Miten siirryin iPhone valokuvaajaksi.

Puhelinkamerat ja muut mobiililaitteet.
kairaba

Miten siirryin iPhone valokuvaajaksi.

Viesti Kirjoittaja kairaba »

Olen 50 vuotta kuvannut eri järjestelmäkameroilla ja niiden raahaaminen mukana alkoi pikkuhiljaa kyllästyttää ja aloinkin testailee minkälaisia kuvia saa minun iPhone 13 (ei pro) kameralla ja hämmästykseni oli suuri miten hyviä kuvia sillä sai. Olen aina kuvannut Raw muodossa mutta iPhone 13 kamerasovelluksella niitä ei voi ottaa, mutta löysin siihenkin ratkaisun ostamalla App Storesta ProCamera sovelluksen (17,99€ voi testata ennen ostoa) jolla saa kuvan DNG formaattina ja se tallentaa sen iPhonen kamerarullaan. Sieltä minä vien sen AirDropilla iMaciin ja sieltä Photoshop Camera Rawiin ja jos kuvassa on kohinaa niin Camera Rawissa on loistava uusi kohinanpoisto algoritmi jolla saan sen hienosti pois. En erota kuvanlaadussa mitään eroa minun kalliiseen järjestelmäkameraan verrattaessa joten olenkin päättänyt myydä ne pikkuhiljaa pois ja siirtyä vain Iphone kuvaajaksi. Nyt odotan vain uuden Iphone 15pro Maxin julkaisua syys/lokakuussa jonka sitten hankin.

Nyt minulla on kamera, jossa on myös puhelin.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
habannaama

Re: Miten siirryin iPhone valokuvaajaksi.

Viesti Kirjoittaja habannaama »

kairaba kirjoitti: Touko 11, 2023 11 : 53 En erota kuvanlaadussa mitään eroa minun kalliiseen järjestelmäkameraan verrattaessa...
Ihan mielenkiinosta, mikä on tuo mainitsemasi kallis järjestelmäkamera?

Nimittäin itselläni on iPhone 13 max Pro ja vaimollani on iPhone 14 Max Pro ja ne kumpikin häviävät kuvanlaadussa kummankin järjestelmäkameroille, omani Sony a7R III ja vaimoni Nikon Z50:lle ja nämä siis ihan mielenkiinnosta testannut.
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Örör, ne erot on siellä mut ne näkyy metrisellä esitysmedialla. Se o kuiteski hyvä et selvii vähemmällä.
jperala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jperala »

Oliko tämä mainos ?
"Olen kuvannut eri kameroilla ihan itse"
https://www.flickr.com/photos/190197415 ... 568316264/
hkoskenv

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

jperala kirjoitti: Touko 11, 2023 16 : 18 Oliko tämä mainos ?
Eipä kai, vaan hyvin yleinen kokemus. Jos katselee järkkäreiden myyntikäyriä, tuollainen siirtyminen on tapahtunut kymmenille miljoonille järkkäreille kuvaaville viimeisen vuosikymmenen aikana. Mikä siinä, jos se tuntuu mukavalta tavalta harrastaa.
Hannu
jperala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jperala »

hkoskenv kirjoitti: Touko 11, 2023 16 : 36
jperala kirjoitti: Touko 11, 2023 16 : 18 Oliko tämä mainos ?
Eipä kai, vaan hyvin yleinen kokemus. Jos katselee järkkäreiden myyntikäyriä, tuollainen siirtyminen on tapahtunut kymmenille miljoonille järkkäreille kuvaaville viimeisen vuosikymmenen aikana. Mikä siinä, jos se tuntuu mukavalta tavalta harrastaa.
Kyllä tuli vahva assosiaatio johonkin mainokseen, ei siinä mitään jos tykkää apple tuotteista, olen minäkin joskus omistanut Venäläisen maastokuorma-auton, jokaisella joku hulluus.
"Olen kuvannut eri kameroilla ihan itse"
https://www.flickr.com/photos/190197415 ... 568316264/
hkoskenv

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

jperala kirjoitti: Touko 11, 2023 16 : 47 Kyllä tuli vahva assosiaatio johonkin mainokseen, ei siinä mitään jos tykkää apple tuotteista, olen minäkin joskus omistanut Venäläisen maastokuorma-auton, jokaisella joku hulluus.
No ei tuo vaikuta oikein uskottvalta Applen tasoisen firman mainoskampanjalta. Ennemmin fanipoikaintoilulta. Mutta sekin on toisille osa tätä harrastusta, oli sitten mukana luuri tai kassillinen järkkärikamaa.
Hannu
Maffer
Viesti:

Täällä oli yksi Sony-piilomyyjä aikanaan, ei sellaisesta ole nyt merkkiä. Se Sony-meno oli sellaista et aina kun uus tuote niin siitä "blog" ja maininta että Sonylta lainassa.
Simasuu

Viesti Kirjoittaja Simasuu »

Pakko nöyrtyä ja myöntää, että järkkäri vaihtui kännykkään (Iphone 13 Pro).
Puolivuotta tullut nyt opeteltua ominaisuuksia ja todettava, että tällä mennään. Valitsin Pro-mallin koska siinä on kolme takakameraa ja RAW-moodi.
kairaba

hkoskenv kirjoitti: Touko 11, 2023 16 : 54
jperala kirjoitti: Touko 11, 2023 16 : 47 Kyllä tuli vahva assosiaatio johonkin mainokseen, ei siinä mitään jos tykkää apple tuotteista, olen minäkin joskus omistanut Venäläisen maastokuorma-auton, jokaisella joku hulluus.
No ei tuo vaikuta oikein uskottvalta Applen tasoisen firman mainoskampanjalta. Ennemmin fanipoikaintoilulta. Mutta sekin on toisille osa tätä harrastusta, oli sitten mukana luuri tai kassillinen järkkärikamaa.
Tämä ei ollut mainos, vaan rehellinen oma kertomukseni kokemuksieni pohjalta,mutta jos haluat laittaa ja vääristellä tämän "fanipoika" intoilun piikkiin niin toivon että se tuotti sinulle nautintoa tästä "älykkäästä" kommentistasi.
kairaba

habannaama kirjoitti: Touko 11, 2023 13 : 30
kairaba kirjoitti: Touko 11, 2023 11 : 53 En erota kuvanlaadussa mitään eroa minun kalliiseen järjestelmäkameraan verrattaessa...

Nimittäin itselläni on iPhone 13 max Pro ja vaimollani on iPhone 14 Max Pro ja ne kumpikin häviävät kuvanlaadussa kummankin järjestelmäkameroille, omani Sony a7R III ja vaimoni Nikon Z50:lle ja nämä siis ihan mielenkiinnosta testannut.
YouTubessa oli testi jossa oli kaksi kuvaa, toinen oli iPhone 14 Prolla otettu ja toinen oli Canon R5 järkkärillä. Kuvat olivat vierekkäin ja arvostelijoita kuvan paremmuudesta oli 25 henkilöä jotka eivät tienneet millä laitteilla kuvat oli otettu. 17 henkilöä arvosteli iPhone 14pro kuvan paremmaksi kuin Canonin. Laittaisin ne testikuvat myös tänne, mutta en tiedä miten ne tänne ladataan...olen yrittänyt kyllä.
Tämä ei ole mainos enkä ota asiaan kantaa tämän enempää, tämä on vain toteamus jonka olen itse nähnyt.
saloma-3

Viesti Kirjoittaja saloma-3 »

Tätä samaa olen itse paljon myös kohdallani pohtinut. Onhan n'itä jo ihan vakavasti otettavia kursseja ja esitelmiä aiheesta iphoneogrphy.
Maffer
Viesti:

No se on taas aika turhaa eritellä luurikuvausta erilaisiin alakategorioihin. Kyse on vain valokuvaamisesta erilaisella kameralla. Loppu on soveltamista mitä kuvatiedostoilla tehdään, millä ne kehitetään ja muokataan valmiiksi.
temama

Viesti Kirjoittaja temama »

saloma-3 kirjoitti: Touko 12, 2023 15 : 49 Tätä samaa olen itse paljon myös kohdallani pohtinut. Onhan n'itä jo ihan vakavasti otettavia kursseja ja esitelmiä aiheesta iphoneogrphy.
Mitäpä kissanristäiskursseja ei nykypäivänä järjestettäisi?!

Onneksi kaikilla on tosiaan vapaus kuvata (tai olla kuvaamatta) just sellaisilla himmeleillä millä tykkää.

Se on nyt ihan selvä, että luureilla tulee sellaista kuvaa mitä miniformaatti ja minioptiikka voi tehdä. Ei muuta asiaa vaikka kuvaa katsoisi 100" toosasta.
Kaikki digitaalinen ohjelmallinen AI jippoilu on sitä itheään, eli ohjelmallista AI manipulaatio joka erottaa sen aidosta yhden valotuksen valokuvasta. Minä en myy sieluani sellaselle touhulle!
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
saloma-3

Viesti Kirjoittaja saloma-3 »

Joo, ei tämä luuriin siirtyminen ole keltään pois.
Yllättäviä asioita oppi tommoisella kurssillakin. PSA:lla on muutama oikein hyvä. Ehkä nuoremmat tietävät jo äidinmaidossa. Mitään TÄ-jippoja ei siihen välttämättä sisälly sen enempi kuin muuhunkaan valokuvaamiseen. Saa pitkää suljinaikaa RAW-tiedostoa yms.
Yksi loistoetu on kännyn pieni koko. Voi heittää nurmelle ja saa mielenkiintoisempia kuvakulmia..
oktantti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja oktantti »

Mä olen siirtynyt jo muutamaan otteeseen, viimeksi iPhone 13 Pron kanssa 😊
Toistaiseksi aina palannut takas järkkäreiden pariin. Ehkä pysyn niiden parissa myös jatkossa, koska rungoissa ja laadukkaissa, valovoimaisissa objektiiveissa on vaan jotain sellaista, mitä kännyköissä ei ole. Ainakaan vielä.

Kuten jo ketjussa aiemmin mainittiin, tämä ei ole keneltäkään pois ja kukin kuvatkoon parhaaksi katsomallaan aparaatilla.
habannaama

Viesti Kirjoittaja habannaama »

kairaba kirjoitti: Touko 12, 2023 14 : 26
habannaama kirjoitti: Touko 11, 2023 13 : 30

YouTubessa oli testi jossa oli kaksi kuvaa, toinen oli iPhone 14 Prolla otettu ja toinen oli Canon R5 järkkärillä. Kuvat olivat vierekkäin ja arvostelijoita kuvan paremmuudesta oli 25 henkilöä jotka eivät tienneet millä laitteilla kuvat oli otettu. 17 henkilöä arvosteli iPhone 14pro kuvan paremmaksi kuin Canonin. Laittaisin ne testikuvat myös tänne, mutta en tiedä miten ne tänne ladataan...olen yrittänyt kyllä.
Tämä ei ole mainos enkä ota asiaan kantaa tämän enempää, tämä on vain toteamus jonka olen itse nähnyt.
Voin samantien tulostaa 2 kpl identtisiä kuvia, A3+ kokoisena. Toinen otettu iPhone 13 Max Prolla ja toinen Sony a7R III + Sigma 50mm f1.4 ART:lla.

Saa tulla tekemään ihan livenä "näkötestin". Ei jää epäselväksi, kumpi otettu kummallakin :wink:
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
pantteri

Viesti Kirjoittaja pantteri »

Miksi järjestelmäkameroihin myydään erilaisia objektiiveja. Kyllä minusta polttoväli valitaan kuvauskohteen mukaan. Eihän tuossa iPhonessa ole kuin kaksi polttoväliä. Laajakulma ja "normaali".
Maffer
Viesti:

Siksi että kuluttajilta voidaan nyhtää enemmän rahaa. Jalkaa toisen eteen tai taakse niin hyvä se on. Eiks samaan tapaan voi ihmetellä miks tällaisia julkaistaan?

https://leicarumors.com/2023/05/13/the- ... y-26.aspx/

Yks kiintee softakorjattu SER-jäteoptiikka.
janne.

Viesti Kirjoittaja janne. »

kairaba kirjoitti: Touko 12, 2023 14 : 26YouTubessa oli testi jossa oli kaksi kuvaa, toinen oli iPhone 14 Prolla otettu ja toinen oli Canon R5 järkkärillä. Kuvat olivat vierekkäin ja arvostelijoita kuvan paremmuudesta oli 25 henkilöä jotka eivät tienneet millä laitteilla kuvat oli otettu. 17 henkilöä arvosteli iPhone 14pro kuvan paremmaksi kuin Canonin. Laittaisin ne testikuvat myös tänne, mutta en tiedä miten ne tänne ladataan...olen yrittänyt kyllä.
kadunmiehen mielipiteelle ei kannata antaa kauheasti painoarvoa, koska he syövät mielellään vaikka uppopaistettua vessapaperia ja kehuvat vielä ateriaansa vuolaasti (tämä oli jossain kokkiohjelmassa josta en nyt tähän hätään löydä videonpätkää kaiken tiktok-moskan alta)
Maffer kirjoitti: Touko 11, 2023 18 : 06 Täällä oli yksi Sony-piilomyyjä aikanaan, ei sellaisesta ole nyt merkkiä. Se Sony-meno oli sellaista et aina kun uus tuote niin siitä "blog" ja maininta että Sonylta lainassa.
eihän se kovin piilossa ollut ku jokainen tiesi hänen olevan ihan virallinen™ sony-mannekiini. sen sijaan pari epävirallisempaa mannekiinia tulee mieleen ja ainakin yksi joka lähti foorumilta ovet paukkuen kun kaikki muut oli väärässä olevia kakkapäitä
Gold member of Sigma 14mm f/1.8 & 100-300mm f/4 fun club.
Vastaa Viestiin