Fuji x100s

Casio-digit, Fuji-digit (ei-järjestelmädigejä)
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

jaakkoso kirjoitti:
nomad kirjoitti:
mpkosonen kirjoitti: Harmaasuodinta voi käyttää x100s:ssä millä aukolla tahansa.
Tarkoitin siis X100. Typo... Mutta hyvä kun asia on parannettu :-)
Kyllä X100:ssa toimii ND-suodin myös millä aukolla tahansa. Saatat sekoittaa siihen, että suuria aukkoja ei voi käyttää nopeiden suljinaikojen kanssa? Itse tosin käyttänyt vain uusinta firmistä, joten en tiedä onko moisia rajoituksia ollut aiemmin.
Ai niinhän se oli. Tosin hieman samansuuntainen ja yhtä tyhmä puute.

Nyt myös muistan toivoneeni, että X100:ssa olisi nd-suodin tullut automaattisesti päälle silloin kun suljinajat jäävät liian pitkäksi. Tyypillinen tilanne: potretti kirkkaassa auringonvalossa.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
paaton

Viesti Kirjoittaja paaton »

Ei se automaattinen nd filsu olisi kovin toimiva. Himmennys on filtterin kanssa niin reilua, etten ainakaan itse haluaisi tuon toimivan yksinään. Pikanappiin vaan. ässässä pikanapin toimintaa on nopea vaihtaa.
Sahaaja

Viesti Kirjoittaja Sahaaja »

No vielä jotain kysymystä kun tietäjiä täällä on paikalla!

Millainen on akun kesto, suurta vaikutusta käyttääkö optista etsintä, evf:ää vai takatelkkaria?

Videokuvasta ja käytön helppoudesta ei varmaan tarvii kyselläkään:D
Fotón

Viesti Kirjoittaja Fotón »

X100s tuli myös hankittua, kun oli tarjouksessa ja yritän nyt perehtyä kameran ominaisuuksiin. Tällainen kooste vinkeistä löytyi:

http://virtser.net/2013/11/24/fujifilm- ... nd-tricks/

Toistaiseksi kamera vaikuttaa omaan käyttööni erittäin hyvin sopivaksi. Aloitin itse vakavan kuvaamiseni mittaetsinfilmikameroilla joten kiinteä polttoväli ja kameran ulkonäkökin tuntuvat jo valmiiksi tutuilta. Mikään kaiken mahdollisen kuvaamiseen tarkoitettu kamera ei tietenkään ole kyseessä, mutta ihmisiä ja dokumentaarista matkakuvaamista varten passeli. Videokäyttöön taas löytyy vissiin parempia kameroita jopa huomattavasti halvemmista pokkareista. Itse en videota paljoa käytäkään, mutta varmasti sillä jotain saa aikaiseksi vaikkei siihen manuaalisäätöjä taida olla tarjolla. Vähässä valossa kuvaamiseen toimii jopa paremmin kuin oletin ja tarkennus on hyvä. Löysin kamerasta yllättäen myös panorama-toiminnon, joka oli jotenkin testejä lukiessa mennyt ohi. Kiva bonus sekin.

Kamerassa on custom-paikat omille asetuksille: C1, C2 ja C3. Näihin pääsee quick-menusta nopeasti käsiksi. Huomasin että jos päävalikosta ottaa käyttöön jonkun lisäsuodattimen, ei custom-paikkoja pääsekkään ottamaan käyttöön. Eli pitää mennä ensin ottamaan lisäsuodatin pois käytöstä ja sitten pystyy taas quick-menussa kiekolla valitsemaan custom-muistipaikan. Tälle on ehkä joku järkisyykin, mutta hämmensi kyllä hetken aikaa kun hienoja mustavalkoasetuksia ei saanutkaan lennosta käyttöön silloin kun olisin tarvinut. Olen myös lukenut että virrankulutus on aika suuri, joten vara-akkuja pitänee hankkia.

Koska haluaisin käyttää kameraa tulevaisuudessa myös salamakuvaukseen, täytyy selvitellä mitkä salamat ja mitkä radiot tämän kanssa toimivat. Onkos täällä jollain ensikäden tietoa aiheesta? Kameraliikkeessä puhuivat vaan että Fujilla on jotain omia radioita, mutta että nekään eivät juuri x100S:n kanssa pelaa.
JKyytinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JKyytinen »

Fotón kirjoitti:Videokäyttöön taas löytyy vissiin parempia kameroita jopa huomattavasti halvemmista pokkareista.
Minusta video näyttää todella pakatulta, Canon S100 tekee selvästi parempaa jälkeä, tosin Fujilla saa FullHD:ta 60fps, kun vanha Canon pystyy vain 24fps lukemaan. Fujin hyödyiksi voidaan myös laskea manuaalinen aukon säätö ja ei-lukittu MF. Fujissa tosin valotusta ei voi lukita, ja iso ongelma on minun mielestä se, että OVF:ää ei voi käyttää videossa.
Fotón kirjoitti:. Olen myös lukenut että virrankulutus on aika suuri, joten vara-akkuja pitänee hankkia.
Minäkin olin lukenut, ettei akku kestäisi yhtään, mutta en ole huomannut siinä mitään ongelmaa.
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com
Samyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
gator

Viesti Kirjoittaja gator »

Kävin x100s:n hakemassa ja vaikuttaa oikein hauskalta laitteelta.

Vastavalosuojan hinta taas ei vaikuta ollenkaan hauskalta.
suopiru

Viesti Kirjoittaja suopiru »

gator kirjoitti:Kävin x100s:n hakemassa ja vaikuttaa oikein hauskalta laitteelta.

Amazonista löytyy JJC:n täysin vastaava, eikä hintakaan päätä huimaa. http://www.amazon.com/JJC-LH-JX100-Adap ... B005HNNJXA . Itselläni oli ko. kapistus, suosittelen.

Ebaysta löytyy varmaan viel'kin halvemmalla.
gator

Viesti Kirjoittaja gator »

Kiitti vinkistä. Kerkesin tilata jo dx.comista vvs:n.

Ei edes omaatuntoa soimaa tilata noita kamoja. Noi orkkisten hinnat lähentelee jo henkilökohtaista loukkausta. Pelkkää kusetusta toisinsanoen.

Kamerahan on aivan törkeen hyvä. Saa nähdä, pysyykö d600:n talossa, heh.
suopiru kirjoitti:
gator kirjoitti:Kävin x100s:n hakemassa ja vaikuttaa oikein hauskalta laitteelta.

Amazonista löytyy JJC:n täysin vastaava, eikä hintakaan päätä huimaa. http://www.amazon.com/JJC-LH-JX100-Adap ... B005HNNJXA . Itselläni oli ko. kapistus, suosittelen.

Ebaysta löytyy varmaan viel'kin halvemmalla.
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Mutta jos ei käy kapakassa niin voi maksaa ylihintaa kaikesta ;-)

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
jupasierra

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Löytyyköhän suomenkielistä käytöohjetta mistään?
Terv. Juha
Vastaa Viestiin