RF 100mm F2.8 L MACRO IS USM
-
- Viesti:
Re: RF 100mm F2.8 L MACRO IS USM
Juu eli palautus kauppaan. Mitä tekee makrolla, mitä ei voi käsin tarkentaa jonnekin ja himmentää...
Täydellinen kädetys Canonilta. OK 6MP rungossa, suttu 45MP:llä ja tulevalla 83MP-rungolla pullonpohja lopputulos.
Täydellinen kädetys Canonilta. OK 6MP rungossa, suttu 45MP:llä ja tulevalla 83MP-rungolla pullonpohja lopputulos.
-
Kuten Matti näkyi tuolla uutisissa mainitsevan, niin firmistä odotellessa...
Ainakin periaatteessa pitäisi olla mahdollista korjata myös manuaalitarkennuksen osalta, kun tämä taitaa käyttää sähköistä tarkennuksen säätöä.
Ainakin periaatteessa pitäisi olla mahdollista korjata myös manuaalitarkennuksen osalta, kun tämä taitaa käyttää sähköistä tarkennuksen säätöä.
-
- Viesti:
Se tie on nähty. Manuaalinen tarkennus tulee tehdä mekaanisesti ja obiskoihin jättää muita aberraatioita kuin focus shift. Nyt kaikki pyritään ylikorjaamaan ja jälki on pahempi kuin tavalliset purppurat ja muut tuhnut.
Firmiskorjaus on yhtä hyvä kuin käsin yrittää tuhertaa AF korjauksia zoomiin peilikamerassa. Mission impossible kun tarkennusetäisyys vaikuttaa shiftin määrään.
Ongelma koskee kaikkia peilittömien obiskasarjoja. Sitä päivää odottaessa kun joku valmistaja reboottaa koko obiskavalikoiman tajutessaan ettei 100MP FF toimikaan.
Firmiskorjaus on yhtä hyvä kuin käsin yrittää tuhertaa AF korjauksia zoomiin peilikamerassa. Mission impossible kun tarkennusetäisyys vaikuttaa shiftin määrään.
Ongelma koskee kaikkia peilittömien obiskasarjoja. Sitä päivää odottaessa kun joku valmistaja reboottaa koko obiskavalikoiman tajutessaan ettei 100MP FF toimikaan.
-
Onko sulla lisää kuvia tosta epäskarpista perhosesta, tai muista vastaavista? Myös mun ymmärryksen mukaan syynä lienee kohteen heiluminen, jota 1/640s ei ole ihan pystynyt pysäyttämään. ISO 125 lienee vähän turhaa hifistelyä, esim. ISO 1600 antaisi lisää pelivaraa.
Havaitsemasi focus shift on hyvä huomio, mutta paljonko sillä on merkitystä käytännössä? Myös f4 ja f5,6 kuvissa tarkennuskohta näyttää sentään olevan terävyysalueella. Netin syövereistä löysin kaksi muuta havaintoa samasta asiasta, joten tätä on varmaan hyvä seurata.
Vielä kysymys. Voiko R5:n ja RF 100mm macron kaikki vakauttimet kytkeä pois päältä, jolloin niiden mahdolliset sählingit saa eliminoiduksi? Joku 1/1000s tai 1/2000s lähikuvauksessakin riittää yleensä pysäyttämään myös kameran tärinän maastossakin. Netin viisaiden mukaan obiskan kytkin ilmeisesti nollaa myös rungon vakautuksen, mutta ihan selvää tietoa ei löydy. En siis ihan luota edes Canonin systeemeihin tässä. Taas on kehitetty jotain uutta hybridivakautusta, josta ei käytännön kokemusta vielä ole.
Havaitsemasi focus shift on hyvä huomio, mutta paljonko sillä on merkitystä käytännössä? Myös f4 ja f5,6 kuvissa tarkennuskohta näyttää sentään olevan terävyysalueella. Netin syövereistä löysin kaksi muuta havaintoa samasta asiasta, joten tätä on varmaan hyvä seurata.
Vielä kysymys. Voiko R5:n ja RF 100mm macron kaikki vakauttimet kytkeä pois päältä, jolloin niiden mahdolliset sählingit saa eliminoiduksi? Joku 1/1000s tai 1/2000s lähikuvauksessakin riittää yleensä pysäyttämään myös kameran tärinän maastossakin. Netin viisaiden mukaan obiskan kytkin ilmeisesti nollaa myös rungon vakautuksen, mutta ihan selvää tietoa ei löydy. En siis ihan luota edes Canonin systeemeihin tässä. Taas on kehitetty jotain uutta hybridivakautusta, josta ei käytännön kokemusta vielä ole.
-
- Viesti:
Käsivaralta kuvattaessa käsittääkseni ei suurta merkitystä.veka kirjoitti: ↑Heinä 22, 2021 11 : 40 Onko sulla lisää kuvia tosta epäskarpista perhosesta, tai muista vastaavista? Myös mun ymmärryksen mukaan syynä lienee kohteen heiluminen, jota 1/640s ei ole ihan pystynyt pysäyttämään. ISO 125 lienee vähän turhaa hifistelyä, esim. ISO 1600 antaisi lisää pelivaraa.
Objektiivin vakaaja kytkin pysäyttää myös kennovakaajan. Vakaajallinen objektiivi kun on paikoillaan niin menusta ei pysty vaikuttamaan vakaajaan.
-
- Viesti:
Ei digillä käsite terävyysalue oikein toimi. Makrolla vielä vähemmän. Joko se tarkennus tehdään juuri oikeaan kohtaan tai sitten ei tehdä. Kaikki kameran resoluutiohyöty lentää pihalle kun aletaan himmentämään johonkin f/11. Seuraavan kierroksen kinoilla diffraktioraja menee jo alle f/4. Noh, sitten ei focus shift kyllä haittaa kun lasilla joutuu kuvaamaan aukko auki mikäli haluaa edes kuvan keskeltä sen nimellisen resoluution.
100MP kinolla 100MP saattaa saada pihalle siis f/2.8 (super)telellä. Siitä seurannee, että 100MP auttaa melkeinpä ainoastaan kohinan poistamisessa kun kuva pienennetään -> 25MP. Ja toki joku millimetrin heitto tarkennuksessa saattanee kadota.
100MP kinolla 100MP saattaa saada pihalle siis f/2.8 (super)telellä. Siitä seurannee, että 100MP auttaa melkeinpä ainoastaan kohinan poistamisessa kun kuva pienennetään -> 25MP. Ja toki joku millimetrin heitto tarkennuksessa saattanee kadota.
-
Pitänee paikkansa, että ei tuossa tai noissa muissakaan käsivaralta otetuissa kuvissa tuolla focus siftillä ole suurta osuutta. Kuvaajasta ja olosuhteista lähinnä taitaa nuo lievät puutteet johtua.veka kirjoitti: ↑Heinä 22, 2021 11 : 40 Onko sulla lisää kuvia tosta epäskarpista perhosesta, tai muista vastaavista? Myös mun ymmärryksen mukaan syynä lienee kohteen heiluminen, jota 1/640s ei ole ihan pystynyt pysäyttämään. ISO 125 lienee vähän turhaa hifistelyä, esim. ISO 1600 antaisi lisää pelivaraa.
Tässä vielä lyhyemmällä ajalla oleva kroppi samalta päivältä. Tämä kaveri laskeuti kädelle ja nautiskeli sillä kuvaajan hikeä pitkän tovin. Kuvausasento ei ollut ihan paras, kun perhonen oli oikella kädellä ja pidin kameraa vasemmassa kädessä ylösalaisin yrittäen ottaa kaverista kuvaa. Muutamassa sain osumaan tarkennuksen silmään.
Canon EOS R5, RF100mm F2.8 L MACRO IS USM, 1800 × 1200 – 1,8 Mt, 100.0 mm, f/4, ISO 500, 1/3200 s
Ei ollut minun alkuperäinen huomio. Sivuston uutisissa oli tästä maininta ja piti kokeilla itse miten näkyy. Ainakin tuossa noin 0.5x suurennoksella olevissa viivotinkuvissa sen havaitsee.veka kirjoitti: ↑Heinä 22, 2021 11 : 40 Havaitsemasi focus shift on hyvä huomio, mutta paljonko sillä on merkitystä käytännössä? Myös f4 ja f5,6 kuvissa tarkennuskohta näyttää sentään olevan terävyysalueella. Netin syövereistä löysin kaksi muuta havaintoa samasta asiasta, joten tätä on varmaan hyvä seurata.
Taisi olla tuolla ensimmäinen havainto tästä: https://www.the-digital-picture.com/Rev ... -Lens.aspx
jka71 ehtikin tähän vastaamaan, eli voi. Kytkee vaan linssistä vakaajan pois, niin se kytkee myös rungon vakaajan pois päältä.veka kirjoitti: ↑Heinä 22, 2021 11 : 40 Vielä kysymys. Voiko R5:n ja RF 100mm macron kaikki vakauttimet kytkeä pois päältä, jolloin niiden mahdolliset sählingit saa eliminoiduksi? Joku 1/1000s tai 1/2000s lähikuvauksessakin riittää yleensä pysäyttämään myös kameran tärinän maastossakin. Netin viisaiden mukaan obiskan kytkin ilmeisesti nollaa myös rungon vakautuksen, mutta ihan selvää tietoa ei löydy. En siis ihan luota edes Canonin systeemeihin tässä. Taas on kehitetty jotain uutta hybridivakautusta, josta ei käytännön kokemusta vielä ole.
-
R5:n 45mpix f5.6 terävyys näyttää minun silmään vielä erinomaiselta, mutta siinä tuo difraktio ei taida vielä juuri vaikuttaa. f8 alkaa jo vähän pehmenemään ja siitä eteenpäin sitten koko ajan enemmän ja enemmän. Kipuraja mulla mennyt nyt jossain f9 - f11 välillä riippuen kohteesta. Yhtään varsinaista kuvaa en ole tainnut f11 pienemmällä aukolla ottaa.Maffer kirjoitti: ↑Heinä 22, 2021 15 : 21 Ei digillä käsite terävyysalue oikein toimi. Makrolla vielä vähemmän. Joko se tarkennus tehdään juuri oikeaan kohtaan tai sitten ei tehdä. Kaikki kameran resoluutiohyöty lentää pihalle kun aletaan himmentämään johonkin f/11. Seuraavan kierroksen kinoilla diffraktioraja menee jo alle f/4. Noh, sitten ei focus shift kyllä haittaa kun lasilla joutuu kuvaamaan aukko auki mikäli haluaa edes kuvan keskeltä sen nimellisen resoluution.
Näissä makroiluissa olen yrittänyt muutamia pinoja ottaa, jotta saisin lisää terävyysaluetta. Koska en harrasta näiden ötököiden kidustusta, niin onnistumisia ei ole juuri tullut siitäkän huolimatta, että kamera ottaa sen noin 20kpl kuvia sekuntiin. Pitäisi vaan ötökän pysyä noin 100 kuvan ajan paikallaan, jotta saisi ne kokonaan teräviksi ja vielä en ole siinä onnistunut. Tuuli on taas haitannut kukista otettujen pinojen ottamista, mutta eiköhän sitä vielä joku päivä onnistu :)
-
Kiitos vastauksesta ja mainiosta kuvasta. Erittäin haastava kuvaustilanne, voin vain kuvitella. Siinä olis pitänyt olla joku vieressä ikuistamassa kuvaustapahtumaa...mvert kirjoitti: ↑Heinä 22, 2021 16 : 38 Tässä vielä lyhyemmällä ajalla oleva kroppi samalta päivältä. Tämä kaveri laskeutui kädelle ja nautiskeli sillä kuvaajan hikeä pitkän tovin. Kuvausasento ei ollut ihan paras, kun perhonen oli oikella kädellä ja pidin kameraa vasemmassa kädessä ylösalaisin yrittäen ottaa kaverista kuvaa. Muutamassa sain osumaan tarkennuksen silmään.
-
Mie olen kyl käyttäny R5:lla ihan samoja aukkoja kuin ennenkin (tai samoja kuin R6:lla) - toki jonkun rajan jälkeen kennosta saa ehkä vähempi irti, mut onneksi mun kuvat harvemmin esintyy kansainvälisten näyttelyjen pikselinnysvääjien arvosteltavana eli tolla ei juuri ole väliä. Toki mulla ihan käytännön syistä suuri osa kuvista tulee 2.8 - 4 välille. Enempi näillä resoilla ongelmia tuottavat kaikki muu - ilman värinä, tuuli, käsien tärinä, hengitys, etc. - toki on tilanteita missä on kiva yrittää ottaa kaikki irti mikä lähtee, mut se on enempi harrastuksen iloja kuin niinkään erityinen tarve - kukaan muu moisia huomaa.mvert kirjoitti: ↑Heinä 22, 2021 16 : 50R5:n 45mpix f5.6 terävyys näyttää minun silmään vielä erinomaiselta, mutta siinä tuo difraktio ei taida vielä juuri vaikuttaa. f8 alkaa jo vähän pehmenemään ja siitä eteenpäin sitten koko ajan enemmän ja enemmän. Kipuraja mulla mennyt nyt jossain f9 - f11 välillä riippuen kohteesta. Yhtään varsinaista kuvaa en ole tainnut f11 pienemmällä aukolla ottaa.Maffer kirjoitti: ↑Heinä 22, 2021 15 : 21 Ei digillä käsite terävyysalue oikein toimi. Makrolla vielä vähemmän. Joko se tarkennus tehdään juuri oikeaan kohtaan tai sitten ei tehdä. Kaikki kameran resoluutiohyöty lentää pihalle kun aletaan himmentämään johonkin f/11. Seuraavan kierroksen kinoilla diffraktioraja menee jo alle f/4. Noh, sitten ei focus shift kyllä haittaa kun lasilla joutuu kuvaamaan aukko auki mikäli haluaa edes kuvan keskeltä sen nimellisen resoluution.
Näissä makroiluissa olen yrittänyt muutamia pinoja ottaa, jotta saisin lisää terävyysaluetta. Koska en harrasta näiden ötököiden kidustusta, niin onnistumisia ei ole juuri tullut siitäkän huolimatta, että kamera ottaa sen noin 20kpl kuvia sekuntiin. Pitäisi vaan ötökän pysyä noin 100 kuvan ajan paikallaan, jotta saisi ne kokonaan teräviksi ja vielä en ole siinä onnistunut. Tuuli on taas haitannut kukista otettujen pinojen ottamista, mutta eiköhän sitä vielä joku päivä onnistu :)
Tokkopa niistä lisäpikselistä haittaakaan on (paitti tallennuksessa ja prosessoinnissa) - ovat tarvittaessa varalla ja onneksi tässä maailmassa jokainen voi itekseen miettiä, et mikä määrä on omiin haluihin sopiva - jos 100M tuntuu kivalta niin sit tuntuu. Diffraktiokaan ei liity pätkääkään pikseleihin - se oli olemassa jo ennen muunnosta, mut toki tulee ikävästi kuvaajan tietoisuuteen, kun zoomailee ruudulla. Mä luulen, et aika pieni osa mistään teknisestä lukuarvosta on aidosti havaittavassa käytössä (= lopputuotteissa) vaan suuri osa on meitin kuvaajien omia iloja ja haluja - tai paniikkikohtauksia.
Ja digissä syväterävyys on ihan yhtä hyvä käsite kuin analogisessa signaalissakin eli vaikka mafferin olkkarissa kattolamppu onkin on tai off niin se ei tarkoita, et koko maailma muuttuis ad-muunnoksen jälkeen. Maailma on pikselien välissä - paitti Atlantiksessa.
-
Harrastushan se tässä tämän nysväämisen mahdollistaa, kun ei ole mitään paineita saada aikaiseksi onnistunutta kuvaa asiakkaille. Jostain syystä terävät yksityiskohdat alkanut tuomaan enemmän sitä iloa, kuin muutoin hyvä, mutta kauttaaltaan suttuinen kuva. Olkoot suttuihin syynä sitten kuvaajan vapina ja tärinä, tuuli, focus shift, vakaajan venkoilu, huono tai viallinen objektiivi, ilman väreily, hengitys tai laukaisunapin huono painallus. Ainakin nuo syyt olen huomannut aiheuttavan kuvan suttuuntumista :)ttuplai kirjoitti: ↑Heinä 23, 2021 7 : 00 Mie olen kyl käyttäny R5:lla ihan samoja aukkoja kuin ennenkin (tai samoja kuin R6:lla) - toki jonkun rajan jälkeen kennosta saa ehkä vähempi irti, mut onneksi mun kuvat harvemmin esintyy kansainvälisten näyttelyjen pikselinnysvääjien arvosteltavana eli tolla ei juuri ole väliä. Toki mulla ihan käytännön syistä suuri osa kuvista tulee 2.8 - 4 välille. Enempi näillä resoilla ongelmia tuottavat kaikki muu - ilman värinä, tuuli, käsien tärinä, hengitys, etc. - toki on tilanteita missä on kiva yrittää ottaa kaikki irti mikä lähtee, mut se on enempi harrastuksen iloja kuin niinkään erityinen tarve - kukaan muu moisia huomaa.
-
Jokainen varmaan käy kuvauspolulla jossakin vaiheessa tuon nyväämisvaiheen läpi. Se vain ei ainakaan itelle tuota kovin pitkäaikaista iloa, koska lopulta siinä ei ole juuri mitään omaa tekemistä - kunhan tekee niin kuin sanotaan - siis suorittaa. Toki siihen saa jäädä koukkuun ihan yhtä lailla kuin voi juosta samaa lenkkipolkua vuodesta toiseen - toisessa hio kierrosaikaa ja toisessa pikseleitä. Mulle toi on kaiken tekemisen kauhuskenaario eli liukuhihnatyötä - jopa rahasta kuvaamisessa täytyy motivaatio hakea vähän muualta. Siksi mun on vähän vaikea ymmärtää, et jotkut harrastaa tuota, koska harrastuksen pitäs tuottaa iloa - vähän niinku roolipeleissä osa jää kiinni levelien kasvattamiseen ja hakkaa puuta yksinkertasella liikkeellä, koska numeerinen palkinto siis helposti mitattava suure addiktoi.mvert kirjoitti: ↑Heinä 23, 2021 8 : 08Harrastushan se tässä tämän nysväämisen mahdollistaa, kun ei ole mitään paineita saada aikaiseksi onnistunutta kuvaa asiakkaille. Jostain syystä terävät yksityiskohdat alkanut tuomaan enemmän sitä iloa, kuin muutoin hyvä, mutta kauttaaltaan suttuinen kuva. Olkoot suttuihin syynä sitten kuvaajan vapina ja tärinä, tuuli, focus shift, vakaajan venkoilu, huono tai viallinen objektiivi, ilman väreily, hengitys tai laukaisunapin huono painallus. Ainakin nuo syyt olen huomannut aiheuttavan kuvan suttuuntumista :)ttuplai kirjoitti: ↑Heinä 23, 2021 7 : 00 Mie olen kyl käyttäny R5:lla ihan samoja aukkoja kuin ennenkin (tai samoja kuin R6:lla) - toki jonkun rajan jälkeen kennosta saa ehkä vähempi irti, mut onneksi mun kuvat harvemmin esintyy kansainvälisten näyttelyjen pikselinnysvääjien arvosteltavana eli tolla ei juuri ole väliä. Toki mulla ihan käytännön syistä suuri osa kuvista tulee 2.8 - 4 välille. Enempi näillä resoilla ongelmia tuottavat kaikki muu - ilman värinä, tuuli, käsien tärinä, hengitys, etc. - toki on tilanteita missä on kiva yrittää ottaa kaikki irti mikä lähtee, mut se on enempi harrastuksen iloja kuin niinkään erityinen tarve - kukaan muu moisia huomaa.
-
Mulla on ilmeisesti tää nysväysvaihe nyt päällä ja toivottavasti se menee joskus ohi :Dttuplai kirjoitti: ↑Heinä 26, 2021 5 : 12Jokainen varmaan käy kuvauspolulla jossakin vaiheessa tuon nyväämisvaiheen läpi. Se vain ei ainakaan itelle tuota kovin pitkäaikaista iloa, koska lopulta siinä ei ole juuri mitään omaa tekemistä - kunhan tekee niin kuin sanotaan - siis suorittaa. Toki siihen saa jäädä koukkuun ihan yhtä lailla kuin voi juosta samaa lenkkipolkua vuodesta toiseen - toisessa hio kierrosaikaa ja toisessa pikseleitä. Mulle toi on kaiken tekemisen kauhuskenaario eli liukuhihnatyötä - jopa rahasta kuvaamisessa täytyy motivaatio hakea vähän muualta. Siksi mun on vähän vaikea ymmärtää, et jotkut harrastaa tuota, koska harrastuksen pitäs tuottaa iloa - vähän niinku roolipeleissä osa jää kiinni levelien kasvattamiseen ja hakkaa puuta yksinkertasella liikkeellä, koska numeerinen palkinto siis helposti mitattava suure addiktoi.mvert kirjoitti: ↑Heinä 23, 2021 8 : 08Harrastushan se tässä tämän nysväämisen mahdollistaa, kun ei ole mitään paineita saada aikaiseksi onnistunutta kuvaa asiakkaille. Jostain syystä terävät yksityiskohdat alkanut tuomaan enemmän sitä iloa, kuin muutoin hyvä, mutta kauttaaltaan suttuinen kuva. Olkoot suttuihin syynä sitten kuvaajan vapina ja tärinä, tuuli, focus shift, vakaajan venkoilu, huono tai viallinen objektiivi, ilman väreily, hengitys tai laukaisunapin huono painallus. Ainakin nuo syyt olen huomannut aiheuttavan kuvan suttuuntumista :)ttuplai kirjoitti: ↑Heinä 23, 2021 7 : 00 Mie olen kyl käyttäny R5:lla ihan samoja aukkoja kuin ennenkin (tai samoja kuin R6:lla) - toki jonkun rajan jälkeen kennosta saa ehkä vähempi irti, mut onneksi mun kuvat harvemmin esintyy kansainvälisten näyttelyjen pikselinnysvääjien arvosteltavana eli tolla ei juuri ole väliä. Toki mulla ihan käytännön syistä suuri osa kuvista tulee 2.8 - 4 välille. Enempi näillä resoilla ongelmia tuottavat kaikki muu - ilman värinä, tuuli, käsien tärinä, hengitys, etc. - toki on tilanteita missä on kiva yrittää ottaa kaikki irti mikä lähtee, mut se on enempi harrastuksen iloja kuin niinkään erityinen tarve - kukaan muu moisia huomaa.
-
Helle on pehmentänyt minulla aivoja sen verran, että tajusin vasta viikko sitten miten tällä makrolla ja R5:llä saa tarkennuksen käsivaralta varmemmin haluttuun kohtaan ötökkää. Ottaa vaan kameran tarkennushaarukoinnin käytöön esim 5-6 kuvalla, vaikkei olisi tarkoitus pinoa kuvata. Näin lähes jokaisesta laukaisusta tulee ainakin yksi kuva, jossa tarkennus on lähempänä sitä kohtaa missä piti. Kuvia tulee tietenkin paljon ylimääräistä ja niitä joutuu poistamaan, mutta samalla lisääntyy ne tarkennuksen suhteen onnistuneet kuvat.
-
- Viesti:
Hirveää muhjuahan noi raa'at 100% cropit (ts. pikselitason terävyys) on ollu kameroissa jo pitkälle toistakymmentä vuotta, kun pikseleitä alettiin änkeä kennolle aina vaan enemmän ja enemmän. Mitään tekemistähän noiden kroppien syynäilyllä ei sinänsä ole valokuvauksen kanssa, täytyisi mieluummin tarkastella loppujulkaisua/tuotetta, valmista valokuvaa julkaistussa koossa - siis mikäli harrastaa muutakin kuin kuvaamista siksi että pääsee nysväämään pikseleitä tai kuvien yletöntä kroppailua. Tuollaisen rungon + objektiivin yhdistelmä kykenee kuitenkin tuottamaan sellaista laatua, joka riittää helposti esim. suurikokoisiin printteihin.
Lisäksi tuollaisten pikselimäärien hyödyntäminen johonkin erikoiseen tarkoitukseen edellyttäisi jokatapauksessa erinomaisen optimaalisia kuvausolosuhteita ja kohtalaisen suuren aukon käyttöä diffraktion minimoimiseksi.. no itse pääsin nysväilystä eroon jo 10 vuotta sitten, jonka jälkeen en ole kalustoa edes päivittänyt enää koska en ole kokenut tarpeelliseksi.
No se siitä, hienoa tekniikkaa Canon näkyy edelleen syytävän markkinoille ja nämä RF sarjan objektiivit vaikuttaisi olevan korkealaatuisia. Joka tavarasta varmaan joku löytää jotain nillittämistä :)
Lisäksi tuollaisten pikselimäärien hyödyntäminen johonkin erikoiseen tarkoitukseen edellyttäisi jokatapauksessa erinomaisen optimaalisia kuvausolosuhteita ja kohtalaisen suuren aukon käyttöä diffraktion minimoimiseksi.. no itse pääsin nysväilystä eroon jo 10 vuotta sitten, jonka jälkeen en ole kalustoa edes päivittänyt enää koska en ole kokenut tarpeelliseksi.
No se siitä, hienoa tekniikkaa Canon näkyy edelleen syytävän markkinoille ja nämä RF sarjan objektiivit vaikuttaisi olevan korkealaatuisia. Joka tavarasta varmaan joku löytää jotain nillittämistä :)
*etelä-karjalan VALOKUVAPRIKAATIKENRAALI spegen armollisella ylennyksellä*
http://tonskulus.kuvat.fi/
http://tonskulus.kuvat.fi/
-
-
- Viesti:
No Bayer on se mikä sen muhjun tekee. Ei pikselimäärä. Superresoluutiokuvia voi käyttää aivan hyvin 100% kroppeina ilman että kukaan tajuaa välttämättä mitään. Digitaalinen zoomi siis toimii nykyään tietyin edellytyksin.
-
Noissa minun kuvissa osa muhjua johtuu varmasti myös kuvaajasta ja kuvien käsittelystä. Jonkinlainen AA suodinkin R5:ssä on, joten kai sekin tuota pikselitasolla tarkastelua pehmentää bayerin ja kuvaajan lisäksi. Melko hyvin R5:n ja RF optiikoiden kuvat kuitenkin kestävät terävöitystä ja paljonkin kovemmalle voisi sillä puolella ruuveja vääntää ilman mitään haloja tai isompia häiriöitä kuvassa.
Olen ehkä tottunut liian pehmeään ja "filmimäiseen" kuvaan ja hieman karsastan sellaista liian digitaalista ja terävää pikseliä. Lisäksi kuvat mitkä pienennän tuohon 4k resoluutioon on käsitelty vähän sinne päin ja saattavat olla jopa pehmeämpiä kuin oikein käsitely 100% kroppi. Pitäisi panostaa enemmän käsittelyyn, mutta ei jaksa. Kuvaaminen on kuitenkin koneella istumista hauskempaa.
Riittävän hyviä nämä kaikki hankkimani RF-lasit on ja vaikea kuvitella, että näistä voisi jatkossa vielä paremmaksi laittaa. Mielenkiintoista kuitenkin nähdä kuinka hyvin näissä piirto riittää huhutuille 100 megapikseliä lähestyville kennoille.
Olen ehkä tottunut liian pehmeään ja "filmimäiseen" kuvaan ja hieman karsastan sellaista liian digitaalista ja terävää pikseliä. Lisäksi kuvat mitkä pienennän tuohon 4k resoluutioon on käsitelty vähän sinne päin ja saattavat olla jopa pehmeämpiä kuin oikein käsitely 100% kroppi. Pitäisi panostaa enemmän käsittelyyn, mutta ei jaksa. Kuvaaminen on kuitenkin koneella istumista hauskempaa.
Riittävän hyviä nämä kaikki hankkimani RF-lasit on ja vaikea kuvitella, että näistä voisi jatkossa vielä paremmaksi laittaa. Mielenkiintoista kuitenkin nähdä kuinka hyvin näissä piirto riittää huhutuille 100 megapikseliä lähestyville kennoille.
-
- Viesti:
No silloin ratkaisu on kuvata filmille. Digitaalinen kuva on 1 tai 0. Terävä tai suttu. 1 tai dev/null.
-
Ei litkut kiinnosta, joten digillä mennään. Minulle digitaalinen kuva on jotain muuta kuin pelkkä 1 tai 0, niiden väliin mahtuu monta desimaalia.
Riittävä kuvan terävyys | Riittämätön kuvan terävyys
1----------------------------|----------------------------------------------------------0
Ja leikkauskohta vaihtelee kuvittain.
Riittävä kuvan terävyys | Riittämätön kuvan terävyys
1----------------------------|----------------------------------------------------------0
Ja leikkauskohta vaihtelee kuvittain.