Kirjassa julkaistavan kuvan hinta?

Kirjat/lehdet, näyttelyt, TV-ohjelmat, messut, kurssit, opiskelu ...
mvert

Kirjassa julkaistavan kuvan hinta?

Viesti Kirjoittaja mvert »

Tälläkin sivustolla taitaa välillä käydä kuvia myyviä ammatti/puoliammattilaisia kuvaajia, niin minkä verran pyydätte rahaa kirjassa julkaistavista kuvista? Mua lähestyi luonnontieteilijä /kirjailija Princeton University Pressistä ja haluaisivat käyttää yhtä inaturalistiin lähettämääni CC-BY-NC lisensoitua kuvaa uudessa kirjassaan. Kaveri näkyy tehneen useampiakin kirjoja myyntiin, joten mistään ei-kaupallisesta julkaisusta ei ole kyse. Korvaukseksi tarjoaa vain PDF-versiota espanjan kielisestä kirjasta.

Lisäyksenä vielä, että kirjan luonnoksessa näyttää olevan useita satoja kuvia luteista pienessä koossa. Eli ei olisi minään isona kuvana tulossa kirjaan tuo ottamani yksittäinen kuva.

Jonkun summan kuvan käytölle haluan luultavasti asettaa, kun periaatteesta en ala kuvien myyjiltä leipää suusta viemään ilman korvausta, varsinkaan tuon tason kirjan julkaisijoille mistä tuossa on kyse. Valmiita sopimuspohjia kuvien julkaisuluville näkyy joitain löytyvän, joten pitänee ottaa sellainen pohjalle omaan vastaehdotukseen. Onko näihin jotain vinkkejä mitä pitää ehdottomasti huomioida? Esim käyttöoikeus vain printti ja sähköinen kirja kertakorvauksella?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
T71

Re: Kirjassa julkaistavan kuvan hinta?

Viesti Kirjoittaja T71 »

mvert kirjoitti: Loka 07, 2024 7 : 53 ... kirjan luonnoksessa näyttää olevan useita satoja kuvia luteista pienessä koossa. Eli ei olisi minään isona kuvana tulossa kirjaan tuo ottamani yksittäinen kuva.
Kyseessä on ilmeisesti määrityskirja tai jonkinlainen alan lajiopas. Noihin kysytään pohjolan lajeista kuvia tuon tuosta, eli ilmeisesti kuvasi on teknisesti hyvä sikäli, että lajin tuntomerkit näkyvä siinä hyvin.
Mikään busineess noiden kirjojen tekeminen ei ole, lähinnä elämäntyö. Itse olen antanut veloituksetta, jos käyttötarkoitus on ollut selvää opaskamaa. Ei se kenenkään harrastajan leipää syö, porukka tekee noita kuvia rakkaudesta lajiin, ei rahan takia.
Mieti nyt miten tärkeä se kuva sulle on. Jos on tusinakamaa, niin anna mennä vaan, jos on erityinen jotenkin, niin säästele pöytälaatikossa.
Itse muistelen, että LKA aikoina kuvista sai rahaakin, kun niitä meni tietokirjoihin, joita joku isompi talo laittoi levityksen. Nettiaikana tilanne on vähän toinen.
elmar

Viesti Kirjoittaja elmar »

mvert kirjoitti: Loka 07, 2024 7 : 53 Jonkun summan kuvan käytölle haluan luultavasti asettaa, kun periaatteesta en ala kuvien myyjiltä leipää suusta viemään ilman korvausta...
Juuri näin. Ei kannata ryhtyä halvaksi, koska sen jälkeen on sitä aina. Ite en oo antanut koskaan kuviani ilmaiseksi mihinkään, mutta oon myynyt niitä lukuisiin lehtiin, kirjoihin, kampanjoihin yms. haitarilla n. 50-1000 e / kpl.

Kuvasi hintaa en pysty sanomaan, koska en tunne tapausta. Palkkiota voi haarukoida esim. näin:

- Tilaajan vakiohinnat (kannattaa kysyä, ne eivät yleensä muutu vaikka kuinka tinkaisi).
- Kuvan käyttökerrat (kertajulkaisu vai ajan myötä useasti toistuva).
- Kirjan painosmäärä, lehden levikki tai kampanjan budjetti (mitä isompi projekti, sitä isompi tuotto = parempi palkkio).
- Kuvan koko ja sijainti julkaisussa (halvasta kalliiseen: osasivu, sivu, aukeama, aloitusaukeama, takakansi, etukansi).
- Kuvan ainutlaatuisuus ("teoksesta" tai harvinaisesta tilanteesta voi yrittää pyytää niin paljon kuin kehtaa, tusinakuvasta saa vain minimin).
- Kuvaajan nimi ja maine (ansiokkaan tai tilaajalle tutun kuvaajan lasku menee läpi helpommin).
mvert

Kyseessä on tosiaan espanjankielinen lajiopas euroopan luteista. Mun kuva olisi yksi pieni kuva (ehkä sentin pari) yhden lude-lajin kasvun vaiheista. Mun on vaikea uskoa, että tekijä tulee tuolla kirjalla koskaan rikastumaan ja hänen aiemmatkin kirjat näyttää olevan rakkaudesta lajiin tehtyjä. Vaikka kyseistä kieltä puhuvia on paljon, niin ei tuolla kirjalla mitään kymmenien tuhansien myyntiä tulla saamaan. Taidan pyörtää periaatteeni ja jättää tällä kertaa korvauksen pyytämättä. Sori kaikki ammattikuvaajat!
T71

Viesti Kirjoittaja T71 »

mvert kirjoitti: Loka 09, 2024 20 : 19 Kyseessä on tosiaan espanjankielinen lajiopas euroopan luteista. Mun kuva olisi yksi pieni kuva (ehkä sentin pari) yhden lude-lajin kasvun vaiheista. Mun on vaikea uskoa, että tekijä tulee tuolla kirjalla koskaan rikastumaan ja hänen aiemmatkin kirjat näyttää olevan rakkaudesta lajiin tehtyjä. Vaikka kyseistä kieltä puhuvia on paljon, niin ei tuolla kirjalla mitään kymmenien tuhansien myyntiä tulla saamaan. Taidan pyörtää periaatteeni ja jättää tällä kertaa korvauksen pyytämättä. Sori kaikki ammattikuvaajat!
Nostan hattua.

Noita ludekirjoja ei myydä edes tuhansia. Harrastajia on todella vähän, lähinnä materiaali on tutkijoiden ja opiskelijoiden käyttöön määritysavuksi ja tekijä saattaa tehdä englanninkielisen PDF version siksi, että ulkomaiset tutkijat saavat materiaalia espanjalaisista lajeista. Lajit kun tuppaavat nykyään leviämään uusiin maihin tuon tuosta ja siksi tutkijoilla on hyvä olla käytössä asianmukaista määrityskuvastoa, niin tieteellisiä havaintoja päästään tekemään uudella tarkkuudella.

Jos kuitenkin satut saamaan loistavan määritysotoksen Pohjois-Sawon nimikkoniveljalkaisesta, eli rämesatiaisesta, Aenustus spegeformis, niin sillä on jo myyntiarvoa eri tavalla, nimittäin Turun seudulla oli havainto tästä satiaislajista ja Rajalassa ollaankin aivan kirjaimellisesti pelko persiissä, että otus pääsisi leviämään talon ulkopuolelle ja valuisi kameroiden mukana Ruotsin merkkihuoltoon asti... :mrgreen:
mvert

Sain vastaukset tekijältä. Kirjan arvioitu painosmäärä on 500 ja mun kuva olis noin parin sentin kokoinen. Tuollaisia pieniä kuvia kirjassa on ehkä reilut tuhat ja isompia ehkä joku sata. Ja lukijoita olisi lähinnä köyhät opiskelijat ja lajinörtit, joten annoin luvan kuvan käyttöön pdf versiota vastaan. Sain myös pdf versiot hänen aiemmista kirjoista.

Kiitos kommenteista ja vinkeistä. Auttoi tosiaan hahmottamaan tätä tapausta.
T71

Viesti Kirjoittaja T71 »

Kuvasin nuorempana filmille (Fuji Sensia 100) erilaisia hyönteisiä Canon Eos 1VHS +Eos 3 ja MPE-65mm makrolla ja kolmella 550EX salamalla sisällä ns makrostudiossa.
Siinä oli aivan eri tavalla haastetta, kuin nykyaikana digillä. Toki salamoiden kanssa saattoi käyttää muotoiluvaloasetuksia ja niitä tosiaan piti käyttääkin, jotta tasapaino oli kohdallaan, mutta aika paljon meni filkkaa treenatessa, että sai säädöt onnistumaan aina suht kerrasta.

Muistan elävästi vielä miten vuonna 2000 kaveri tuli juuri samalla hetkellä kylään ja soitti ovikelloa, kun yksi melko harvinainen laji kuoriutui munasta, siis mielettömän pieni toukka, josta ei ollut kuvaa tietenkään kellään. Olin juuri aloittanut kuvasarjan, kun toukka sai purtua munankuoreen pienen reijän, asia jota olin odottanut useamman tunnin, kun ovikello soi. Kaveri sisään ja minä tuhatta ja sataa takaisin kameroiden ääreen ja vedin muistaakseni 2 filmiä itse tapahtumasta, joka kesti noin 20 sekuntia ja jokainen ruutu oli valottunut ja tarkennettu oikein. Suurennos 3.5:1. Silloin ei ollut nykyisenlaista timelapsesysteemiä, mutta näyttihän se pirun hyvältä seinällä.

Tuollainen vanhan liiton kuvaushomma, jossa pitää tehdä paljon valmisteluja on tietty vaikea hinnoitella, koska itse työtä voi olla todella paljon. Yksi isommista töistäni vaati 2kk aikaa yhden pirun ötökkäkuvan saamiseksi. Ja lopulta en saanut kuvasta kuin kiitokset, mutta ei jaksa muistella pahalla... :wink:
Vastaa Viestiin