Kromaattisen aberraation poisto

Nikon-digit, Sony-digit (ei-järjestelmädigejä)
Gnitor

Kromaattisen aberraation poisto

Viesti Kirjoittaja Gnitor »

Voiko Nikon D3200- ja D3300-kameroissa poistaa kromaattisen aberraation jo kuvanottohetkellä (Jpg-kuvissa), vai pitääkö se tehdä myöhemmin tietokoneella?

Ja osaako kukaan vastata, miksi nykyisellä kamerallani (Canon EOS) otettujen kuvien siistiminen CA:sta ei onnistu kunnolla? CA:n poistotyökaluna olen käyttänyt Paint Shop Pro X2-kuvankäsittelyohjelmistoa. Väripoikkeama kyllä poistuu merkityltä alueelta, mutta samalla värjääntyy (tavallisesti punaiseksi) täysin "puhdasta" aluetta (joskus jopa laajoja pintoja). Joudutaan siis ojasta allikkoon. Kuvaan Jpg-kuvia. CA:n poistossa pitää käyttää säteen arvona ainakin lukemaa 15, sillä ongelma on (muuten kelpo-objektiiville) toisinaan paha.

Onko kenelläkään kokemusta Lightroomin CA:n poistotyökalusta? Onnistuuko hyvin, vai värjääkö pintoja?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
seppot

Viesti Kirjoittaja seppot »

Tämän sivun mukaan D3200 poistaa jpg-kuvista CA:ta automaattisesti. RAW-kuvissa se pitää tehdä ohjelmallisesti. Canonista en osaa sanoa mitään. Lightroom on, mutta en ole ikinä käyttänyt sen CA:n poistoa.
--
ttuplai

Viesti Kirjoittaja ttuplai »

LR:n uusin korjaa paremmin ja antaa enempi säätömahdollisuuksia kuin esim. 3.x, mutta nähtävästi taustalla on globaali algoritmi (ja linssitietokanta), joka olettaa enempi vähempi samankaltaista käyttäytymistä läpi kuvan - eli koska todellinen optiikka (toiset enempi toiset vähempi) käyttäytyy välillä ikävän epälineaarisesti (tai siis et värivirheen lähteet juontavat juurensa eri asioista) niin joskus ainoa todella toimiva ratkaisu on fotari/gimp ja paikallinen säätely (siis silloin kun pitää hifistellä). Mä käytän gaussian bluria (sekoitustila color) ja maskia - joskus vain värikanavalle säätöä ja maskia.

Mut siis pääsääntöisesti toimii ja tietokannasta löytyville linsseille varsin hyvin eli ainakin itse pidän värikorjausta oletusarvoisesti päällä ja harvoin joudun paikalliseen säätelyyn.
Vastaa Viestiin