akkukesto
-
- Viestit: 868
- Liittynyt: Elo 27, 2003 16 : 14
- Paikkakunta: Hämeenlinna
akkukesto
Ostin matkakameraksi OMD 10 mk ii. Vanhana Canon käyttäjänä ihmetyttää sen surkea akun kesto. Kaikkein ikävintä on, että akku tyhjenee yks kaks ennakkoon varoittamatta ja kamera menee pimeäksi.
Onko niksejä akun keston pidentämiseksi. Pitäisikö esim. kamerasta kytkeä virta pois päältä heti kun lopettaa kuvaamisen. Canonissa olen tottunut siihen, että virta on aina päällä kuvausreissulla (kamera sammuttaa itse itsensä minuutin päästä, kun ei kuvaa).
Neuvoja kaivaten
Mikko
Onko niksejä akun keston pidentämiseksi. Pitäisikö esim. kamerasta kytkeä virta pois päältä heti kun lopettaa kuvaamisen. Canonissa olen tottunut siihen, että virta on aina päällä kuvausreissulla (kamera sammuttaa itse itsensä minuutin päästä, kun ei kuvaa).
Neuvoja kaivaten
Mikko
-
- Viestit: 1314
- Liittynyt: Tammi 10, 2007 22 : 44
Re: akkukesto
Olympuksista lienee uusi E-M1mk2 ainoa, jossa on siedettävä akunkesto, mutta hinta onkin sitten ihan omalla tasollaan. Itselläni on E-M5:n lisäksi nikonin V1 ja siinä on kunnon akku - sama jota käyttävät peilijärkkäreissä. Ainoa ratkaisu akkuongelmaan on akkukahva, kasa akkuja taskuun tai paluu peilijärkkäreihin, sillä peilittömien näytöt on aikamoisia energiasyöppöjä. Jonkin verran ensiapua saa varmaankin sulkemalla takatöllön tai sen että kuvattua ruutu näkyy hetken näytöllä...
Re: akkukesto
Mie en oo vielä ikinä saanu yhellä reissulla akkua tyhjäks? Kuvaus-kuvaamiseen - tai sellasen yrittämiseen - on EM1 (vanha malli) akkukahvalla, kolmas akku mukana varoilta mutta en oo ikinä kesken päivän tarvinnu. Turistikamerana EPL6 eikä ees vara-akkua siihen, ja yleensä ei tarvi ees joka reissupäivän jälkeen ladata. Ja kuitenkin joka ainoan reissun jälkeen päätän, että seuraavalla reissulla otan neljänsadan tyhjänpäiväsen kuvan sijasta 40 sellasta, mistä 15 pääsee jatkojalostukseen ja 5 lopullisesti esille...
Mitähän mie oon ymmärtäny väärin? Tuosta kympistä ei kyllä oo kokemusta. Tuosta asiasta oon sammaa mieltä, että EM1 kakkosen prosenttinäyttö jälelle olevalle virralle, niiko luureissakin on, ois paikallaan. Tietäs illalla, tarviiko jo laittaa latinkiin vai menneekö vielä seuraavan päivän muutenkii.
Eiks tuo kymppi kuitenkin aika nopsasti herää, vaikka ois laitettu kokonaan taju kankaalle? Ehkä sillä joutuu muutenkin jottain uutta opettelemaan kanuunan jäliltä?
arvelee pappa Anttolasta
Mitähän mie oon ymmärtäny väärin? Tuosta kympistä ei kyllä oo kokemusta. Tuosta asiasta oon sammaa mieltä, että EM1 kakkosen prosenttinäyttö jälelle olevalle virralle, niiko luureissakin on, ois paikallaan. Tietäs illalla, tarviiko jo laittaa latinkiin vai menneekö vielä seuraavan päivän muutenkii.
Eiks tuo kymppi kuitenkin aika nopsasti herää, vaikka ois laitettu kokonaan taju kankaalle? Ehkä sillä joutuu muutenkin jottain uutta opettelemaan kanuunan jäliltä?
arvelee pappa Anttolasta
-
- Viestit: 4808
- Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 21
- Viesti:
Re: akkukesto
Itselläni E-M10 -ykkösversio ja onhan se akkusyöppö. Kolmella akulla tulee itse varustauduttua päivän kuvaukseen. Akkuja saa edullisemmin ei-Olympus merkkisinä, kunhan niissäkään ei ihan sitä halvinta ota.
On kaksi asiaa, jotka pitää silti sulkea:
- WiFi pois päältä, se syö akun itsestään muutamassa tunnissa.
- Jos osaat, niin käytä vain etsintä, LDC pois päältä. Paina etsimen vieressä olevaa nappulaa pari sekuntia ja vastaa, että Auto-switch off. Tämän jälkeen etsimeltä takanäytölle vaihtuu vain kyseistä nappulaa painamalla ja takanäyttö pysyy sammuksissa. Valikot aukeavat silti takanäytölle.
On kaksi asiaa, jotka pitää silti sulkea:
- WiFi pois päältä, se syö akun itsestään muutamassa tunnissa.
- Jos osaat, niin käytä vain etsintä, LDC pois päältä. Paina etsimen vieressä olevaa nappulaa pari sekuntia ja vastaa, että Auto-switch off. Tämän jälkeen etsimeltä takanäytölle vaihtuu vain kyseistä nappulaa painamalla ja takanäyttö pysyy sammuksissa. Valikot aukeavat silti takanäytölle.
olli Rinne http://www.digifaq.info/
-
- Viestit: 868
- Liittynyt: Elo 27, 2003 16 : 14
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: akkukesto
Kiitos vastanneille. Kokeilen kahta asiaa : takanäytön sulkemista ja kolmatta akkua. Ehkä näillä selviää reissullakin, jossa ei ole sähköä saatavissa muutamaan päivään.
Kyllä kymppi herää riittävän nopeasti, jos tilanne ei ole päällä. Virtakytkintäkään ei viitsisi koko aikaa rämpätä.
Uutta joutuu kyllä opettelemaan rajusti. Aluksi ei tiennyt millaisilla säädöillä kuvaa.Symboleja oli paljon ja ne poikkesivat ennen opituista. Menurakenteen opiskelussa ja omaksumisessa menee aikaa. Pikku hiljaa ne alkavat kuitenkin selvitä, varsinkin kun on mokannut muutaman kerran.
Mikko
Kyllä kymppi herää riittävän nopeasti, jos tilanne ei ole päällä. Virtakytkintäkään ei viitsisi koko aikaa rämpätä.
Uutta joutuu kyllä opettelemaan rajusti. Aluksi ei tiennyt millaisilla säädöillä kuvaa.Symboleja oli paljon ja ne poikkesivat ennen opituista. Menurakenteen opiskelussa ja omaksumisessa menee aikaa. Pikku hiljaa ne alkavat kuitenkin selvitä, varsinkin kun on mokannut muutaman kerran.
Mikko
-
- Viestit: 1314
- Liittynyt: Tammi 10, 2007 22 : 44
Re: akkukesto
Täältä ainakin löytyy E-M5:n menun käyttöön ohjeita - ei liene hirveitä eroja kymppimalliin... https://pcurious.wordpress.com/?s=e-m5" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Viestit: 868
- Liittynyt: Elo 27, 2003 16 : 14
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: akkukesto
Hyvät sivut. Vitosen ja kympin valikot poikkeavat hieman toisistaan. Mutta sivuista on huomattava apu, etenkin kun kirjoittaja perustelee valintansa.
Mikko
Mikko
Re: akkukesto
Lainaan ketjua: Onkos kellään kokemusta tuollaisesta Hähnel ProCube -latauslaitteesta? Esitteen mukaan Olympus-versiolla voi ladata sekä BLN-1 että BLS-5 akkuja, ja minulla sattuu olemaan kaksi Olympuksen runkoa ja niissä juuri nuo mainitut akut, ja siis keskenään erilaiset tietysti, ettei yhdellä laturilla pärjää, jos molemmat rungot ovat matkassa. Laturin hinta on aika karvas - 79 euroa, mutta kerran se vaan kirpaisis... Mukana tulee USB-ulostulo (eli samalla pelillä sais ladatuks kaikki puhelimet ja tabletit ja kaikki...) sekä myös latauspaikka neljälle AA- patterin malliselle akulle (esim. salamassa tai taskulampussa), ja mikä mielenkiintoista, myös tupakansytytinlaturi? Tuon viimemainitun toiminnasta en mitään tietoja löytänyt, mutta jotenkin oletin, että tarkoitus ei ole ladata auton akkua tupakansytytinpistokkeen kautta tuolla Hähnelin laturilla, ja jos kameran akkuja voisi ladata autosta, veneestä, moottoripyörästä tai -kelkasta, voisi se jossain reissussa olla pelastus. Ei tosin silloin, jos on kairassa jalkapatikassa viikon. Vai toimiikohan tuo autosta 12 V sisäänsyötöllä vain tuolle USB-ulostulolle? Eikös USB-ulostulo ole jotain 5V luokkaa, ja kameran akut jotain seitsemän ja risat? Vaikka kait 12V:sta seitsemääkin saa...
ihmettellee taas pappa Anttolasta
PS. Tuosta peilittömän käyttömallista: ite oon kyllä koko ajan ikäänkuin sormi siinä virtakatkaisijalla, eli sammutan kameran heti, kun käyttöön tulee pienikin tauko. Akku kestää pitempään, sitä en tiedä, kestääkö joku muu paikka lyhyempään näin toimien? Tuon tavan omaksuminen ei mielestäni vie kauaa, että oppii aina ottaessaan kameran kuvausasentoa kohti kytkemään samalla virran päälle. Huomattavasti kauemmin tuntuu menevän siihen, että oppisi olemaan painamatta E-P L kutosen videonäppäintä vahingossa; se on aika syötillään siinä muiden painettavien nappien (laukaisin ja virtanappi) vieressä. Ja mikä on myös vaikeaa oppia, on olla katsomatta juuri ottamiaan kuvia heti ja vähän väliä, vaikka Reinon Luontokuvakoulussa tuota kovasti painotettiin...
ihmettellee taas pappa Anttolasta
PS. Tuosta peilittömän käyttömallista: ite oon kyllä koko ajan ikäänkuin sormi siinä virtakatkaisijalla, eli sammutan kameran heti, kun käyttöön tulee pienikin tauko. Akku kestää pitempään, sitä en tiedä, kestääkö joku muu paikka lyhyempään näin toimien? Tuon tavan omaksuminen ei mielestäni vie kauaa, että oppii aina ottaessaan kameran kuvausasentoa kohti kytkemään samalla virran päälle. Huomattavasti kauemmin tuntuu menevän siihen, että oppisi olemaan painamatta E-P L kutosen videonäppäintä vahingossa; se on aika syötillään siinä muiden painettavien nappien (laukaisin ja virtanappi) vieressä. Ja mikä on myös vaikeaa oppia, on olla katsomatta juuri ottamiaan kuvia heti ja vähän väliä, vaikka Reinon Luontokuvakoulussa tuota kovasti painotettiin...
-
- Viestit: 976
- Liittynyt: Joulu 02, 2016 17 : 04
Re: akkukesto
tervehdys.
Joskus vuosia takaperin ostin akkunetti-verkkokaupasta videokamera-akulle laturin. Siinä oli sisäänmeno 12v ja mukana tuli autopistokejohto ja 12 v verkkolaite, sai jomman kumman tökättyä laturiosaan kiinni. Olisko tuo samantapanen systeemi , rakennettu vaan yhteen pakettiin.
Itsellä em-1, siinä on tuo virtakytkin luonikas vipu vasemmalle peukalolle, aika hätään sammutan jos ei mitään ns. tapahdu. Käynnistysnopeus on ollut aina riittävä.
Joka kuva pitää tietysti katsoa ja samalla vähän vanhempiakin, kun se töllö siinä kerran on. Pitäiskin koittaa opetella pitämään henki vain etsimessä.
Joskus vuosia takaperin ostin akkunetti-verkkokaupasta videokamera-akulle laturin. Siinä oli sisäänmeno 12v ja mukana tuli autopistokejohto ja 12 v verkkolaite, sai jomman kumman tökättyä laturiosaan kiinni. Olisko tuo samantapanen systeemi , rakennettu vaan yhteen pakettiin.
Itsellä em-1, siinä on tuo virtakytkin luonikas vipu vasemmalle peukalolle, aika hätään sammutan jos ei mitään ns. tapahdu. Käynnistysnopeus on ollut aina riittävä.
Joka kuva pitää tietysti katsoa ja samalla vähän vanhempiakin, kun se töllö siinä kerran on. Pitäiskin koittaa opetella pitämään henki vain etsimessä.
-
- Viestit: 176
- Liittynyt: Maalis 03, 2006 11 : 49
Re: akkukesto
Minulla on ollut Hähnelin ProCube vuoden käytössä BLN-1 akuille.JL Anttola kirjoitti:Lainaan ketjua: Onkos kellään kokemusta tuollaisesta Hähnel ProCube -latauslaitteesta? Esitteen mukaan Olympus-versiolla voi ladata sekä BLN-1 että BLS-5 akkuja,
Lataa kaksi akkua suht nopeasti.
Molemmille latauspailoille prosentti näyttö latauksen tasosta.
AA-akkujen lataus ei ole nykyaikaa, eli ei kennokohtaista latauksen valvontaa.
Jos joku akku on vanhempi ja heikommin ottaa latausta vastaan jää se keskiarvomittauksen takia vajaammaksi kuin muut.
Laturi käyttää 12 voltin virtalähdettä, joten autolataus ym. sujuu ongelmitta.