Mikä on digikameran polttoväli?

Kirjat/lehdet, näyttelyt, TV-ohjelmat, messut, kurssit, opiskelu ...
venla

Mikä on digikameran polttoväli?

Viesti Kirjoittaja venla »

Tämä on tyhmä kysymys! Mutta joka lähteessä asia seliltellään eritavoin. Polttovälinä pidetään millon mitäkin. Esimerkiksi se on valoherkänpinnan ja linssin väli, se on valoherkänpinnan ja linsissitön keskikohdan väli, se on linssin ja polttopisteen väli, se on valoherkän kennon ja polttopisteen väli. Eli tuntuu, että se on mielialan mukaan!?

Mistä minä kurja voin tietää mikä se sitten oikeasti on? Vastatkaa olen iloinen ja helpottunut oikeasta vastauksesa!!

Kiitti vastaamaan vaivautuneille ei vain tämän lukeneille!!! ;-)
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Waza
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Waza »

Ite en oikein osaa kertoa asiaa niin että sen joku muukin ymmärtäisi, mutta tossa olla on linkki ihan fysiikan perusasiaan eli kupera linssi (siis esim. kameran linssi).

Kupera linssi

Eli ton linkin esimerkissä polttoväli on pisteestä f linssiin (10 cm).

Uskoisin että kamerassa himmennin sijoitetaan polttopisteen kohdalle eli ton linkin esimerkin kohtaan f.

KORJATKAA JOS OLEN VÄÄRÄSSÄ JOSSAIN ASIASSA !
Viimeksi muokannut Waza, Huhti 06, 2003 19 : 44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Elämän pieniä yksityiskohtia:
Sinun nenäsi ja korvasi eivät koskaan lopeta kasvamista.
seppot

Re: Mikä on digikameran polttoväli?

Viesti Kirjoittaja seppot »

venla kirjoitti:Tämä on tyhmä kysymys! Mutta joka lähteessä asia seliltellään eritavoin. Polttovälinä pidetään millon mitäkin. Esimerkiksi se on valoherkänpinnan ja linssin väli, se on valoherkänpinnan ja linsissitön keskikohdan väli, se on linssin ja polttopisteen väli, se on valoherkän kennon ja polttopisteen väli. Eli tuntuu, että se on mielialan mukaan!?

Mistä minä kurja voin tietää mikä se sitten oikeasti on? Vastatkaa olen iloinen ja helpottunut oikeasta vastauksesa!!

Kiitti vastaamaan vaivautuneille ei vain tämän lukeneille!!! ;-)
Ja oikeesti en tiedä mitään, mutta arvaisin seuraavaa.

Jos kyseessä on vaikka suurennuslasi niin polttoväli on siitä linssin keskiakselilta siihen pisteeseen missä kärpänen alkaa haisemaan pahalle.
Jos noita samantehoisia linssejä on 2 kpl niin se on niiden linssien etäisyyksien keskiarvosta siihen kärpäseen.
Jos laitetaan eritehoisia linssejä nippuun niin kai se on se tehollinen keskiarvo mistä matka kärpäseen mitataan.

Mittasin huvikseni Nikkormatista mitan filmipinnalta objektiivin bajonettiin ja sain tulokseksi 47mm. Sen enempää tuota 50mm linssiä purkamatta näyttäsi himmennin olevan liki tuota 50 millimetriä.

Neulanreikäkamerassa polttoväli on reiästä filmitasoon.

Sepe
--
venla

Viesti Kirjoittaja venla »

Waza kirjoitti:Ite en oikein osaa kertoa asiaa niin että sen joku muukin ymmärtäisi, mutta tossa olla on linkki ihan fysiikan perusasiaan eli kupera linssi (siis esim. kameran linssi).

Kupera linssi

Eli ton linkin esimerkissä polttoväli on pisteestä f linssiin (10 cm).

Uskoisin että kamerassa himmennin sijoitetaan polttopisteen kohdalle eli ton linkin esimerkin kohtaan f.

Kiitti vastanneille!!

Niin sen mukaan polttoväli olisi linssin ja polttopisteen väli.

Ja kuva muodostuu paikkaan, jossa taittuneet säteet leikkaavat. Pääakselin suuntaiset säteet taittuvat polttopisteeseen ja linssin keskipisteen kautta kulkeva valonsäde etenee suoraan. Eli näiden kohtauspisteessä syntyy kuva.

Polttoväliä muuttamalla pieneksi kuvakulma laajenee, eli voidaan ottaa laajakulmakuvia.
Waza
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Waza »

Waza kirjoitti:

Korjaan tässä itse hieman kirjoituksiani taas himan viisaampana.

Siis kameran polttoväli on linssin keskipisteestä kohtaan missä valon säteet ovat pienimmällä pinta-alalla niin kuin tossa äsken todettiinkin.

Mutta toi että himmennin on polttopisteessä on VÄÄRÄÄ TIETOA, eli oikeampi tieto on että himmennin on asetettu hieman polttopistettä aikaisempaan kohtaan katsottuna linssin suunnasta. Ja niissä kameroissa joissa on suljin niin suljin on asennettu luultavasti polttopisteeseen (tai ainakin minä laittaisin). Silloinhan koko kuva saa valoa saman verran kun koko ns. valo nipun, joka on polttopisteessä pistemäinen, kulku estetään filmille tai kennolle.
Elämän pieniä yksityiskohtia:
Sinun nenäsi ja korvasi eivät koskaan lopeta kasvamista.
Vastaa Viestiin