Onko kellään täällä kokemusta tästä skannerista:
https://www.verkkokauppa.com/fi/product ... miskanneri" onclick="window.open(this.href);return false;
Skannerilla pystyy siis diojen lisäksi skannaamaan myös filmiä. Verkkokaupan esittelyssä väitetään, että masiinalla pystyisi skannaamaan jopa 20 diaa minuutissa. Lienee markkinointipuhetta. Kiinnostavaa olisi tietää montako diaaa pystyy todellisuudessa skannaamaan. Tarkoituksenani olisi siis skannata ainakin anopin yli 1000 diaa tuolla laitteella talteen. Sen jälkeen mahdollisesti vielä lisää dioja muilta sukulaisilta.
Korostaisin tässä, että kyse ei ole mistään ainutlaatuisista taidekuvista, vaan lähinnä muistoista. Laadun pitää olla riittävä, mutta ei super huippua.
Diojen skannausta
-
Re: Diojen skannausta
Hmmm, 3 sekuntia pee kuva. Mutta tuohon laitteeseen ei taida mahtua 20 diaa. Jos ne diat ovat projektorilippaissa, niin ne pitää poimia pois, putsata ja latoa ilmeisesti pinoon kuvan koloseen. Siihen meneekin sitten ne loput minuutit tunnista.
Ja merkitystä näyttää olevan vain pikselien määrällä, jotka voi tuplata laadun yhtään paranematta. Samalla sitten voi ostaa lisää tallennustilaa.
Mutta kokeilemallahan se selviää, jos muuta vaihtoehtoa ei ole ja aikaa taasen on. Verkkiksellä on muistaakseni aika pitkä palautusaika. Kunhan myyntipakkaus on ehjänä tallessa.
Ja merkitystä näyttää olevan vain pikselien määrällä, jotka voi tuplata laadun yhtään paranematta. Samalla sitten voi ostaa lisää tallennustilaa.
Mutta kokeilemallahan se selviää, jos muuta vaihtoehtoa ei ole ja aikaa taasen on. Verkkiksellä on muistaakseni aika pitkä palautusaika. Kunhan myyntipakkaus on ehjänä tallessa.
-
Nyt on tilattu tämä skanneri. Luultavasti ensi viikolla pääsen kokeilemaan ja kerron sitten kokemuksia tänne.
-
Lupasin tänne kokemuksia tästä skannerista:
http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... t=12755538" onclick="window.open(this.href);return false;
Skannasin tällä skannerilla neljä lippaallista dioja. Laadusta on vaikea sanoa, koska en dioja koskaan ollut nähnyt projektorilla esitettynä ennen. Kohtuu ok laatua kuitenkin syntyi mielestäni. Sen sijaan ongelmia syntyi, kun siirryin skannaamaan 70-luvun alkupuolen dioja, joissa oli paksut kolmen millin kehykset. Ne eivät laitteeseen enää kunnolla mahtuneetkaan ja skannaus loppui siihen.
Päätinkin palauttaa tämän laitteen Verkkokauppaan. Otin seuraavaksi Verkkokaupasta kokeiluun tasoskannerin:
https://www.verkkokauppa.com/fi/product ... soskanneri" onclick="window.open(this.href);return false;
Toistaiseksi tuolla on diojen skannaus onnistunut hyvin. Lisäbonuksena sillä saa skannattua myös normaaleja valokuvia, dokumenttejä, filmejä jne.
http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... t=12755538" onclick="window.open(this.href);return false;
Skannasin tällä skannerilla neljä lippaallista dioja. Laadusta on vaikea sanoa, koska en dioja koskaan ollut nähnyt projektorilla esitettynä ennen. Kohtuu ok laatua kuitenkin syntyi mielestäni. Sen sijaan ongelmia syntyi, kun siirryin skannaamaan 70-luvun alkupuolen dioja, joissa oli paksut kolmen millin kehykset. Ne eivät laitteeseen enää kunnolla mahtuneetkaan ja skannaus loppui siihen.
Päätinkin palauttaa tämän laitteen Verkkokauppaan. Otin seuraavaksi Verkkokaupasta kokeiluun tasoskannerin:
https://www.verkkokauppa.com/fi/product ... soskanneri" onclick="window.open(this.href);return false;
Toistaiseksi tuolla on diojen skannaus onnistunut hyvin. Lisäbonuksena sillä saa skannattua myös normaaleja valokuvia, dokumenttejä, filmejä jne.
-
Tuon eka lelun ja tasoskannerin lastuero kuvan dynamiikassa on kuin yö ja päivä. Testejä vastaavista voi lukea löytyy netistä. Skannerin mukana tulee sitten mukana työaikaa ja yhden kuvan työstöön menee minuutista ylöspäin riippuen skannausasetuksista ja jälkityön määrästä.
Yhdellä skannerilla tuhat kuvaa vie siten karkeasti noin 15 tuntia kokoaikaista työaikaa/odottelua ja säätöä.
Yhdellä skannerilla tuhat kuvaa vie siten karkeasti noin 15 tuntia kokoaikaista työaikaa/odottelua ja säätöä.
-
tasoskannereilla saa nopeutettua työtä, jos hankkii useamman kehyksen filmille tai dioille. Tuo Canon ottaa näköjään vain 4 diaa kerraallaan, mutta siinäkin ajassa ehtii toisen kehyksen tyhjentää ja täyttää uusilla dioilla. Epsonilla on tasoskannereita, joihin saa 12 diaa kerrallaan (V800/850 tai 700/750).
Juha Kari
Vantaa
Finland
Vantaa
Finland
-
Olen skannannut nyt tasoskannerilla useamman lippaallisen dioja. Kun nyt vertailen laatua Rollein pömpeliskanneriin (https://www.verkkokauppa.com/fi/product ... miskanneri" onclick="window.open(this.href);return false;), niin kieltämättä laatu on selkeästi parempaa tasoskannerilla.
Epsonin V800 ja 850 mallit ovat monta kertaa kalliimpia kuin tämä Canonin skannerini. Varmasti hyviä laitteita ja varmasti nopeampaa skannata 12 diaa kerralla kuin neljä, mutta toisaalta tämä on itselleni kertaluontoinen urakka. Sen jälkeen skannerin käyttö ainakin diojen skannaukseen on vähäisempää.
Olen itse nyt skannaillut useamman boksin dioja. Skannausaika kahdelle kelkalle dioja on karkeasti noin tunnin verran. Työskentelen itse seuraavalla tavalla:
1. Lataan neljä diaa skannerin ja laitan skannautumaan.
2. Diojen skannauduttua otan vanhat diat pois ja laitan uudet skannautumaan saman tien.
3. Uusien diojen skannautuessa käsittelen juuri skannautuneet neljä diaa. Lähinnä olen käännellyt diat oikein päin tietokoneella ja poistanut täysin epäonnistuneet otokset (ylivalotusta tai muuten tärähtäneitä) .
4. Taas diojen skannauduttua aloitan kohdasta 1. ja jatkan luuppia niin kauan, kunnes lippaallinen dioja on skannautunut.
Tuolla tavalla olen päässyt mainitsemaani noin tuntiin 70 - 80 dian skannaamisessa. Diat on tällöin myös käsitelty kelvolliseen kuntoon.
Ainakin tässä Canonin skannerissa dioja ei voi valmiiksi laittaa kehykseen, sillä kehys on vain täysin avonainen "kehys". Diat lepäävät skannerin pinnan päällä ja ne vain asetellaan kehykseen skannerin pinnalle. Jos kehyksen nostaa pois diat jäävät paikoilleen.jkari kirjoitti:tasoskannereilla saa nopeutettua työtä, jos hankkii useamman kehyksen filmille tai dioille. Tuo Canon ottaa näköjään vain 4 diaa kerraallaan, mutta siinäkin ajassa ehtii toisen kehyksen tyhjentää ja täyttää uusilla dioilla. Epsonilla on tasoskannereita, joihin saa 12 diaa kerrallaan (V800/850 tai 700/750).
Epsonin V800 ja 850 mallit ovat monta kertaa kalliimpia kuin tämä Canonin skannerini. Varmasti hyviä laitteita ja varmasti nopeampaa skannata 12 diaa kerralla kuin neljä, mutta toisaalta tämä on itselleni kertaluontoinen urakka. Sen jälkeen skannerin käyttö ainakin diojen skannaukseen on vähäisempää.
Olen itse nyt skannaillut useamman boksin dioja. Skannausaika kahdelle kelkalle dioja on karkeasti noin tunnin verran. Työskentelen itse seuraavalla tavalla:
1. Lataan neljä diaa skannerin ja laitan skannautumaan.
2. Diojen skannauduttua otan vanhat diat pois ja laitan uudet skannautumaan saman tien.
3. Uusien diojen skannautuessa käsittelen juuri skannautuneet neljä diaa. Lähinnä olen käännellyt diat oikein päin tietokoneella ja poistanut täysin epäonnistuneet otokset (ylivalotusta tai muuten tärähtäneitä) .
4. Taas diojen skannauduttua aloitan kohdasta 1. ja jatkan luuppia niin kauan, kunnes lippaallinen dioja on skannautunut.
Tuolla tavalla olen päässyt mainitsemaani noin tuntiin 70 - 80 dian skannaamisessa. Diat on tällöin myös käsitelty kelvolliseen kuntoon.