Ei taida kiinnostaa ketään... Mut erinomainen uusi RF-pannari, sopii moneen hommaan puolimakroilusta maisemiin. Photozone (Optical Limits) rankkasi natiaisen "Highly Recommended" luokkaan lähes täysillä pisteillä, vaikka testikennona oli R5:n 45 Mp.
Aika hyvin 350 e hintaiselta, 120 gr painoiselta ja takatulpan kokoiselta muovirimpulalta > https://www.photozone.de/canon_eos_ff/1173-canonrf28f28 .
Edit.
Canon RF 28/2.8 STM
-
Canon RF 28/2.8 STM
Viimeksi muokannut elmar, Elo 03, 2023 20 : 54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viesti:
Re: Canon RF 28/2.8 STM
Omaan makuun liian kapea esim. revontuliin eikä f2.8 tuo lisäarvoa. Jää sellaiseen väliin ettei tarvi (16/2.8 ja 35/1.8 ).
Max suurennuskin vaatimattomat 0,17x. 16/2.8 se on 0.26x ja 35/1.8 "semimakro" tasoa.
Max suurennuskin vaatimattomat 0,17x. 16/2.8 se on 0.26x ja 35/1.8 "semimakro" tasoa.
-
Mun suosikkipolttoväli on ollut aina 35 tai 28 mm. Laajemmat ovat "efekti-laseja", enkä sellaisia juuri tarvitse, kännyn 13 mm riittää niihin kuviin mainiosti. Toinen suosikki-kategoria ovat FF-pannarit. Jos snadin ja skarpin 28 millisen saa noinkin edullisesti, se on mulle pakkohankinta. Yhdessä RP/R8:n kanssa lähes "FF-pokkari".
Edit.
Edit.
Viimeksi muokannut elmar, Elo 03, 2023 20 : 06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viesti:
Minulla nämä omistamani 16, 35 ja myöskin 50/1.8 ovat tosi asiassa enimmäkseen fitriinissä pölyttymässä. Tulevina talvina ehkä nuo kaksi laajinta voi olla ennemmänkin käytössä kun revontulimaksimi lähestyy. Nyt eniten käyttämäni laajis taitaa olla ef-m 11-22.
-
Tämä on sellainen mikä tulee kyllä hommattua tuon koon takia jossain välissä. Varmaan seuraavalla hesan reissulla, jos on vaan suoraan kivijalan hyllystä saatavilla.
-
Tällä viikolla tuli pyörähdettyä Helsingin suunnassa ja erään liikeen hyllyssä oli RF 28mm f/2.8 STM muovihme. Ensikokemus oli takatulpan irrotuksen jälkeen, että miten tämmöinen omituinen prässättyjä muovilinssejä sisältävä putkenpätkä muka voisi toimia. Rakenne ja tuntuma on melko perinteistä Canonin edullisen pään objektiiveille. Ihan kelvollista, mutta melko kaukana L-sarjasta. Paketissa ei tule vastavalosuojaa tai mitään suojapussukkaa.
Eilen illalla kävin iltakävelyllä putki R8:iin kiinnittettynä. Mukavan kevyt ja pieni yhdistelmä. Tarkennus on melko hilajainen ja vaikuttaa toimivan nopeasti ja luotettavasti. Säätörenkaan tuntuma on varsin hyvä. Minulla siihen asetettu valotuksen korjaus, jolla tuon R8:n saa auto-ISO:n kanssa käytettävyydeltään ihan asialliseksi M-tilassa.
Ohessa yksi tusinakuva kävelyltä ihan täydellä resoluutiolla Canon DPP:stä exportattuna. Muovinpalojen tuottama tekninen kuvanlaatu kyllä yllätti positiivisesti. Ei ainakaan vielä mitään valitettavaa tästä ostoksesta. Tuon DPP:n neuroverkkolisäosan tuottamien kuvien terävöitys vähän vielä hakusessa (tämä oli tuettuna siinä kaikilta ominaisuuksilta). Oletusasetuksilla se pukkaa melko selkeitä haloja kovemman kontrastin rajapintoihin, joten ruuvailin hieman terävöitystä oletuksista alemmas tähän kuvaan.
Eilen illalla kävin iltakävelyllä putki R8:iin kiinnittettynä. Mukavan kevyt ja pieni yhdistelmä. Tarkennus on melko hilajainen ja vaikuttaa toimivan nopeasti ja luotettavasti. Säätörenkaan tuntuma on varsin hyvä. Minulla siihen asetettu valotuksen korjaus, jolla tuon R8:n saa auto-ISO:n kanssa käytettävyydeltään ihan asialliseksi M-tilassa.
Ohessa yksi tusinakuva kävelyltä ihan täydellä resoluutiolla Canon DPP:stä exportattuna. Muovinpalojen tuottama tekninen kuvanlaatu kyllä yllätti positiivisesti. Ei ainakaan vielä mitään valitettavaa tästä ostoksesta. Tuon DPP:n neuroverkkolisäosan tuottamien kuvien terävöitys vähän vielä hakusessa (tämä oli tuettuna siinä kaikilta ominaisuuksilta). Oletusasetuksilla se pukkaa melko selkeitä haloja kovemman kontrastin rajapintoihin, joten ruuvailin hieman terävöitystä oletuksista alemmas tähän kuvaan.
-
Hankin tuon myös ja havainnot aika samansuuntaisia. Yllättävän skarppi kulmia myöten, äänetön AF ja kooltaan pieni ku mikä. EF:issä yks mun suosikeista oli 40/2.8 pannari, mut tämä on polttoväliltään monikäyttöisempi. Vaikka luuri hoitaa nykyään aika pitkälti näiden hommat, FF on kuitenkin FF.