Mulla on "focus hold" napissa (= objektiivin kyljessä) ns. action-asetukset. Eli kun pitää peukalolla nappia pohjassa, kaikki kuvausasetukset vaihtuvat liikkuvan kohteen seurantaan sopiviksi. Kun vapauttaa napin, asetukset palaavat takaisin "normaaleiksi". Laitoin nappiin Sugrulla kohouman, niin löytyy katsomatta hanskatkin kädessä.Vesseli68 kirjoitti: ↑Helmi 20, 2021 7 : 48Moro. Minkälaisia pikanäppäin vinkkejä aloittelevalle kuvaajalle olisi antaa? Nyt minulla on ael napin takana tarkennus, otin siis laukaisunapilta sen pois. C1 napissa iso arvot. C2 takanäyttö pimeeksi. Sekin kiinnostaa missä asennossa kannattaisi pitää sitä tarkennusnappia, s,a vai c vaihtoehto? Jotkut tuntuvat käyttävän äkkitilanteita varten jonkun napin takana ns. pika asetuksia. Itsellänikin oli aluksi ael näpeissä tuo, mutta nyt siis vaihdoin siihen tuon tarkennuksen.
Mode-kiekon MR:n 1-kohdassa on maisema-asetukset pitkille valotuksille. Esim. OSS:n pitää ehdottomasti olla pois päältä jalustalta kuvatessa tai se blurraa kuvan. MR 1-3 vaihtaa myös kaikki asetukset laakista halutuiksi, niin ei tarvitse erikseen vaihdella jokaista. Laukaisunapin ja takakiekon lisäksi en käytä muita nappeja, ja ne onkin ohjelmoitu "tyhjiksi" vahinkojen välttämiseksi.
Edit. Etukannessa oleva tarkennuksenvalintavipu on mulla aina kohdassa "s" eli kertatarkennus. "Focus hold" nappia painaessa myös tarkennus vaihtuu "c:ksi", eli jatkuvaksitarkennukseksi. Kyseinen vipu on RX10 IV:n turhin/huonoin ominaisuus ja lisäksi erittäin hankalassa paikassa. Siksi vipu kannattaa unohtaa kokonaan tai jopa liimata kiinni ja laittaa tarkennuksenvalinta johonkin helpommin käytettävään nappiin.