Mikä on paras polttoväli?

Objektiivit, filtterit, loitot jne.
temama
Viestit: 10574
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Mikä on paras polttoväli?

Viesti Kirjoittaja temama »

Alex kirjoitti: Huhti 06, 2023 11 : 33 90% kuvista hoituisi 35/1.4 optiikalla. Olkoon vaikkapa Sigman Art-sarjalainen.

aikoinaan Leica m2:ssa oli vain 35/2 ja sillä kuvasi kaiken mitä tarvitsi.
Molemmat hienoja valintoja kunnon valokuvaukseen.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
kuvankka
Viestit: 161
Liittynyt: Heinä 05, 2021 16 : 07
Paikkakunta: Finland

Re: Mikä on paras polttoväli?

Viesti Kirjoittaja kuvankka »

Jos pakko valita yksi polttoväli niin se olisi 50 mm.
Jos yksi linssi niin 70-200mm f/2.8.
Olaus
Viestit: 141
Liittynyt: Kesä 14, 2006 20 : 12

Re: Mikä on paras polttoväli?

Viesti Kirjoittaja Olaus »

85 mm 1,2 valovoimalla kinokennolle on valintani. Vähän vaikea objektiivi. Koen, että sillä saan ilmaistua paljon, kunhan tuo valovoima on 1,2. Muuten sitten melkein sama, mikä polttoväli on. Tosin vaikkapa 16 mm kinokennolle mahdollistaa kaikenlaista kivaa.

Mielestäni kiinnostavaa, että esimerkiksi ainakin yksi elokuvien tekijä kuvasi kaikki elokuvansa samalla polttovälillä. Hänellä oli myös muuttumaton sääntö siihen, miten korkealla suhteessa kohteeseen kamera kuvatessa on. Teetti esimerkiksi erityisen jalustan, jotta sai kameran lattialla tai maassa istuvan ihmisen suhteen tietylle, aina samalle korkeudelle. Valitettavasti en muista kuka maailmankuulu japanilainen elokuvantekijä kyseessä on. Kovin kauan, kun hänestä luin.
elmar
Viestit: 5084
Liittynyt: Marras 11, 2009 19 : 24

Re: Mikä on paras polttoväli?

Viesti Kirjoittaja elmar »

Olaus kirjoitti: Huhti 10, 2023 0 : 21 ...esimerkiksi ainakin yksi elokuvien tekijä kuvasi kaikki elokuvansa samalla polttovälillä. Hänellä oli myös muuttumaton sääntö siihen, miten korkealla suhteessa kohteeseen kamera kuvatessa on. Teetti esimerkiksi erityisen jalustan, jotta sai kameran lattialla tai maassa istuvan ihmisen suhteen tietylle, aina samalle korkeudelle. Valitettavasti en muista kuka maailmankuulu japanilainen elokuvantekijä kyseessä on. Kovin kauan, kun hänestä luin.
Yasujiro Ozu > https://en.wikipedia.org/wiki/Yasujir%C5%8D_Ozu

"Throughout his career, Ozu used a 50mm lens, which is usually considered to be the lens closest to human vision.

Ozu invented the "tatami shot", in which the camera is placed at a low height, supposedly at the eye level of a person kneeling on a tatami mat. Actually, Ozu's camera is often even lower than that, only one or two feet off the ground, which necessitated the use of special tripods and raised sets. He used this low height even when there were no sitting scenes, such as when his characters walked in hallways."
aikaarska
Viestit: 12877
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Mikä on paras polttoväli?

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Joo, vaikka oma valintani on monikäyttöisyyden vuoksi 35mm, niin kyllähän klassinen 50mm on aika, no - klassikko. Varmaan paljolti myös ihmisen luonnollisen näkökentän takia tosiaan.

Yleensä 50mm objektiivit ovat myös varsin hyviä vaikka olisi miten yksinkertainen rakenne, ja tarjolla suht. edullisesti f/1.4 versioita.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
©pjm
Viestit: 6393
Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08

Re: Mikä on paras polttoväli?

Viesti Kirjoittaja ©pjm »

elmar kirjoitti: Huhti 10, 2023 13 : 11 ...esimerkiksi ainakin yksi elokuvien tekijä kuvasi kaikki elokuvansa samalla polttovälillä. Hänellä oli myös muuttumaton sääntö siihen, miten korkealla suhteessa kohteeseen kamera kuvatessa on. Teetti esimerkiksi erityisen jalustan, jotta sai kameran lattialla tai maassa istuvan ihmisen suhteen tietylle, aina samalle korkeudelle. Valitettavasti en muista kuka maailmankuulu japanilainen elokuvantekijä kyseessä on. Kovin kauan, kun hänestä luin.

WIKI: "muissa kuin siirtymissä. Uran edetessä Ozu liikutti kameraa yhä vähemmän ja lakkasi värielokuvissa kokonaan käyttämästä ottoja, joissa kameraa liikutettiin näyttelijän perässä. Ozu keksi "tatami-oton", jossa kamera on hyvin alhaalla, ikään kuin kuvaaja olisi polvistunut tatamille ja pitänyt kameraa sylissään noin puolen metrin korkeudella. Ozu käytti tätä korkeutta myös kohtauksessa, joissa ei istuttu, kuten henkilöhahmojen kulkiessa käytävällä. Kuvaustyyli synnytti rauhallisia ja mietteliäitä elokuvia, jotka olivat harvinaisen kauniita ja hienostuneita[8]."


Korkeus siis vaihteli, ei ollut suhteessa aina sama.
mjuhani
Viestit: 397
Liittynyt: Kesä 01, 2008 19 : 04

Re: Mikä on paras polttoväli?

Viesti Kirjoittaja mjuhani »

Hannu KH kirjoitti: Maalis 11, 2023 13 : 16
aikaarska kirjoitti: Maalis 11, 2023 12 : 03 Sen sijaan ns. "Jalkazoomi" eli kuvajaan asemointi suhteessa kohteeseen, sitä ei voi estää estää edes yhden ainoan polttovälin käyttäminen.
Kun kuvas pari vuotta säännöllisesti samalla polttovälillä, huomasi että 3-ulotteisessa aiheessa jalkazoomilla valittiin perspektiivi ja polttovälillä/kuvakulmalla valitaan rajaus. 2 ihan eri asiaa.
Kuvauspisteen valinta, käyttää mitä polttoväliä tahana, on tärkein asia (hyvän) valokuvan ottamisessa. Sen lisäksi pitää kohde valottaa ja kamera tarkentaa haluamallaan tavalla sekä muistaa avata ja sulkea suljin.
Vastaa Viestiin