TTArtisan 75mm f/1.5 "Swirly Bokeh"

Objektiivit, filtterit, loitot jne.
temama

TTArtisan 75mm f/1.5 "Swirly Bokeh"

Viesti Kirjoittaja temama »

TTArtisan 75mm f/1.5 promises to deliver the same Carl Zeiss Jena Biotar 75 Swirly Bokeh look

Eli uusi "retro" objektiivi TTArtisanilta: TTArtisan 75mm F1.5 Swirly Bokeh Full Frame Manual Focus Lens.

https://www.sonyalpharumors.com/ttartis ... okeh-look/

Tämä on siinäkin mielessä retro, että mountti on M42.

Niin ja hinta näyttäisi olevan siinä €246,95 paikkeilla ulkomailla.

https://www.pergear.com/products/ttarti ... ?ref=QmEKz

Kuva

Kuva

Revikkaesittelyä;

https://www.youtube.com/watch?v=gPiqWqlXys0
Viimeksi muokannut temama, Loka 01, 2024 20 : 22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
T71

Re: Zeiss Jena Biotar 75 Swirly Bokeh look

Viesti Kirjoittaja T71 »

Klassikkolasien omistamisesta menee maku siinä vaiheeessa, kun kiinalainen raiskaa tämänkin harrastuksen.
erilainen

Viesti Kirjoittaja erilainen »

T71 kirjoitti: Syys 29, 2024 13 : 55 Klassikkolasien omistamisesta menee maku siinä vaiheeessa, kun kiinalainen raiskaa tämänkin harrastuksen.
aikalailla samaa mieltä
kaikki kuvat on jo otettu
aikaarska

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

erilainen kirjoitti: Syys 29, 2024 22 : 15
T71 kirjoitti: Syys 29, 2024 13 : 55 Klassikkolasien omistamisesta menee maku siinä vaiheeessa, kun kiinalainen raiskaa tämänkin harrastuksen.
aikalailla samaa mieltä
No, se on vähän miten ottaa. Joku tuolla nettirevikassa kirjoittikin, että voi olla aika hankala löytää hyväkuntoista alkuperäistä järkevään hintaan. Silloin uustuotanto voi olla ihan hyvä juttu. Pakkohan näitä ei kenenkään ole ostaa...

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
jaeaetee

Viesti Kirjoittaja jaeaetee »

Aika jännä, että ovat tehneet ihan M42 kierteellä sen :D Kuulostaa siten aika röyhkeältä 1:1 kopiolta.

Mutta, näkisin tämän jopa positiivisena, että nyt tämän saa filmikameraankin kohtuulliseen hintaan - koska ne originaalit vanhat lasit on tosiaan huippuhinnoissa. Laskee varmaan niidenkin hintaa ebayssä, koska vaihtoehtona on uusi nyt sitten.
JL Anttola

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

- jos olen hankkinut klassikkolasin, ei kiinalainen pysty minun lasiani raiskaamaan
- jos kiinalainen tekee vastaavan, mutta paremman tuotteen, se on hienoa; voin edetä vielä uudelle tasolle halutessani
- jos kiinalainen tekee vastaavan tuotteen, mutta halvemmalla, se ei muuta minun ja minun klassikkolasini suhdetta mitenkään, mihinkään suuntaan
- jos olen hankkinut klassikkolasin sijoitusmielessä, en käyttöön, silloin kiinalainen tuote saattaa vaikuttaa tuon sijoituksen tuottoon. Aivan samoin kuin pidcoinimisien hinnan heilunta, kullan kurssi, Sveitsin frangin kurssi, NASDAGin indeksi tai mitkä hyvänsä sijoitustoiminnan riskit; jos niitä ei kestä, ei pidä sijoitustoimintaa harjoittaa...

Mitään ei ole pakko ostaa. Meneekö tuote kaupaksi, se on aina valmistajan riski.

Ei millään pahalla, mutta tuohon T71:n viestistä kopioituun lauseeseen sisältyy minun mielestäni erittäin vakava elämänasenteeseen liittyvä häiriö. Kannattaisiko siihen oman edun nimissä hakea apua?

Tilanne muuttuu toiseksi tasan sillä hetkellä, jos kiinalaiset tuovat tuotteen markkinoille väittäen sen olevan alkuperäinen, tai rikkovat voimassa olevaa patenttia tai mallisuojaa teknisissä ratkaisuissa tai rakenteessa. Ominaisuuksilla ei ole mallisuojaa.

Ostaminen tai ostamatta jättäminen on jokaisen oma asia.

Jaakko
T71

Viesti Kirjoittaja T71 »

JL Anttola kirjoitti: Syys 30, 2024 18 : 27
- jos olen hankkinut klassikkolasin, ei kiinalainen pysty minun lasiani raiskaamaan

Ei millään pahalla, mutta tuohon T71:n viestistä kopioituun lauseeseen sisältyy minun mielestäni erittäin vakava elämänasenteeseen liittyvä häiriö. Kannattaisiko siihen oman edun nimissä hakea apua?
Et nyt ilmeisesti ymmärrä, ei se mitään. Moni ei ymmärrä lukemaansa tai sitten asia, kiinan kopiokulttuuri, ei ole tuttu.
Ei kiinalainen tule kotiisi ja raiskaa lasiasi, mutta (keräily)harrastuksen ja erikoisobjektiiveilla kuvaamisen se pilaa. Koita ymmärtää lause ja se mihin pointti kohdistuu.

Tässä meni sellainen pieni hetki, ehkä vuosikymmen, kun digirunkoihin sai sovitettua vanhoja hienoja laseja ja niillä sai kuvattua käytännössä ilman kustannuksia. Objektiivit ovat siveltimiä, ne piirtävät kaikki tietyllä tavalla ja niillä on oma tyyli, jota voi käyttää taiteelliseen luomistyöhän tavalla, jota kutsutaan kuvaajan omaksi kuvaustyyliksi. Kaikilla ei ole ominaista tyyliä ja kaikki ei koskaan tule näkemään ja erottamaan muiden tyylejä. Monille Heikura on vaan nimi kuvan alla, toisille on kehittynyt kyky nauttia miehen siveltimen jäljestä.

Nyt kiinalainen pyrkii kaikin tavoin aina kopioimaan minkä tahansa tuotteen ja ilmiön, josta voi saada rahaa. Kiinalainen kopiokulttuuri on jo pilannut aika monta harrastusta, kuten esim vanhojen venäjänaikaisten kolikoiden keräilyn. Näitä ultraharvinaisia kolikoita lyödään kiinassa koko ajan lisää ja heitetään kusilaariin vuodeksi, jotta kolikkoon tulee "aito" patina. Tutki sinä sitten mikä on aito ja mikä ei. Ja tämä on vain yksi sivujuonne. Kiinalainen kopisti työntää markkinat täyteen korvikkeita, kuten näennäistyökaluja, joilla ei tee mitään tai väärennöksiä, jotka korruptoivat markkinat ja tuhoavat itse oikeat tuotteet, harrastukset ja ilmiöt. Nyt tämä swirly bokeh on vain yksi pikku detalji ja voinen uskoa, että kiinalaiset työntävät markkinat täyteen erilaisia efektejä tekeviä laseja ja objektiivilisäkkeitä, jotta jokainen voi ottaa koirastaan tuhat kuvaa swirlyllä bokehilla. Ja jos jokainen urpo tekee jotakin, niin siitä menee satavarmasti maku. Se on vaan valitettava tosiasia, että liika on aina liikaa.
JL Anttola

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Tässäkään kohtaa en taida olla minä minä se, kuka ei ymmärrä...

Outoa selittää aikuiselle, mutta yritän.

Sinä tai minä ostamme klassikolinssin. Juuri kuvaamallasi perusteella; minkälaisen tunteen se linssin käyttö aiheuttaa, minkälaista jälkeä se tekee. Ostamme, ja sillä kertaa emme edes pety; ostos täytti kaikki odotukset.

Kiinalaiset valmistavat vastaavan tuotteen, myyvät sitä uutena. Ja eivät rikkoneet valmistuksessa eikä markkinoinnissa mitään patenttia tai mallisuojaa. Se tuote ei muuta minun suhtautumistani omaan klassikkooni millään lailla, sillä kuvaaminen tuntuu samalta edelleen, saan täsmälleen samanlaisia kuvia kuin ennenkin. Sinulla on ilmeisesti toisin?

Eli olet jo alunperin ostanut tuotteen tehdäksesi vaikutuksen muihin, koska eihän tuo uusi tuote sinun käyttöösi tai kuviisi sillä jo omistamallasi klassikolla mitenkään vaikuta? Nyt pelkäät tätä toisten reaktiota? Sinulla on joko huono itsetunto, tai oletat, että sinä voit määrätä, miten muitten pitää suhtautua sinun vehkeisiisi? Sillä asenteella elämä on helposti yhtä itkupotkuraivaria viimeiseen hengenvetoon asti...

Vedä henkeä. Laiton tuotteiden kopioimien on kokonaan toinen asia, sen jo selvitin ensimmäisessä tekstissäni. Ja toisaalta, en omista yhtään klassikkolasia enkä aio ostaa tuotakaan klassikon ominaisuuksilla kaupattavaa uutta lasia... Kuten jo kirjoitin ensimmäisessä viestissä, asia on toinen aina niissä tapauksissa, jos he myyvät väärennöksiä. Tällä tuotteella on oma nimi, sen ei väitetä olevan alkuperäinen, sitä verrataan vain ominaisuuksiltaan. Koitas kertoa ihan rauhassa, mitä siinä on väärin, miten se raiskaa sinun kaapissasi olevan aidon klassikon, tai vaikuttaa sinun kuvaustuntumaasi oman klassikkolasisi kanssa, tai sillä aidolla klassikolla ottamiisi kuviin?

Ihan ystävällisesti, melko aikuinen Jaakko
erilainen

Viesti Kirjoittaja erilainen »

aikaarska kirjoitti: Syys 30, 2024 16 : 32
erilainen kirjoitti: Syys 29, 2024 22 : 15
aikalailla samaa mieltä
No, se on vähän miten ottaa. Joku tuolla nettirevikassa kirjoittikin, että voi olla aika hankala löytää hyväkuntoista alkuperäistä järkevään hintaan. Silloin uustuotanto voi olla ihan hyvä juttu. Pakkohan näitä ei kenenkään ole ostaa...
olet tavallaan oikeassa, ja et(näkökulmasta riippuen)!

itse näkisin että jos kyse vain valokuvauksen kannalta, niin olet oikeassa. mutta jos asiaa tarkastelee valokuvauksen ja kameraharrastuksen(jota myös kalustorunk* kutsutaan) kannalta, niin puolustan omaa ja uskoakseni t71:n näkökantaa.
kaikki kuvat on jo otettu
hkoskenv

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

erilainen kirjoitti: Syys 30, 2024 21 : 19 itse näkisin että jos kyse vain valokuvauksen kannalta, niin olet oikeassa. mutta jos asiaa tarkastelee valokuvauksen ja kameraharrastuksen(jota myös kalustorunk** kutsutaan) kannalta, niin puolustan omaa ja uskoakseni t71:n näkökantaa.
Ymmärrän tuon näkökannan, että jos kaikki ryntäävät käyttämään jotain erikoisefektiä, josta itse tykkää, se voi ärsyttää. Mutta tuo kamerakeräilyargumentti on mieletön. Alkuperäinen historiallinen tuote on aina alkuperäinen eikä ole odotettavaa, että nuo kiinanihmeet kehittyvät sellaisiksi, että normiharrastajan on vaikea erottaa alkuperäinen objektiivi kopiosta vähän hypistelemällä.

Tuohon efektin yleistymisen ärsytykseenkään ei oikein voi todeta muuta, kun että harrastusvälineet ovat kehittyneet aina eikä se kehitys tule loppumaan, vaan kiihtyy ja monipuolistuu aina vain. Jos haluaa säilyttää yksilöllisen erikoisuutensa, kannattaa opetella tekemään jotain omalla ruumiillaan. Laulamaan, tanssimaan, urheilemaan jne. Sitä eivät kiinalaiset ihan helposti kopioi. Tai joku taidemaalaus, ompelu tai puukäsityökin voi toimia, jos rajoittuu perustyökaluihin, jotka ovat aina kaikilla. Tuudittautuminen siihen, että mikään ei muutu teknisessä harrastuksessa, on takuuvarma tie onnettomuuteen.
Hannu
T71

Viesti Kirjoittaja T71 »

JL Anttola kirjoitti: Syys 30, 2024 19 : 21 Tässäkään kohtaa en taida olla minä minä se, kuka ei ymmärrä...
Yritän vähän avata tätä ajatusta jooko?

Sulla on pointtia ajatuksessa sun omasta näkökulmasta, mutta et näe metsää puilta. Kyse on nyt siitä, että tiettyjä marginaali-ilmiöitä kaupallistetaan ja monistetaan ilmiöksi tavalla, joka ei välttämättä ole kaikkien (kamera / valokuva/kuvaus) harrastajien mieleen. Eikä tartte ollakaan.

Valokuvaaminen on mentaaliurheilua. Monta täysin erilaista harrastusta saman termin alla. Toiselle oikea luontokuvaus voi olla täytetyn suden vieminen lumihankeen valokuvattavaksi ja toiselle ei. Molemmat voi olla ihan täysissä sielunvoimissa, ei tartte esittää keittiödiagnooseja. Toisen mielestä aito tilanne on arvokas. Nykyään verkko on jo niin täynnä lavastettuja luontokuvia, aseteltuja potretteja esim kasveista ja hyönteisistä, että tutkijoilla on vaikeuksia tietää miten eri lajit oikeasti käyttäytyvät.

Valokuvaus on kasa erilaisia harrastuksia ja jos sulla ei ole hajuakaan klassikko-objektiivitouhuista, niillä kuvaamisesta, siitä asian aitoudesta ja sen tunteesta ja keräilystä, niin kannata ehkä vetää henkeä ja kirjoittaa solvauksia vasta sen jälkeen.
Ja kyllä, kiinalainen voi oikeasti paskoa sen fiiliksen, mikä klassikoilla kuvaamisessa on. Siihen tarvitaan vain 10 miljoonaa *sensuroitu* kopiota, niin netti on täynnä kikkakuvia ihmisiltä, joilla on 200 rahaa, mutta ei mitään makua.
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Juu, tällaiset himmelit tulee kieltää. Sen ymmärtäisi että tehdään kaikilla tavoin parempi, eli jopa Zeissin manuaalitarkennusta sulavampi tarkennuskierä ja T*-laatua parempi pinnoitus, CPU mukaan EXIFfejä varten ja natiivi kiinnitys sähköillä.

Nyt keulitaan jollain full-metal peltiämpärillä, valmistetaan lapsityövoimalla ja myydään alta lipan. 200% tulli vähintään näistä. Ette perhana osta tällaisia metallijätteitä kun roinaa on muutenkin pallo täynnä.
T71

Viesti Kirjoittaja T71 »

aikaarska kirjoitti: Syys 30, 2024 16 : 32 No, se on vähän miten ottaa. Joku tuolla nettirevikassa kirjoittikin, että voi olla aika hankala löytää hyväkuntoista alkuperäistä järkevään hintaan. Silloin uustuotanto voi olla ihan hyvä juttu. Pakkohan näitä ei kenenkään ole ostaa...
Ongelma tässä on se, että ensimmäisen polven kopiota seuraa aina se toinen ja niin edelleen.
Lopulta tällaisia tehdään muovista liukuhihnalta iPhoneen ja muihin ns kameroihin ja jälki on sen mukaista.
Toi linkin lasi vaikuttaa varmaan jälkikäteen ihan laatutuotteelta, kiinalaisten tavat tuntien... :shock:
habannaama

Viesti Kirjoittaja habannaama »

JL Anttola kirjoitti: Syys 30, 2024 18 : 27
- jos kiinalainen tekee vastaavan, mutta paremman tuotteen, se on hienoa; voin edetä vielä uudelle tasolle halutessani
- jos kiinalainen tekee vastaavan tuotteen, mutta halvemmalla, se ei muuta minun ja minun klassikkolasini suhdetta mitenkään, mihinkään suuntaan
- jos olen hankkinut klassikkolasin sijoitusmielessä, en käyttöön, silloin kiinalainen tuote saattaa vaikuttaa tuon sijoituksen tuottoon. Aivan samoin kuin pidcoinimisien hinnan heilunta, kullan kurssi, Sveitsin frangin kurssi, NASDAGin indeksi tai mitkä hyvänsä sijoitustoiminnan riskit; jos niitä ei kestä, ei pidä sijoitustoimintaa harjoittaa...

Mitään ei ole pakko ostaa. Meneekö tuote kaupaksi, se on aina valmistajan riski.

Tilanne muuttuu toiseksi tasan sillä hetkellä, jos kiinalaiset tuovat tuotteen markkinoille väittäen sen olevan alkuperäinen, tai rikkovat voimassa olevaa patenttia tai mallisuojaa teknisissä ratkaisuissa tai rakenteessa. Ominaisuuksilla ei ole mallisuojaa.

Ostaminen tai ostamatta jättäminen on jokaisen oma asia.

Jaakko
Hyvin ilmaistu.
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
Maffer
Viesti:

Se on vastuutonta tuoda tätä temu-romua ylipäätänsä myyntiin. Moni kuitenkin lankeaa kun saa markalla.
temama

Viesti Kirjoittaja temama »

Sit kumminkin ostellaan kiinalaisia luureja - ja niin - vaikka mitä kiinalaista tavaraa!!?? Siis ihan täältä kotimaisista kaupoista. Tuntuu, että lähes kaikki tavara tulee kiinasta nykyisin.
Onhan siinä nyt ristiriitaa ihan tarpeeksi. Mitäs jos tätä 75 Swirlyä myytäisiin Tokmannin kamerakaupassa? Olisiko hyväksyttävämpää ostaa? Tällänen objektiivi on tuskin tehty lapsityövoimalla, eikä edes kovin haitallisista materiaaleista. Toisin kun kaikki biljoonat tonnit vaatejätettä.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
T71

Viesti Kirjoittaja T71 »

Tää kyseinen Zeiss kopio ei ole se ongelma. Kiina on. Ja kiinalainen kulttuuri. Kaiken hyvän kopioiminen ja paskominen.
Ja totta, Kiinasta tulee paljon hyvää, mutta kun siellä ei ole mitään rajaa sille miten paljon sitä huonoa tehdään.
Tässä mä kritisoin sitä itse asiaa: otetaan joku ilmiö ja aletaan rahastus. Ensin tulee joku tiennäyttäjä ja sen perässä sata muuta SER jätettä.
Lopulta maailma hukkuu siihen pskaan ja foorumit myös.

Oikeasti... kertokaa miksi joku ostaa Canoniin Meike 50mm 1.8 lasin?
Siksi, että joku mulkku kameramyyyjä tuputtaa tietämättömälle kuluttajalle hyvän käytetyn hinnalla surkean tekeleen.
Nää rahalat ja fotonordicit ei tunne mitään sääliä, kun ihmisiltä nyhdetään niiden rahat pois.
T71

Viesti Kirjoittaja T71 »

JL Anttola kirjoitti: Syys 30, 2024 19 : 21 Eli olet jo alunperin ostanut tuotteen tehdäksesi vaikutuksen muihin, koska eihän tuo uusi tuote sinun käyttöösi tai kuviisi sillä jo omistamallasi klassikolla mitenkään vaikuta? Nyt pelkäät tätä toisten reaktiota? Sinulla on joko huono itsetunto, tai oletat, että sinä voit määrätä, miten muitten pitää suhtautua sinun vehkeisiisi? Sillä asenteella elämä on helposti yhtä itkupotkuraivaria viimeiseen hengenvetoon asti...
Miten kujalla ihminen voi oikeasti olla, että kirjoittaa tällaista sontaa?
Ei mulla edes ole mitään swirly bokeh klassikkoa, saati Zeissin Jena biotaria.
Vuonna 1988 ostamani Helios on ja sillä kuvaaminen on muuten tosi hauskaa ja niitä saa 20 eurolla Torista.
Tuollainen Helios saisi olla joka kuvaajalla, eikä harmittaisi lainkaan.
habannaama

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Jos nyt unohdetaan nuo Temu-vertaukset tässä asiayhteydessä ja se, että tuskin kukaan kauppias mitään Meiken ser-jätettä ensimmäisenä vaihtoehtona tuputtaa, niin mikä tässä se perimmäinen ongelma nyt oikein on?

Mieletöntä jeesustelua asian tiimoilta, miksi?

Keltä meiltä se on pois, jos naapurin Lissu tai Pertti tilaa tuollaisen ja kuvaa sillä?

Jos nyt aletaan hiuksia halkomaan ja nostetaan esille hieman heikompilaatuisia tuotemerkkejä, kuten nyt esimerkiksi edellämainittu Meike, niin montako niitä löytyy tämänkin foorumin myyntiososta?
Kuinkakohan monta tunnettujen kameramerkkien omaa tuotantoa taasen löytyy foorumin myyntiosiosta?

Niinpä…

Samaa ser-jätettä merkki kun merkki, kun digikameranetin paatoksellisesti keuhkoavat kalustorunggarit kuitenkin ostavat, myyvät, ostavat, myyvät jne, tehtiin se sitten missä ja olkoon siinä sitten mikä vaan merkki kyljessä.

Onkohan tämä sama ulina kuultu joskus Sigmankin kohdalla, joka nykyään valmistajana yksi parhaista?

Viltrox? Alkaa pikkuhiljaa senkin ”profiili nostamaan päätään”…

Samyang…

Voi elämän kevät, aikuiset ihmiset. Ulina seis ja ulos kuvaamaan, merkistä riippumatta.
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
Maffer
Viesti:

Jösses. Katsokaas ny millä noita Meikeleitä yleensä
myydään. Leican ja Zeissin käyttämillä kirjasimilla että näyttäisivät premium-laseilta. Ja sit isolla haloolla full-metal konstruktio missä ei sen vertaa mietitty et ne linssit tuskin metallia on.

M42-kierre on siinä siksi että se on mukava koneistaa nopeasti.
Viimeksi muokannut Maffer, Loka 01, 2024 9 : 04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin