Hei,
Olen kyhäämässä itselleni valokuvausstudiota vanhaan kuorma-autohalliin. Tilan koko tulee olemaan 3m x7m ja korkeutta on reilusti. Tällä hetkellä työstämme seiniä sopiviksi taustoiksi ja kohta pitäisi ryhtyä tekemään tilaan sähkötöitä. Olisiko tähän kokeneemmilla vinkkejä? Mihin pistorasioita? Kuinka paljon? Olen ostamassa tilaan luultavammin 2-3 salamalaitetta. Tenkkapoon minulle aiheuttaa se, että tilassa on kolme eri seinää, joita voidaan käyttää taustoina, eli salamajalustoja on pystyttävä siirtelemään mielellään melko helposti. Entä valaistus muuten? Ihanko päivänvalolamppuja kattoon muutama? Tilassa on yksi iso ikkuna, mutta sen valo ei varmasti riitä kuvaamiseen.
Vinkkejä otetaan muutenkin ilolla vastaan liittyen ihan mihinkä tahansa asiaan, jota en ole ymmärtänyt huomioida. Vanhoja ketjuja olen toki jo lueskellutkin. Myös salamalaitteista otan ilolla tietoa vastaan. Mikä olisi susta hyvä setti, millä lähteä kuvaamaan? Tällä hetkellä minulta löytyy vain 3 käsisalamaa sateenvarjoineen. Kuvaan ihmisiä, lapsia, perheitä jne.
Olisin tosi kiitollinen kaikista vinkeistä, jotka helpottaisivat päätöksien tekoa!
Vinkkejä studion rakentamiseen (sähkötyöt!)
-
-
Re: Vinkkejä studion rakentamiseen (sähkötyöt!)
Kaikki riippuu siitä millasia kuvia haluat. Mut toi 3m on aika vähän ja seiniä kandee miettiä eli noista bongaa takasin (toimii toki täytevalona, mut niiden hallinnan vuoksi joku siirrettävä molttonisysteemi tai Ikean mustat verhot on ihan kiva - itelle oli jälkimmäinen aikoinaan). Samaten 3m leveys tekee sen, et noi valaisinjalustat on helposti jatkuvasti tiellä jos kerran seinäkiinnitys ei onnistu. Mulla on yleiskattovalot kiskoilla ja kolmessa ryhmässä jolloin pystyn hallitsemaan kuvaustilan ja takatilan valot erikseen - tosin mun studiolla noi valot toimivat myös tauluvaloina. Itse kuvauksen kannalta noiden värilämpötilalla ei ole väliä jos salamat ylittää noi teholtaan selkeesti - yleensä niin paitti joku suoraan naamaan posottava kohdevalo saattaa näkyä. Poikittain 3m on vähän - jos ei kuvaa suoraan seinään nojaavia immeisiä - mikä ei ole huono ajatus jos valitsee erilaisia pintoja sivuihin, mut sen jälkeen toi molttonisysteemi on melkeen pakollinen jos noi seinät ei ole neutraaleja. Ja laittia mielellään neutraali sävyltään - heijastuu kivasti alhaalta.
Itellä on kaksoispistorasiat 3m välein kummallakin seinällä ja se toimii mun käytössä eli pysyy risteilevät piuhat suunnilleen aisoissa. Ja väliin jää tilaa sen verta, et seiniäkin voi käyttää tarvittaessa.
Mut haastava toi on leveyden puolesta jos toi 3m on koko tilan leveys - varsinkin jos haluaa kokovartalokuvia tehdä. Eikä 7m pituuttakaan niin kauhiasti ole. Pitää vaan kuvaustyyli sovittaa tilaan eli mahdoton ei ole mikään. Kyllä tohon rakoon perhekin mahtuu.
Itellä on kaksoispistorasiat 3m välein kummallakin seinällä ja se toimii mun käytössä eli pysyy risteilevät piuhat suunnilleen aisoissa. Ja väliin jää tilaa sen verta, et seiniäkin voi käyttää tarvittaessa.
Mut haastava toi on leveyden puolesta jos toi 3m on koko tilan leveys - varsinkin jos haluaa kokovartalokuvia tehdä. Eikä 7m pituuttakaan niin kauhiasti ole. Pitää vaan kuvaustyyli sovittaa tilaan eli mahdoton ei ole mikään. Kyllä tohon rakoon perhekin mahtuu.