määvaan kirjoitti: ↑Loka 07, 2023 22 : 16
javal kirjoitti: ↑Loka 07, 2023 21 : 18
aikaarska kirjoitti: ↑Loka 07, 2023 20 : 51
Mutta gcam modilla saa tosiaan vaikka muutaman sadan arvoisen android läpyskän tekemään rawia, ja luonnollisesti luurin kaikilla tuetuilla kameramoduleilla laajiksesta teleen.
Tämä on ehdottomasti hyvä juttu, jos vain on valmis uhraamaan tietoturvan ja laittamaan epämääräistä tavaraa puhelimeen sisään. Eikös kaikki tietoturvaohjeet neuvo välttämään näitten Play kaupan ulkopuolisten ohjelmien lataamista? Yleensä tähän vastataan että vielä ei ole mitään tullut, vähän samaan tyyliin kuin jotkut suhtautuu turvavöihin. Minä pidä toimintaa osittain vastuuttomana, kun avataan auliisti omata osaltaan mahdollisuus esim. palvelunestohyökkäsiin jopa yhteiskunnan kannalta tärkeisiin palveluihin. Asiaa kannattaa katsoa myös hieman laajemmaltakin kannalta, ja ainakin mainita tunnetuista riskeistä.
Tallettaako GCam RAW kuvaa kaikilla zoom asetuksilla (myös digitaalinen zoom), vai onko rajoittunut vain kiinteisiin optisiin polttoväleihin UW, W ja tele?
No ainakin kun av-test.org testaa tietoturvaohjelmia myös Androidille, niin Googlen oma tietoturva on aina siellä häntäpäässä, joten luotto Play-kaupan sovellusten vilpittömyyteen on kuin työntäisi päänsä pensaaseen.
Itse en ole huolissani androidin tietoturvasta, en ainakaan jos puhelinta on päivitetty asianmukaisesti.
Hommasin tässä taannoin toisen Oneplus 9pro luurin sellaiseksi testiluuriksi millä voin tehdä kaikkein hurjimmat softakokeilut ym. turvallisuudesta piittaamatta.
Kokemus on ollut tavallaan valaiseva, ja herättänyt kunnioitusta että kuinka paljon täytyy nähdä vaivaa saadakseen android 13 luurin täysin suojattomaksi kaikista suojauksista.
Pelkästään luurin roottaus oli jo suoritus sinänsä. Ja luuri varoitteli jatkuvasti, että mitä hölmöä olen tekemässä. Bootloaderin avaaminenkin oli hankalaa. Enkä saanut hommaa edes kunnolla hoidetuksi ilman PC tietokonetta jota kautta operoin siihen kytkettyä luuria...Mutta ennen sitä minun piti aktivoida luurista "kehittäjätila" jota ei pystynyt aktivoimaan ilman, että ensin ohitti käyttäjän asettaman turvamenetelmän (kuvio tai turvanumerot tai sormenjälki). Tämän jälkeen luurista piti laittaa päälle USB vianetsintä kehittäjäasetuksista (tämänkin laittaminen päälle aiheutti vakavaa varoitusta, että mitä olet tekemässä).
Ja vaikka olin lopulta rootannut luurin ja asentanut siihen täysin villin CustomROMmin (en siis edes Oneplussan omaa järjestelmää), niin edelleen luuri varoitteli (google play protect ym.) erilaisten ohjelminen asentamisesta jne. ..
Aika turvallinen olo mulle jäi näistä kokemuksista.
Joku gcamin modin käyttäminen on pikkujuttu edellisiin verrattuna.