Maffer kirjoitti: ↑Maalis 30, 2025 10 : 51
Mulla oli se täysspektrikino (K-1) mikä oli ronkelein vehke koskaan linssien osalta. Mut yhtään mikään VV ei vuotanu mitään läpi. Joku jätesäkin paksuinen kalvo voi vuotaa riippuen miten se on valmistettu. On minulla arkistossa kaikenlaisia koekuvia.
Muovimaskin kokeilusta
Mä yritin tehdä kaukoputken pyörityskoneistoon akselille maskin, jossa olisi ollut yhdessä kohtaa reikä. Kun akselin maskin reikä olisi kiertynyt diodin kohdalle, olis mikrotietokone saanut tiedon akselin pyörähdyskulmasta. Muovista se olisi ollut helpoin tehdä kotikonstein (muoviin olisi saanut ruuvilukituksen akselille yksinkerteisesti).
Kokeilin useita muovinpalasia, joiden paksuudet olivat luokkaa useita millimetrejä. Mikään ei blokannut IR-valoa ollenkaan (muistaakseni skoopissa ei näkynyt signaalissa vastaanottimella maskin reiän reunalla mitään poikkeavaa), mutta palat olivat ihmisen silmälle täysin läpinäkymättömiä.
Lopulta tein maskin pellistä, joka toimi ihan ok. En enää muista kuinka sain sen lukittua akseliin. (Muistaakseni maskin reiän reunojen kanssa oli ongelma, kun signaali ei tahtonut olla niin tarkka kuin halusin)
Täysspektrikino
Täysspektrikinolla kun kuvais pimeässä huoneessa suljetussa peltiämpärissä, sais kuvat kameran omista IR-lähteistä ja kohinasta (referenssikuvat). Niihin vois verrata sitten erilaisilla ja eri suunnista tulevilla IR-lähteillä otettuja kuvia (objektiivin eteen ehkä metallinen maski - eihän suoraan objektiiviin pääsevä säteily kiinnosta). En tiedä saisko niistä jopa selkeämmin vuodosta kertovia kun vähentäis vastaavat refenssikuvat.
Mielenkiintoa herättävien kameroiden hankitalista
Mulla on nyt sitten mielenkiintoa herättävien kameroiden hankitalistalla: Monokromaattinen kamera ja täysspektrikamera.