Ostin E-M1:n kaveriksi itselleni kakkoskameraksi E-PL7:n, tuon bloggaajan ykkösvehkeeksikin tituleeratun uuden Olympuksen Liten.
Runko on kohtuullisen pieni, ja pienillä M.Zuikon valovoimaisilla prime-laseilla kokonaisuuskin pysyy pienenä. Kuvanlaatu on tutun hyvätasoista. Kaapista löytyvät salamat ja muut lisävempeleet käyvät tietysti suoraan Peniin, mikä on hyvä juttu.
Kamerasta puuttuu etsin, joten takatelkkarista pitää kuvata. Muutenkin säätörullia on vain yksi, ja ohjelmoitavia fn-nappeja muutama, joten käytettävyydestä ei voi puhua samassa lauseessa E-M1:n kanssa, mutta perusasiat toimivat kyllä Penissäkin melko sujuvasti. Menu-valikot ovat samanlaiset E-M1:n kanssa, joten käyttö sujuu siltäkin osin helposti.
Kamerasta löytyy myös 180' kääntyvä selfie-kosketusnäyttö hupailuun. Wifi-yhteys toimii ongelmitta ja älypuhelinsofta on ensiluokkaisen toimivaa (tietysti sama kuin E-M1:ssä), aivan eri planeetalta kuin esim. Sonylla - tämä olikin yksi syy miksi kakkoskameranani toiminut Sony sai lähteä.
Mutta on minulla yksi ihmettelynkin aihe. Kameran sisusta heiluu voimakkaasti, siten että kennokin heiluu. Tiedän, että asia liittyy kuvanvakaajaan, ja myös E-M1 sisusta kuuluu heiluvan hieman kun sitä heiluttaa, mutta tämä E-PL7 on ihan eri maata. Siis kun kamerasta ottaa virrat pois ja vähän kääntelee kameraa, kenno liikkuu villisti puolelta toiselle ja on kallellaan milloin minnekin. Tuntuu oikeasti että koko kameran sisus on irrallaan. Sitten kun laittaa objektiivin kiinni ja kytkee virrat päälle, heiluminen loppuu eikä kameran sisällä liiku enää mikään. Kävin ihmettelemässä asiaa oikein kaupassa ja kokeiltiin myyjän kanssa toistakin kameraa: sama juttu. Onko tämä jotain uusinta uutta Olympuksen kennovakaajatekniikkaa? Epäilyttää että voikohan kamera kestää moista mekaanista rasitusta pitkään, tuntuu että taskussa kulkee kameran sijasta joku pikkulasten helistin.
PEN Lite E-PL7
-
PEN Lite E-PL7:n mukana tullut 14-42mm/ 3.5-5.6 EZ pannari on kyllä hauska linssi, joka sopii kameran kylkeen mainiosti. Silloin, kun kuvaan "ei-ihan-niin-vakavamielisesti", eli nykyään yhä useammin ja useammin, tällainen "pimeä suttuzoomi" käy minulle mainiosti. Kuvanlaatu on oikein riittävää, etenkin kun hämärämmässä käyttää pientä* salamaa (FL-300R). Myös 45mm/1.8 on tuntunut viihtyvän PENissä kiinni.
Nopeaan jiipeggien jakamiseen somessa on hyvät eväät, koska kameran wifi toimii moitteetta ja Olympuksen älypuhelinsofta on todella hyvä, kuten on tullut todettua. Silloin tällöin voin käyttää joskus jopa niitä ihan hauskoja kameran omia ART-filttereitä, toki kuvasta jää myös RAW-versio myöhempää tarvetta varten. Mutta miksiköhän ART-filtteri pitää valita ennen kuvanottoa? Olisi kivempi että otat kuvan, ja katsot sitten sopisiko sille joku filtteri.
Yleisesti ottaen, olen todella tyytyväinen nykypäivän kameroiden eri mahdollisuuksiin. Edelleen otan usein enemmänkin kalustoa mukaan (E-M1:n, pari kunnon linssiä, jalustan, salaman, filsuja jne.) ja lähden ns. valokuvaamaan, jonka jälkeen hieron parhaat kuvat Lightroomilla kuntoon. Nautin siitä. Mutta: nykyään monesti on kiva napata kakkoskamera kainaloon, "räpsiä" kuvia ja siirtää parhaat suoraan puhelimeen, säätää niitä lennossa puhelimen kuvanmuokkaus-softalla ja jakaa saman tien somessa. Olen huomannut, että silloinkin olen monesti saanut omasta mielestäni todella onnistuneita kuvia. Johtuneeko siitä, että kun aivot heittäytyvät "räpsy-moodille" on kuvaaminen jotenkin vapautuneempaa, mene ja tiedä.
Miten tämä pohdiskelu liittyy otsikon kameraan? Siten, että miellän E-PL7:n nimenomaan tällaiseksi "vähemmän vakavaksi" kameraksi, tai sellaiseen rooliin se on omaan käyttööni tullut. Taipuuhan se toki ominaisuuksiensa puolesta tarvittaessa myös muunkinlaiseen käyttöön.
* Edit. Tosiaan, tuo isompi salama FL-600R tuntuu tälle PENille ja prime-lasille liian isolta, systeemistä on vaikea saada tasapainoista otetta. Jos kameraan taas laittaa kiinni esim. 12-40/2.8 PRO-zoomin, voi isompaa salamaa käyttää paljon mukavammin. Tämä ei sinänsä koske minua, koska tuota zoomia käyttäessäni minulla on todennäköisesti kamerana E-M1, mutta tiedoksi vain niille joilla PEN Lite E-PL7 on ainoa kamera.
Nopeaan jiipeggien jakamiseen somessa on hyvät eväät, koska kameran wifi toimii moitteetta ja Olympuksen älypuhelinsofta on todella hyvä, kuten on tullut todettua. Silloin tällöin voin käyttää joskus jopa niitä ihan hauskoja kameran omia ART-filttereitä, toki kuvasta jää myös RAW-versio myöhempää tarvetta varten. Mutta miksiköhän ART-filtteri pitää valita ennen kuvanottoa? Olisi kivempi että otat kuvan, ja katsot sitten sopisiko sille joku filtteri.
Yleisesti ottaen, olen todella tyytyväinen nykypäivän kameroiden eri mahdollisuuksiin. Edelleen otan usein enemmänkin kalustoa mukaan (E-M1:n, pari kunnon linssiä, jalustan, salaman, filsuja jne.) ja lähden ns. valokuvaamaan, jonka jälkeen hieron parhaat kuvat Lightroomilla kuntoon. Nautin siitä. Mutta: nykyään monesti on kiva napata kakkoskamera kainaloon, "räpsiä" kuvia ja siirtää parhaat suoraan puhelimeen, säätää niitä lennossa puhelimen kuvanmuokkaus-softalla ja jakaa saman tien somessa. Olen huomannut, että silloinkin olen monesti saanut omasta mielestäni todella onnistuneita kuvia. Johtuneeko siitä, että kun aivot heittäytyvät "räpsy-moodille" on kuvaaminen jotenkin vapautuneempaa, mene ja tiedä.
Miten tämä pohdiskelu liittyy otsikon kameraan? Siten, että miellän E-PL7:n nimenomaan tällaiseksi "vähemmän vakavaksi" kameraksi, tai sellaiseen rooliin se on omaan käyttööni tullut. Taipuuhan se toki ominaisuuksiensa puolesta tarvittaessa myös muunkinlaiseen käyttöön.
* Edit. Tosiaan, tuo isompi salama FL-600R tuntuu tälle PENille ja prime-lasille liian isolta, systeemistä on vaikea saada tasapainoista otetta. Jos kameraan taas laittaa kiinni esim. 12-40/2.8 PRO-zoomin, voi isompaa salamaa käyttää paljon mukavammin. Tämä ei sinänsä koske minua, koska tuota zoomia käyttäessäni minulla on todennäköisesti kamerana E-M1, mutta tiedoksi vain niille joilla PEN Lite E-PL7 on ainoa kamera.
-
- Viesti:
Tuollainen tuli tilattua 14-42 II kanssa, pitäisi olla huomenna kätösissä.
Ei tule selfie tai blogi kameraksi kuitenkaan :)
Ei tule selfie tai blogi kameraksi kuitenkaan :)
"Olen kuvannut eri kameroilla ihan itse"
https://www.flickr.com/photos/190197415 ... 568316264/
https://www.flickr.com/photos/190197415 ... 568316264/
-