Canon RF 100-500mm f/4.5-7.1L IS USM - uusi legenda

Objektiivit, filtterit, loitot jne.
moidites
Viesti:

Re: Canon RF 100-500mm f/4.5-7.1L IS USM - uusi legenda

Viesti Kirjoittaja moidites »

Jossain vaiheessa ajattelin, että tämä objektiivi on liian pimeä ja jää siksi minulta ostamatta. Lisäksi näin nuo alkupään millit itselleni aika turhina. Minulla oli ennestään Canon EF 400mm f/5.6L USM, ja sen perusteella oli suurin piirtein tuntumaa mitä se valovoiman puuttuminen tietää pohjoisen keskitalvella. Tuo vanha objektiivi oli myös ns. henkinen este hankinnalle, kun mietin toisiko tämä RF 100-500mm entiseen nähden kuitenkaan mitään lisää sen vertaa mitä se maksaa.

Nyt keväällä vielä odottelin kuumeisesti, josko Canon julkaisisi uuden valovoimaisen ja vanhoihin verrattuna keveän 300-millisen, mutta kun semmoista ei tullut ainakaan vielä, niin päädyin sitten kuitenkin tilaamaan tämän RF 100-500mm -objektiivin, kun Cashbackkiakin tarjottiin. Syynä tähän oli, että RF L -objektiivien kuvanlaadun makuun päässeenä sitä alkoi kuitenkin toivoa sitä samaa laatua myös pidemmille milleille.

Nyt alkaa olemaan noin kuukausi takana "testikuvailuja" ja päällimmäisenä haluan tuoda esiin sen, että tämä objektiivi on kyllä yllättänyt minut monipuolisuudellaan ja yllättänyt myös siinä kuinka hämärässä olen sillä lintuja kuvannut hyvän kuvanvakautuksen ansiosta. R5 + RF 100-500mm sujahtaa helposti linturetkille selkäreppuun ja on sieltä tarvittaessa otettavissa helposti käyttöön. Ei se kevyt ole, mutta riittävän kevyt käsivaralta kuvaamiseen. Lyhyt tarkennusetäisyys yhdessä 500 millin kanssa tekee tästä aivan mahtavan lähikuvauksissa ja jos en linturetkillä lintuja näe, niin voinkin kuvata jotain muuta, vaikka lähellä olevia kukkia tai perhosia. Ne alkupään millit ovat kyllä edelleen minulle turhia (kaikki kuvat olen ottanut välillä 300-500mm), mutta jotain kompromisseja kai on aina pakko tehdä. Yllätys itselleni on ollut se kuinka helposti tämä on viime aikoina lähtenyt ainoana objektiivina matkaan päiväreissuille.

Tämä objektiivi on kyllä nyt innostanut ihan uudella tavalla lintu- ja luontokuvaukseen. Toki tämä aikakin tälle objektiiville ja innostukselle on ollut nyt otollinen, kun valoa on melkein ympäri vuorokauden.
Vastaa Viestiin