi toimia enää. Samoin videokuvaus namiska näyttää vieneen af pisteiden pikavalinnan paikan. Nämä tietenkin toimivat kahden napin ja ylänäytön kauttakin, mutta kovat napit toimivat katsomatta ja esimerkiksi servon asennon tuntee heti kameran käteen ottaessa. Minulla on sormi jatkuvasti af-s/c kytkimellä.
Edit: Oliko d800:ssa muistipaikkoja af-asetuksille? Kovat valintanäppäimet eivät tietenkään ole toimivia, jos asetuksia saa jonnekkin talteen esimerkiksi d7000 tyyliin.
Edit: Oliko d800:ssa muistipaikkoja af-asetuksille? Kovat valintanäppäimet eivät tietenkään ole toimivia, jos asetuksia saa jonnekkin talteen esimerkiksi d7000 tyyliin.
-
-
Kokeneemmilta D800 käyttäjiltä kysyisin miten olette järkeilleet suljinaikojen käytön. Eli lienee yleisesti tunnustettu tosiasia että jos kuvaa vaikka 50mm objektiivilla ja haluaa optimaalisen terävää jälkeä käsivaralta kuvaten, niin 1/125 on mieluumminkin liian pitkä aika, kuin reilusti turvallinen.
Kysymykseni koskee herkkyyden nostoa eli missä kohdalla resoluutio on joka tapauksessa niin paljon heikentynyt että kuvanlaadun kokonaisuuden kannalta (että iso pysyisi mahdollisimman matalalla) kannattaa antaa aikojen venyä lähemmäksi vanhoja filmiajan suosituksia? ISO 800 kuvan olen huomannut ainakin olevan vielä aivan veitsenterävä, mutta korkeampien isojen kuvissa resoluutio vähenee (ISO 6400?). Ajatuksia?
Kysymykseni koskee herkkyyden nostoa eli missä kohdalla resoluutio on joka tapauksessa niin paljon heikentynyt että kuvanlaadun kokonaisuuden kannalta (että iso pysyisi mahdollisimman matalalla) kannattaa antaa aikojen venyä lähemmäksi vanhoja filmiajan suosituksia? ISO 800 kuvan olen huomannut ainakin olevan vielä aivan veitsenterävä, mutta korkeampien isojen kuvissa resoluutio vähenee (ISO 6400?). Ajatuksia?
-
Minä kuvasin eilen 1/20s valotusajalla käsivaralta hieman hengästyneenä ( pysähdyin kuvaamaan pyörälenkillä ) tuolla setillä ja vaikka otin useamman kuvan varmuuden vuoksi, että terävyys on kohdillaan, niin ei siinä ollut mitään valittamista yhdenkään kuvan kohdalla. Kamera vaatii vakaamman kuvaustavan, jotta saa koko potentiaalin käytettyä, mutta ei se täysin suljinajasta ole kiinni.TTH kirjoitti:Kokeneemmilta D800 käyttäjiltä kysyisin miten olette järkeilleet suljinaikojen käytön. Eli lienee yleisesti tunnustettu tosiasia että jos kuvaa vaikka 50mm objektiivilla ja haluaa optimaalisen terävää jälkeä käsivaralta kuvaten, niin 1/125 on mieluumminkin liian pitkä aika, kuin reilusti turvallinen.
Kohina tietysti vähentää sitä terävyyden tuntua, mutta kyllä sen huomaa ISO 6400 kuvastakin jos kuva on tärähtänyt.
-
d700 näyttää onnistuvan myös tarkennuspisteiden määrän valinta rullalla.Holden kirjoitti:Täytyy kyllä sanoa, että itsekin tykkäsin siitä, että pystyi sormella tunnistamaan mikä tarkennustila oli päällä.
Toisaalta muut AF-valinnat ovat mielestäni parempia edelliseen sukupolveen verrattuna. Nopeampi valita montaako tarkennuspistettä (tai 3D:tä) haluaa käyttää.
-
- Viesti:
Kuten myös D300:ssa onnistuu Fn-nappilla, mutta etsimestä ei näe valittujen pisteiden määrää kuten D800:ssa.paaton kirjoitti:d700 näyttää onnistuvan myös tarkennuspisteiden määrän valinta rullalla.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
-
Tämän missasin kolmesatasella kokonaan, räpläsin aiemmin pisteet valikon kautta. Mutta on tosiaan typerää, ettei pisteitä näy edes ylänäytössä.Rockford kirjoitti:Kuten myös D300:ssa onnistuu Fn-nappilla, mutta etsimestä ei näe valittujen pisteiden määrää kuten D800:ssa.paaton kirjoitti:d700 näyttää onnistuvan myös tarkennuspisteiden määrän valinta rullalla.