Kokemuksia Panasonic LX3:sta

Muut digikameramerkit, Panasonic, Pentax jne. (ei-järjestelmädigejä)
rauer

Viesti Kirjoittaja rauer »

Luetko sinä eccu77 ollenkaan muita viestejä? Parista viime postauksesta tulee vaikutelma, että et.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
reksi

Viesti Kirjoittaja reksi »

nomad kirjoitti:
juuhaa kirjoitti:Näytön himmeys ei taida enää näinä päivinä hirveästi haitata, pikemminkin on päinvastoin...
Ei normaaleissa valaistusoloissa, mutta todella kirkkaissa oloissa sommittele menee arvailuksi. LX3 on ollut minulla viimeaikoina kahdella reissulla, Sloveniassa ja Kreikassa, ja aina on etsimen puute tökkinyt :-)
Kuva
Mulla oli Nykissä mukana Panasonicin oma ulkoinen etsin, jota käytin niissä tilanteissa, joissa ei ollut kauheasti aikaa sommitella. Tätätäkään kuvaa ei tarvinnut jälkikäteen rajata.
eccu77
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eccu77 »

No kysyin vaan, onko kukaan jo ladannut kyseistä päivitystä ja päässyt kokeilemaan sen toimivuutta sekä sitä, onko tässä muuta uutta kuin korjatut bugit. Olihan niihin asioihin ympäripyöreät vastaukset jo aiemmin, muttei minun mielestäni mitään täysin varmaa tietoa.
RockinCat

Viesti Kirjoittaja RockinCat »

Etsimen puutteessa elävät lukijat:

Laitoin blogiini kuvat omasta diy-ratkaisusta. :) Käykääpi katsomassa: http://arihyytiainen.blogspot.com
Ikrak

Viesti Kirjoittaja Ikrak »

Moro!

Tein sitten eilen päätöksen hankkia LX3 kun tuli erinomainen tarjous kamerasta vastaan. 339.95 euroa ei ole kyllä paha hinta kamerasta ja tilauspaikkana oli simplyelectronics.net.

Tähän mennessä onkin pärjätty peruspokkarilla ja ikivanhalla filmijärkkärillä. Perusasiat kuvauksesta on siis hallussa ja odotan päästä säätämään tuon kameran kanssa.

Tilasin kameran toisen akun kanssa, mutta nyt kysyisinkin teiltä arvon ihmiset, jotka olette kameraa pitempään käyttäneet, että mitkä ovat pakollisia varusteita tuon kanssa. Tulen tuolla kuvaamaan pääasiassa reissukuvia ja jonkin verran kaupunki ja maisemakuvausta. Kameralaukkuakaan en vielä tuolle omaa joten sellainenkin on hankintalistalla. Saako tällä setillä rahalleen vastinetta, vai onko linssit ja suotimet kuraa?

http://www.digitaltoyshop.com/15_PIECES ... 496_5843_1

Kiitos.
juuhaa

LX3:n lisävarusteet

Viesti Kirjoittaja juuhaa »

Ikrak kirjoitti:Moro!

Tein sitten eilen päätöksen hankkia LX3 kun tuli erinomainen tarjous kamerasta vastaan. 339.95 euroa ei ole kyllä paha hinta kamerasta ja tilauspaikkana oli simplyelectronics.net.

Tilasin kameran toisen akun kanssa, mutta nyt kysyisinkin teiltä arvon ihmiset, jotka olette kameraa pitempään käyttäneet, että mitkä ovat pakollisia varusteita tuon kanssa. Tulen tuolla kuvaamaan pääasiassa reissukuvia ja jonkin verran kaupunki ja maisemakuvausta. Kameralaukkuakaan en vielä tuolle omaa joten sellainenkin on hankintalistalla. Saako tällä setillä rahalleen vastinetta, vai onko linssit ja suotimet kuraa?

http://www.digitaltoyshop.com/15_PIECES ... 496_5843_1
.
Erinomainen hinta!

Tuossa paketissa on kaikenlaista, ehkä kannattaisi miettiä asia kerrallaan mitä todella tarvitsee. Esim. Gorillapod miellyttää toisia, itseäni se inhottaa, en koskaan saanut sitä toimimaan kunnolla. Sen sijaan taskukokoinen "mini-tripod" Dealextremestä on hoitanut hommansa erinomaisen mallikkaasti.

Itselläni on adapteri ja filttereitä (eBaysta ostettuna) mutta en ole niitä alkukokeilujen jälkeen juuri käyttänyt.

Kameralaukkua en ole tarvinnut, olen kanniskellut kameraa taskussa tai kädessä, saa nopeasti esille. Niskahihnan korvasin Canonin pokkarista otetulla rannelenkillä ja se on toiminut hyvin.

Itse listaisin tarpeellisimmat lisävarusteet seuraavasti:

- toinen akku (kolmannen osapuolen akut toimivat ainakin itselläni)
- lisämuistikortit (yksi varalla aina esim. lompakossa)
- naarmuttamaton kangas tms. linssin puhdistamiseen
- minijalusta
- ulkoinen salama (vanha manuaalinen toimii itselläni)

Kamerassa on sen verran opettelumahdollisuuksia jo itsessään että lisävarusteet luultavasti komplisoivat käyttöä turhankin paljon, ainakin alkuvaiheessa.

Tällä hetkellä olen ottanut LX3:lla yli 75 000 kuvaa, tuloksia voi katsella täältä:

http://lightscrape.blogspot.com/

Ei kannata pelästyä Olympus E-P1 yms. hankintaspekulaatioita, eivät ole kovin vakavia ainakaan vielä.
reksi

Ikrak kirjoitti:nyt kysyisinkin teiltä arvon ihmiset, jotka olette kameraa pitempään käyttäneet, että mitkä ovat pakollisia varusteita tuon kanssa.
Lisäakun ja/tai invertterin pistäisin ykkössijalle. Seuraavaksi sitten laajakulmalisäke adaptereineen. Ja tietysti viimeisin firmispäivitys (joka palauttaa virran katkaisua edeltäneen zoomaustilan).
Viimeksi muokannut reksi, Tammi 13, 2010 23 : 59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hiutale

Viesti Kirjoittaja Hiutale »

Tärkeimpiä lisävarusteita ovat itselleni olleet lisäakku (etsimen puute syö virtaa) ja LCD-näytön suoja (koska etsintä ei ole, ei kannata naarmuttaa näyttöä). Itse hankin myös adapterin filttereille ja/tai vastavalosuojalle, joista kumpiakaan en kuitenkaan ole juurikaan käyttänyt. Niskahihnan korvasin kompassin narulla (=rannelenkki), laukuksi ostin pienen, sadesuojalla varustetun Lowepron lähinnä vaellusreissuja varten. Ilman lisävarusteadapteria kulkee kyllä hyvin taskussakin, mutta etenkin silloin kannattaa olla se näyttö suojattu.
juuhaa

Viesti Kirjoittaja juuhaa »

Hiutale kirjoitti:Ilman lisävarusteadapteria kulkee kyllä hyvin taskussakin, mutta etenkin silloin kannattaa olla se näyttö suojattu.
Jep, suosittelen, unohtui mainita näytön suoja tuossa omassa listassani, ehdottoman hyvä hankinta.
Ikrak

Viesti Kirjoittaja Ikrak »

Kiitos nopeista vastauksista. Toinen akku on tosiaan tulossa tilauksen mukana, kunhan tilaus nyt joskus saapuisi. Toivottavasti tulisi pian, niin pääsisi kuvaamaan kauniita talvisia kuvia, vielä kun on puut kuurassa. Täytyypä laittaa tuo näytön suoja tilaukseen, kunhan saa kameran. Jonkinasteisen rannehihnan ja laukun olen ajatellut myös hankkia kameralle. Muut roippeet sitten tarpeen mukaan myöhemmin.
Hiutale

Näytön suojakalvosta vielä; ostin sitä tamperelaisesta valokuvausliikkeestä (vasta kolmannesta löytyi!) paketin, jossa oli kolme valmiiksi leikattua palaa. Koko piti oleman 3", mutta silti jäi LX3:n näytöstä n. puoli senttiä leveyssuunnassa suojatta. Kannattaa siis ostaa isompaa kalvoa jos vain jostain löytää. Tosin tuo pieni vajaus ei kyllä oikeastaan haittaa, kunhan kiinnittää kalvon niin, että sen alle kuitenkin jää varsinainen kuva-ala.

Ko. kalvo irtosi muuten juuri sunnuntain lumikenkäretkellä, kun kamera putosi lumihankeen. Oli kyllä alunperinkin, 10 kk sitten, tullut kiinnitettyä vähän huonosti, ilmakuplia jäi jokunen hyvästä yrityksestä huolimatta.
reksi

Hiutale kirjoitti:Tärkeimpiä lisävarusteita ovat itselleni olleet lisäakku (etsimen puute syö virtaa) ja LCD-näytön suoja (koska etsintä ei ole, ei kannata naarmuttaa näyttöä).
Vaikka ulkopuolista etsintä ei olisi tullut hankittua, aktivoimalla valikosta se päälle takanäytön saa pimeäksi, kunnes näytön viereistä display-painiketta näpäyttämällä sen saa päälle ja kuvan ottamisen jälkeen taas pois päältä. Siis virransäästökikkana tilanteissa, joissa kameraa on pidettävä pitkään laukaisuvalmiina (esimerkkinä katukuvaus).

Adapteria arvostan itse kovasti lisävarusteena. Suojaa objektiivin zoomiholkkeja pölyltä ja kosteudelta ja helpottaa käsittelyä tilanteissa, joissa kameraa on kuljetettava kämmenen sisällä. Adapteria tilatessa pitää muistaa tilata myös suojalasi sekä sen suojus (vakiovarustukseen kuuluva suojus ei sovi adapterin päähän).

Kameran oma hihna on mielestäni pilipali. Vaihdoin sen tilalle LX1:stä jääneen hihnan, joka on hyvä. Katukuvauksessa olen joskus (varsinkin ruuhkissa) pujottanut rannekellon hihnan kameran hihnan läpi, jolloin pystyn kantamaan kameraa rennommin ja sitä ajattelematta.

Laajakulmalinssiä en alkuun katsonut tarvitsevani. Nettikuvat eivät vakuuttaneet. Viimekesäisellä lomamatkalla rupesin sitä kumminkin kaipaamaan ja päätin hankkia. Ei ole kaduttanut. Linssin paikalleen ruuvaaminen on tosin hankala operaatio riippumatta siitä onko adapteri (suojalaseineen) paikoillaan vai ei. Siihen tarvittaisiin kolmas käsi pitelemään osia. Kameran valikossa on rivi, josta laajakulmalisäke aktivoidaan (automaattinen vääristymän ja vinjetoinnin poisto). Kunpa kamera kykenisi itse tunnistaistamaan onko linssi käytössä, jotta asetus ei unohtuisi päälle...
Viimeksi muokannut reksi, Tammi 15, 2010 7 : 14. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Hiutale

^Kiitos, tuo näyttökikkailu oli virransäästömielessä todella tervetullut!

Itselläni on adapterin päässä linssinsuojana Nikonin 52 mm snap-on, sellainen keskeltä puristettava siis. Mukava juttu, että adapterin kierteet on nimenomaan 52-milliset niin käy kaikki samat suotimet sun muut kuin D5000 Nikoniinkin.
reksi

Hiutale kirjoitti:^Kiitos, tuo näyttökikkailu oli virransäästömielessä todella tervetullut!
Tästä saat sitäkin paremman virransäästökikan:

Tallenna display off + vakaaja off omaksi asetukseksi, jolloin saat ne molemmat päälle/pois vasemman käden peukalolla tarvitsematta mennä valikkoon. Vakaaja syö virtaa, joten tämänkin kikan avulla akku kestää pitempään kuin normiasetuksilla.
Hiutale

^Tuokin varmaan löytyisi ohjekirjasta? Pitäisiköhän lukea... Kiitos avusta! Eihän se virrankulutus muuten ole ongelma, mutta esim. viikon talvivaelluksella on, kun toistaiseksi on vain nuo kaksi akkua.
markku55

Viesti Kirjoittaja markku55 »

juuhaa kirjoitti:... mutta niiden laadusta ei voi kauheasti vetää kameran laatua koskevia johtopäätöksia, noviisi kun olen.
Just joo... noviisi ;)
No, meikäläinen nyt on sata varmasti noviisi sinun suhteen, ja siksi kysynkin osaavamman neuvoa:
Jos kuvailee sisällä enemmän muistokuvia kuin taidetta tai näyttelyjä varten, max kuvakoko 20x30cm, niin onko LX3 digijärkkärin korvaaja?
Taustatiedoiksi vastauksellesi mm se, että haaveilen valovoimaisesta laajakulmaopiskasta A700 runkooni, mutta sellaisia kun ei saa edes samalla hinnalla kuin koko LX3 kameran ja sellaista kalustoa ei myöskään kuljetella mukana suht koht koko ajan, kuten LX3 kanssa voisi toimia.
En siis vaihtaisi opiskaa vaan koko kameran kun haluan 24mm kinarilaajista vastaavan kuvakulman sisätiloihin.
Onko kuvanlaadussa eroa kuin yöllä ja päivällä, vai vaan sen verran, että erot löytyy kun haetaan?
Huh, ei tainnut olla selkeä kysymys, mutta yritin kuitenkin.
olli R
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olli R »

markku55 kirjoitti:Jos kuvailee sisällä enemmän muistokuvia kuin taidetta tai näyttelyjä varten, max kuvakoko 20x30cm, niin onko LX3 digijärkkärin korvaaja?
Joo ja ei.

Itse olen käyttänyt LX3:sta ulkona laajiksen korvikkeena. Järkkärissä joku 28-70 x 1.6 crop ja LX3 sitten 24 mm laajiksena. Molemmat voi olla olalla ja helppo vaihtaa nopeasti. Hyvässä valossa kuvissa ei ole oikeastaan eroa ollenkaan.

Sisällä eroa on. Riippuu tietysti valon määrästä, mutta Pana on kuitenkin vain pokkarikennolla ja sitä kohinaa tulee kun herkkyys nousee. En kuvaisi häitä, mutta LX3 on kuitenkin ollut varavehkeenä, varsinkin kun siihen saa salaman kiinni.
Ja ihan kohtuullista jälkeä tulee verrattuna moneen muuhun pokkariin, varsinkin kun voi säätää vielä Raw-kuvaa.

Ainoana kamerana LX3 on sitten ollut monessa sisäkuvauksessa mukana, kun taskuunmenevyys on ollut merkitsevämpää.
Kerpen

Viesti Kirjoittaja Kerpen »

Tuossa aiemmin olikin jo hieman keskustelua LX3:n suojalaukuista. Onko kukaan löytänyt hyväksihavaittua laukkua, joka olisi halvempi kuin nuo italialaiset nahkalaukut 200 euroa?
-Q-

Viesti Kirjoittaja -Q- »

Kerpen kirjoitti:Tuossa aiemmin olikin jo hieman keskustelua LX3:n suojalaukuista. Onko kukaan löytänyt hyväksihavaittua laukkua, joka olisi halvempi kuin nuo italialaiset nahkalaukut 200 euroa?
Se alkuperäinen vanhan valmiuslaukun tyylinen nahkalaukku on pätevä. Hintaa on silläkin n.100e, eli ei ihan halvaksi voi sitäkään sanoa.. Itse ostin kopion Leican nahkalaukusta, jossa kamera matkustaa pystyasennossa. Muuten hyvä ja melko käytännöllinen design, mutta objektiivin päällä oleva kuvasuhteen valitsin ottaa kiinni kotelon reunaan joka kerta kun kameran laittaa tai ottaa pois ja vipu siirtyy toiseen äärilaitaan. En tiedä onko alkuperäisessä Leica-laukussa sama ongelma, mutta en kyllä keksi miten se olisi vältettävissäkään..

Laukku maksoi reilu 20 puntaa kun Amazonista tilasin. Halpa hinta näkyy esim. hihnalukoissa jotka täysin rihkamaa, mutta ovat vielä kestäneet. Itse laukun laatu onkin hieman odotettua parempi.
kestosippi

Viesti Kirjoittaja kestosippi »

Ikrak kirjoitti:Moro!

Kuinkas tilaus sujui? Kestikö toimitus kauan? Tuliko jotain harmeja?

Itse olen kovasti pähkäillyt tämän LX3 ja TZ7 pokkarien välillä. Eihän ne ihan samassa sarjassa ole, kun LX3 zoomi on kovin tynkä, mutta siinä olis näköjään muuten loistavat ominaisuudet.
Vastaa Viestiin