Kuherruskuukaudet Xiaomi 13 Ultran kanssa on toistaiseksi ohi. Kuten ehkä tarkkaavaisimmat foorumin lukijat ovat huomanneet, olen luurikuvissani viimeaikoina käyttänyt Xiaomi 13 Ultra kännykkää. Se onkin ollut varsin kelpo kamerapuhelin. Kuvat ovat hyviä ja varsinkin telepuoli on luuriksi käyttökelpoinen. Bigkakan gcam mod on myös toiminut hyvin...
Mutta sitten pari negatiivista asia:
- Minun Xiaomi 13 Ultra on ns. kiinaluuri. Siinä on Xiaomi 13 Ultran EUrom, mutta Suomessa käytettävä 4G taajuus puuttuu. Nyt kun 3G verkko on ajettu alas, niin luuri on käytännössä vain 5G verkon varassa mitä tulee dataan. Syrjäseudulla tällä on ikävä vaikutus.Jos 5G verkkoa ei ole käytettävissä, niin data ei liiku.
- Jostain syystä Xiaomi 13 Ultrani kadottaa aina välillä yhteystiedot - tarkemmin sanottuna niiden synkronointi sekoilee. Numerot kyllä näkyvät puhelulokissa, mutta yhteystiedot ei näytä nimiä.
Tämä korjaantuu aina luurin uudelleenkäynnistyksellä. Käytännössä uudelleenkäynnistys täytyy tämän asian takia tehdä
viikon parin välein. Ongelma ei sinällään mikään kauhea, koska puhelinta kannattaa muutenkin uudelleenkäynnistää aina välillä (tietoturva asiantuntijat suosittelevat), mutta onhan se harmittavaa kun yhteystiedot katoavat varoittamatta.
Todennäköisesti yhteystietojen katoaminen liittyy siihen, etten ole aktivoinut juuri yhtään Xiaomin omaa palvelua luurissa, vaan menen ainoastaan googlen sovelluksilla (google yhteystiedot, google viestit, google puhelin jne). En ole esimerkiksi aktivoinnut Xiaomin "Mi viestit" palvelua. Epäilen, että homma liittyy tähän.
Näin.
Mutta koska haluan käyttää luuria aktiivisessa peruskäytössä kameroiden lisäksi, niin nyt otin aktiiviseen käyttöön Oneplus 12 puhelimen.
Sen kanssa ei ainakaan tarvitse sählätä 4G verkon ja yhteystietojen kanssa. ..Kamerat saattavat vähän hävitä Xiaomin vastaaviin, varsinkin telepuolen osalta, mutta katsotaan kuinka paljon sillä on merkitystä. UWA saattaa olla jopa parempi Oneplus 12 luurissa. Oneplus 12 kameroissa on myös paremmat lähikuvausominaisuudet kuin Xiaomissa. Positiivista, että myös 64mp 70mm kinovastaavassa telessä on lähikuvauskyky.
Tällä hetkellä en ole saanut gcam modia toimimaan aivan yhtä hyvin kuin Xiaomissa. Xiaomissa olen käyttänyt pääasiassa Bigkakan gcamia, ja Oneplus 12 luurissa Haslin gcamia. Bigkakan toimii Xiaomissa lähes täydellisesti (varsinkin kuvanlaadun osalta), ja Haslin gcam toimii hyvin Oneplus 12 luurissa, mutta joitakin pikkujuttuja en ole saanut toimimaan täydellisesti Oneplussassa, kuten telekameran AF on hieman hidas. Ja kuvan terävöinnissä olisi tuunaamisen varaa. Olen kyllä löytänyt suht. hyvän config-asetustiedoston, mutta tosiaan hieman tuunaamista siinä olisi. Rawia kuvatessa homma ei niin häiritse, mutta olisihan se ikiva että myös jpg kuvat olisivat suoraan kamerasta mahdollisimman hyviä.
Mutta katsotaan. Tästä päivästä lähtien luurikuvani tulevat siis pääosin Oneplus 12 Hasselblad brändätyistä kameroista - Xiaomissa ne ovat "Leicaa" ...Kovia merkkejä ovat saaneet ostettua ....