Telejatketta Nikoniin
-
Telejatketta Nikoniin
Olen miettimässä telejatketta Nikon D7200 kameraan ja Nikkor AF-S 200-500mm f/5.6E ED VR objektiivin välille. Onko tämä ylipäätään mahdollista ja järkevää jos mielii kuvata vieläkin kauempana olevia kohteita? Heikkeneekö kuvanlaatu jos oletetaan että valoa on riittävästi.
-
- Viesti:
Re: Telejatketta Nikoniin
Valovoima putoaa 1-2 aukkoa riippuen jatkeesta, tarkennus voi muodostua ongelmaksi, en muista 7200 speksejä.
"Olen kuvannut eri kameroilla ihan itse"
https://www.flickr.com/photos/190197415 ... 568316264/
https://www.flickr.com/photos/190197415 ... 568316264/
-
Kyllä tuota objektiivia voi käyttää myös telejatkeiden kanssa, mutta automaattitarkennus muodostuu tuolla kameralla ja ylipäätään kaikilla peilikameroilla ongelmalliseksi, uusilla peilittömillä kameroilla toimii käsittääkseni vähän paremmin. Telejatke heikentää myös aina objektiivin piirtoa ja tiputtaa valovoimaa vähintään yhden aukon (1,4x jatke) ja kaksi aukkoa, jos käytössä on 2x jatke.Järkkismän kirjoitti: ↑Maalis 10, 2023 14 : 15 Olen miettimässä telejatketta Nikon D7200 kameraan ja Nikkor AF-S 200-500mm f/5.6E ED VR objektiivin välille. Onko tämä ylipäätään mahdollista ja järkevää jos mielii kuvata vieläkin kauempana olevia kohteita? Heikkeneekö kuvanlaatu jos oletetaan että valoa on riittävästi.
Tuossa kameramallissa on tuki f/8 valovoimalle, joten 1,4x jatkeen kanssa 200-500/5,6 objektiivia voi vielä käyttää niin, että automaattitarkennus toimii kohtalaisesti. AF toimii tuolla objektiivilla ja D7200 rungolla 1,4x jatkeen kanssa tosin kunnolla vain hyvässä valossa, huomattavasti hitaammin kuin ilman jatketta ja vain keskimmäisillä tarkennuspisteillä. Kannattaa varautua myös siihen, että yhdistelmä saattaa vaatia automaattitarkennuksen hienosäätöä.
Minulla on tuo sama objektiivi ja olen käyttänyt sitä myös telejatkeiden kanssa. Ainut telejatke, jota oikeasti voin suositella käytettäväksi tuon putken kanssa on Nikonin oma ja melko kallis TC-14E III. Muita jatkeita en suosittele sen takia, että objektiivin piirto kärsii liikaa ja automaattitarkennus menee liian hitaaksi ja epävarmaksi, enemmän suurentavilla telejatkeilla AF ei toimi ollenkaan.
Ohessa 200-500/5,6 Nikkorilla Nikon TC-14E III 1,4x telejatkeen kanssa, täydellä 700mm polttovälillä ja täydellä f/8 aukolla, tosin paremmalla AF-järjestelmällä varustetulla D500 rungolla viime keväänä kurjesta ottamani kuva.
* Suur-Sawon valtakunnan ja DC.net kansan valokuvamarsalkka *
-
- Viesti:
Kauemmas kuvatessa heikentää mielestäni enemmän kuin kuin itse telejatkeen käyttö. Ainahan olis paras, jos pääsisi lähemmäs. Ideaali tilanteessa polttoväliä muutetaan kohteen koon eikä etäisyyden mukaan. Joo, ja itselläkin jatke useimmiten käytössä lintujen kuvaamisessa.Järkkismän kirjoitti: ↑Maalis 10, 2023 14 : 15 Olen miettimässä telejatketta Nikon D7200 kameraan ja Nikkor AF-S 200-500mm f/5.6E ED VR objektiivin välille. Onko tämä ylipäätään mahdollista ja järkevää jos mielii kuvata vieläkin kauempana olevia kohteita? Heikkeneekö kuvanlaatu jos oletetaan että valoa on riittävästi.
Hyvissä olosuhteissa on varmaan ihan pätevä yhdistelmä. Itse en tunne Nikoneja niin juuri näiden kohdalta en osaa sanoa mitään.