jaava kirjoitti: ↑Syys 26, 2023 21 : 33
Peili oli ylösnostettuna ja etälaukaisin käytössä, jotta niistä ei tulisi värinää.
Kuvat otettu aukolla f/3.5 ja tarkennus tehty kuvan keskelle, takanaäytölle suurentamalla ja vielä loopilla katsellen.
Joo. Ihan hyvältä näyttää tosiaan kun vielä täydellä aukolla.
Vielä tehokkaamman testin voi tehdä tarkentamalla keskustan sijasta yhteen kulmaan, ja kuvaa kaikki muut kulmat samalla tarkennuksella kun ensimmäinen kulma.
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
jaava kirjoitti: ↑Syys 26, 2023 21 : 33
Peili oli ylösnostettuna ja etälaukaisin käytössä, jotta niistä ei tulisi värinää.
Kuvat otettu aukolla f/3.5 ja tarkennus tehty kuvan keskelle, takanaäytölle suurentamalla ja vielä loopilla katsellen.
Joo. Ihan hyvältä näyttää tosiaan kun vielä täydellä aukolla.
Vielä tehokkaamman testin voi tehdä tarkentamalla keskustan sijasta yhteen kulmaan, ja kuvaa kaikki muut kulmat samalla tarkennuksella kun ensimmäinen kulma.
Kappas tuo ei ole tullut mieleen - täytyykin kokeilla. Tosin noille täyttömäille kapuaminen on sen verran kova homma, etta taitaa tältä vuodelta vielä jäädä
Joo, mutta kyllä tuo mielestäni näyttää riittävän hyvältä kyllä. Toisaalta että saa mielenrauhan, niin voi jossain vaiheessa testata kulma tarkennuksella. Ei ehkä kannata tarkentaa ihan äärikulmaan, mutta siihen lähelle.
Eihän sitä pakko ole mäen päältä kuvata. Ehkä jostain löytyisi sopiva aukio muutenkin.
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
aikaarska kirjoitti: ↑Syys 26, 2023 22 : 07
Eihän sitä pakko ole mäen päältä kuvata. Ehkä jostain löytyisi sopiva aukio muutenkin.
Espoolaisena sanoisin, että mene Sellon kattoparkkiin ja kuvaa sieltä setti eri aukoilla ja tarkennusetäisyydellä hieman alaviistoon siten, että tarkennus on välillä taka-alalla kuvan yläreunassa rakennuksissa lähellä taivaanrantaa ja välillä etualalla kadussa ja katso sitten onko eroja terävyydessä kuva-alalla. Nimittäin kaupungissa on tekstuuria ja katolta tai korkealta parvekkeelta kuvatessa sopivaan suuntaan sopivalla kelillä saa hyvin kontrastia ja kuvissa on reilusti pystysuuntaisia ja vaakasuuntaisia viivoja, ikkunoita, tiiliä, sähkölinjoja, liikennemerkkejä yms antamassa vihjeitä siitä miten objektiivi käyttäytyy.
jaava kirjoitti: ↑Syys 24, 2023 18 : 01
Kiipesin Vuosaaren sataman täyttömäelle ottamaan kuvia, joissa näkyy horisontti. No ei onnistunut kuvat, monestakaan syystä. Tässä kuitenkin kapuan kohti taustan Kalasataman torneja ...
Ei oo Kalasataman tornit, vaan Vuosaaren Kolumbuksen vieressä olevat uudet tornitalot.
jaava kirjoitti: ↑Syys 24, 2023 18 : 01
Kiipesin Vuosaaren sataman täyttömäelle ottamaan kuvia, joissa näkyy horisontti. No ei onnistunut kuvat, monestakaan syystä. Tässä kuitenkin kapuan kohti taustan Kalasataman torneja ...
Ei oo Kalasataman tornit, vaan Vuosaaren Kolumbuksen vieressä olevat uudet tornitalot.
No niinpä onkin
Tuossa on Vuosaaren Cirruksen yläosa hyvin tunnistettavissa.
Tää objektiivi mitätöi noita kauempana olevia kohteita todella rajusti - pitää olla varovainen
jaava kirjoitti: ↑Syys 24, 2023 18 : 01
Kiipesin Vuosaaren sataman täyttömäelle ottamaan kuvia, joissa näkyy horisontti. No ei onnistunut kuvat, monestakaan syystä. Tässä kuitenkin kapuan kohti taustan Kalasataman torneja ...
Ei oo Kalasataman tornit, vaan Vuosaaren Kolumbuksen vieressä olevat uudet tornitalot.
No niinpä onkin
Tuossa on Vuosaaren Cirruksen yläosa hyvin tunnistettavissa.
Tää objektiivi mitätöi noita kauempana olevia kohteita todella rajusti - pitää olla varovainen
Tältä tuo näyttää, kun myös hieman terävöitin kroppia:
Vaikka ultra luokkaan (ultra wide angle lens) lasketaan yleensä kinokoon polttovälit alle 24mm, niin erikoisuudet alkavat näyttäytyä selkeästi vasta alle 12mm polttoväleillä.
Tein taulukon, jossa näkyy syväterävyyden kasvu polttovälin funktiona (tarkennetaan metrin päässä olevaan kohteeseen aukolla F3.5):
Minusta alle 12mm luokalle pitäisikin olla oma nimitys, se kun poikkeaa tutusta 24mm objektiivista oleellisesti. (Hyper )
PS. Joku on ehdottanut extreme-nimitystä alle 20mm FF-objektiiveille.
PS. Äärettömään syväterävyyteen pääsee 'hyper'-laajakulmilla vielä melko säällisillä aukoilla:
10mm objektiivi tarkentuu aukolla f/11 vielä 0,3 metriin äärettömällä syväterävyydellä DoF 0,15 -> ∞ m
11mm objektiivi tarkentuu aukolla f/14 vielä 0,3 metriin äärettömällä syväterävyydellä DoF 0,15 -> ∞ m
12mm objektiivi tarkentuu aukolla f/18 vielä 0,3 metriin äärettömällä syväterävyydellä DoF 0,14 -> ∞ m
Poimintoja ongelmista, joihin ultra-laajakulma-objektiiveillä kuvaavat ovat kiinnittäneet huomiota:
Kun teleobjektiivit pyrkii supistamaan etäisyyksiä kuvassa, äärimmäisen lyhyen polttovälin objektiivit tekevät päinvastoin: kauempana olevat kohteet menevät vielä kauemmaksi, pienemmäksi ja jopa mitättömäksi; kuva venyy kaukaisuuteen. Tämän takia kauempana oleva pääkohde saattaa häipyä näkymättömiin.
Objektiivi on nirppa kuvaussäälle: Usein kuvaan tulee mukaan paljon taivasta ja jos se ei ole kuvauksen kannalta sopiva, menee koko kuvaussessio pilalle. Taivas jossa ei ole juuri ollenkaan tekstuuria peittää suuren osan kuva-alasta, jolloin kuvista tulee littanoita ja hengettömiä.
Kuvausajankohta onkin erityisen riippuvainen auringon noususta ja laskusta (kuva-alan väridynamiikan suuruudesta).
Ruska-aikaan saattaa saada myös hienoja kuvia ilman taivasta. Myös valaistu kaupinki voi olla hyvä kuvauskohde.
On erityisen tärkeää löytää kunnollinen etuala kuvaan - se on koko kuvan onnistumisen perusta. Ihmisillä on taipumus katsoa kuvaa alareunasta alkaen ylöspäin. Tällöin keskialueelle ja taustalle täytyy löytyä myös katsetta johdattava reitti. Kuvaan ei saa saa myöskään jäädä laajoja tyhjiä alueita (alueita ilman merkitystä) sekoittamaan katsojaa.
Sommitteluun tulee runsaudenpula, koska objektiivin kuva-alaan tulee mukaan helposti paljon yksityiskohtia ja kuvasta sitä myöten sekava, katsetta ohjaamaton tai jopa harharetkille vievä kiusallinen höpötys. Yksinkertaisuuteen pyrkiminen aiheuttaa ylimääräistä työtä tai tekee kohteen kuvaamisen mahdottomaksi.
Monissa ultra luokan objektiiveissä ulommaisessa linssissä on ulos työntyvä pyöreä pinta. Sen eteen ei voi ruuvata tavallisia suodattimia (kuten ND tai polarisointi) ja sopivan levysuodattimenkin hankinta voi olla hankalaa ja kallista jos objektiiville ei ole tehty omaa erikoisversiota.
"Ultra wide angle" objektiivin kuvien kulmissa on ongelmia: vääristymää, vinjetointia ja värivirhettä. Kuva pyrkii yleensä hieman venymään, pehmenemään ja siellä on värivirheitä, jotka yhdessä tekevät kuvasta kuin pienellä pensselillä maalatun. Puuttuvien yksityiskohtien takia kuvia ei voi täysin korjata edes digipimiössä.