Voiko Nikon D3200- ja D3300-kameroissa poistaa kromaattisen aberraation jo kuvanottohetkellä (Jpg-kuvissa), vai pitääkö se tehdä myöhemmin tietokoneella?
Ja osaako kukaan vastata, miksi nykyisellä kamerallani (Canon EOS) otettujen kuvien siistiminen CA:sta ei onnistu kunnolla? CA:n poistotyökaluna olen käyttänyt Paint Shop Pro X2-kuvankäsittelyohjelmistoa. Väripoikkeama kyllä poistuu merkityltä alueelta, mutta samalla värjääntyy (tavallisesti punaiseksi) täysin "puhdasta" aluetta (joskus jopa laajoja pintoja). Joudutaan siis ojasta allikkoon. Kuvaan Jpg-kuvia. CA:n poistossa pitää käyttää säteen arvona ainakin lukemaa 15, sillä ongelma on (muuten kelpo-objektiiville) toisinaan paha.
Onko kenelläkään kokemusta Lightroomin CA:n poistotyökalusta? Onnistuuko hyvin, vai värjääkö pintoja?
Kromaattisen aberraation poisto
-
LR:n uusin korjaa paremmin ja antaa enempi säätömahdollisuuksia kuin esim. 3.x, mutta nähtävästi taustalla on globaali algoritmi (ja linssitietokanta), joka olettaa enempi vähempi samankaltaista käyttäytymistä läpi kuvan - eli koska todellinen optiikka (toiset enempi toiset vähempi) käyttäytyy välillä ikävän epälineaarisesti (tai siis et värivirheen lähteet juontavat juurensa eri asioista) niin joskus ainoa todella toimiva ratkaisu on fotari/gimp ja paikallinen säätely (siis silloin kun pitää hifistellä). Mä käytän gaussian bluria (sekoitustila color) ja maskia - joskus vain värikanavalle säätöä ja maskia.
Mut siis pääsääntöisesti toimii ja tietokannasta löytyville linsseille varsin hyvin eli ainakin itse pidän värikorjausta oletusarvoisesti päällä ja harvoin joudun paikalliseen säätelyyn.
Mut siis pääsääntöisesti toimii ja tietokannasta löytyville linsseille varsin hyvin eli ainakin itse pidän värikorjausta oletusarvoisesti päällä ja harvoin joudun paikalliseen säätelyyn.