Molemmat hienoja valintoja kunnon valokuvaukseen.
Mikä on paras polttoväli?
-
- Viestit: 10574
- Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12
Re: Mikä on paras polttoväli?
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
-
- Viestit: 161
- Liittynyt: Heinä 05, 2021 16 : 07
- Paikkakunta: Finland
Re: Mikä on paras polttoväli?
Jos pakko valita yksi polttoväli niin se olisi 50 mm.
Jos yksi linssi niin 70-200mm f/2.8.
Jos yksi linssi niin 70-200mm f/2.8.
-
- Viestit: 141
- Liittynyt: Kesä 14, 2006 20 : 12
Re: Mikä on paras polttoväli?
85 mm 1,2 valovoimalla kinokennolle on valintani. Vähän vaikea objektiivi. Koen, että sillä saan ilmaistua paljon, kunhan tuo valovoima on 1,2. Muuten sitten melkein sama, mikä polttoväli on. Tosin vaikkapa 16 mm kinokennolle mahdollistaa kaikenlaista kivaa.
Mielestäni kiinnostavaa, että esimerkiksi ainakin yksi elokuvien tekijä kuvasi kaikki elokuvansa samalla polttovälillä. Hänellä oli myös muuttumaton sääntö siihen, miten korkealla suhteessa kohteeseen kamera kuvatessa on. Teetti esimerkiksi erityisen jalustan, jotta sai kameran lattialla tai maassa istuvan ihmisen suhteen tietylle, aina samalle korkeudelle. Valitettavasti en muista kuka maailmankuulu japanilainen elokuvantekijä kyseessä on. Kovin kauan, kun hänestä luin.
Mielestäni kiinnostavaa, että esimerkiksi ainakin yksi elokuvien tekijä kuvasi kaikki elokuvansa samalla polttovälillä. Hänellä oli myös muuttumaton sääntö siihen, miten korkealla suhteessa kohteeseen kamera kuvatessa on. Teetti esimerkiksi erityisen jalustan, jotta sai kameran lattialla tai maassa istuvan ihmisen suhteen tietylle, aina samalle korkeudelle. Valitettavasti en muista kuka maailmankuulu japanilainen elokuvantekijä kyseessä on. Kovin kauan, kun hänestä luin.
-
- Viestit: 5084
- Liittynyt: Marras 11, 2009 19 : 24
Re: Mikä on paras polttoväli?
Yasujiro Ozu > https://en.wikipedia.org/wiki/Yasujir%C5%8D_OzuOlaus kirjoitti: ↑Huhti 10, 2023 0 : 21 ...esimerkiksi ainakin yksi elokuvien tekijä kuvasi kaikki elokuvansa samalla polttovälillä. Hänellä oli myös muuttumaton sääntö siihen, miten korkealla suhteessa kohteeseen kamera kuvatessa on. Teetti esimerkiksi erityisen jalustan, jotta sai kameran lattialla tai maassa istuvan ihmisen suhteen tietylle, aina samalle korkeudelle. Valitettavasti en muista kuka maailmankuulu japanilainen elokuvantekijä kyseessä on. Kovin kauan, kun hänestä luin.
"Throughout his career, Ozu used a 50mm lens, which is usually considered to be the lens closest to human vision.
Ozu invented the "tatami shot", in which the camera is placed at a low height, supposedly at the eye level of a person kneeling on a tatami mat. Actually, Ozu's camera is often even lower than that, only one or two feet off the ground, which necessitated the use of special tripods and raised sets. He used this low height even when there were no sitting scenes, such as when his characters walked in hallways."
-
- Viestit: 12877
- Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41
Re: Mikä on paras polttoväli?
Joo, vaikka oma valintani on monikäyttöisyyden vuoksi 35mm, niin kyllähän klassinen 50mm on aika, no - klassikko. Varmaan paljolti myös ihmisen luonnollisen näkökentän takia tosiaan.
Yleensä 50mm objektiivit ovat myös varsin hyviä vaikka olisi miten yksinkertainen rakenne, ja tarjolla suht. edullisesti f/1.4 versioita.
Yleensä 50mm objektiivit ovat myös varsin hyviä vaikka olisi miten yksinkertainen rakenne, ja tarjolla suht. edullisesti f/1.4 versioita.
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
-
- Viestit: 6393
- Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08
Re: Mikä on paras polttoväli?
WIKI: "muissa kuin siirtymissä. Uran edetessä Ozu liikutti kameraa yhä vähemmän ja lakkasi värielokuvissa kokonaan käyttämästä ottoja, joissa kameraa liikutettiin näyttelijän perässä. Ozu keksi "tatami-oton", jossa kamera on hyvin alhaalla, ikään kuin kuvaaja olisi polvistunut tatamille ja pitänyt kameraa sylissään noin puolen metrin korkeudella. Ozu käytti tätä korkeutta myös kohtauksessa, joissa ei istuttu, kuten henkilöhahmojen kulkiessa käytävällä. Kuvaustyyli synnytti rauhallisia ja mietteliäitä elokuvia, jotka olivat harvinaisen kauniita ja hienostuneita[8]."elmar kirjoitti: ↑Huhti 10, 2023 13 : 11 ...esimerkiksi ainakin yksi elokuvien tekijä kuvasi kaikki elokuvansa samalla polttovälillä. Hänellä oli myös muuttumaton sääntö siihen, miten korkealla suhteessa kohteeseen kamera kuvatessa on. Teetti esimerkiksi erityisen jalustan, jotta sai kameran lattialla tai maassa istuvan ihmisen suhteen tietylle, aina samalle korkeudelle. Valitettavasti en muista kuka maailmankuulu japanilainen elokuvantekijä kyseessä on. Kovin kauan, kun hänestä luin.
Korkeus siis vaihteli, ei ollut suhteessa aina sama.
-
- Viestit: 397
- Liittynyt: Kesä 01, 2008 19 : 04
Re: Mikä on paras polttoväli?
Kuvauspisteen valinta, käyttää mitä polttoväliä tahana, on tärkein asia (hyvän) valokuvan ottamisessa. Sen lisäksi pitää kohde valottaa ja kamera tarkentaa haluamallaan tavalla sekä muistaa avata ja sulkea suljin.