D90 + 70-300VR tarkennusongelma
-
D90 + 70-300VR tarkennusongelma
Ongelma on että otsikossa mainittu yhdistelmä tahtoo tarkentaa taustaan vesiurheilua kuvatessa. Yhdistelmä toimii hyvin ja tarkentaa oikein vähemmän vaativissa tilanteissa. Yli puolessa otetuista kuvista on samantyyppisiä ongelmia kuin ao. esimerkkikuvassa. Välillä mokaa tietysti itse mutta usein olen varma että tarkennuspiste pysyy kohteen päällä mutta silti tarkentaa taustaan. Olen käyttänyt keskimmäistä tarkennuspistettä ja AF-C:tä. Olen kokeillut sekä single point, dynamic area että 3D:tä ja normaalia sekä laajaa keskipistettä. Kaikilla sama ongelma.
Voinko jotenkin kuvaustapaa muuttamalla tai asetuksia säätämällä saada aikaan parempaa onnistumisprosenttia?
Mikä helpottaisi enemmän tämäntyyppisten kuvien ottoa, vaihtamalla runko D300(s):ään tai objektiivi 70-200/2.8VR:ään?
Kaikki vinkit tähän ongelmaan tai muuten vaan urheilukuvaukseen otetaan kiitollisesti vastaan!
Voinko jotenkin kuvaustapaa muuttamalla tai asetuksia säätämällä saada aikaan parempaa onnistumisprosenttia?
Mikä helpottaisi enemmän tämäntyyppisten kuvien ottoa, vaihtamalla runko D300(s):ään tai objektiivi 70-200/2.8VR:ään?
Kaikki vinkit tähän ongelmaan tai muuten vaan urheilukuvaukseen otetaan kiitollisesti vastaan!
-
-
Onko kolmesatanen tulevaisuuden kamera? D90:n verrattuna ei edes tarvita paljoa välirahaa, kun sen paremmuuttaa toitotetaan joka foorumilla.OskuK kirjoitti:Joo, heti kauppaan jos on mitään ongelmaa missään. Ei ihme että kytätään tulevaisuuden kameroita...paaton kirjoitti:Rungon vaihto
Aika monella täällä tuntuu olevan sellainen asenne että entry levelin rungot riittävät varmasti kaikille, ei muuta kuin kuvaamisen harjoittelua vaan lisää. Itseltä sitten kuitenkin löytyy useasti vähintään d700 tasoinen kamera, jossa tarkennus toimii ilman mitään ongelmia.
Minulla sattui vaan olemaan juuri samanlaisia tarkennus ongelmia d5000:n kanssa. Kaikki objektiivit tarkentelivat taustaan, jos siellä nyt oli yhtään mitään kirkkaampaa kohdetta. Käytin kameraa ja objektiiveja jassilla, eikä mitään muutosta tullut. Kolmesatasen vaihdettuani ongelmat loppuivat kuin seinään.
-
Juuri tuossa esimerkkikuvassa se voisi onnistuakin. Pitää kokeilla. Mutta on paljon tilanteita(hypyt, temput, käännökset) jossa lautailija muuttaa kulkusuuntaa hyvin nopeasti. Näissä en varmasti pysyisi mukana käsitarkennuksella. Ja nämähän ovat juuri ne tilanteet joista eniten haluaisin onnistuneita kuvia.Tuossa tilanteessa vedetään sivuttain kuvaajaan nähden. Olisi hyvää aikaa tarkennella vaikka käsin...ainakin nopeampaa kuin alkaa konffaamaan kameraa -ja olla kuvaamatta sen aikaa.
Kiitos kommenteista! D300(s) taitaa mennä ostoslistalle.Minulla sattui vaan olemaan juuri samanlaisia tarkennus ongelmia d5000:n kanssa. Kaikki objektiivit tarkentelivat taustaan, jos siellä nyt oli yhtään mitään kirkkaampaa kohdetta. Käytin kameraa ja objektiiveja jassilla, eikä mitään muutosta tullut. Kolmesatasen vaihdettuani ongelmat loppuivat kuin seinään.
-
Pitäis olla ihan helppo tilanne. Kohde liikkuu syvyyssuunnassa niin hitaasti, että melkein vaikka kertatarkennuksella kuvaisi. Toki tuossa huteja tulee välillä, mutta ei nyt sentään enimmäkseen.
Olen kuvannut paljon vaikeampia kohteita D200:lla jossa on kai sama tarkennusjärjestelmä kuin D90:ssä. En muista mitään erityisiä probleemeja kunhan luotti enimmäkseen keskipisteeseen.
PS D300 on vanha malli, mutta onhan se tarkennus yhäkin aika huippua.
Olen kuvannut paljon vaikeampia kohteita D200:lla jossa on kai sama tarkennusjärjestelmä kuin D90:ssä. En muista mitään erityisiä probleemeja kunhan luotti enimmäkseen keskipisteeseen.
PS D300 on vanha malli, mutta onhan se tarkennus yhäkin aika huippua.
-
On minulla D700:n kanssa paljon tarkenusongelmia. Mutta en ole sen takia vaihtamasa kameraa heti -en edes sen irtoavien kumien takia. ;-)paaton kirjoitti:Onko kolmesatanen tulevaisuuden kamera? D90:n verrattuna ei edes tarvita paljoa välirahaa, kun sen paremmuuttaa toitotetaan joka foorumilla.OskuK kirjoitti:Joo, heti kauppaan jos on mitään ongelmaa missään. Ei ihme että kytätään tulevaisuuden kameroita...paaton kirjoitti:Rungon vaihto
Aika monella täällä tuntuu olevan sellainen asenne että entry levelin rungot riittävät varmasti kaikille, ei muuta kuin kuvaamisen harjoittelua vaan lisää. Itseltä sitten kuitenkin löytyy useasti vähintään d700 tasoinen kamera, jossa tarkennus toimii ilman mitään ongelmia.
Minulla sattui vaan olemaan juuri samanlaisia tarkennus ongelmia d5000:n kanssa. Kaikki objektiivit tarkentelivat taustaan, jos siellä nyt oli yhtään mitään kirkkaampaa kohdetta. Käytin kameraa ja objektiiveja jassilla, eikä mitään muutosta tullut. Kolmesatasen vaihdettuani ongelmat loppuivat kuin seinään.
Waldo's Peoplen Waldo:
"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
-
Vuokraa kamera kokeeksi vaikkapa täältä,x186 kirjoitti: Kiitos kommenteista! D300(s) taitaa mennä ostoslistalle.
http://www.fotorent.fi/Nikon_D300s
Ainakin d300:lla tulee kyllä vähän takapakkia ison kestossa, tumma pää ja värit menevät rumannäköiseksi jos ISO800 kohdalla. d5000:lla käytin huoletta ISO1600:sta.
-
Re: D90 + 70-300VR tarkennusongelma
Mites ne D90:n tarkennuksen valikot menee? Onhan siellä semmoinen säätö, että kuinka nopeasti kamera hakee uutta kohdetta?x186 kirjoitti: Voinko jotenkin kuvaustapaa muuttamalla tai asetuksia säätämällä saada aikaan parempaa onnistumisprosenttia?
Laita se hitaammalle. Tämä saattaisi auttaa siihen että järjestelmä seuraa kohdetta uskollisemmin, eikä hyppää taustaan jokaisesta kameran heilahduksesta.
Muutenkin rauhallisuus ja pitkähkö seuranta on rautaa näissä hommissa.
-
Re: D90 + 70-300VR tarkennusongelma
Muistaakseni tuota ei löydy D90stä.nomad kirjoitti:Mites ne D90:n tarkennuksen valikot menee? Onhan siellä semmoinen säätö, että kuinka nopeasti kamera hakee uutta kohdetta?x186 kirjoitti: Voinko jotenkin kuvaustapaa muuttamalla tai asetuksia säätämällä saada aikaan parempaa onnistumisprosenttia?
Laita se hitaammalle. Tämä saattaisi auttaa siihen että järjestelmä seuraa kohdetta uskollisemmin, eikä hyppää taustaan jokaisesta kameran heilahduksesta.
Muutenkin rauhallisuus ja pitkähkö seuranta on rautaa näissä hommissa.
You miss 100% of shots you never make
nikon1stories.blogspot.fi
nikon1stories.blogspot.fi