Maffer kirjoitti: ↑Elo 12, 2021 12 : 57
Digin rajallinen resoluutio aliasoi kuvan siellä missä tarkennus on jos kohdassa on tarpeeksi säännöllistä detailia, kyllä sinä sen tiedät.
Tiedän, että tuollainen mahdollisuus on. En ole kuitenkaan saanut sitä esiin muistakseni koskaan niin, että se olisi pilannut kuvan. Se jos jossain ritilässä on vähän moirea ei varmaan mahdu ensimmäiselle sivulle, jos minun kuvistani aletaan listaamaan visuaalisia ja teknisiä moitteita. Sillä "suttusuodattimella" kennon päällä oli tärkeä tekninen tehtävä, kun niitä vielä kameroihin asennettiin, ja minun kamerassani sellainen vielä on.
Siihe sit vaikka tällä focus-shiftillä pilatulla kakkulalla vähän hutia ni kuvan voikin poistaa. Ei auta hienot tarkennusmetodit tai 9000€ peilittömät. Vaikutelma on erityisen upea kun huolimattomasti viedään kuva lopuksi vedostukseen ja pistetään se 1.5m leveäksi.
Ei tuokaan ole minun ongelma. Ja olen varma, että kovin monta yksilöä miljoonasta harrastajakuvaajasta ei teetä eläissään ainoatakaan 1.5 m vedosta, joten ei siitä oikein yleiseksi marmatuksen aiheeksikaan ole. Mutta en epäile ollenkaan, että 1.5 m:n näyttelytasoisten vedosten tuottamisessa tulee vastaan paljon huomoitavia asioita, joista hupiräpsyissä ei tarvitse piitata. Se on ammattilaisen tai hyvin edistyneen harrastajan työtä. Mutta mitä minä sellaisesta piittaisin, kun en ole koskaan ottanut yhtään kuvaa, joka olisi sisältönsä puolesta lähelläkään näyttelytasoa, ja tuskin tulen ottamaankaan.
Ja vastaan seuraavaan vastaväitteesesi etukäteen. Se on totta, että tietyltä teknis-rationaaliselta näkökannalta räpsyni voisi ottaa luurilla ja taiteelliselta näkökannalta jättää kokonaan ottamatta. Painavan järkkärin kantaminen on hulluutta. Mutta järkkärillä kuvaaminen on kivaa ja luurilla kuvaaminen tylsää. Ja isolla ja kalliilla järkkärillä kuvaaminen on huippukivaa ja pienellä ja halvalla ihan kivaa. Kuvaaminen ei ole minulle työ eikä pakko vaan harrastus, jonka ensisijainen tarkoitus on olla kivaa. Siispä valintani kameraksi on kallis järkkäri (olkoonkin että se on jo ikäloppu arvoton romu nykyajan hätäilykulttuurin mittapuulla), vaikka silläkin saa vain sutut nurkkiin, moiret ritilöihin, horisontin vinoon, puun kasvamaan päästä, tarkennuksen silmäripsiin ja niskan kipeäksi raahaamisesta. Mutta sellaiset epäoleellisuudet eivät paljon menoa haittaa.