Tulostuskustannukset???
-
Tulostuskustannukset???
Voisiko joku kertoa minkä verran kuvan tulostaminen maksaa mustesuikutulostimella. Laittakaa hinta kuvakoon mukaan (esim. A4 tai15X20cm). Olisi kiinnostavaa verrata valokuvalabrojen ja omien tulosteiden kustannuksia. Printterin hankintahintaa ei tarvitse huomioida. Pelkästään paperi+muste.
-
Tulostuskustannukset
Kysymys on melkoisen laaja-alainen. Mitään yhtä ja ainoaa vastausta ei pysty antamaan. Kaikki riippuu kaikesta - mikä tulostin, mitä paperilaatua käyttää, mistä materiaalit ostaa (hinta), minkälaisia kuvia tulostetaan (esim. talvimaisema vs. yökuva). Harvalla on mahdollisuus/tarve tulostaa lyhyessä ajassa niin paljon kuvia, että saisi tarkan kuvan edes oman printterin värikasettien kapasiteetista. Paperikustannuksen saa selville helpommin, joskin hukkaprosenttia on vaikea arvioida.
Etsisin tiedot alan koti- ja ulkomaisten lehtien testeistä. Kukin lehti testaa omalla menetelmällään ja tulokset ovat vertailukelpoisia vain ko. lehden muiden testien kanssa.
Tulostamiseen liittyvä asiavyyhti on monitahoinen. Laite- ja materiaalikustannus on vain yksi tekijä. Yhtä tärkeää voi olla kuvien saannin helppous ja nopeus, kuvien laatu ja säilyvyys jne. Käyttötarvekin vaikuttaa asiaan - tarvitaanko satoja kuvia kerralla vai silloin tällöin muutama kuva. Itse olen sekä tulostanut omalla printterillä että käyttänyt ulkopuolisia palveluita. Palvelufirmoissa olen tulostuttanut pikkukuvien lisäksi valmiita albumisivuja teksteineen (20x30 cm). Omalla printterillä olen hoidellut lähinnä pikatilanteet ja "b-luokan" tarpeet. Kustannuksissa on eroja, mutta onko ero ratkaiseva muihin seikkoihin suhteutettaessa.
Etsisin tiedot alan koti- ja ulkomaisten lehtien testeistä. Kukin lehti testaa omalla menetelmällään ja tulokset ovat vertailukelpoisia vain ko. lehden muiden testien kanssa.
Tulostamiseen liittyvä asiavyyhti on monitahoinen. Laite- ja materiaalikustannus on vain yksi tekijä. Yhtä tärkeää voi olla kuvien saannin helppous ja nopeus, kuvien laatu ja säilyvyys jne. Käyttötarvekin vaikuttaa asiaan - tarvitaanko satoja kuvia kerralla vai silloin tällöin muutama kuva. Itse olen sekä tulostanut omalla printterillä että käyttänyt ulkopuolisia palveluita. Palvelufirmoissa olen tulostuttanut pikkukuvien lisäksi valmiita albumisivuja teksteineen (20x30 cm). Omalla printterillä olen hoidellut lähinnä pikatilanteet ja "b-luokan" tarpeet. Kustannuksissa on eroja, mutta onko ero ratkaiseva muihin seikkoihin suhteutettaessa.
-
Olin pohtinut ihan tavallista kuvanvalmistusta keskiluokan valokuvatason printterillä (esim. HP tai Epson). Kuvat korkeintaan 15X20cm. Kohteet ja aiheet vaihtelevia.
Vastauksestasi päättelen, ettei mustesuikutulostaminen ole kilpailukykyinen vaihtoehto valokuvalabrojen kanssa. Ainoastaan erikoistilanteissa kannattavaa.
Vastauksestasi päättelen, ettei mustesuikutulostaminen ole kilpailukykyinen vaihtoehto valokuvalabrojen kanssa. Ainoastaan erikoistilanteissa kannattavaa.