Digikuvauksen valaisuopas/ tee-se-itse kotistudio

Kaikenlaiset DIY-projektit, rakentelut jne. ***Uusi*** 12.1.2008
tareone
Viesti:

Digikuvauksen valaisuopas/ tee-se-itse kotistudio

Viesti Kirjoittaja tareone »

Finlandiakuvan sivuja selatessani, osui silmiini "Digikuvauksen valaisuopas": http://www.finlandiakuva.fi/pdf/digiopas.pdf.

Aika mielenkiintoinen ja seikkaperäisesti selostettu. Pitäisköhän aloittaa pienen kotistudion rakennus.
Viimeksi muokannut tareone, Joulu 13, 2003 22 : 50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Waza
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Waza »

Pistähän ylös paljonko meni rahaa. Meinaan että ei ois mikään hullumpi idea toi oma mini studio.
Elämän pieniä yksityiskohtia:
Sinun nenäsi ja korvasi eivät koskaan lopeta kasvamista.
tareone
Viesti:

Tarkoitus olisi tosiaan tehdä sellainen tee-se-itse liikuteltava studio eli toisinsanoen tehdä/ostaa tee-se-itse studiokamat. Alkuunsa ajattelin ostaa Hong Kongista parit halogeenivalaisimet ja kangaskaupasta taustakankaan.

Vinkkejä kaivattaisiin halogeenien voimakkuuden ja taustakankaan värin (punaruskea miellyttäisi meikäläisen silmää, vai pitäisikö olla neutraalisininen) suhteen.
keppana

Tee-Se-Itse-Miehen Ministudio

Viesti Kirjoittaja keppana »

tareone kirjoitti:Tarkoitus olisi tosiaan tehdä sellainen tee-se-itse liikuteltava studio eli toisinsanoen tehdä/ostaa tee-se-itse studiokamat. Alkuunsa ajattelin ostaa Hong Kongista parit halogeenivalaisimet ja kangaskaupasta taustakankaan.
No HongKongiin, MARS MARS. Itse ostin joulun alla yhtä projektia varten sieltä tuplahalogeenin (yhden jalan päässä 2 * 500 W) hintaan ~40€. Siellä oli myös myynnissä jalallisia halogeeneja yhdellä päällä, hinta ~20€. Ihan käypiä vehkeitä, kun ei ammatikseen tarvitse kuvata, ja jos joskus tulee rempattua kämppää niin niistä voipi olla silloinkin hyötyä...

Setti ei ole juuri nyt kotonani, joten kuvaa en valitettavasti voi tarjota. Jalan säädeltävä korkeus on mukava ominaisuus. Itse halogeenien säätäminen tiukasti johonkin kohtaan on kyllä vaikeata (kiinnitys löystyy).

Noilla pääsee jo alkuun. Ikävä puoli tietysti on, että valotehoa on vähän hankala säädellä. Ja voin taata, että sisätiloissa noiden kanssa tulee todella kuuma (nimim. useita tunteja ko. lamppujen kanssa samassa huoneessa olleena). Lamput käyvät todella kuumina, ja tulipalon riski esim. verhojen maatessa lampuissa kiinni on varmasti olemassa.

2 * 500W tuo mukavasti valotehoa. 300W on mielestäni liian vähän (yksi sellainen pyörii myös tuolla jossain). 150W:llä voi sitten heittääkin vesilintua... Tolla 500 Watilla saa joten kuten heijastettua styroxin kautta valoa, vaan eipä sekään heijastettuna kovin pitkälle kanna. 500W on myös siinä mielessä sopiva, ettei sulakkeet ala ihan heti paukkumaan vaikka lamppuja muutama olisikin kiinni (riippuu tietty sulakkeista ja talon johdotuksta yms.). Hintakin 500Wattisissa on kohtuullinen.
tareone kirjoitti:Vinkkejä kaivattaisiin halogeenien voimakkuuden ja taustakankaan värin (punaruskea miellyttäisi meikäläisen silmää, vai pitäisikö olla neutraalisininen) suhteen.
Tuon kotistudion taustakangas puolen hoidin myös viimevuoden puolella. Itseasiassa tein heräteostoksen. Avovaimoke oli käymässä kangaskaupassa, joka oli lopettamassa toimintaansa. Kankaita sai puoleen hintaa, joten päätin kokeilun vuoksi itsekin ostaa muutaman kankaan palan.

Kangas on muuten uskomattoman kallista (IMHO). Metrihinta vaihteli jotain 5€:n ja 10€:n välillä kankaissa joita ostin. Onneksi noista hinnoista sai sitten alennukset pois. Ja toki kalliimpiakin kankaita olisi ollut.

Väri riippunee vähän siitä mitä kuvaat. Itse otin beigeä, vaalean sinistä ja mustaa. Kaikista on n. 3m * 1,5m palaset. Tuo 1,5 metrin leveys kyllä asettaa vähän rajoitteita, esim. kokovartalokuvat täytyy rajata todella tiukasti, eikä kuviin pääse asettelemään mitään muita "lavasteita". Toisaalta normaalit kankaat taidetaan myydä usein tuon levyisenä (joku viisaampi valistakoon tässä asiassa :-D). Vaan hyvimpä ovat tähän asti riittäneet.

Itse olen mieltynyt beigeen, vaikkakin henkilökuvissa se ikävästi sekoittuu esim. kasvojen väriin. Tuo mainitsemasi punaruskea voisi olla hyvä; uskoisin, että ainakin henkilökuvissa saisit kohteen hyvin irti ja värit esille. Tähän olisi kuitenkin parempi saada vinkki joltain ammattikuvaajalta - ei minulta.

Alla linkit pariin kuvaan, jotka olen beessillä tausta kuvannut. Taustan käytöstä ei sinällään saa paljoakaan irti, koska taustan ala kuvissa on hyvin pieni...
drinkkejä 1
drinkkejä 2

On kyllä käynyt mielessä, josko investoisi ihan ammattimaiseen taustaan. Saisi mukavamman taustan niihin harvoihin henkilökuviin, joita tulee otettua. Nuo yksiväriset ovat kuitenkin vähän tylsiä. Lastoliten sivuilta kannattanee ainakin käydä katselemassa millaisia nuo ns. ammattikäyttöön tehdyt taustat ovat.

Tavallaan tuntuu tyhmältä vemputella tälläisten tee-se-itse-juttujen kanssa. Toisaalta miksi upottaa suunnattomia summia välineisiin, joiden käyttö on loppujenlopuksi melko vähäistä? Toivottavasti jorinoistani oli jotain iloa.
tareone
Viesti:

Jorinoistasi ja kuvistasi oli paljon iloa! Täytyy suunnata huomenna Honkkariin. Näissä tee-se-itse jutuissa ei yleensä ole päätarkoituksena säästää rahaa. Lähinnä näihin projekteihin ajaa kokeilunhalu ja... ja... hulluus. Joskus säästyy myös selvää rahaa ja kuten totesit, vähäisen käytön vuoksi on turha ostaa ammattilaiskamoja. Työmaahalogeeneille löytynee muutakin käyttöä ja taustakankaita voi käyttää vaikka.....laudeliinoina :)
keppana

Vielä halogeeneista

Näin jälkeenpäin ajatellen on kannattavampaa hankkia kaksi kappaletta jalallisia halogeeneja, joissa on molemmissa on yksi pää. Lisää kyllä rojun määrää, mutta helpottaa valojen asettelua, jos käytetään valokuvauksessa. Yksi jalka kahdella päällä ei ole nimittäin kaikkein kätevin pelkkään valokuvaamiseen...
Waza
Viesti:

Käykö muuten tollaset tavalliset joka pojan työhalogeenit valaisemaan, onko valon väri huono? Vai tarviiko olla ihan oikeita kuvaus halogeeneja? On kyse kuitenkin amatööri/harrastelija kuvauksesta?
keppana

Raksahalogeeneistä...

Waza kirjoitti:Käykö muuten tollaset tavalliset joka pojan työhalogeenit valaisemaan, onko valon väri huono? Vai tarviiko olla ihan oikeita kuvaus halogeeneja? On kyse kuitenkin amatööri/harrastelija kuvauksesta?
Tosi paha sanoa mitään tuohon. Kannattanee kokeilla jonkun kaverin halogeenin valossa kuvaamista, jos olet epävarma. Silloin voit itse tutkimalla todeta soveltuuko perustyyliset raksahalogeenit sinun käyttöösi. Myös käytettävä polttimo voi vaikuttaa siihen, minkä väristä/lämpöistä valoa halogeenivalaisin tuottaa.

Itse olen ollut melko tyytyväinen kuviin, jotka olen halogeenin valossa ottanut. Tottakai jälkisäätöä tulee tehtyä kuvankäsittelyohjelmassa. Varmasti paremman tuloksen saat käyttämällä ammattilaisten leikkikaluja. Nyt oli kuitenkin kyse kotistudion pystyttämisestä kokeilumielessä tee-se-itse-mies-tyylillä.

Ostin HongKongista myös varapolttimoita halogeeniin. 2 kpl maksoi muutamia euroja. Kyseisten ELMAN halogeenien paketin takana lukee mm. seuraavaa...
"-Galaxy Quartz Bulbs are designed to provide whiter, brighter light and energy-savings for both indoor decorative and outdoor security lightning fixtures
-Galaxy Quartz Bulbs have a higher 'Color Temperature' that means objects under halogen light have truer, more natural color".

Itse en ole vielä päässyt testaamaan näitä ELMAN -halogeeneja, koska vanhat eivät ole hajonneet. Tuollaisia tekstejä lukiessa kannattaa käyttää kuitenkin mainosmies -suodatinta ;-D... Itse en pistäisi päätäni pantiksi tuon tekstin paikkansapitävyydestä.
tareone
Viesti:

Noniin, käväisin Hong Kongissa, Tarjouspalassa ja K-Raudassa:

2 kpl 300W halogeenivaloja 9 € / kpl = 18 €
2 kpl valojen jalustoja 9,90 € / kpl = 18,80 €
3m punaruskea taustakangas 4,90 € / metri= 14,70 €
2 kpl 2,5cm styroxlevy 3,20 € / kpl = 6,40 €

Eli yhteensä koko hoidolle hintaa 57,90 €. Valo tällä kalustolla ja styroxeilla heijastettuna on pehmeää ja varjoja ei näy. Täytyy laittaa jossain vaiheessa testikuvia, mutta silmämääräisesti valaistus näyttää yllättävän hyvältä! Ei muuta kuin kokeilemaan muutkin!
Peke2

Viesti Kirjoittaja Peke2 »

Otas myös kuvia siitä itse studiosta. :)
tareone
Viesti:

Kuva kotistudion ensimmäisestä kehitysversiosta:

Kuva

Ongelmana on tämän huoneen pieni tila, mutta toisaalta 300 wattisillakin saa noin pienen tilan valaistua styroxien kautta. Huomenna täytyy kokeilla olohuoneessa ja ostaa kolmas valo, jolla valaisen taustan.

Myös kameran valkotasapainon löytäminen teetti töitä, mutta nyt sekin on hanskassa. Tausta voisi olla erivärinen, ehkä sellainen marmorikuvioinen vaaleahkon sininen.

http://www.profitech.fi/studio/kuvat/omat/valot.jpg
Hyvä kuva, miten valaisu tulisi hoitaa, mutta pienihuoneisessa rivarissa ei ihan näin onnistu.
tareone
Viesti:

Toinen kehitysversio:

Kuva

No nyt alkaa olla sellainen kuin pitää! Vasemmalla styroxin vieressä on "hiusvalo" ja kuvan ulkopuolella kamerasta oikealla päävalo. Tässä täytyy olla varjojen kanssa tarkkana. Halogeenien (300w) päälle laitoin leivinpaperit, hiukan pehmentämään kovaa valoa. Leivinpaperi kestää hyvin kuumuutta. Kuvassa valkotasapaino päin sitä itseään...

Tässä testikuva tällä kotistudiolla: http://koti.mbnet.fi/retkeily/omakuva.jpg

Huomatkaa hikinen iho! Lamput ovat hemmetin kuumat, mutta sanoisin, että välttää.
EGE

Hyviä ideoita kundeilla...

Viesti Kirjoittaja EGE »

Sitten jossain vaiheessa kun nää kokeilut edistyy, kantsis varmaan harkita taustojen käyttämistä myös silitysraudan luona?

Miten on? Riittääkö yksi viisisatanen pimeässä huoneessa päävaloksi? Entäpä hiusvalo? Paljonko potkua?
tareone
Viesti:

Joo, silitellään, kun keritään :)

Minulla oli molemmat valot 300w ja jouduin himmentämään niitä tuplaleivinpapereilla. Siltikin valo oli hiukan liian voimakas. Tosin olohuoneemme ei ole järin suuri. Sanoisin, että hiusvalo voisi olla pienempi, kuin päävalo.
EGE

Viesti Kirjoittaja EGE »

Onko muita valoja käytössä? Kattovalo? Miten pitkä matka sulla on päävalosta itse kohteeseen?

Syy minkä takia tota kyselen, on se että itselläni tuo kolmesatanen ei kyllä riittänyt omissa kokeilussani mihinkään.
Waza
Viesti:

tareone kirjoitti: Tässä testikuva tällä kotistudiolla: http://koti.mbnet.fi/retkeily/omakuva.jpg

Huomatkaa hikinen iho! Lamput ovat hemmetin kuumat, mutta sanoisin, että välttää.
Joko on tullu otettua lisää kuvia studiossa erilaisista kohteista. Laitahan esille, odotellaan mielenkiinnolla.
tareone
Viesti:

Toissapäivänä syntyi meidän perheeseen poika, joten studiohommelit on pari viikkoa jäissä.

Päävalo on testikuvassa n. 2,5 m kohteesta. 300w lampun päällä oli kaksi leivinpaperia (ruskea). Samoin hiusvalon päällä. Kattovalo ei ollut päällä eli huone oli ilman studiovaloja pimeä. Päävalo oli suunnattu suoraan kohteeseen ja vasemmalla puolella oli styroxlevy heijastimena. Voisi kokeilla laittaa päävalon samalle puolelle, kuin hiusvalon ja ohjata päävalo styroxin kautta kohteeseen.

Ostin tänään 150w (5€) valon ja sillä ajattelin valaista taustakankaan. Lampun halogeenipakkauksessa luki "tungsten" ja käyttökohteina oli mainittu studio.

Ensi viikolla voisi ottaa pojasta lisää testikuvia (vaimosta otettu pari alastonkuvaa). Viikon ikäinen on hyvä uhri, koska sen ikäinen ei juurikaan liiku.

Otin yhden mustavalkokuvan. Kuvassa valo on heijastettu molemmin puolin styroxien kautta. Ei varjoja. Taustakangasta ei silitetty! Ei hiusvaloa. Mielestäni hyvä kuva.
http://koti.mbnet.fi/retkeily/potretti.jpg
Waza
Viesti:

tareone kirjoitti: Toissapäivänä syntyi meidän perheeseen poika, joten studiohommelit on pari viikkoa jäissä.
Onnea kovasti tapahtuman johdosta. Ihanko tuli allekirjoittaneesta isä? (voihan se olla vaikka veli eli varmistetaan)
tareone
Viesti:

Ihan allekirjoittaneesta tuli jo toisen kerran isä. Kiitos onnitteluista!
EGE

Viesti Kirjoittaja EGE »

Onneksi olkoon perheenlisäyksen johdosta!

Tuossa esimerkkikuvassa häiritsee eniten tuon taustan laatu. Tossa yksi näkemys halpistaustasta:
http://groups.google.com/groups?&selm=3 ... co.inet.fi

Ja valoa todellakin tulee liikaa. Kantsis laittaa aukkoa vähän pienemälle taikka säätää valotusta hiukkasen nopeammalle?

Helkkarin hyvä että laitoit kuviasi esille. (Siviilirohkeutta.) Tästä sai taas paljon uusia idiksiä.
Vastaa Viestiin