Canonin tulostimista todella huonoja kokemuksia

Printterit, skannerit, online-tulostukset
ilmari1970

Canonin tulostimista todella huonoja kokemuksia

Viesti Kirjoittaja ilmari1970 »

Kokeilin taas saada omaa Canonin Pixma tulostinta pelittämään. Ei taaskaan onnistunut. Luovutan.

Mustekasetteja on mulla yllin kyllin ja puhdistuspään perusteellista puhdistamista (sitä ohjelmallista) olen kymmeniä kertoja tehnyt. Tulostinpään olen ottanut muutaman kerran kokonaan pois: huuhdellut alkoholilla, vedellä, saippualla ja melkein millä tahansa, mutta pelkästään raidallista tulostetta saan aikaiseksi. Paineilmaa olen musteaukkoihin käyttänyt, hyvin tulee läpi. Raidat ovat oikein kauniit, tasaisin väliajoin ja helevetin ärsyttävät. Laitteella ei tee yhtään mitään.

Ok, olisiko aika ostaa uusi tulostin?

Tämä on kolmas peräkkäinen Canonin tulostin, joka mulla on käytössä ollut ja JOKAIKINEN on tähän samaan raidalliseen lopputulokseen lopulta päätynyt. Useammalta kaverilta täsmälleen sama huomio (ja kirppareilla näitä näkyy myös 5 euron hinnalla jatkuvasti, varmasti tekevät tuota raidallista jälkeä). Emännän halpis HP-monitoimihäkkyrä (alle 50 euroa), joka lienee kohta 10 vuotta wanha toimii edelleen moitteetta.

Suoraan sanoen vi*uttaa se, että tällä laitteella ehkä runsaat sata sivua olen muutaman vuoden sisällä tulostellut ja lopputulos on tämä. Taisi toimia sen ensimmäisen kalenterivuoden jotenkuten, sen jälkeen pelkkiä ongelmia on ollut.

Kiinnostaa tietää että miten muilla juuri Canonin p*skoista muoviromuista kokemuksia, koska en ystävineni voi olla pelkkä tilastoharha. Toista tuhatta euroa olen käyttänyt Canonin musteisiin ja tulostimiin, ja lopputulos on pelkkä vi*utus kusen maku suussa.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Harald II

Viesti Kirjoittaja Harald II »

Tuo sinun lauseesi "tällä laitteella ehkä runsaat sata sivua olen muutaman vuoden sisällä tulostellut" taitaa olla koko jutun ydin.

Muutama vuosi on siis ainakin kolme, koska kaksi olisi "pari vuotta" ja niissä on viikkoja minimissään 3 x 52 eli tulostat reilusti alle yhden paperin viikossa. Oletettavasti osa on monisivuisia tai muuten vain tulee tulostettua useampi kerrallaan, joten tulostuskertojen välille jää tuolla tahdilla viikkoja ellei kuukausia.

Mustesuihkutulostimet, kokemukseni mukaan aivan kaiken merkkiset, jämähtävät tukkoon jos niitä ei säännöllisesti käytä. Vaikka se testisivu pitäisi kerran viikkoon tulostaa, muuten etsii ikävyyksiä. Se vain on näin sen tekniikan kanssa. Tuossa ajassa pelkästään niistä kertyisi se puoletoistasataa tulostusta....

Tuollaiseen tulostustarpeeseen ostaisin laserin. Se kestää harvaakin tulostustahtia, eivätkä ole juurikaan mustesuihkuja kalliimpia. Valokuvatulostimeksi niistä ei ole, mutta eipä siinä mitään järkeä ole kuvia tse tulostellakaan, jos määrä on tuota luokkaa.
kunijo-1

Viesti Kirjoittaja kunijo-1 »

Harald II kirjoitti:Tuo sinun lauseesi "tällä laitteella ehkä runsaat sata sivua olen muutaman vuoden sisällä tulostellut" taitaa olla koko jutun ydin.
Sama tuli mieleen minulla. Itse olen käyttänyt Canonin tulostimia yli kymmenen vuotta ilman yhtään ongelmaa. Käyttämäni laitteet ovat olleet lähempänä malliston ylä- kuin alapäätä, jos sillä nyt on jotain merkitystä.
Mitä olen toisten kokemuksia kuulostellut, olen ymmärtänyt, että nuo tukkeutumisongelmat olisivat enemmän vaikkapa Epsonin kuin Canonin ongelmia. Vai olenko käsittänyt taas väärin?
mappe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mappe »

kunijo-1 kirjoitti:
Harald II kirjoitti:Tuo sinun lauseesi "tällä laitteella ehkä runsaat sata sivua olen muutaman vuoden sisällä tulostellut" taitaa olla koko jutun ydin.
Sama tuli mieleen minulla. Itse olen käyttänyt Canonin tulostimia yli kymmenen vuotta ilman yhtään ongelmaa. Käyttämäni laitteet ovat olleet lähempänä malliston ylä- kuin alapäätä, jos sillä nyt on jotain merkitystä.
Mitä olen toisten kokemuksia kuulostellut, olen ymmärtänyt, että nuo tukkeutumisongelmat olisivat enemmän vaikkapa Epsonin kuin Canonin ongelmia. Vai olenko käsittänyt taas väärin?
Omassa käytössä 99€ Canon on toiminut jo ainakin 5 vuotta ilman mitään ongelmia. Aikaisemmat paremman pään Epsonit taas tukkeutuivat jos ei käyttänyt tarpeeksi usein.

Canoneissa päät puhdistetaan käsittääkseni aina kun tulostin laitetaan päälle, uudemmista Epsoneista en tiedä. Varminta on tulostaa tarpeeksi usein edes jotain.
ilmari1970

Niin, tätä olen itsekin ajatellut syyksi, siksipä olen näitä 3 peräperää hankkinut. Nyt vaan on niin, että kun tulostinpää menee niin sanotusti "tukkoon" muuttuu Canonin tulostin kasaksi p*skaa.

Tuntuu aivan käsittämättömältä, ettei mikään kemiallinen puhdistus enää asiaa auta, vaan asiakkaan on siis hankittava uusi tulostin. Kun tulostinpään ottaa käteen, ei voi olla hämmästelemättä miten noin yksinkertainen osa voi mennä lopullisesti tukkoon.

Epäilen enemmänkin että kyseessä on suunniteltu vika (tämä kun on vain yksi monista lähipiirin Canon-raitatulostajista), vähän samaan tapaan kuin monissa malleissa on laskuri, jonka jälkeen tulostin "vaatii huoltoa". Canonin tapauksessa tulostinpää sulkee osan suuttimista kokonaan ja lopullisesti, jolloin asiakkaalle tulee taas asiaa kauppaan.

Hankkiessani tämän viimeisen mallin, juuri tuo tulostinpään helppo puhdistettavuus oli syynä tähän hankintaan: koko tulostinyksikkö lähtee helposti irti. Lopputulokseksi jäi edelleen tuo Canonin pissaama maku suuhun.

Jos tällä joka helkutin viikko pitäisi tulostaa, miksei laitteessa ole sitten automaattia, joka sen kerran viikossa itsenäisesti huoltotyönä tekisi? Jos minulle tulee lomamatka eteen, pitääkö kotiin palkata ns. Canonvarmennustulostaja, koska laite on kohta muuten läjä p*skaa? Vai pakkaanko tulostimen matkalaukkuun? Voinko edes ostaa Canon-tulostimen, jos haluan kesämökillä viettää viikon pari?
Munt

Viesti Kirjoittaja Munt »

Voisiko tuo olla softavika, eli ohjelmoitu ongelma, tuotteen suunniteltu vanhentaminen/vikaantuminen? Noista pääsee eroon samoin, kuin siitä tulostimen errorkoodista, eli netissä on ohjelmapätkiä, joilla huoltoa vaativan tulostimen saa taas toimimaan. Ei tietoa, mutta googleta nyt tuota hetki... josko siitä löytyisi jotain.

..
Hannu KH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

Munt kirjoitti:Voisiko tuo olla softavika, eli ohjelmoitu ongelma, tuotteen suunniteltu vanhentaminen/vikaantuminen? Noista pääsee eroon samoin, kuin siitä tulostimen errorkoodista, eli netissä on ohjelmapätkiä, joilla huoltoa vaativan tulostimen saa taas toimimaan. Ei tietoa, mutta googleta nyt tuota hetki... josko siitä löytyisi jotain.

..
Mun vanhassa HP:ssä ei ainakaan ollut suunniteltua vanhenemista, mustekasetteja uusittiin tolkuton määrä ja ainavain kuluneenakin mustetta vuotaen, mutta muuten hyvin toimivana kannettiin pihalle.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
Munt

Viesti Kirjoittaja Munt »

Hannu KH kirjoitti:
Munt kirjoitti:Voisiko tuo olla softavika, eli ohjelmoitu ongelma, tuotteen suunniteltu vanhentaminen/vikaantuminen? Noista pääsee eroon samoin, kuin siitä tulostimen errorkoodista, eli netissä on ohjelmapätkiä, joilla huoltoa vaativan tulostimen saa taas toimimaan. Ei tietoa, mutta googleta nyt tuota hetki... josko siitä löytyisi jotain.

..
Mun vanhassa HP:ssä ei ainakaan ollut suunniteltua vanhenemista, mustekasetteja uusittiin tolkuton määrä ja ainavain kuluneenakin mustetta vuotaen, mutta muuten hyvin toimivana kannettiin pihalle.
Sellainen dokkari, kuin hehkulamppuhuijaus kannattaa katsoa, jos tulee eteen. Siinä oli tuosta tulostimen fiksauksesta ihan oma pätkänsä ja netissä lisää:

http://tinyurl.com/bu5e59h

..
Hannu KH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

Munt kirjoitti:
Hannu KH kirjoitti:

..
Sellainen dokkari, kuin hehkulamppuhuijaus kannattaa katsoa, jos tulee eteen. Siinä oli tuosta tulostimen fiksauksesta ihan oma pätkänsä ja netissä lisää:

http://tinyurl.com/bu5e59h

..
Sitä vaan aattelin, että HP-vainaa oli aika kulunut, kun se kannettiin ovesta ulos, olis vieläkin toiminut jo en olisi haksahtanut värilaaseriin.

Aikanaan katsoin (uuden)hehkulamppuhuijauksen TV:stä, mutta omassa räppänässä eikait sitten laskuri toiminut....
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
Nöpö

Viesti Kirjoittaja Nöpö »

Pixma 4200, toimii kuin lättähatun vessa. Seisoo joskus toista kuukautta työttömänä, ei ole ikinä ollut tukkeessa, eikä tee raitoja. Erittäin tyytyväinen olen ollut, aika monta vuotta on jo palvellut.
antonow
Viesti:

Viesti Kirjoittaja antonow »

Ei tukkoja eikä raitoja myöskään Pro9500 mk II:lla, vaikka olisi useammankin kuun kylmänä.
HarriJ

Viesti Kirjoittaja HarriJ »

Meillä on käynyt ja kukkunut jo useamman vuoden Pixma MP600R ilman ongelmia. Taitaa vaan olla näissä suihkutulostimissa se, ettei hyvää saa halvalla. Jos loota maksaa muutaman kympin ja värisatsi saman verran, niin...
1970/1980-luvulla Nikonia, 1990-luvulla jäähdyttelyä, 2000-luvulla Canonia (enää ei viitsi vaihtaa).
Henri Cartier-Bresson: "There is nothing in this world that does not have a decisive moment."
MattiH
Site Admin
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MattiH »

ilmari1970 kirjoitti:Niin, tätä olen itsekin ajatellut syyksi, siksipä olen näitä 3 peräperää hankkinut. Nyt vaan on niin, että kun tulostinpää menee niin sanotusti "tukkoon" muuttuu Canonin tulostin kasaksi p*skaa.
Mikähän on tämän Canon Pixman tarkka malli? Tuskin tämä ongelma koskee kaikkia malleja... Itse vaihdoin monta vuotta sitten Epsonin printtereistä Canoniin juuri Epsonin tukkeutumisten takia (kaksi vähän kalliimpaa tulostinta, lisäksi kokemusta myös HP:n tulostimen tukkeutumisesta). Nykyisen mallin kanssa (Canon Pixma MP630) ei ole ollut muita ongelmia kuin kalliit mustekasetit, joita saa jatkuvasti olla ostamassa. Parin kuukaudenkaan käyttämättömyys ei ole aiheuttanut jumeja.

Nykyisistä Epsonin printtereistä ja niiden tukkeutumisherkkyydestä ei ole kokemusta.
Harald II

Sama täällä, ei mitään ongelmaa joka ei olisi poistunut laitteen omalla puhdistusohjelmalla. Ja laite on Canon Pixma Pro 9500
ilmari1970

Tässä vielä Canonin raitakuva.

Kuva

Viimeinen Canon-ulostin (tm) joka tähän taloon tuli, se on varma!
Huvittavasti vielä lopuksi se alkoi herjaamaan että kolme (3) mustekasettiakin pitäisi vielä vaihtaa, enhän minä jo vasta eilen vaihtanut tuohon jokaikisen...

Vastedes en ainuttakaan mustekasettia osta varastoon, nyt on runsaat 20 kpl sitten myös roskistavarana.
[/b]
kunijo-1

Viesti Kirjoittaja kunijo-1 »

Et vielä vastannut kysymykseen, mikä Canon-malli tulostimesi on? Eivätkä ne mustekasetit ole mitään roskistavaraa, kyllä joku muu keksii niille käyttöä... Ovathan ne alkuperäismusteita, ovathan?
ilmari1970

kunijo-1 kirjoitti:Et vielä vastannut kysymykseen, mikä Canon-malli tulostimesi on? Eivätkä ne mustekasetit ole mitään roskistavaraa, kyllä joku muu keksii niille käyttöä... Ovathan ne alkuperäismusteita, ovathan?
Niin, suurin osa mustekaseteista on Canonin omia ja muutama on ns. halpismusteita mustana (black), ja tekstitulostus toimiikin edelleen "tyydyttävästi" vaikka siinäkin epätasaisuutta näkyy. Mitään tärkeitä tai virallisia asiakirjoja tällä ei kehtaa enää tulostaa.

Valokuvia en enää kotona aio tulostella, koska sillä rahalla mitä näihin Canonin p*skoihin tulostimiin on mennyt, olisin tehnyt kymmeniä fotokirjoja ja jättisuurennoksia, valokuvalaatuisina.

Tästä mallista "sai" myös A3-koon printin ulos, 2009 hankittu, hinta oli n. 300 euroa.
ilmari1970

Canonin ongelmat

Pitihän minun vielä googlata.

Jos pistää Googleen hakusanat: canon print horizontal lines, saa aikas mittavan kasan vastaavaa evidenssiä. Kaiken kaikkiaan 914 000 hakutulosta.

http://www.google.fi/search?q=canon+pri ... l+lines&hl

Verrokkina HP ja Epson:

HP:llä 1 270 000 tulosta
Epsonilla 140 000 tulosta

Eli HP:ltä löytyy kuitenkin enemmän...

Canonin markkinaosuus tulostimissa on kuitenkin noin puolet HP:tä pienempi: http://www.zdnet.com/printer-shipments- ... 000002702/

Eli Canon on selkeästi ykkönen mitä tulee tulostusongelmiin.
Harald II

Eli et viitsi sanoa mikä tulostin on kyseessä vaikka sitä useampaan kertaan kysytään?

Ja sitten että olet käyttänyt halpismusteita? asia harvinaisen selvä.

Niiden sisällöstä ei ole mitään takeita ja ne voivat aivan hyvin tukkia suuttimet lopullisesti. Se ei ole Canonin vika jos sinä syötät siihen jotain tököttiä joka tukkii tulostuspään.

Irtomusteina on paljon laadukasta tavaraa, mutta ne vaativat yleensä erillisen mustekasettien tilalle tulevan syöttösysteemin, niitä ei myydä näiden halpavalmistajien kaseteissa.

Minäkin onnistuin eräällä kokeilulla tuhoamaan yhden HP:n A4 valokuvatulostimen eli laitoin siihen jostian ostamiani halpakasetteja. Siitä ei tullut enää kalua millään puhdistuksella. Onneksi se oli jo menossa vaihtoon muutenkin, niin tappio ei ollut kovin suuri. Kokeilin vain että voisiko sen jättää dokumenttitulostimeksi noilla halpamusteilla kun olin ostamassa A3+ koon tulostinta.
ilmari1970

Harald II kirjoitti:Eli et viitsi sanoa mikä tulostin on kyseessä vaikka sitä useampaan kertaan kysytään?

Ja sitten että olet käyttänyt halpismusteita? asia harvinaisen selvä.

Niiden sisällöstä ei ole mitään takeita ja ne voivat aivan hyvin tukkia suuttimet lopullisesti. Se ei ole Canonin vika jos sinä syötät siihen jotain tököttiä joka tukkii tulostuspään.

Irtomusteina on paljon laadukasta tavaraa, mutta ne vaativat yleensä erillisen mustekasettien tilalle tulevan syöttösysteemin, niitä ei myydä näiden halpavalmistajien kaseteissa.

Minäkin onnistuin eräällä kokeilulla tuhoamaan yhden HP:n A4 valokuvatulostimen eli laitoin siihen jostian ostamiani halpakasetteja. Siitä ei tullut enää kalua millään puhdistuksella. Onneksi se oli jo menossa vaihtoon muutenkin, niin tappio ei ollut kovin suuri. Kokeilin vain että voisiko sen jättää dokumenttitulostimeksi noilla halpamusteilla kun olin ostamassa A3+ koon tulostinta.
Hyvin on valmistajan uskomushoito uponnut. Missään testeissä ei huokeampi muste ole laitetta rikkonut, kulutus on voinut olla hieman suurempi. Myydäänhän miljoonille ihmisille vettäkin homeopaattisena lääkkeenä, ja hyvin käy kauppa. Volvokin menee rikki, jos kuskilla on Audin huppari. Sytytystulpat pitää tottakai hakea merkkiliikkeestä.

Mustebisnes on niin järjettömän hävytöntä ja kuluttajavastaista, että jos Canon valmistaisi autoja, niihin saisi ostaa Canonbensaa 2 litran kasetissa hintaan 50 euroa. Kasetteja on kerrallaan 12, ja kun yksikin loppuu, jää auto tielle.

Tulostin meni eilen roskikseen, minne Canon tässä taloudessa kuuluukin.
Vastaa Viestiin