Optinen muovi

Objektiivit, filtterit, loitot jne.
jaava

Re: Optinen muovi

Viesti Kirjoittaja jaava »

aikaarska kirjoitti: Maalis 23, 2025 11 : 22 No siitä vaan kokeilemaan full spectrum modatulla kameralla, sellaisesta on ylimääräiset suotimet heivattu pois.

Sitten kokeilee voimakkaallaa infrapuna valonlähteellä vuotaako kennolle mitään...
Tämä olisi mielenkiintoinen testi!
Tarviskos infrapunavalonlähteen olla voimakaskaan ... kun aikoinan etsin muovinpalaa, joka olisi blokannut vastaanotindiodilta IR-lähteen säteilyn, en yksinkertaisesti löytänyt sellaista huushollista (erilaisia visuaalisesti läpinäkymättömiä muoveja toki löysin). Jäi sellainen perstuntuma, ettei muovit juurikaan estä IR-säteilyä.

PS. Mun oletus "optisen muovin" fysikaalisista ominaisuuksista (blokkaa sähkömagneettisen säteilyn jollain kaistanleveydellä) oli puhdas oletus, jota en tarkistanut mistään lähteestä. Siis oletus joka liittyi lainatun tekstin kontekstiin.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Mulla oli se täysspektrikino (K-1) mikä oli ronkelein vehke koskaan linssien osalta. Mut yhtään mikään VV ei vuotanu mitään läpi. Joku jätesäkin paksuinen kalvo voi vuotaa riippuen miten se on valmistettu. On minulla arkistossa kaikenlaisia koekuvia.
jaava

Maffer kirjoitti: Maalis 30, 2025 10 : 51 Mulla oli se täysspektrikino (K-1) mikä oli ronkelein vehke koskaan linssien osalta. Mut yhtään mikään VV ei vuotanu mitään läpi. Joku jätesäkin paksuinen kalvo voi vuotaa riippuen miten se on valmistettu. On minulla arkistossa kaikenlaisia koekuvia.
Muovimaskin kokeilusta
Mä yritin tehdä kaukoputken pyörityskoneistoon akselille maskin, jossa olisi ollut yhdessä kohtaa reikä. Kun akselin maskin reikä olisi kiertynyt diodin kohdalle, olis mikrotietokone saanut tiedon akselin pyörähdyskulmasta. Muovista se olisi ollut helpoin tehdä kotikonstein (muoviin olisi saanut ruuvilukituksen akselille yksinkerteisesti).
Kokeilin useita muovinpalasia, joiden paksuudet olivat luokkaa useita millimetrejä. Mikään ei blokannut IR-valoa ollenkaan (muistaakseni skoopissa ei näkynyt signaalissa vastaanottimella maskin reiän reunalla mitään poikkeavaa), mutta palat olivat ihmisen silmälle täysin läpinäkymättömiä.

Lopulta tein maskin pellistä, joka toimi ihan ok. En enää muista kuinka sain sen lukittua akseliin. (Muistaakseni maskin reiän reunojen kanssa oli ongelma, kun signaali ei tahtonut olla niin tarkka kuin halusin)

Täysspektrikino
Täysspektrikinolla kun kuvais pimeässä huoneessa suljetussa peltiämpärissä, sais kuvat kameran omista IR-lähteistä ja kohinasta (referenssikuvat). Niihin vois verrata sitten erilaisilla ja eri suunnista tulevilla IR-lähteillä otettuja kuvia (objektiivin eteen ehkä metallinen maski - eihän suoraan objektiiviin pääsevä säteily kiinnosta). En tiedä saisko niistä jopa selkeämmin vuodosta kertovia kun vähentäis vastaavat refenssikuvat.

Mielenkiintoa herättävien kameroiden hankitalista
Mulla on nyt sitten mielenkiintoa herättävien kameroiden hankitalistalla: Monokromaattinen kamera ja täysspektrikamera.
Viimeksi muokannut jaava, Maalis 30, 2025 13 : 29. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
jaava

Osa muuten edellä olevista säikeen kommenteista on kovin tunnepitoisia ja osittain alatyylisiäkin. Hyi! :roll:
Marjo Matikainen älähti aikoinaan "havuja prkle", minä sanon: asiaan prkle.
Viimeksi muokannut jaava, Maalis 30, 2025 13 : 24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Maffer
Viesti:

KolariVision toi EU:hun konversiopalvelut juuri. Lähetä se 5Dsr sinne. MV-kameraksi vanha Phase 65MP MV-perä CCD-kennolla.
jaava

Maffer kirjoitti: Maalis 30, 2025 12 : 28 KolariVision toi EU:hun konversiopalvelut juuri. Lähetä se 5Dsr sinne. MV-kameraksi vanha Phase 65MP MV-perä CCD-kennolla.
Toi 5DSr on mun ykköstykki, etten viitsi sitä, mutta 6D olis aivan sopiva konvertoida ... jos KolariVision suostuu tuota mallia käsittelemään.
Toisaalta jos mulla on kamerassa kenno, josta on kaikki suodattimet ja Bayer-maski poistettu, niin sehän menee myös monokromaattisesta kamerasta, kunhan pistää nokalle vain kaistanpäästösuotimen.

Kuinka sait muuten tarkentumaan sen sun täysspektrikinon ... tai millaisella optiikalla. Neuranreikäoptiikalla :) vai käytikö vain osaa kaistasta.
Maffer
Viesti:

Ihan normaalit linssit siinä toimi paitsi että suurin osa niistä ei enää päässyt äärettömään. Irix 15mm pääsi kun poistin kakkulan takaosasta shimmilevyt millä sitä rekisterietäisyyttä on kasvatettu obiskalle. Myös Zeiss 28/2 pääsi äärettömään kun siinä oli normisti varaa ylikin. Mut se taas ei ole mistään kotoosin IR-spektrillä muuten.

Liveviewillä pitää tarkentaa. Optisella etsimellä tee mitään.

Bayeriä ei konversiossa poistettu mutta kennon päällyslasiksi vaihdettiin kvartsilasilevy. Bayerin poisto on sit monokameran tekemisee.

Mut siis DSLR:t on huonoja tommosee. Osta joku konvertoitu Sony niiltä. Siihen saa oikeasti hyviä vanhempia laseja mitkä jopa toimii. UV-käyttöön pinnoittamattomat TAI kvartsilasimakrot on parasta. Konica-Minoltan vanhat Leica-putket on IR-käyttöön timanttia ja muutama vanha Olumpus vaikkapa. Modernit lasit blokkaa melkein kaikki IR:n pois ja sitten on kasetti rullalla. Sopiva peilitön ja tiivis laadukas Novoflex adapteri on se mitä tarvitaan.

Soneissa pitää vaan huomata et joissain malleissa on rungon sisällä IR-ledi paskomassa kuvia. A7R1 on esimerkiksi toimiva.
Vastaa Viestiin