CanoScanFS4000US

Printterit, skannerit, online-tulostukset
a55555

CanoScanFS4000US

Viesti Kirjoittaja a55555 »

Minkälaisia kokemuksia kentällä on dia/negaskannerista CaniScan FS 4000 US? Tuntuu kuin tulokseen vaikuttaisi skannattavan filmin laatu (merkki/herkkyys). Skanneri tekee yleensä aika tummaa jälkeä. Joillakin dioilla, jotka projektorilla katsottuna ovat mehukkaimmillaan, korjaamaton tulos on aivan liian tummaa. Tasoja säätämällä saa lopullisen kuvan kyllä yleensä korjatuksi, mutta jotensakin tuntuu, ettei laitteen perussäädöt ole ihan kohdallaan.
ST
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
jstenroos

Viesti Kirjoittaja jstenroos »

Filmgetilläkö skannaat? Millaisia asetuksia käytät siinä? Itselläni on sama skänneri, eikä se mielestäni tee mitenkään poikkeuksellisen tummaa jälkeä. Toki niitä joutuu aina korjailemaan hiukan, vaikka olenkin skannerin profiloinut. Lähinnä tuo brightness curve vaatii pientä keskialueen vaalennusta. Dian katselu projektorilla on hieman erilaista, musta ei oikeasti näy mustana, vaan siinä on valoa jonkin verran, tästä syystä tummat alueet näkyvät eri lailla kuin monitorissa jossa musta on oikeasti "pimeä".

Eniten tuossa skannerissa ehkä ärsyttää sen valotuksen karkea säätö, sehän tarjoaa vain 5 eri valotusta välillä -2...+2. Joskus tuo 0 antaa hiukan alivalottuneen tuloksen (hieman alivalottunut dia), mutta +1 polttaa jo highlightit puhki. Muutoin olen ollut siihen erittäin tyytyväinen, jälki on terävää ja roskanpoisto toimii hienosti.

-jts
a55555

Viesti Kirjoittaja a55555 »

Kyllä. Skannaan FilmGet FS 1.0:lla. Asetukset ovat standardiasetuksia. En ole tehnyt erityisiä profilointeja. En ole myöskään tehnyt säätöjä ennen skannausta, koska olen ymmärtänyt, että säätöjä kannattaisi tehdä vasta kuvankäsittelyssä. Olen samaa mieltä, että valotuksen säätö on karkea, eikä siis toimi. Kyllä laite nyt tuollaisesta aurinko selän takana -kuvasta ihan kohtuullista jälkeä tekee (ja terävyyshän on ok), mutta aika usein kun tulee hankalampia kontrasteja ym, niin tuntuu siltä, että kuvankäsittelyssä joutuu turhan roimasti vaalentamaan. Mitä muuta tuo roskanpoisto kuvasta hävittää, kuin roskat? Olen tähän asti poistanut roskat käsityönä leimasintyökalulla.
ST
jstenroos

Viesti Kirjoittaja jstenroos »

Voimakaskontrastiset diat ovat aina skännereille jonkinasteinen ongelma.

FARE toimii yllättävän hyvin, kunhan muistaa Kodachromea ja mustavalkofilmiä skännätessä laittaa sen pois. Itselläni se on em. poikkeuksia lukuunottamatta aina käytössä, enkä ole havainnut sen huonontavan kuvaa niin että sillä olisi merkitystä. Täällä esimerkkejä:

http://spaceweb.oulu.fi/~petri/canon_fs4000us.html

Norman Korenin sivuilla on myös asiallinen testi tuosta skänneristä.

http://www.normankoren.com/Tutorials/Canoscan4000.html

Jouni S.
Vastaa Viestiin