Google Pixel 8 ja 8 Pro

Puhelinkamerat ja muut mobiililaitteet.
määvaan
Paikkakunta: Tervakoski, $ydän-$awon pakolainen ja suvun paluumuuttaja Suomen teollisen vallankumouksen ytimeen!

Re: Google Pixel 8 ja 8 Pro

Viesti Kirjoittaja määvaan »

javal kirjoitti: Loka 07, 2023 21 : 18
aikaarska kirjoitti: Loka 07, 2023 20 : 51 Mutta gcam modilla saa tosiaan vaikka muutaman sadan arvoisen android läpyskän tekemään rawia, ja luonnollisesti luurin kaikilla tuetuilla kameramoduleilla laajiksesta teleen.
Tämä on ehdottomasti hyvä juttu, jos vain on valmis uhraamaan tietoturvan ja laittamaan epämääräistä tavaraa puhelimeen sisään. Eikös kaikki tietoturvaohjeet neuvo välttämään näitten Play kaupan ulkopuolisten ohjelmien lataamista? Yleensä tähän vastataan että vielä ei ole mitään tullut, vähän samaan tyyliin kuin jotkut suhtautuu turvavöihin. Minä pidä toimintaa osittain vastuuttomana, kun avataan auliisti omata osaltaan mahdollisuus esim. palvelunestohyökkäsiin jopa yhteiskunnan kannalta tärkeisiin palveluihin. Asiaa kannattaa katsoa myös hieman laajemmaltakin kannalta, ja ainakin mainita tunnetuista riskeistä.

Tallettaako GCam RAW kuvaa kaikilla zoom asetuksilla (myös digitaalinen zoom), vai onko rajoittunut vain kiinteisiin optisiin polttoväleihin UW, W ja tele?
No ainakin kun av-test.org testaa tietoturvaohjelmia myös Androidille, niin Google Play Protect tietoturva on aina siellä häntäpäässä, joten luotto Play-kaupan sovellusten vilpittömyyteen on kuin työntäisi päänsä pensaaseen. :mrgreen:

Google Play Protect

https://www.av-test.org/en/antivirus/mo ... er/google/

Trend Micro Mobile Security

https://www.av-test.org/en/antivirus/mo ... end-micro/
Viimeksi muokannut määvaan, Loka 07, 2023 23 : 50. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
*Fotoingenjöröverstelöjtnant, Suur-Sawon valtakunnan valokuvamarsalkan armollisella ylennyksellä*
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
aikaarska

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Tallettaako GCam RAW kuvaa kaikilla zoom asetuksilla (myös digitaalinen zoom), vai onko rajoittunut vain kiinteisiin optisiin polttoväleihin UW, W ja tele?
Tallentaa raw tiedoston myös silloin kun digizoomia on käytetty, mutta tallentaa todellisen raw kuvan, eli rajatun kokoisella resoluutiolla.

Tämä ainakin Oneplus 9Pro luurin kanssa.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
javal

Viesti Kirjoittaja javal »

aikaarska kirjoitti: Loka 07, 2023 22 : 51
Tallentaa raw tiedoston myös silloin kun digizoomia on käytetty, mutta tallentaa todellisen raw kuvan, eli rajatun kokoisella resoluutiolla.

Tämä ainakin Oneplus 9Pro luurin kanssa.
No sehän riittää. Kiitos tiedosta.
aikaarska

määvaan kirjoitti: Loka 07, 2023 22 : 16
aikaarska kirjoitti: Loka 07, 2023 20 : 51 Mutta gcam modilla saa tosiaan vaikka muutaman sadan arvoisen android läpyskän tekemään rawia, ja luonnollisesti luurin kaikilla tuetuilla kameramoduleilla laajiksesta teleen.
Tämä on ehdottomasti hyvä juttu, jos vain on valmis uhraamaan tietoturvan ja laittamaan epämääräistä tavaraa puhelimeen sisään. Eikös kaikki tietoturvaohjeet neuvo välttämään näitten Play kaupan ulkopuolisten ohjelmien lataamista? Yleensä tähän vastataan että vielä ei ole mitään tullut, vähän samaan tyyliin kuin jotkut suhtautuu turvavöihin. Minä pidä toimintaa osittain vastuuttomana, kun avataan auliisti omata osaltaan mahdollisuus esim. palvelunestohyökkäsiin jopa yhteiskunnan kannalta tärkeisiin palveluihin. Asiaa kannattaa katsoa myös hieman laajemmaltakin kannalta, ja ainakin mainita tunnetuista riskeistä.

No ainakin kun av-test.org testaa tietoturvaohjelmia myös Androidille, niin Googlen oma tietoturva on aina siellä häntäpäässä, joten luotto Play-kaupan sovellusten vilpittömyyteen on kuin työntäisi päänsä pensaaseen. :mrgreen:
Itse en ole huolissani androidin tietoturvasta, en ainakaan jos puhelinta on päivitetty asianmukaisesti.

Hommasin tässä taannoin toisen Oneplus 9pro luurin sellaiseksi testiluuriksi millä voin tehdä kaikkein hurjimmat softakokeilut ym. turvallisuudesta piittaamatta.

Kokemus on ollut tavallaan valaiseva, ja herättänyt kunnioitusta että kuinka paljon täytyy nähdä vaivaa saadakseen android 13 luurin täysin suojattomaksi kaikista suojauksista.
Pelkästään luurin roottaus oli jo suoritus sinänsä. Ja luuri varoitteli jatkuvasti, että mitä hölmöä olen tekemässä. Bootloaderin avaaminenkin oli hankalaa. Enkä saanut hommaa edes kunnolla hoidetuksi ilman PC tietokonetta jota kautta operoin siihen kytkettyä luuria...Mutta ennen sitä minun piti aktivoida luurista "kehittäjätila" jota ei pystynyt aktivoimaan ilman, että ensin ohitti käyttäjän asettaman turvamenetelmän (kuvio tai turvanumerot tai sormenjälki). Tämän jälkeen luurista piti laittaa päälle USB vianetsintä kehittäjäasetuksista (tämänkin laittaminen päälle aiheutti vakavaa varoitusta, että mitä olet tekemässä).

Ja vaikka olin lopulta rootannut luurin ja asentanut siihen täysin villin CustomROMmin (en siis edes Oneplussan omaa järjestelmää), niin edelleen luuri varoitteli (google play protect ym.) erilaisten ohjelminen asentamisesta jne. ..
Aika turvallinen olo mulle jäi näistä kokemuksista.
Joku gcamin modin käyttäminen on pikkujuttu edellisiin verrattuna.

määvaan
Paikkakunta: Tervakoski, $ydän-$awon pakolainen ja suvun paluumuuttaja Suomen teollisen vallankumouksen ytimeen!

aikaarska kirjoitti: Loka 07, 2023 23 : 09
määvaan kirjoitti: Loka 07, 2023 22 : 16

No ainakin kun av-test.org testaa tietoturvaohjelmia myös Androidille, niin Googlen oma tietoturva on aina siellä häntäpäässä, joten luotto Play-kaupan sovellusten vilpittömyyteen on kuin työntäisi päänsä pensaaseen. :mrgreen:
Itse en ole huolissani androidin tietoturvasta, en ainakaan jos puhelinta on päivitetty asianmukaisesti.

Hommasin tässä taannoin toisen Oneplus 9pro luurin sellaiseksi testiluuriksi millä voin tehdä kaikkein hurjimmat softakokeilut ym. turvallisuudesta piittaamatta.

Kokemus on ollut tavallaan valaiseva, ja herättänyt kunnioitusta että kuinka paljon täytyy nähdä vaivaa saadakseen android 13 luurin täysin suojattomaksi kaikista suojauksista.
Pelkästään luurin roottaus oli jo suoritus sinänsä. Ja luuri varoitteli jatkuvasti, että mitä hölmöä olen tekemässä. Bootloaderin avaaminenkin oli hankalaa. Enkä saanut hommaa edes kunnolla hoidetuksi ilman PC tietokonetta jota kautta operoin siihen kytkettyä luuria...Mutta ennen sitä minun piti aktivoida luurista "kehittäjätila" jota ei pystynyt aktivoimaan ilman, että ensin ohitti käyttäjän asettaman turvamenetelmän (kuvio tai turvanumerot tai sormenjälki). Tämän jälkeen luurista piti laittaa päälle USB vianetsintä kehittäjäasetuksista (tämänkin laittaminen päälle aiheutti vakavaa varoitusta, että mitä olet tekemässä).

Ja vaikka olin lopulta rootannut luurin ja asentanut siihen täysin villin CustomROMmin (en siis edes Oneplussan omaa järjestelmää), niin edelleen luuri varoitteli (google play protect ym.) erilaisten ohjelminen asentamisesta jne. ..
Minulla on maksullinen Trend Micro Mobile Security tietoturva jonka varaan lasken onko ladattu apk-sovellus turvallinen vai ei.
*Fotoingenjöröverstelöjtnant, Suur-Sawon valtakunnan valokuvamarsalkan armollisella ylennyksellä*
javal

aikaarska kirjoitti: Loka 07, 2023 23 : 09 Itse en ole huolissani androidin tietoturvasta, en ainakaan jos puhelinta on päivitetty asianmukaisesti.

Jos asentaa ohjelmia tunnettujen sovelluskauppojen ulkopuolelta osoittaa sen että ei ylipäätään ole niin kovin huolissaan tietoturvasta, oli sitten päivittänyt puhelimensa tai ei ole. Kaikki löytämäni tietoturvaohjeet kehoittavat välttämään sovellusten lataamisen ohi tunnettujen sovelluskauppojen.

Jos katsotaan läpi vaikka alla oleva ohje.
https://yle.fi/aihe/a/20-10004076
Tällä palstalla linkitetyt GCam asennuspaketit rikkovat jokaista viittä jutussa annettua ohjetta. Myös viimeistä kohtaa koska eivät ole vastuussa mihinkään suuntaan siitä mitä tietoja he keräävät tai edes ilmoittavat keräävänsä.

Hieman hämmästyin sitä että kerroit että sinulle tuli (=saatiin luotua) turvallinen tunne muutamasta turvavaroituksesta sen jälkeenkin kun olit rootannut puhelimen, asentanut tuntemattoman CustomROMmin. Todellisuudessa tietoturvasi on 100% totaalisesti CustomRomin tekijän armoilla, ja se voi olla ihan mitä tahansa.

Myös tietoturvayhtiöt jotka tekevät virustorjuntaohjelmia kehoittavat välttämään tunnetun sovelluskaupan ulkopuolelta lataamista. Itse noudattaisin tätä heidän ohjettaan.

Mutta kukin tehkööt tavallaan. Lopetan saarnaamisen tietoturvasta tähän koska on otsikon aiheesta vähän offtopic.
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Samalla kannalla itse. BSG8.1:n jälkee seurasin verkkoliikennettä tovin mitä tapahtuu. Mut luottoo ei noihin oikein ole. Siksipä nyt vaihtuukin Pixeliin.
aikaarska

Olen itse poistanut verkkoliikenteen luvat kokonaan Gcamin sovellukselta.

Sillä ei ole lupaa käyttää verkkoliikennettä. Aluksi se huomautti, että haluaisi luvan verkkoliikenteeseen, mutta en antanut. Toimii silti.

javal kirjoitti: Loka 08, 2023 10 : 22
Mutta kukin tehkööt tavallaan. Lopetan saarnaamisen tietoturvasta tähän koska on otsikon aiheesta vähän offtopic.
Vastaukseni edellä.

Mutta seuraavaksi kysynkin, että miksi luurien ihan viralliset kamera sovellukset haluavat pääsyä verkkoliikenteeseen?

Näinhän on, ja käsittääkseni myös Pixelin ihan virallinen gcam haluaisi pääsyn.

En tiedä iPhonesta, mutta veikkaan, että senkin kamera haluaisi jonkun syyn (tekosyy?) nojalla pääsyn verkkoliikenne dataan...

Onko tämä mielestänne sitten ok?

Maffer
Viesti:

Osa uuden pixelin laskennasta tapahtuu pilvessä. Google o vastuussa siitä. Autotallimodilla ketään ei kiinnosta.
aikaarska

Maffer kirjoitti: Loka 08, 2023 12 : 46 Osa uuden pixelin laskennasta tapahtuu pilvessä. Google o vastuussa siitä. Autotallimodilla ketään ei kiinnosta.
Jaa...Vaikea uskoa...Että pixel kameran kaikki kuvausohjelmat ei toimisi ilman verkkoyhteyttä?, koska laskenta tapahtuisi pilvessä?

Itse en ole keksinyt kuin google lens toiminnon (ja tietysti tallentaminen pilveen) minkä takia se oikeasti tarvitsee verkkoliikennettä. Joskus luin jostain, että gcam päivittäisi jotain noise profileja ja algoritmeja netin kautta, kenties jopa kuvaustilanteeseen liittyen. Tiedä sitten. ..
Google lens on tietysti toiminto jolla voi tehdä nettihakuja otettuun kuvaan liittyen.

Maffer
Viesti:

Se uus hämärävideo lähetetään Googlen pilveen käsittelyä varten kokonaan. Valmistumisaika tunti-pari. Elikkä Night Sight -video.
määvaan

aikaarska kirjoitti: Loka 08, 2023 11 : 40 Olen itse poistanut verkkoliikenteen luvat kokonaan Gcamin sovellukselta.

Sillä ei ole lupaa käyttää verkkoliikennettä. Aluksi se huomautti, että haluaisi luvan verkkoliikenteeseen, mutta en antanut. Toimii silti. Mutta seuraavaksi kysynkin, että miksi luurien ihan viralliset kamera sovellukset haluavat pääsyä verkkoliikenteeseen?

Näinhän on, ja käsittääkseni myös Pixelin ihan virallinen gcam haluaisi pääsyn.

En tiedä iPhonesta, mutta veikkaan, että senkin kamera haluaisi jonkun syyn (tekosyy?) nojalla pääsyn verkkoliikenne dataan...

Onko tämä mielestänne sitten ok?
Jotkut GCam mod sovellukset päivittävät ainakin AWB asetuksiaan netin kautta, kuten Hasli, BigKaka ja Shamimim. Mutta kannattaako tuosta huolestua, kun lukuisat tietoturvasovelluksetkin käyvät netin puolella päivityksissään? Pakko tässä on luottaa maksullisten virussuojien antamaan suojaan, kun muuten ei voi olla mistään varma. Kun esim. Google Play Protect löysi vielä marraskuussa 2021 av-test.org:in testissä vain 58,3 % sitä vastaan heitetyistä 3185 tuoreesta haittaohjelmasta (Protection against the latest Android malware attacks in real time) ja viimeisen 4 viikon aikana löydetyistä 2509 laajalle levinneestä haittaohjelmasta (Detection of widespread Android malware discovered in the last 4 weeks) tuo Googlen tietoturva löysi vain 60,9 %, niin esim. Trend Micro Mobile Security löysi maaliskuusta 2017 alkaen aina tuoreimpaan testiin saakka (yht. 39 testiä) molemmissa kategorioissa 100 % sitä vastaan heitetystä haittaohjelmasta, jolloin android tietoturvan valinta oli minulle selviö. Toki Google Play Protect parantaa kokoajan juoksuaan, saaden viimeisessä av-test.org:in testissä tulokset 97,0 %/98,3 %, mutta matka huipulle kestää vielä vuosia.
Viimeksi muokannut määvaan, Loka 08, 2023 14 : 16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
aikaarska

Maffer kirjoitti: Loka 08, 2023 13 : 07 Se uus hämärävideo lähetetään Googlen pilveen käsittelyä varten kokonaan. Valmistumisaika tunti-pari. Elikkä Night Sight -video.
Ahaa, niin just.

aikaarska

määvaan kirjoitti: Loka 08, 2023 13 : 17 Jotkut GCam mod sovellukset päivittävät ainakin AWB asetuksiaan netin kautta, kuten Hasli, BigKaka ja Shamimim. Mutta kannattaako tuosta huolestua,
Niin, joo, se taisi olla tuo AWB homma mitä muistelin.

aikaarska

En ymmärrä mikä ongelma googlella on myydä näitä ihan vapaasti suomessa?

https://mobiili.fi/2023/10/06/verkkokau ... -hinnalla/

Ihme panttausta.

määvaan

aikaarska kirjoitti: Loka 08, 2023 15 : 55 En ymmärrä mikä ongelma googlella on myydä näitä ihan vapaasti suomessa?

Ihme panttausta.
Mutta jos asiaa on länsinaapuriin, niin tuo halvin Pixel 8 irtoaakin jo 825,70 €:n hintaan eikä 8 Pro:kaan kustanna kuin 1127 €. :)

https://www.elgiganten.se/product/mobil ... -listing-4

https://www.elgiganten.se/product/mobil ... -listing-4

Mutta paikalliselta Telialta Pixel 8 Pro irtoaakin jo tosi halpaan 801,25 € hintaan, tavallisen Pixel 8:n vaatiessa enää 495,95 € lompakon kevennyksen.

https://www.telia.se/produkt/google-pixel-8-pro

https://www.telia.se/produkt/google-pixel-8
Viimeksi muokannut määvaan, Loka 08, 2023 16 : 44. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
javal

aikaarska kirjoitti: Loka 08, 2023 15 : 55 En ymmärrä mikä ongelma googlella on myydä näitä ihan vapaasti suomessa?

Ihme panttausta.
Taitaa olla niin että Googlen kriteeri Pixelin omaan myyntiin on se että tukeeko laite kokonaisuudessaan (Google assistant mukaanlukien) markkinan kielialuetta. Suomen kieli ei taida olla vieläkään tuettuna, siksi ei myyntiä täällä. En keksi mitään muuta selitystä.
määvaan

javal kirjoitti: Loka 08, 2023 16 : 41

Ihme panttausta.
Taitaa olla niin että Googlen kriteeri Pixelin omaan myyntiin on se että tukeeko laite kokonaisuudessaan (Google assistant mukaanlukien) markkinan kielialuetta. Suomen kieli ei taida olla vieläkään tuettuna, siksi ei myyntiä täällä. En keksi mitään muuta selitystä.
Tai sitten jenkeillä on yhä käsitys että Suomi on osa Venäjää. :mrgreen:
javal

määvaan kirjoitti: Loka 08, 2023 13 : 17 Jotkut GCam mod sovellukset päivittävät ainakin AWB asetuksiaan netin kautta, kuten Hasli, BigKaka ja Shamimim. Mutta kannattaako tuosta huolestua, kun lukuisat tietoturvasovelluksetkin käyvät netin puolella päivityksissään? Pakko tässä on luottaa maksullisten virussuojien antamaan suojaan, kun muuten ei voi olla mistään varma. Kun esim. Google Play Protect löysi vielä marraskuussa 2021 av-test.org:in testissä vain 58,3 % sitä vastaan heitetyistä 3185 tuoreesta haittaohjelmasta (Protection against the latest Android malware attacks in real time) ja viimeisen 4 viikon aikana löydetyistä 2509 laajalle levinneestä haittaohjelmasta (Detection of widespread Android malware discovered in the last 4 weeks) tuo Googlen tietoturva löysi vain 60,9 %, niin esim. Trend Micro Mobile Security löysi maaliskuusta 2017 alkaen aina tuoreimpaan testiin saakka (yht. 39 testiä) molemmissa kategorioissa 100 % sitä vastaan heitetystä haittaohjelmasta, jolloin android tietoturvan valinta oli minulle selviö. Toki Google Play Protect parantaa kokoajan juoksuaan, saaden viimeisessä av-test.org:in testissä tulokset 97,0 %/98,3 %, mutta matka huipulle kestää vielä vuosia.
Nyt kannattaa erottaa kaksi asiaa toisistaa. Laitteessa tapahtuva virustorjunta ja Google kaupassa (serverillä) tapahtuva sovellusten tarkistus. Google Play Protect ei ole lainkaan sama asia kuin Play kaupan tietoturvatarkistus. Vaikka puhelimessa olisi mikä tahansa tietoturvaohjelma niin siitä huolimatta ei kannata ladata ohjelmia tuntemattomista lähteistä, näin siis tietoturva-asiantuntijat sanovat.

Se että tunnettu tietoturvaohjelmisto käy päivittämässä virustietokannan yhtiön serveriltä on tietoturvan kannalta paljon pienempi riski kuin että tuntemattoman sovelluskehittäjän ohjelma käy hakemassa tuntemattomalta serveriltä ties vaikka mitä, ja tälle tuntemattoman sovelluskehittäjän ohjelmistolle on annettu laajat käyttöoikeudet puhelimeen. Virustorjunta ei näitä toimintoja rajoita kummassakaan tapauksessa, koska lupa on annettu.

Minä en epäile että itse GCam kehittäjillä on pahat aikeet. Enempi huoletti että miten hyvät ovat heidän omat suojaukset heitä vastaan jotka mahdollisesti yrittää ujuttaa ylimääräistä tavaraa heidän koodiinsa, tai heidän suojaukset jotka ohjelmia jakavat. Isot yritykset käyttävät paljon rahaa löytääkseen aukkoja omasta IT rakenteesta, maksavat isoja palkkioita heille jotka niitä löytävät (mielellään ennen hakkeria). Yksittäisellä harrastajakoodarilla ei ole resursseja tehdä mitään vastaavaa, ja siksi oletettavaa on että heidän suojaus on hyvin puutteellinen (luokkaa Vastaamo).
Maffer
Viesti:

Joo eipä ole Pro-mallia vielä liikaa näkyny Suomi-tarjoomassa. Kyllä se sinne varmaan vielä eksyy.
Vastaa Viestiin