Wanhan salamalaitteen liittäminen digikameraan
-
- Viestit: 559
- Liittynyt: Elo 01, 2007 13 : 01
- Paikkakunta: suur-joensuu
- Viesti:
Wanhan salamalaitteen liittäminen digikameraan
Tämä on jo ihan PellePeloton-osastoa, mutta menköön.
Eli lähtökohta: Vanha ja kohtuu tehokas Metz ja digirunko pitäisi liittää toisiinsa kaapelilla.
Miksi?
1) Orjakenno on integroituna toisessa läpsyttimessä ja ne merkkipaukuttimet/kloonit on liikaa päivärahakustanteisesti hankittaviksi. Ja olemassaolevat läpsyttimet eivät eri syistä ota tulille kameran varustekengästä.
2) Metzissä ei ole salamakenkäliitintä.
3) Metzissä laukaisujännite on luokkaa 200v. Rungon speksien mukaan 180v on maksimi, mitä synkkajohtoon saa laittaa.
4) Wanha kamerakalusto on lähes roskiskamaa, kun niitä ei enää arvosteta, eli joskus niitä saa liikkeistä hakemisen vaivalla ja nettihuutokaupoista muutamilla euroilla/kpl tai /loota
Salamalaitteen laukaisujännite on mitattavissa laittamalla mittari päälläolevan salaman synkkajohdon napoihin. Ja silmä tarkkana, mitä Y-mittari kertoo jännitteeksi, kun läpsähdys käy.
Noniin:
Kameran laukaisupiiri ja salaman vastaava pitää erottaa toisistaan yksinkertaisesti ja toimivasti.
Otetaan romukuntoinen kamera ja pilkotaan siitä tarvittavat osat: so synkkapiuhan liitin.
Oikeissa kameroissa liitin on ihan vain kierteillä, siten, että ulkopuolelle näkyvä osanen on kierteillä sisäpuolella olevassa holkissa. Nämä siis ovat ne tarvittavat osat.
9v Piirikorttirele (näitähän kaikilla pyörii laatikoissa?)
Toisiopuolen pitää kestää päälle 200v, tieto on printattuna releen kyljessä.
9v patteri ja liitin siihen
Juotoskolvi & tinaa, kutistesukkaa, johdonpätkiä
Joku loota, mihin kaluston saa sijoitettua.
Kuvallisesti selitettynä sama:
Kaunotar ja toinen hirviö
Paketti
Sisuskalut.
Kytkentä menee näin:
Synkkajohdosta tulee toinen piuha pariston toiseen napaan ja toisesta navasta reitti jatkuu releen ensiöpuolen napaan. Johdon toinen karva menee suoraan ensiöpuolen vapaaseen piikkiin.
Ensiöpuoli siis on ne kaksi napaa, joihin sähköä tuupatessa rele sanoo "naks".
Toisiopuolelta selvitellään mittaroimalla diodi-, eli piippausasennossa tai releen kyljestä lukemalla, mitkä kaksi nastaa saavat kontaktia releen naksahtaessa so vetäessä. Näin nastoihin kolvataan vastaavasti se kamerasta irroitettu liitin. Varuilta laitoin vähän paksumpaa piuhaa tuonne tehopuolelle.
Lopputulos on, että mittaroimalla kameraan tulevasta piuhasta sai mitattua hieman alle 9v ja silti tehopuolella kävi läpse.
Tuo sähköteippimöykky ihan 6x varmistuksena, etteivät ne piuhat todellakaan pääse koskemaan tosiinsa. Se poistuvan sähkön haju...
Laatikkoon on lisätty myös normi jalustamutteri, toisesta kamerasta silvottu. Sen saa tuohon Metzin kiskoon kiinni ja kiskon alaosassa on vastaavasti jalustaan sopiva kierre. ajatuksena oli, että jos tekee jatkojohdon välille loota-kamera, niin pääsee hifistelemään.
Normitilanteessa loota oli sähköteipillä/nippusiteellä/karhunlangalla kiinni soveltuvassa kohdin ja kamera kiskossa.
Paketti toimi paremmin kuin rauta kanki, kunnes Metz päätti antautua teknisen kehityksen alttarille ja uhrasi sakean pyhän savun noustessa itsensä ex:läisen eduksi. Kärähtänyt pääkonkka muuten haisee todella pahalle.
9v rele on ratsattu laitteesta, joka rakennettiin parisenkymmentä vuotta sitten ohjaamaan diaprojektoria äänisignaalien tahtiin.
Lootassa oleva jalustakierre on vain ruuvattu kameran pohjasta irti.
Releen ominaisviive on luokkaa pikkuisen, mutta riittävän pieni, ettei se aiheuttanut ongelmia, edes nopeimmilla synkka-ajoilla.
Nykyisin vehkeet ovat talletettuina rekvisiittamielessä.
Eli lähtökohta: Vanha ja kohtuu tehokas Metz ja digirunko pitäisi liittää toisiinsa kaapelilla.
Miksi?
1) Orjakenno on integroituna toisessa läpsyttimessä ja ne merkkipaukuttimet/kloonit on liikaa päivärahakustanteisesti hankittaviksi. Ja olemassaolevat läpsyttimet eivät eri syistä ota tulille kameran varustekengästä.
2) Metzissä ei ole salamakenkäliitintä.
3) Metzissä laukaisujännite on luokkaa 200v. Rungon speksien mukaan 180v on maksimi, mitä synkkajohtoon saa laittaa.
4) Wanha kamerakalusto on lähes roskiskamaa, kun niitä ei enää arvosteta, eli joskus niitä saa liikkeistä hakemisen vaivalla ja nettihuutokaupoista muutamilla euroilla/kpl tai /loota
Salamalaitteen laukaisujännite on mitattavissa laittamalla mittari päälläolevan salaman synkkajohdon napoihin. Ja silmä tarkkana, mitä Y-mittari kertoo jännitteeksi, kun läpsähdys käy.
Noniin:
Kameran laukaisupiiri ja salaman vastaava pitää erottaa toisistaan yksinkertaisesti ja toimivasti.
Otetaan romukuntoinen kamera ja pilkotaan siitä tarvittavat osat: so synkkapiuhan liitin.
Oikeissa kameroissa liitin on ihan vain kierteillä, siten, että ulkopuolelle näkyvä osanen on kierteillä sisäpuolella olevassa holkissa. Nämä siis ovat ne tarvittavat osat.
9v Piirikorttirele (näitähän kaikilla pyörii laatikoissa?)
Toisiopuolen pitää kestää päälle 200v, tieto on printattuna releen kyljessä.
9v patteri ja liitin siihen
Juotoskolvi & tinaa, kutistesukkaa, johdonpätkiä
Joku loota, mihin kaluston saa sijoitettua.
Kuvallisesti selitettynä sama:
Kaunotar ja toinen hirviö
Paketti
Sisuskalut.
Kytkentä menee näin:
Synkkajohdosta tulee toinen piuha pariston toiseen napaan ja toisesta navasta reitti jatkuu releen ensiöpuolen napaan. Johdon toinen karva menee suoraan ensiöpuolen vapaaseen piikkiin.
Ensiöpuoli siis on ne kaksi napaa, joihin sähköä tuupatessa rele sanoo "naks".
Toisiopuolelta selvitellään mittaroimalla diodi-, eli piippausasennossa tai releen kyljestä lukemalla, mitkä kaksi nastaa saavat kontaktia releen naksahtaessa so vetäessä. Näin nastoihin kolvataan vastaavasti se kamerasta irroitettu liitin. Varuilta laitoin vähän paksumpaa piuhaa tuonne tehopuolelle.
Lopputulos on, että mittaroimalla kameraan tulevasta piuhasta sai mitattua hieman alle 9v ja silti tehopuolella kävi läpse.
Tuo sähköteippimöykky ihan 6x varmistuksena, etteivät ne piuhat todellakaan pääse koskemaan tosiinsa. Se poistuvan sähkön haju...
Laatikkoon on lisätty myös normi jalustamutteri, toisesta kamerasta silvottu. Sen saa tuohon Metzin kiskoon kiinni ja kiskon alaosassa on vastaavasti jalustaan sopiva kierre. ajatuksena oli, että jos tekee jatkojohdon välille loota-kamera, niin pääsee hifistelemään.
Normitilanteessa loota oli sähköteipillä/nippusiteellä/karhunlangalla kiinni soveltuvassa kohdin ja kamera kiskossa.
Paketti toimi paremmin kuin rauta kanki, kunnes Metz päätti antautua teknisen kehityksen alttarille ja uhrasi sakean pyhän savun noustessa itsensä ex:läisen eduksi. Kärähtänyt pääkonkka muuten haisee todella pahalle.
9v rele on ratsattu laitteesta, joka rakennettiin parisenkymmentä vuotta sitten ohjaamaan diaprojektoria äänisignaalien tahtiin.
Lootassa oleva jalustakierre on vain ruuvattu kameran pohjasta irti.
Releen ominaisviive on luokkaa pikkuisen, mutta riittävän pieni, ettei se aiheuttanut ongelmia, edes nopeimmilla synkka-ajoilla.
Nykyisin vehkeet ovat talletettuina rekvisiittamielessä.
-
- Viestit: 7381
- Liittynyt: Tammi 18, 2004 23 : 57
Re: Wanhan salamalaitteen liittäminen digikameraan
Analoginen mittari ei ennätä nousemaan ja digitaalisen numeronäyttö ei välttämättä anna maksimiarvoa piikeissä. Ainoa, jolla tuon voi mitata, on tallentava oskilloskooppi jos mielii melko lyhytkestoisen huippuarvon mittausta.Palaios kirjoitti: Salamalaitteen laukaisujännite on mitattavissa laittamalla mittari päälläolevan salaman synkkajohdon napoihin. Ja silmä tarkkana, mitä Y-mittari kertoo jännitteeksi, kun läpsähdys käy.
Ja kannattaa sitten laitella releen ohjausnapojen väliin estosuuntaan diodi jottei käräytä kameraa. Muuten tuntuu ihan toimivalta ja kyllin yksinkertaiselta viritelmältä.
-
- Viestit: 559
- Liittynyt: Elo 01, 2007 13 : 01
- Paikkakunta: suur-joensuu
- Viesti:
Valitsin releen, jossa on jo itsessään se suojadiodi
Digitaalin huippuarvopito auttaa kummasti. Siinä riittää oikeastaan suuruusluokan määrittely. Virtaahan siinä ei ole nimeksikään, mutta jännitteet on melkoiset.
Jostain studioläpsystä halpismittari näytti reilusti alle 100V lukemia. Valmistaja ilmoitti, että 75V. Sen uskaltaa huoletta tuupata piuhan päähän.
Digitaalin huippuarvopito auttaa kummasti. Siinä riittää oikeastaan suuruusluokan määrittely. Virtaahan siinä ei ole nimeksikään, mutta jännitteet on melkoiset.
Jostain studioläpsystä halpismittari näytti reilusti alle 100V lukemia. Valmistaja ilmoitti, että 75V. Sen uskaltaa huoletta tuupata piuhan päähän.
-
- Viestit: 559
- Liittynyt: Elo 01, 2007 13 : 01
- Paikkakunta: suur-joensuu
- Viesti:
-
- Viestit: 7381
- Liittynyt: Tammi 18, 2004 23 : 57
-
- Viestit: 559
- Liittynyt: Elo 01, 2007 13 : 01
- Paikkakunta: suur-joensuu
- Viesti:
-
- Viestit: 559
- Liittynyt: Elo 01, 2007 13 : 01
- Paikkakunta: suur-joensuu
- Viesti: