Kiitokset perusteellisesta testauksesta! Kyllä tuon perusteella itsekin uskaltaisin jo tuollaisen ostaa, ainakin tätä uudempaa sarjaa, jos olisivatkin jo päivittäneet softan. Näyttäisiköhän kamerasi muuten tuosta DJI:n linssistäkin softaversion? Minulla ainakin sekä Panasonicin että Olympuksen kamerat osaavat näyttää 15mm PanaLeicasta softaversion. Tuo softaversionkin näkyminen Olyn rungolla ei sinänsä ei yllätä yhteisessä järjestelmässä. Tarkennuksen ja aukon käskytys linssille sekä zoomien polttovälitiedon välittyminen rungon ja linssin välillä ovat tietysti pakkopullaa minkäänlaisen yhteistoiminnan kannalta noissa eri merkkien ristiparituksissa. Tuon lisäksi m43:ssa linssi sisältää korjaustiedot kameralle, eli miten ainakin .jpg -kuvien geometriaa yms. täytyy korjailla. Mun käytettynä löytämä PanaLeica näyttää olevan 1.0 softalla ja riittävän hyvin workkii, en ole jaksanut päivitellä vaikka Panan sivuilla näyttäisi että 2022 on tullut versio 1.1. Tuon DJI:n linssin osalta, jonkun epämääräisen brittifoorumiviestin näin, missä epäiltiin softan 1.1 auttaneen tuohon tarkennushässäkkään.JL Anttola kirjoitti: ↑Tammi 02, 2025 19 : 06 Mennäänpäs vielä eteenpäin tään linssin kohdalla. thirvi kokemuksiaan kertoi tuolla aiemmin Panasonic-Leica linssistä, mikä on siis ulkopäin katsoen aivan yks-yhteen sama kapine kuin tämä DJI:ksi leimattu, ja aikaisempiin testeihin ja käyttäjien kokemuksiin siitä, onko linssi sama vaiko ei, liittyy nyt nämä seuraavat arviot ja minun testit, ja tähän laitan ne siksi, että thirvi nimenomaan pyysi kokemuksia tästä DJI:stä. Ja tästä ne löytävät muutkin näistä linsseistä kiinnostuneet. Tämä selvennyksenä.
Panaleican aukkorengas ei ole kovin erikoisen jämy, pyörii melko helposti aukkojen välillä, vaikka selvät naksut tuntuvatkin. Ja A-kohdasta poistuminen vaatii vielä vähän enemmän voimaa. Tuossa voi olla jopa yksilöeroja, pieni hallittu muutos, vai olisiko tämä nyt kuitenkin se kuuluisa järvi joka kuluu soutamalla. Viitaten kovin vanhaan aukkoaiheiseen vitsiin, joka itse on kulunut soutamalla. Tuntuman vertaaminen muutaman sadan kilometrin päästä vaatisi jonkun mittausmenetelmän, mutta ehkä jätetään tuo tähän. Aukkonaksut ovat minun tuntumallani silti ainakin napakammat kuin Sony Zeiss 35mm F1.4 linssissä, lähempänä Sigman 20mm ja 85mm F1.4 DG DN linssien tuntumaa.JL Anttola kirjoitti: ↑Tammi 02, 2025 19 : 06
Siitä aukkorenkaasta. DJI:ssä rengas pyörii selvästi naksahtaen pykälän yli kolmannesaukon välein, ja 1.7:sta vielä ohi käännettäessä on A-kohta. Kiertämisessä on selvä vahva tuntuma, sitä ei vahingossa kiertele mihinkään. Olen ymmärtänyt, että Panasonicin kameroissa aukkoarvo muuttuu rungon ohjaamana vain tuossa A-kohdassa, muissa kohdissa taas objektiivi muuttuu aukon osalta manuaali-lasiksi, vai onko se niin, että silloinkin tarkennettaessa katsotaan täydestä aukosta, ja vasta kuvatessa aukko kääntyy käsin asetettuun arvoon? Joka tapauksessa, Olympuksen rungossa tuolla objektiivin aukkorenkaalla ei ole mitään vaikutusta mihinkään, aukko on aina se mikä rungon asetuksista on määrätty, joko automaatilla tai kuvaajan määräämänä rungossa. Tarkennukselle on oma vipunsa AF-MF, ja se kyllä toimii oletuksen mukaisesti OM-rungoissakin.
Kysymysmerkin osalta: Kokeilin tuota PanaLeicaa Panasonicin G9 rungolla. Toimii kuten epäilitkin - oli renkaan asentona sitten A (kameran käskyttämä) tai aukkorenkaasta valittu aukko, esikatselu on ainakin defaulttina täydellä aukolla (kirkkauden niin salliessa), ja vasta kuvaaa otettaessa aukko himmenee siihen kamerasta tai renkaasta käskettyyn arvoon. Halutessaanhan sen syväterävyyden esikatselun voi konffata johonkin nappiin, jolloin himmenee jo ennen kuvan ottamista.