350D + "budjettioptiikka" - auttakaa!
-
350D + "budjettioptiikka" - auttakaa!
Eli olisin tuossa kesällä ostamassa tuollaisen Canonin uuden digijärkkärin... Olin jo aluksi täysin tuudittautunut ostamaan sen kittinä, mutta onnekseni huomasin että kyseinen lasi ei ole optiikaltaan mikään kovin kummoinen...
Nyt tilanne onkin seuraava: Olen valmis sijoittamaan kesätöistäni kameraan noin 800-900 euroa (juuri rungon/kitin verran). Lisäksi olen kyllä toivonut valmistumislahjaksi rahaa kameran ostoa varten, mutta se on eri asia saanko rahaa...
Yhteissummasta minulla ei siis ole mitään tietoa, mutta aivan ehtottomaksi ylärajaksi kyllä asettaisin alustavasti 1200-1300 euroa.
Toisin sanottuna optiikalle ilman kittiä jäisi rahaa käyttöön noin 400-500 e.
Toisaalta kitin ostamalla minulla olisi jo 18 - 55 mm, F3.5-5.6 linssi, joten voisin hyvin ostaa rinnalle zoomittoman lasin, esim.
http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=0912
Minua myöskin kiinnostaisi laajakulmalinssi, joten toinen vaihtoehto olisi:
http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=9286
Toisalta kitin ostaessa rahaa optiikkaan jäisi (tietenkin) vähemmän :|
Tarkoituksenani olisi siis kiertää ja kuvata esim. rakennuksia, maisemia ja sen sellaista, mutta myös kuvata ihmisiä ja luontoa/eläimiä. Toisin sanottuna laidasta laitaan, joten "yleispätevän" linssin osto olisi varmaan parhain ratkaisu.
Mutta olen nyt miettinyt ja miettinyt pääni puhki enkä millään saa tehtyä minkäänlaista päätöstä - joten auttakaa :)
Tarkentavia lisäkysymyksiä ja mielipiteitä saa vapaasti ja rohkeasti esittää, eli mitä itse siis tekisitte tässä tilanteessä tämän suuntaisella (+-200 euroa) budjetilla.
Kiitos jo etukäteen, jokainen asiantunteva kommentti on avuksi ;D
Nyt tilanne onkin seuraava: Olen valmis sijoittamaan kesätöistäni kameraan noin 800-900 euroa (juuri rungon/kitin verran). Lisäksi olen kyllä toivonut valmistumislahjaksi rahaa kameran ostoa varten, mutta se on eri asia saanko rahaa...
Yhteissummasta minulla ei siis ole mitään tietoa, mutta aivan ehtottomaksi ylärajaksi kyllä asettaisin alustavasti 1200-1300 euroa.
Toisin sanottuna optiikalle ilman kittiä jäisi rahaa käyttöön noin 400-500 e.
Toisaalta kitin ostamalla minulla olisi jo 18 - 55 mm, F3.5-5.6 linssi, joten voisin hyvin ostaa rinnalle zoomittoman lasin, esim.
http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=0912
Minua myöskin kiinnostaisi laajakulmalinssi, joten toinen vaihtoehto olisi:
http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=9286
Toisalta kitin ostaessa rahaa optiikkaan jäisi (tietenkin) vähemmän :|
Tarkoituksenani olisi siis kiertää ja kuvata esim. rakennuksia, maisemia ja sen sellaista, mutta myös kuvata ihmisiä ja luontoa/eläimiä. Toisin sanottuna laidasta laitaan, joten "yleispätevän" linssin osto olisi varmaan parhain ratkaisu.
Mutta olen nyt miettinyt ja miettinyt pääni puhki enkä millään saa tehtyä minkäänlaista päätöstä - joten auttakaa :)
Tarkentavia lisäkysymyksiä ja mielipiteitä saa vapaasti ja rohkeasti esittää, eli mitä itse siis tekisitte tässä tilanteessä tämän suuntaisella (+-200 euroa) budjetilla.
Kiitos jo etukäteen, jokainen asiantunteva kommentti on avuksi ;D
-
Ensinnäkin kannattaa huomata, että optiikan ja rungon lisäksi tarvitset ainakin myös jonkin laisen laukun ja muistikortin. Toisekseen tuo 28 millinen putki vastaa 1.6 digicropilla noin 45 millistä kinokokoisessa kamerassa, joten se on lähempänä normaalia kuin laajakulmaa.
Ehkäpä viisain neuvo on, että osta tuo kitti ja kuvaa sillä jonkin aikaa. Sen jälkeen rupeat hahmottamaan, millaisia polttovälejä todella tarvitset. Tuo sinun kuvauslistasi on niin laidasta laitaan, että hankala on mitään kaikkeen sopivaa ehdottaa. Joku 18-200 superzoomi voisi olla lähellä, mutta hinta kipuaa jo aika ylös.
Ehkäpä viisain neuvo on, että osta tuo kitti ja kuvaa sillä jonkin aikaa. Sen jälkeen rupeat hahmottamaan, millaisia polttovälejä todella tarvitset. Tuo sinun kuvauslistasi on niin laidasta laitaan, että hankala on mitään kaikkeen sopivaa ehdottaa. Joku 18-200 superzoomi voisi olla lähellä, mutta hinta kipuaa jo aika ylös.
-
-
Tuosta asettamastani rahasummasta on laskettu pois jo muistikortti, jalusta ja kameralaukku.AMA kirjoitti:Ensinnäkin kannattaa huomata, että optiikan ja rungon lisäksi tarvitset ainakin myös jonkin laisen laukun ja muistikortin.
Löysin googlatessa yhdeltä foorumilta tälläisen tekstin:Hobbes kirjoitti:350d -runko ja Tamron 2.8 28-75
Tamron AF 28-75mm f/2.8 XR Di on edullinen ja hintaisekseen erittäin laadukas. Hyvä yleislasi alkuun.
Toinen hyvä on Canon EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM, häviää valovoimassa Tamronille ja telepäässä hieman pehmeä mutta pidempi polttoväli sekä kuvanvakain plussana.
Viimeksi muokannut JakeZilla, Touko 30, 2005 19 : 37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Re: 350D + "budjettioptiikka" - auttakaa!
Ihan uteliaisuudesta olisi kiva tietää miten päädyit tuohon johtopäätökseen. Jos en itse olisi tyytynyt kittilasiin rahan rajoittamana ostohetkellä niin Sigma 18-50 F2.8 olisi ollut kova juttuJakeZilla kirjoitti:Olin jo aluksi täysin tuudittautunut ostamaan sen kittinä, mutta onnekseni huomasin että kyseinen lasi ei ole optiikaltaan mikään kovin kummoinen...
http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... sigma+1850
Tuo mainittu Tamron on myös kovasti kehuttu (370e telefotossa).
Paha sanoo, itse haaveilen telestä.
-
28 ja 50 milliset opiskat on hyviä kyllä. Mutta aloittelijalle ihan hyvin kyllä sopii se kittilinssi. Ymmärtääkseni se on hyvin halpa? Hintaansa nähden hyvä ostos varmasti.
Mutta jos tiedät mitä aiot kuvata niin silloin voi tarkemmin määritellä omat optiikka tarpeet. Myös tuo 28-75mm tamron ihan hyvä putki, siinä on varsin ok macro. Eli kukkia pääsee kuvaamaan muistikuvan mukaan n.30cm päästä kennosta.
Myös kannattaa miettiä muun merkkisiä kameroita. Kuten pentax ja nikon. Myös tuleva sigman 30mm 1.4 on varsin lupaavan oloinen.
Itse omistan tuon tamronin 28-75 mutta olen huomannut että käytän mieluumin noita primejä eli 50mm ja 85mm. Ja kamerana oli nikon joka istuu käteen pirun hyvin ja on pirun kestävän oloinen.
Myös kannattaa käydä utelemassa irc:ssä muilta ihmisiltä kokemuksia kyseisistä optiikoista ja miksei niin liittyä aktiiviseen keskusteluun valokuvauksesta. Uudet kasvot on aina tervetulleita. Kanavia oli #valokuvaus ja sitten #kameralaukku.com. Jep, jep, onnea kameran hankinassa. :)
Mutta jos tiedät mitä aiot kuvata niin silloin voi tarkemmin määritellä omat optiikka tarpeet. Myös tuo 28-75mm tamron ihan hyvä putki, siinä on varsin ok macro. Eli kukkia pääsee kuvaamaan muistikuvan mukaan n.30cm päästä kennosta.
Myös kannattaa miettiä muun merkkisiä kameroita. Kuten pentax ja nikon. Myös tuleva sigman 30mm 1.4 on varsin lupaavan oloinen.
Itse omistan tuon tamronin 28-75 mutta olen huomannut että käytän mieluumin noita primejä eli 50mm ja 85mm. Ja kamerana oli nikon joka istuu käteen pirun hyvin ja on pirun kestävän oloinen.
Myös kannattaa käydä utelemassa irc:ssä muilta ihmisiltä kokemuksia kyseisistä optiikoista ja miksei niin liittyä aktiiviseen keskusteluun valokuvauksesta. Uudet kasvot on aina tervetulleita. Kanavia oli #valokuvaus ja sitten #kameralaukku.com. Jep, jep, onnea kameran hankinassa. :)
-
Itse asiassa myönnän, että valitsin sanani hieman väärin. Tosin olen erinäisistä keskustelupaikoista saanut ymmärtää ettei kitin mukana tuleva linssi ole kovin kummoinen (epätarkkuus yms.). Tosin sanoin väärin kun väitin sitä aivan surkeaksi, mutta itse ainakin haluaisin jotain "parempaa" :)-EeKe- kirjoitti:Ihan uteliaisuudesta olisi kiva tietää miten päädyit tuohon johtopäätökseen. Jos en itse olisi tyytynyt kittilasiin rahan rajoittamana ostohetkellä niin Sigma 18-50 F2.8 olisi ollut kova juttu
-
Ei ihan kaikkea keskustelupalstoilla kirjoiteltua kannata ottaa absoluuttisena totuutena (ei tätäkään). Saksalaisen Foto Magazin lehden jossain alkuvuoden numerossa oli testailtu eri kameramerkkien kittilinssejä, eikä tuo Canonin ollut suinkaan huonoin optisilta ominaisuuksiltaan. Mekaniikaltaan se ei paljon pisteitä sen sijaan saanut.JakeZilla kirjoitti: Itse asiassa myönnän, että valitsin sanani hieman väärin. Tosin olen erinäisistä keskustelupaikoista saanut ymmärtää ettei kitin mukana tuleva linssi ole kovin kummoinen (epätarkkuus yms.). Tosin sanoin väärin kun väitin sitä aivan surkeaksi, mutta itse ainakin haluaisin jotain "parempaa" :)
-
Itse otin alkuun tuon kittilinssin. Tarkkuudessa yms. ei ollut mitään valittamista, Tamronin ostin koska halusin valovoimaa (ja kunnon blurrit taustalle!).
Nyt tuo kittilinssi makaa kameralaukun pohjalla, käyttöä on ainoastaan silloin kun tarvitsee laajempaa kulmaa...
Eli kittilinssillä kyllä pärjää eikä laadussa ole mitään valittamista...ellei sitten aio alkaa kameraharrastajaksi (testikuvia tiiliseinistä yms.) eikä valokuvauksen harrastajaksi.
;-D
Nyt tuo kittilinssi makaa kameralaukun pohjalla, käyttöä on ainoastaan silloin kun tarvitsee laajempaa kulmaa...
Eli kittilinssillä kyllä pärjää eikä laadussa ole mitään valittamista...ellei sitten aio alkaa kameraharrastajaksi (testikuvia tiiliseinistä yms.) eikä valokuvauksen harrastajaksi.
;-D
MikaLoponen
-
- Viesti:
-
Itselläni on myös ko. hyväksi havaittu Tamron 28-75, mutta ainoaksi putkeksi se ei riitä. 28 milliähän on "oikeasti" ko. kamerassa n. 45 mm ja sillä ei kovin laajasti kuvailla. Ongelmia on odotettavissa jos esim. pitää vaikka juhlissa kuvata ihmisryhmiä ahtaissa sisätiloissa. -terv. nimim. Kokemusta on ;-)Hobbes kirjoitti:350d -runko ja Tamron 2.8 28-75
Objektiivista löydät paljon tietoa tämän foorumin haulla.
Jos sinulla "ei aluksi ole varaa" kuin yhteen objektiiviin, niin suosittelen valitsemaan 18-jotain...
-
Kokemuksia on myös naisten hyvästä palautteesta, kuin ovat päässeet oikein laajakulmakuvaan ;-)aKooKoo kirjoitti:Ongelmia on odotettavissa jos esim. pitää vaikka juhlissa kuvata ihmisryhmiä ahtaissa sisätiloissa. -terv. nimim. Kokemusta on ;-)
Waldo's Peoplen Waldo:
"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
-
miten olisi kompromissi.
Sigma AF 18-200mm / F3,5-6,3 DC
Hinta on kohtuullinen ja laatu hyvä.
Sigma 18-200mm kuva ::KUVA::
sama kuva Tamron 18-200mm kuva ::KUVA::
KUVAT ovat isohkoja joten kärsivällisyyttä...
huomatkaa että Sigmalla noi siniset kirjaimet ja rajat ovat aivan omaa luokkaa verrattuna Tamproniin...
Sigma AF 18-200mm / F3,5-6,3 DC
Hinta on kohtuullinen ja laatu hyvä.
Sigma 18-200mm kuva ::KUVA::
sama kuva Tamron 18-200mm kuva ::KUVA::
KUVAT ovat isohkoja joten kärsivällisyyttä...
huomatkaa että Sigmalla noi siniset kirjaimet ja rajat ovat aivan omaa luokkaa verrattuna Tamproniin...
JummiJammi menipä kuva sumeaksi, ai se olikin vaan suodin.
-
Kittilasilla kannattaa selvittää omat tarpeensa. Mulle toi riittää ja parempaa hankitaan sitten n. 100mm telemacron jälkeen. (Ehkä)
Jonkun 400e kuitenkin ei niin tajunnanräjäyttävän hyvän objektiivin ostaminen ennen, kuin on edes Päässyt kunnolla kokeilemaan valokuvausta järjestelmäkameralla kuulostaa välineharrastukselta. Varsinkin jos kaikki pakolliset varsteet jäisi sen takia vähemmälle sijalle.
Mitkä on oikeastaan kittilasin heikkoudet, mistä olet kuullut?
Jonkun 400e kuitenkin ei niin tajunnanräjäyttävän hyvän objektiivin ostaminen ennen, kuin on edes Päässyt kunnolla kokeilemaan valokuvausta järjestelmäkameralla kuulostaa välineharrastukselta. Varsinkin jos kaikki pakolliset varsteet jäisi sen takia vähemmälle sijalle.
-
Se mitä itse olen kuullut on kuvien 'pehmeys'. Isot pojat ovat kertoneet :Doutolintu kirjoitti:
Täytyy sanoa, että kun itse tässä taistelen ostasko D70 vai 350D niin hulluks tulee. Melkein pitäis päästä itse kokeilemaan molemmat kamerat ja siirtää pari kuvaa koneelle ennen kun pystyy yhtään mitään sanomaan. Ei kukaan pysty tekemään kameravalintaa toisten kommenttien perusteella.
-
Jeps tuli tässä mieleen, että osta muistikortti etukäteen, ja käy sitten kaupassa kuvaamassa testiruudukkoa molemmilla ja lähetä kuvat insinöörille, joka valitsee absoluuttisesti paremman kameran....
eeeei vaan ajomukavuus ratkaisee. Toisille se on Nikonin muotoilu... Toisille taas Canonin
Jollekkin (idiootille ;)) Se on suljinääni ja toisille hiekkapuhallettu muovi (ah!) Toisille se on vakaus toisille taas keveys.
Mulle 2 dialia on aika turhuus, koska yleensä käytän aukon esivalintaa. Toiset tykkää napeista toiset metallivivuista. Toiset tykkää äidistä, toiset tyttärestä. Joskus jopa veljestä! Paras kamera sulle on tietenkin se, jolla otat parhaat kuvat. Käy ihmeessä siellä paikallisessa kamerakaupassa.
eeeei vaan ajomukavuus ratkaisee. Toisille se on Nikonin muotoilu... Toisille taas Canonin
Jollekkin (idiootille ;)) Se on suljinääni ja toisille hiekkapuhallettu muovi (ah!) Toisille se on vakaus toisille taas keveys.
Mulle 2 dialia on aika turhuus, koska yleensä käytän aukon esivalintaa. Toiset tykkää napeista toiset metallivivuista. Toiset tykkää äidistä, toiset tyttärestä. Joskus jopa veljestä! Paras kamera sulle on tietenkin se, jolla otat parhaat kuvat. Käy ihmeessä siellä paikallisessa kamerakaupassa.
-
Asia on kuitenkin niin, että tiedän kyllä mitä olen kuvaamassa, joten miksi ostaa ensin niin kuin jonkun "pakollisen muodollisuuden vuoksi" kittilasi, jonka kanssa "pitää" ensin kuvata.
Arvostan toki mielipidettänne - eikä se varmasti väärin ole - mutta jos kerran suurin piirtein tiedän mitä haluan niin onko sitä kittilasia mikään pakko ostaa jos kerran tiedän jo minkälaista haluaisin :)
Lähinnä vaan haluaisin tietää minkälaisia muut suosittelevat.
Yhden linssin aijon varmasti jo ostaa: Canon EF 50mm f/1.8 II
Tarvitsisin tuon kaveriksi vielä jonkun toisen, jossa hieman enemmän tota telepäätäkin.
Toi Sigma 18-200mm vaikuttaisi myöskin melko hyvältä kaverilta :)
Arvostan toki mielipidettänne - eikä se varmasti väärin ole - mutta jos kerran suurin piirtein tiedän mitä haluan niin onko sitä kittilasia mikään pakko ostaa jos kerran tiedän jo minkälaista haluaisin :)
Lähinnä vaan haluaisin tietää minkälaisia muut suosittelevat.
Yhden linssin aijon varmasti jo ostaa: Canon EF 50mm f/1.8 II
Tarvitsisin tuon kaveriksi vielä jonkun toisen, jossa hieman enemmän tota telepäätäkin.
Toi Sigma 18-200mm vaikuttaisi myöskin melko hyvältä kaverilta :)
-
No jos kittizoomi häiritsee niin hommaa EF 24-70/2.8L ja EF 17-40/4L niin et tule takuulla pettymään. Voin suositella.JakeZilla kirjoitti:Asia on kuitenkin niin, että tiedän kyllä mitä olen kuvaamassa, joten miksi ostaa ensin niin kuin jonkun "pakollisen muodollisuuden vuoksi" kittilasi, jonka kanssa "pitää" ensin kuvata.
...kuvia lisätään myöhemmin...
http://kohan.1g.fi/
http://kohan.1g.fi/
-
Ja hintaa oli yhteensä? :Dkohan kirjoitti:No jos kittizoomi häiritsee niin hommaa EF 24-70/2.8L ja EF 17-40/4L niin et tule takuulla pettymään. Voin suositella.
//EDIT: Joo no noi menevät sitten _hieman_ budjettini ylitse
Haluasin siis muutaman suht hyvän (budjettiini mahtuvan) lasin, joitten kanssa pääsisi hieman enemmänkin kuin vain alkuun (ettei tarvii kitillä kuvatessa koko ajan miettiä et "hitto kun olisin ostanut jotain muutakin")
mut en siis v*ttuile, haluan vain oikaista väärään suuntaan menevää keskustelua :)